vraag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 13 feb 2003 23:07

"Reuzen" zijn gewoon reuzen, maar "zonen Gods" zijn geen zonen van God...?!?! Over consistentie gesproken..!

De bijbel kent meerdere groepen die zonen Gods zijn:

1) engelen
2) het volk Israel
3) De Zoon = Christus
4) de gemeente

BJ je haalt zo mooi goliath aan. zou dat dan de laatste van deze reuzen zijn?

Absoluut niet. Goliath had in ieder geval vier familieleden of broers (ook reuzen),
Lachmi (1 kron. 20:5)
Naamloos (1 kron. 20:6)
Sippai (of Saf) (1 kron. 20:4) of (2 Sam. 21:18)
Isbi Benod (2 Sam. 21:16)

Of dit de laatste zijn?

Tuurlijk zijn reuzen in eerste instantie heel groot, daarnaast is het in de bijbel wel duidelijk dat het geen "normale mensen" zijn.

Bijzonder is wel diegene met zes vingers aan elke hand en zes tenen aan elke voet. En dat ze allen door David's leiding zijn omgebracht.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 14 feb 2003 10:21

Bosaap schreef:Je denk hier natuurlijk aan Adam en Jezus, maar dat past hier niet.

Hoe bedoel je dit?
Als ik dit bijbelgedeelte lees dan verklaar ik die mensen Gods als de nakomelingen van Seth en de mensen nakomelingen van Kain. Deze nakomlingen trouwden met elkaar. Daarover vertoornde God zich en kregen ze de straf dat ze niet meer ouder dan 120 jaar zouden worden, doch Noach vond genade in de ogen des HEERE.
Die reuzen waren er al toen de zonen Gods en de mensen nog niet getrouwd waren. Maar ook daaruit ontstonden reuzen. Waarschijnlijk dus een genetische dominant vastgelegde eigenschap, waardoor die nakomelingen ook reuzen werden.
Natuurlijk zijn reuzen 'gewone mensen'.Waar de grens precies ligt weet ik niet. Maar iemand van 2.10 is een lang mens en die zo een als Goliath was (ruim 3 meter dacht ik) is een reus. Ook wel een heel groot verschil dus. Hij had een spies gelijk een weversboom, nou die kan jij ook niet even hanteren, en een man van 2.10 ook niet.
Maar ook Goliath was een mens, want hij behoorde tot het volk der filistijnen, toch?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 14:08

Vito schreef:
Bosaap schreef:Hoi,
Er staat "reuzen", dus dat waren reuzen.

Mogelijk dat "zonen Gods" hier gevallen engelen zijn geweest?

"Reuzen" zijn gewoon reuzen, maar "zonen Gods" zijn geen zonen van God...?!?! Over consistentie gesproken..!

Je hebt in principe gelijk... maar hier laat de context deze vertaling niet toe. Verder wordt in de bijbel met 'zonen Gods' in sommige gevallen ook engelen bedoeld. Deze tweede mogelijke interpretatie past wel... en dus kun je er welgevoegelijk van uitgaan dat dit ermee bedoeld wordt. Lees trouwens ook de reactie van de Sodomieten toen de engelen Lot kwamen waarschuwen. Wat betreft de reuzen... Goliath was ook een reus en was echt uitzonderlijk lang (volgens Oudtestamentici om en nabij de 3 meter). Dit kan niet zomaar een natuurlijke fluctuatie zijn. Gewone mensen zouden dan zeer instabiel worden en zeker niet zo'n vechtersbaas kunnen zijn als Goliath. Ik meen mij te herinneren, uit een krantenartikel, van een man uit Mozambique die 2 meter 67 was, en die zeer voorzichtig moest zijn want anders brak hij zijn rug.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 feb 2003 14:15

Ik geef deze uitleg graag voor een betere, maar wat mij altijd verteld is, is dat
- Gods zonen nakomelingen van Seth waren
- de dochteren der mensen nakomelingen van Kain waren
vrij vertaald: de twee groepen gingen zich onderling vermengen.

Nogmaals: dit hoeft niet juist te zijn, maar het kan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 14 feb 2003 14:28

Gershwin schreef:Ik geef deze uitleg graag voor een betere, maar wat mij altijd verteld is, is dat
- Gods zonen nakomelingen van Seth waren
- de dochteren der mensen nakomelingen van Kain waren
vrij vertaald: de twee groepen gingen zich onderling vermengen.

Nogmaals: dit hoeft niet juist te zijn, maar het kan.

Kijk nou, dit heb ik ook altijd geleerd
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 feb 2003 15:18

De meest waarschijnlijke vertaling is idd engelen. De nakomelingen waren dus halfbloeden, reuzen, ook wel bekend als de 'nefilim'. Ik raad jullie aan even het boek Henoch te checken: vanaf hoofdstuk 6 staat een uitgebreid verslag van het Genesis-vers.

Henoch
..

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 14 feb 2003 15:21

Invincible schreef:De meest waarschijnlijke vertaling is idd engelen. De nakomelingen waren dus halfbloeden, reuzen, ook wel bekend als de 'nefilim'. Ik raad jullie aan even het boek Henoch te checken: vanaf hoofdstuk 6 staat een uitgebreid verslag van het Genesis-vers.

Henoch

Hallo, wat is dat voor boek?

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 15:32

In Genesis 6 staat:
In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Het tot de dochteren der mensen ingaan is gemeenschap hebben met. De geweldigen van naam zijn de reuzen die hieruit voortkomen. Een normaal menselijk huwelijk tussen rechtvaardige mensen en niet-rechtvaardige mensen resulteert niet in reuzen. Het lijkt dus te gaan om een bovennatuurlijke gemeenschap die de mensen en de engelen met elkaar hebben.

In de brief aan Judas staat:
En de engelen, die hun beginsel niet bewaard hebben, maar hun eigen woonstede verlaten hebben, heeft Hij tot het oordeel des groten dags met eeuwige banden onder de duisternis bewaard. 7 Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs.

Volgens de brief van Judas blijkt het te gaan om gevallen engelen die hun 'beginsel niet bewaard hebben'. Wederom wordt er een parallel getrokken met Sodom en Gomorra. Zoals Sodom en Gomorra hoereerden zo hoereerden de engelen die niet hun beginsel bewaard hebben. Denk ook aan de geschiedenis van de engelen die Lot kwamen halen uit Sodom. De mensen van Sodom wilden graag met deze engelen gemeenschap hebben. Waarschijnlijk omdat ze wisten dat ze dan kinderen zouden baren die bovennatuurlijk waren.

In de 2de brief aan Petrus hoofdstuk 2 staat:

Want indien God de engelen, die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar, die in de hel geworpen hebbende, overgegeven heeft aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden;

Volgens de tweede brief van Petrus maar ook volgens de brief van Judas heeft God deze ongehoorzame engelen opgesloten in een put (hel is hier wederom geen goede vertaling). Waar ze gebonden zijn met ketenen der duisternis om tot het oordeel bewaard te blijven.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 14 feb 2003 22:32

In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Lees deze tekst nou eens goed. 'die vanouds geweest zijn' Het is toch niet vreemd dat wanneer de vader een reus is dat zijn zoon ook een reus wordt.
Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt waar ook gerswin en riebo mee instemmen, dat die dochteren der mensen nakomelingen van Kain zijn en de zonen Gods nakomelingen van Seth.
Ook de kantekeningen onderstrepen deze gedachten.

Enkele teksten die erop wijzen dat de Zonen Gods wijzen op mensen:
Deutronomium 14:1a, Gijlieden zijt kinderen des HEEREN uws Gods;
Johannes 1:12, Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Het lijkt me trouwens ook wel iets heel vreemds, wanneer engelen ten huwelijk gingen met de mensen. Hierdoor zou het wonder dat Jezus uit Maria en de Heilige Geest geboren is toch veel kleiner maken, wanneer dat al vaker was gebeurd, door Heiligen? (Ook al zijn zij God zelf niet)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 feb 2003 14:32

Het kwam in de oudheid meer voor dat er gemeenschap was tussen engelen en mensen. Sommige egyptische farao's zijn de geschiedenis ingegaan als halfbloeden van vrouwen en 'de slang'.

> HIER < nog een bijbelse overdenking.

Wat dacht je trouwens van deze jongens?
[url=http://members.fortunecity.com/pollie37/Peruschedel.htm]Afbeelding

Afbeelding[/url]
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 feb 2003 14:38

RieBo schreef:
Invincible schreef:Henoch

Hallo, wat is dat voor boek?

Apocrief boek en super interessant.
..

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 16 feb 2003 22:09

wat maakt het nou uit of er reuzen waren of niet...
just below my skin I'm screaming

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 feb 2003 23:01

Je bedoelt dat het jou interresse niet heeft. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Als er reuzen zijn geweest, waarom zijn ze er dan nu niet meer? En waarom waren ze er toen wel? Wat voor bedoeling heeft God hier mee gehad? Allemaal dingen die we ons kunnen afvragen en waardoor het wel interressant kan zijn om hier eens over na te denken.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 13:06

Teksten in de bijbel waarin het woord reus expliciet gebruikt wordt:

Genesis 6 4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.

Numeri 13 33 Wij hebben ook daar de reuzen gezien, en de kinderen van Enak, van de reuzen; en wij waren als sprinkhanen in onze ogen, alzo waren wij ook in hun ogen.

Deuteronomium 2 11 Dezen werden ook voor reuzen gehouden, als de Enakieten; en de Moabieten noemden hen Emieten.

Deuteronomium 2 20 Dit werd ook voor een land der reuzen gehouden; de reuzen woonden te voren daarin, en de Ammonieten noemden hen Zamzummieten;

Deuteronomium 3 11 Want Og, de koning van Bazan, was alleen van de overigen der reuzen overgebleven; ziet, zijn bedstede, zijnde een bedstede van ijzer, is zij niet te Rabba der kinderen Ammons? Negen ellen is haar lengte, en vier ellen haar breedte, naar eens mans e

Deuteronomium 3 13 En het overige van Gilead, mitsgaders het ganse Bazan, het koninkrijk van Og, gaf ik aan den halven stam van Manasse, de ganse landstreek van Argob, door het ganse Bazan; datzelve werd genoemd het land der reuzen.

Jozua 12 4 Daartoe de landpale van Og, den koning van Bazan, die van het overblijfsel der reuzen was, wonende te Astharoth en te Edrei.

Jozua 13 12 Het ganse koninkrijk van Og, in Bazan, die geregeerd heeft te Astharoth, en te Edrei; deze is overig gebleven uit het overblijfsel der reuzen, dewelke Mozes heeft verslagen, en heeft ze verdreven.

Het is de vraag of Goliath een reus was. Hij kwam echter wel uit de streek waar ook Og, de koning van Basan vandaan kwam.

Betekend dit trouwens dat er reuzen de zondvloed overleeft hebben?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 17 feb 2003 13:31

BJ schreef:Als er reuzen zijn geweest, waarom zijn ze er dan nu niet meer?

Het volk van G.d had bij het veroveren van het beloofde land, de opdracht de reuzen uit te roeien omdat ze absoluut niet thuis horen op deze aardbol. Die opdracht voerden ze niet helemaal uit maar David versloeg (dacht ik) de laatste reuzenfamilie. Het gevecht van David en Golliath was letterlijk het gevecht tussen het zaad van de vrouw en het zaad van de slang.

BJ schreef:En waarom waren ze er toen wel?

Omdat er toen engelen waren die zich niet in konden houden.

BJ schreef:Allemaal dingen die we ons kunnen afvragen en waardoor het wel interressant kan zijn om hier eens over na te denken.

Het meest interessante vind ik nog dit stukje in Henoch:
    [11] En de Heer zei tegen Michael: 'Ga, bind Semjeza (gevallen engel) en zijn metgezellen, die zich met vrouwen hebben verenigd, zodat zij zich met hen hebben bevlekt [12] in al hun onreinheid. En wanneer hun zonen (reuzen) elkaar hebben afgeslacht, en zij de vernietiging van hun geliefden hebben gezien, bind hen dan vast voor zeventig generaties in de dalen der aarde, tot op de dag van hun oordeel en bestemming, totdat het oordeel dat [13] voor alle tijden is wordt volbracht. In die dagen zullen ze naar de afgrond van vuur worden weggeleid: [14] en naar de pijniging en de gevangenis waarin ze voor alle tijden opgesloten zullen worden. En wie dan ook veroordeeld en vernietigd zal worden zal van dan af aan tezamen met hen gebonden worden tot aan het einde van alle generaties.
Het hangt ervan af hoe je dit stukje leest, maar je zou kunnen concluderen dat na 70 generaties na de dood van de reuzen (David doodt de laatste waarschijnlijk in 1043 v.Chr.) het eindoordeel plaats vind...
Voorzichtige speculatie
..

Terug naar “Archief”