Karma, echt waar joh?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 22:56

Faithy schreef:
essieee schreef:
Bharat schreef:Karma is alleen maar te begrijpen in combinatie met reicarnatie, anders loop je vast.

Leef in Liefde.

Ik geloof daar niet in dus heeft me erin verdiepen geen zin...en toch wil ik graag weten hoe het zit :oops: !

Je vindt dat iets waar je niet in gelooft niet de moeite waard is om je in te verdiepen, maar je wilt wel weten hoe het in elkaar zit..

Ik denk dat we ons allemaal eens in dingen moesten verdiepen waar we niet in geloven, al was het alleen maar om de medemens eens te begrijpen..

Ik doelde de reicarnatie Faithy........
In karma wilde ik me verdiepen ja, vandaar dat ik hier ook post :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2005 20:12

Bharat schreef:
Rock-G schreef:
Bharat schreef:Among men, each one is himself the builder, the architect. Fate, destiny, predetermination, the will of God - every one of these explanations is toppled by the priciple of karma. (SB)

Leef in Liefde,

Je kunt karma dus deels zelf buigen? Als je zelf de 'bouwer' bent,en je 'destiny' in eigen hand hebt..? Gaat dat niet tegen enkele bijbelse principes in?

Klopt. Karma en reincarnatie komen veelvuldig voor in religies waarin men ervan uit gaat dat het goddelijke in een ieder aanwezig is.
Dat het dus ook in de bijbel genoemd wordt is opmerkelijk.

...alleen moet je dan niet vergeten dat de Bijbel er anders over spreekt dan de indische tradties. Reïncarnatie kom je niet tegen in de Bijbel. Wel leven na de dood, maar dan niet in deze wereld zoals de reïncarnatieleer wil, maar hemel of hel (en uiteindelijk het definitieve: het eeuwige leven op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, of de eeuwige dood.) En er is in de Bijbel ook geen sprake van een in zichzelfstaand karma-principe, maar het is daar God (als persoon) die straft of het tegenovergestelde doet. Tenzij je het erover hebt dat wie oneerlijk handelt daar in dit leven de nadelige gevolgen van ondervindt. Maar dat valt ook buiten de reïncarnatie- en karmaleer.

Ik vind karma niet zo'n gelukkige benaming voor de Bijbel. En reïncarnatie nog minder.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 14 jun 2005 20:18

Rock-G schreef:
windekind schreef:Ik begrijp karma wel (volgens mij :)), maar jouw vragen niet. Kun je die misschien iets duidelijker stellen?

Ik bedoel dus : mensen die alles doen wat 'god verboden heeft' (waarmee ik niet impliceer dat ik mezelf beter voel) hebben alles wat ze willen, en mensen die alles op de eerlijke manier proberen hebben niets dan rottigheid,zowel sociaal als financieel.

P.S : Bharat,ik geloof ook in reincarnatie

Zou dat niet de macht van de duivel zijn? Je geweten in slaap soezen en er op die manier je er in luizen? Blijft het wel moeilijk dat verschil of iets van God is of juist van de duivel. Want ook God kan je een heleboel rijkdom geven.

Groet,

Fly29

Bharat

Berichtdoor Bharat » 15 jun 2005 21:44

Boekenlezer schreef: En er is in de Bijbel ook geen sprake van een in zichzelfstaand karma-principe, maar het is daar God (als persoon) die straft of het tegenovergestelde doet. Tenzij je het erover hebt dat wie oneerlijk handelt daar in dit leven de nadelige gevolgen van ondervindt. Maar dat valt ook buiten de reïncarnatie- en karmaleer.

Ik vind karma niet zo'n gelukkige benaming voor de Bijbel. En reïncarnatie nog minder.

God als persoon? Met een lange baard en een streng, nors gezicht? Ik denk het niet. Jij bent het individu die aan een reis bezig is van ik naar wij. Het is aan jou of je dat in een lange en moeizame weg doet of een korte, levensvreugde volle weg. God straffen. Oh, oh, wat maak je God toch weer menselijk. Als God zou straffen zou dat inhouden dat Hij een ego heeft, of te wel dat Hij gebonden is aan dualiteit. God heeft alle werelden geschapen met volmaakte wetten. Karma is er daar een van.
Het enge van karma voor de gemiddelde christen is dat je met deze wet (in combi met reïncarnatie) zelf verantwoordelijk wordt voor alles. Dus ook voor het weer een worden met God.
Over de bijbel; wie zegt dat de voorbeelden genoemd in de bijbel, zie eerder stuk, niet ook slaan op een volgend leven. En je kunt wel zeggen dat zij die een ‘slecht’ leven leiden maar uiterlijk alles mogen hebben en schijnbaar gelukkig zijn na dit leven naar de hel gaan. Maarja wat blijft er dan nog over van die liefhebbende God. En waarom zou Hij datgene wat Hij zelf gecreëerd heeft laten branden in de eeuwige hel. Nee, God is de eeuwige toeschouwer, die geduldig wacht tot dat Zijn kinderen kiezen om terug te komen tot Hem. Jij speelt je spel, dat leven heet en speel deze daarom zo goed mogelijk, houd van het spel en eindig uit eindelijk dit spel.

Leef in Liefde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2005 09:58

God heeft geen lichaam dus ook geen baard of nors gezicht. Maar wat ik me pas in een onbewaakt ogenblik afvroeg mbt tot jou *je Shiva reincarnatie* als het water uit de oceaan verdampt dan zijn die druppels nog steeds de oceaan, maar is dit dan ook omgekeerd het geval?

We ontstaan uit God (Boeddistische visie) en zijn dus God, maar waarom zou God dan geen mens zijn, aangezien Hij uit stukjes mens zou bestaan? Is het eigenlijk niet zo dat je gewoon jezelf aanbid?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 16 jun 2005 16:08

bij diverse indanenstammen geven indianen aan elk dier een bepaalde kracht. maar dat is ook andersom. elk dier heeft een bepaald karakter. de beer staat voor sterkte, de hyena voor sluwheid en de adelaar voor snelheid.

deze karaktereigenschappen geven ze weer aan hun stam door een totempaal te maken en die te aanbidden. uiteindelijk aanbidden ze alleen zichzelf. of in ieder geval die karaktereigenschappen.

en God heeft een ego. uiteraard. God kent emoties. hij maakte de mens namelijk zelf. deze wereld trouwens ook.

Het enge van karma voor de gemiddelde christen is dat je met deze wet (in combi met reïncarnatie) zelf verantwoordelijk wordt voor alles. Dus ook voor het weer een worden met God.

je hebt het mis. de gemiddelde christen weet al dat we verantwoordleijk zijn voor dingen die om ons heen gebeuren.

wat het betreft een worden met God. dat kan maar op 1 manier: jezus erkennen als Gods zoon die voor onze zonden is gestorven en dan vergeving vragen voor je zonden. en gelukkig gaat een relatie hebben met de here jezus veel dieper dan karma en reincarnatie. ook al kijk je een beetje op ons neer en vind jij dat karma een wet is.

ik wens je veel liefde toe en Gods rijke zegen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 jun 2005 19:26

Rock-G schreef:
windekind schreef:Ik begrijp karma wel (volgens mij :)), maar jouw vragen niet. Kun je die misschien iets duidelijker stellen?

Ik bedoel dus : mensen die alles doen wat 'god verboden heeft' (waarmee ik niet impliceer dat ik mezelf beter voel) hebben alles wat ze willen, en mensen die alles op de eerlijke manier proberen hebben niets dan rottigheid,zowel sociaal als financieel.

Dit kunnen we lezen in Ps. 73:
vers 12: " Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen."

En vervolgens vers 17-20:

"Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bharat

Berichtdoor Bharat » 16 jun 2005 21:21

Raido schreef:God heeft geen lichaam dus ook geen baard of nors gezicht. Maar wat ik me pas in een onbewaakt ogenblik afvroeg mbt tot jou *je Shiva reincarnatie* als het water uit de oceaan verdampt dan zijn die druppels nog steeds de oceaan, maar is dit dan ook omgekeerd het geval?

We ontstaan uit God (Boeddistische visie) en zijn dus God, maar waarom zou God dan geen mens zijn, aangezien Hij uit stukjes mens zou bestaan? Is het eigenlijk niet zo dat je gewoon jezelf aanbid?

Geweldig, iemand die zaken over denkt!

Omdat God alles geschapen heeft is Hij aanwezig in alles dat is. Hij is zelfs alles dat is. Alleen alles wat wij ervaren als realiteit is vergankelijk. Vandaar de beeldspraak dat alles tot as zal wederkeren.
Om terug te komen op de druppel die denkt dat hij van de oceaan gescheiden is. Wanneer de druppel zich weer gaat herinner dat hij deel is van de oceaan, zal hij alles gaan doen om terug te keren tot deze oceaan. Zo zal hij proberen te weten te komen wat de oceaan precies is. Echter dat lukt hem niet want dat is veel te groot, iets wat de druppel niet kan beseffen enkel een kleine indruk van opdoen. Omdat hij begrijpt dat de oceaan zo groots is zal hij van deze oceaan gaan houden, zelfs aanbidden. En hoe meer de druppel aan de oceaan denkt, alles opdraagt aan de oceaan (omdat hij weet dat de oceaan de werkelijkheid is) komt hij dichter en dichter bij de oceaan. De oceaan trekt van Zijn kant de druppel naar zich toe want Hij weet dat de druppel nog maar een verlangen kent; opgaan in de oceaan.

Het is dus niet jezelf die je aanbidt maar Hij die jou leven is. Vol bewondering en liefde is hij die zich gaat beseffen wat Gods glorie inhoud.

De Upanishaden o.a. hierover:
Isha Upansihad
1.1 Weet dat het Al, dit dynamisch heelal,
met al wat leeft, beweegt en is, doordrongen is van God.
Begeer niets en zie af van rijkdom en bezit;
verheug u slechts in Hem, de Heer van het Al.

1.2 Wie zo hier leeft en werkt op aard,
mag wensen honderd jaar te leven.
Wie zo door het leven gaat en werkt,
doet wel zijn plicht maar blijft toch vrij.

1.3 Hij die het goddelijke Zelf niet koestert in zijn hart
leeft in onwetendheid, in werelden van schijn,
in diepe duisternis dwaalt hij na het leven hier op aard
als hij dat opperst Zelf niet in zijn hart bewaart.

1.4 Onbeweeglijk is het Zelf, maar sneller dan het denken,
geen zintuig raakt Het aan, Het snelt hen steeds vooruit,
stilstaande is Het sneller dan al dat beweegt;
in dat Zelf woont de Kracht waarop het Al berust.

1.5 Het beweegt en beweegt niet,
Het is ver weg en toch nabij,
Het is in dit alles,
Het is buiten dit alles.

1.6 Wie al wat hier op aarde leeft en beweegt en is,
ziet als in het eigen Zelf,
en dat Zelf weer levend in al wat is,
die kent geen haat of afkeer meer.

1.7 Voor hem die alle wezens ziet
doordrongen van dat hoogste Zelf,
komt er een einde aan verdriet en zorg,
nu hij alles in Eenheid verbonden weet.

1.8 Dat Zelf is alles omvattend, stralend, zonder vorm,
onkwetsbaar, ongebonden,
zuiver en puur, wordt niet geraakt door kwaad;
Het is alwetend, goddelijk denken, aldoordringend, zelfbestaand;
Het bepaalt in alle eeuwigheid de gang van het bestaan.

Ook de Bhagavad Gita staat dit schitterend beschreven, heet eerste gedeelte van H7:
(1) De Allerhoogste Heer zei: 'Probeer te horen, hoe gehecht in het denken aan Mij, o zoon van Prithâ, onder Mijn zorg de eenwording beoefenend, je dat volledige van Mij zonder enige twijfel kan kennen. (2) Ik zal je nu deze kennis in zijn geheel uiteenzetten samen met de wijsheid ervan en ervan op de hoogte zijnde laat dat je verder niets in deze wereld te kennen over.

(3) Uit duizenden mensen streeft er slechts een enkeling naar perfektie en van hen die op die manier streven is er werkelijk slechts een enkeling die Mij werkelijk kent. (4) Aarde, water, vuur, lucht, ether, geest, intelligentie en zeker ook vals ego vormen aldus tezamen mijn acht onderscheiden energieën. (5) Probeer te begrijpen dat naast deze lagere energieën er een andere energie is die het superieure van Mij is als de ziel van de levende wezens, o machtig gearmde, welke deze materiële wereld onderhoudt. (6) Al het geschapene wortelt in deze twee, weet dat van alles wat in dit universum inbegrepen is Ik zowel de bron van manifestatie als ook de ontbinding ben.

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guinevere » 17 jun 2005 10:41

van welk geloof is de upishaden? het gaat toch over christendom op dit forum, niet over boeddhisme ofzo? hm..
May your life be like toiletpaper, long and useful...

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 17 jun 2005 14:58

3) Uit duizenden mensen streeft er slechts een enkeling naar perfektie en van hen die op die manier streven is er werkelijk slechts een enkeling die Mij werkelijk kent. (4) Aarde, water, vuur, lucht, ether, geest, intelligentie en zeker ook vals ego vormen aldus tezamen mijn acht onderscheiden energieën. (5) Probeer te begrijpen dat naast deze lagere energieën er een andere energie is die het superieure van Mij is als de ziel van de levende wezens, o machtig gearmde, welke deze materiële wereld onderhoudt.

is jouw geloof voorbehouden aan de enkeling die naar perfektie streeft?
maar een christen weet dat hij niet perfekt (zondig) is...
God wil graag een relatie met ons aangaan. dus wat heb ik, als christen, nu aan 8 verschillende energieen en aan hogere en lagere energie?

de beeldspraak die je had over de druppel en oceaan vind ik erg mooi. je raakt de essentie van het christelijk geloof. namelijk dat we weten wat God voor ons betekend.

http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/p ... aid=118787

dit is wel een leuke site waarop e.e.a. staat. o.a. over dat het woord 'zonde' vertaald kan worden naar het woord 'karma'

Een prachtig verhaal en een prachtig bewijs ook daarvoor vind je in Johannes 9, het evangelie van Johannes. En dat gaat over de blindgeboren man. Het is een prachtig verhaal. Jezus en zijn leerlingen zijn onderweg van Jeruzalem naar Jericho. Je ziet aan mijn handbeweging : Jeruzalem ligt op de heuvels en Jericho ligt in de vlakte aan de Jordaan, dus ze dalen zo de heuvels af. En terwijl ze over die zanderige wegen lopen, zitten er, en sommigen liggen zelfs, de bedelaars, de mismaakten uit die tijd die alleen door te bedelen in hun onderhoud konden voorzien, en die bedelaars lagen altijd op een vaste plek. En zo gebeurde het dat regelmatig onderweg die vaste stemmen klonken van:" wilt u een aalmoes geven?" en elke reiziger was eraan gewend, daar zat die en daar zat die. En nu komen ze halverwege die tocht van Jeruzalem naar Jericho, ook een bedelaar tegen, die daar op zijn vaste plek zat en een man was die vanaf zijn geboorte blind was. En hij riep zodra hij die groep mannen hoorde komen, én vrouwen trouwens, begint hij te roepen:"aalmoes, aalmoes, aalmoes." En de leerlingen zien die blind geboren man op zijn plaats zitten en zo staat het in het evangelie, dan trekken ze op dat moment Jezus aan zijn mantel. En zeggen:" Jezus, hoe zit het nou eigenlijk met díe man, waarom is die man blind geboren, is dat vanwege een eigen zonde of vanwege een zonde van zijn ouders?" Begrijp je, het woord 'zonde' zou je meteen kunnen vertalen met 'karma', is die man blind geboren omdat ie voor zijn geboorte een zonde begaan heeft, dus karmisch beladen is, of is ie blind geboren omdat ie het karma van zijn ouders helpt dragen? Begrijp je? Kennelijk heeft Jezus net de avond tevoren, in de beslotenheid van de leerlingenkring, het een en ander over karma en reïncarnatie uitgelegd, ja en nou willen ze wel eens weten: hoe zit het dan met deze situatie, begrijp je? Het is trouwens heel prachtig het antwoord wat Jezus geeft: daar leer je ook zoveel van, dan zegt ie: " nee deze man is niet blind geboren vanwege een eigen zonde en ook niet vanwege een zonde van zijn ouders, :"deze man is blind geboren", en dan staat er letterlijk:" omdat de God in hem geboren zou worden." Wat is dat, dat de god in hem geboren zal worden. De Christus in hem, het hoger zelf , het kan me niet schelen hoe je het noemt, die hele diepe goddelijke krachten die in ieder van ons verborgen liggen en die eindelijk wakker mogen worden en door ons heen mogen gaan stromen. Jezus bedoelt dus te zeggen:" deze man heeft gekozen voor een moeilijk leven want blind zijn in die tijd zonder sociale voorzieningen, begin daar maar aan, da's niet makkelijk. Maar juist zo'n moeilijk leven dat brengt hem ertoe om dwars door de moeilijkheden heen in één klap dat goddelijke licht, ja ik zal bijna zeggen aan het licht te laten komen, zichtbaar te laten worden, voel je?

ook word in het daarop volgende stuk verteld dat over johannes de doper word gezegd dat hij een incarnatie was van de profeet elia.

maar... ik baseer me toch nog altijd op johannes 3:16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe."

Bharat

Berichtdoor Bharat » 20 jun 2005 15:44

taco schreef:is jouw geloof voorbehouden aan de enkeling die naar perfektie streeft?
maar een christen weet dat hij niet perfekt (zondig) is...
God wil graag een relatie met ons aangaan. dus wat heb ik, als christen, nu aan 8 verschillende energieen en aan hogere en lagere energie?

http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/p ... aid=118787

dit is wel een leuke site waarop e.e.a. staat. o.a. over dat het woord 'zonde' vertaald kan worden naar het woord 'karma'

ook word in het daarop volgende stuk verteld dat over johannes de doper word gezegd dat hij een incarnatie was van de profeet elia.

maar... ik baseer me toch nog altijd op johannes 3:16

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe."

Heet gaat om het achterliggende idee dat wanneer je daadwerkelijk in God wilt opgaan dat je afstand zal moeten nemen van alles dat je aan deze aarde bindt. Dat je enkel en alleen bezig bent met God terwijl je toch je dagelijkse dingen doet.

Verder is Hans Stolp een voorloper van het nieuwe christendom. Zijn gedachten zijn erg mooi en zuiver en een aanader voor een ieder.

Het gaat er niet om of je Christus gelooft maar in Zijn Vader, jouw Vader.
Christus kan het Licht zijn die jou de weg wijst maar er zijn meerdere lichten die allen voortkomen uit het ene Licht. En verder ben jezelf ook een klein lichtje die groot mag worden.

Leef in Liefde.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jun 2005 16:05

Bharat schreef:
Verder is Hans Stolp een voorloper van het nieuwe christendom. Zijn gedachten zijn erg mooi en zuiver en een aanader voor een ieder.

Christus kan het Licht zijn die jou de weg wijst maar er zijn meerdere lichten die allen voortkomen uit het ene Licht. En verder ben jezelf ook een klein lichtje die groot mag worden.

Leef in Liefde.

Zeg maar een soort van anti-Christ.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bharat

Berichtdoor Bharat » 20 jun 2005 16:42

parsifal schreef:
Bharat schreef:

Leef in Liefde.

Je ziet wat je bent, of te wel je creeert wat je denkt. Waar angst regeert zal angst worden waargenomen, waar liefde regeert zal liefde worden waargenomen.

Leef in Liefde.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 jun 2005 16:45

Bharat schreef:
parsifal schreef:
Bharat schreef:

Leef in Liefde.

Je ziet wat je bent, of te wel je creeert wat je denkt. Waar angst regeert zal angst worden waargenomen, waar liefde regeert zal liefde worden waargenomen.

Leef in Liefde.

en waar de leugen regeert zal de leugen worden waargenomen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 jun 2005 19:10

parsifal schreef:
Bharat schreef:
parsifal schreef:
Bharat schreef:

Leef in Liefde.

Leef in Liefde.

en waar de leugen regeert zal de leugen worden waargenomen.

Precies en de rest vind ik mega bull shit!

Terug naar “Archief”