Vermanen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 15:53

Als je kinderen hebt, dan moet je ze ook altijd maar weer vermanen. Zelfs als ze ouder zijn.
Maar, je moet ook weer niet te bemoeizuchtig worden, anders vinden ze je gauw een zeurpiet en een bemoeial, vooral als je een vrouw bent.
Vermanen naar ouderen toe is misschien meer iets voor mannen, vroouwen kunnen het beter bij kinderen of andere vrouwen houden, denk ik.
Ik ben in mijn leven al een beetje te veel vermaand.
dat ik denk: ik wil nou wel eens doen hoe ik het zelluf wil.
Lijkt wel, als je een vrouw bent, alsof je voor altijd een kind blijft.
Eerst heb je je ouders,
dan je man,
dan je zonen.

](*,) :-& p:)q ::(( ?:| ?:| ?:| ::(( :)hp

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 15:59

LOL
:lol:
Ik moet wel een beetje lachen om je bericht :wink:
Je hebt ook zo lekker gelijk.
Kinderen ben je idd voortdurend aan het vermanen en nu ik er zo over nadenk heb ik me tot nu toe ook alleen maar beperkt tot mensen die jonger zijn dan ik of vrouwen inderdaad.

Gelukkig ben ik zelf niet al te veel nodeloos vermaand.

Ik kan me een keer specifiek herinneren, toen was er een klein meisje die tegen me zei: wat ben jij nerveus zeg! :D Toen dacht ik: WOW, wat heb jij gelijk zeg. daar heb ik toen wat aan gedaan en ik was achteraf wel blij dat ze dat zei

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2005 18:38

Mariamagdalena schreef:Ik ben in mijn leven al een beetje te veel vermaand.
dat ik denk: ik wil nou wel eens doen hoe ik het zelluf wil.
Lijkt wel, als je een vrouw bent, alsof je voor altijd een kind blijft.
Eerst heb je je ouders,
dan je man,
dan je zonen.

](*,) :-& p:)q ::(( ?:| ?:| ?:| ::(( :)hp

Tja, dat krijg je als je pleit voor een masculine revolutie. :P

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jul 2005 19:11

Aragorn schreef:Tja, dat krijg je als je pleit voor een masculine revolutie

Je haalt me de woorden uit de mond.... :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jul 2005 19:30

Waarom?
Voordat ik daarvoor pleitte was het precies het zelfde.
Moet ik dan een femministische bazige kenau worden die af en toe haar man en zonen een fikse tik om de oren geeft?
Met een broek aan en opgeschoren kort haar?
Neen, daar word je gelukkiger van... #-o
Neen, daar houd ik gewoon niet van.
Ik houd ook niet van die bazige vrouwen, allemaal sadisten, is mij pas weer bewezen, ik moest naar een dienstdoende arts, omdat de mijne op vacantie is, en ik ben nog nooit zo gemeen pijn gedaan als door dat mokkel. :-& ::(( ?:| ?:| ?:| ::(( :?db :?db :?db :?db

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jul 2005 19:36

De vrouwen hebben het bij jou wel gedaan MM... :wink:
Maar ik vind wel dat we erg afwijken van het onderwerp...

Je hebt het over vermanen van kinderen etc.
Ik denk dat het een ander soort vermanen is dan wat bedoeld wordt in de Bijbel.
Kijk, opvoeden is kinderen bepaalde regels bijbrengen, en corrigeren als het nodig is.
Vermanen is de ander erop wijzen dat iets niet goed gaat/is.
Heeft niks te maken met: "wie onder u zonder zonden is..."

Ik denk aan een concreet voorbeeld: iemand bleef heel lang weg uit de kerk. Ik zag de persoon in kwestie wel heel vaak. Maar uit de zondagse erediensten bleef ze dus weg. Dan komt er een moment dat je vraagt: "ik mis jou al een tijd, gaat het wel goed?"
Wij verwarren 'vermanen' nog als eens met 'straffen'. Maar vermanen - en naar mijn gevoel in Bijbelse betekenis - is, de ander er liefdevol op aanspreken als dingen anders gaan dan zou moeten.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 jul 2005 10:00

Van het liefdevol vermanen brengt de kerk weinig van terecht,er zijn niet voor niets behoorlijk wat mensen (die wel degelijk geloven ) maar niets meer van het instituut Kerk moeten hebben ,en soms heel schoorvoetend weer is in de Kerk komen.

En wie is trouwens in de positie om te vemanen .

miss t

Berichtdoor miss t » 07 jul 2005 10:50

Vermanen is iets totaaaaaaaaal anders dan veroordelen... En in principe is iedereen in de positie om te vermanen.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2005 12:21

miss t schreef:Vermanen is iets totaaaaaaaaal anders dan veroordelen... En in principe is iedereen in de positie om te vermanen.

Precies, dat bedoel ik steeds te zeggen!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 jul 2005 11:15

miss t schreef:Vermanen is iets totaaaaaaaaal anders dan veroordelen... En in principe is iedereen in de positie om te vermanen.

Wat een hoogmoed om te denken dat je in de positie ben om te vermanen ,zal wel de bekende nederige hoogmoed zijn.
Geen enkele zondaar maar dan ook niet een is in die positie.Er is maar een vermaning ................ZELFVERMANING.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 08 jul 2005 12:32

Lichtzwaard schreef:

Wat een hoogmoed om te denken dat je in de positie ben om te vermanen ,zal wel de bekende nederige hoogmoed zijn.
Geen enkele zondaar maar dan ook niet een is in die positie.Er is maar een vermaning ................ZELFVERMANING.

Jij noemt de uitspraak van "miss t" hoogmoed, dat is een oordeel. Je zegt vervolgens, dat we alleen onszelf mogen vermanen en dat is een vermaning. De inhoud van je posting is in strijd met het feit, dat je de posting hebt gedaan!

Ik vind dit toch wel een beetje gemaakte vroomheid, want de bijbel roept ons op om te vermanen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 08 jul 2005 15:00

Lichtzwaard schreef:

Waarom is het niet goed om te vermanen? Als je zelf bepaalde zonde hebt gedaan, en je bent erachter gekomen dat het slecht is. Lijkt het mij je opdracht om een ander die je in die zonde ziet vallen waarschuwd. En dat niet om de wijsneus [-X uit te hangen. Maar uit liefde tot je medemens en GOD. :8> Groeten, Marina

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jul 2005 15:04

Lichtzwaard schreef:Wat een hoogmoed om te denken dat je in de positie ben om te vermanen

Hmm, hebben we het ver-manen ook al ver-zonnen? ?:|
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 jul 2005 21:20

Nou, ik zou zeggen:
Lucas17,3-4

miss t

Berichtdoor miss t » 09 jul 2005 22:31

Kol 3,16
... vermaan elkaar in alle wijsheid...

2 Tim 4,2
... vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist...

Lijkt me duidelijk.

Terug naar “Archief”