Voorwerpen occult belast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Voorwerpen occult belast?

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 jun 2005 10:33

Bumblebee schreef:Wie heeft onderbouwing met Bijbelteksten van de volgende uitgangspunten en praktijken die aangehangen worden in een gemeente waar wij een kring hebben gevolgd? Het gaat om een vrije baptisten gemeente.

Ik heb wat twijfels hierbij.

1. Occulte belasting van onbezielde voorwerpen
(dus bv. een Afrikaanse dromenvanger die je op en rommelmarkt koopt kan pech veroorzaken in je huis omdat het occult belast is). Kan een demon in een voorwerp gaan zitten?

.

Nou, ik heb een keer een Afrikaans beeldje gehad, en toen ik dat in mijn huis had, gebeurde er vreselijke dingen.
Ik heb het weggegooid.
Het is jaren gelden, toen wist ik nog niet zoveel over dat soort beelden.

Ik heb gehoord, dat er in Afrika beelden worden gemaakt door voodoopriesters, of andere "tovenaars".
Beeldjes met echte mensen haren, tanden, etc. en dat daar een vloek over uitgesproken wordt, en dat er ook soms lijkengifstoffen inzitten en zo.
maskers ook.
Ik wil dat soort dingen dus ook nooit in mijn huis.
Ik zag een keer in Amsterdam op zo'n markt een stand, met allemaal van die beelden en maskers, het was van 2 Afrikanen.
Het stonk ook, en aan de gezichten van die beelden en maskers kun je al zien dat er iets niet in de haak is.
Ze kijken ook vaak eng, of gemene uitdrukkingen in het gezicht.
Die dingen schijnen gemaakt te worden om ongeluk en verderf te zaaien.
Ik geloof dat wel, omdat ik dat heb meegemaakt, en sferen aavoel.
Een keer was ik met een band in een cafe, en daar hadden ze allemaal van die beelden en maskers, en ze hadden en slang in een terrarium, een hele grote slang, daar stond de naam "Adam" boven.
Er hing een rotsfeer daar, het liefst was ik gelijk weggegaan.
Een vrouwtje die ook mee was, kreeg het daar heel erg koud en kreeg ineens hoofdpijn, toen heb ik nog met haar staan bidden om bescherming van Jezus Christus, toen is ze gekalmeerd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 jun 2005 11:10

windekind schreef:Voorwerpen kunnen ook 'goede' krachten dragen, denk aan de zweetdoeken van Paulus.
Uitkijken is altijd goed.

Zweetdoeken van Paulus?
Zie: http://deherbergvanpaulus.web-log.nl/

:roll: :roll:

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 14 jun 2005 14:40

Bumblebee schreef:Wie heeft onderbouwing met Bijbelteksten van de volgende uitgangspunten en (....)
Door het lezen van verschillende boeken ben ik ervan overtuigd geraakt dat een demon zich aan voorwerpen kan binden, zonder dat dit letterlijk zo in de Bijbel staat. Dat vond ik het begin vreemd, en ik ben tot de conclusie gekomen dat er ook dingen in de geestelijke wereld zijn die God ons niet heeft uitgelegd, maar waar we zelf acher kunnen/moeten/mogen komen.

Om daar achter te komen heb je bijvoorbeeld getuigenissen en waarnemingen nodig en onmisbaar is de leiding van de Heilige Geest. Daarom wordt er ook de gave van onderscheiding van geesten genoemd in 1 Kor 12.

Derek Prince geeft een overtuigend voorbeeld dat hij last had van een soort schilderij met chinese draken. Hij want het wel mooi en had het gekregen. Hij beschrijft hoe er achter kwam dat dat schilderij wel eens een relatie met de kwade wereld zou kunnen hebben en wat het effect was toen hij het had weggooid.

Zelf heb ik veel aan een paar goeie boeken gehad over dit onderwerp.

Overigens ben ik zelf van mening dat als iets met dankzegging neemt (staat volgens mij in 1 Kor), het niet kwaad kan zijn: de zegen van God (Jezus Christus) is er over uitgesproken en Hij is machtiger dan welke boze geest ook; sterker nog JC heeft deze boze geesten reeds overwonnen.

Aanraders (in deze volgorde en de eerste drie heb ik gelezen):
• De bevrijder, Neil Anderson
• Zij zullen boze geesten uitdrijven, Derek Prince
• Bevrijdingspastoraat, Joost Verduyn
• Geestelijke strijd, redactie M.J. Paul
• Demonen eruit in Jezus’ naam, Mensen worden bevrijd, W.C. van Dam

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jun 2005 14:58

Dit komt op mij over als een soort reliquienverering, waarbij het reliek ditmaal niet heilig, maar onheilig is.

Heel gauw stoppen met dat bijgeloof.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 jun 2005 21:04

Optimatus schreef:Dit komt op mij over als een soort reliquienverering, waarbij het reliek ditmaal niet heilig, maar onheilig is.

Heel gauw stoppen met dat bijgeloof.

Ho Ho even een pas op de plaatst .

er stof genoeg hoor .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2005 07:44

Een voorwerp is pas heilig of onheilig als jij zelf vind dat het dat wel of niet is, waarom zou een demon zich opsluiten in een beeldje en een beetje maffe dingen uithalen in een huis van iemand als hij veel beter buiten dat beeld, jou ziel kan bederven voor de eeuwigheid?

Hecht geen waarde aan die dingen en veel van je problemen zullen overgaan, dromenvangers, beeldjes, bhoedda's of maskers, ik heb er niks mee, ik heb een dromenvanger en een boedda op mijn kamer gehad, en niks geen enge ervaringen gehad of gedeeld met die stomme houten dingen.

Het enige wat ik nog toe wil voegen is dit: Jezus naam is geen toverwoord!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 jun 2005 09:03

Raido schreef:Een voorwerp is pas heilig of onheilig als jij zelf vind dat het dat wel of niet is, waarom zou een demon zich opsluiten in een beeldje en een beetje maffe dingen uithalen in een huis van iemand als hij veel beter buiten dat beeld, jou ziel kan bederven voor de eeuwigheid?

Hecht geen waarde aan die dingen en veel van je problemen zullen overgaan, dromenvangers, beeldjes, bhoedda's of maskers, ik heb er niks mee, ik heb een dromenvanger en een boedda op mijn kamer gehad, en niks geen enge ervaringen gehad of gedeeld met die stomme houten dingen.

Het enige wat ik nog toe wil voegen is dit: Jezus naam is geen toverwoord!

ik ken een vrouw die om de 6 maanden een ongeluk kreeg. totdat ze dr boedha beeldje je weg deed.

God is toch duidelijk? weg doen die zooi. (of het nou occult belast is of niet, dan Ban van de Heere rust er op!)

De duivel heeft zeker wel behoefte om binnen te komen in een leven dat eigendom is van Jezus.. De duivel is een briesende leeuw die juist de kinderen van God wil vernietigen. Omdat hij weet dat ze levensgevaarlijk zijn, als ze gevuld zijn met de Helige Geest.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 jun 2005 09:09

Raido schreef:...ik heb er niks mee, ik heb een dromenvanger en een boedda op mijn kamer gehad....

Dat zou ik maar niet aan ds.Van Dieren vertellen :wink:
Ik ben het er niet mee eens dat je zegt dat het er vanaf hangt in welke mate je er zelf waarde aan hecht, wanneer over een voorwerp een vloek is uitgesproken, of wanneer een voorwerp is gebruikt voor afgodische praktijken, dan stel je je open voor die machten door zo'n ding in huis te halen.

Vind je het niet erg hypocriet om een boeddha beeld en een dromenvanger in huis te hebben en ondertussen wel braaf te bidden; '....verlos ons van de boze!' ????
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

rustig_baapie_chillen

Berichtdoor rustig_baapie_chillen » 15 jun 2005 11:14

Als ik heel erlijk ben geloof ik niet dat geesten bestaan, ik geloof ook niet echt in die spookverhalen van huizen waar het zou spoken, vind het allemaal nogal vaag.

Er zijn idd heel veel mensen die het zeggen te hebben meegemaakt, maarja, er zijn ook genoeg mensen die zeggen Elvis nog te hebben gezien, mensen die bewijzen zeggen te hebben dat mensen nog nooit voet op de maan hebben gezet etc etc

Er zijn ZOVEEL van dat soort "het is bewezen" verhalen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik in het geval van geesten die voorwerpen enzo doen buigen, niet echt erin geloof, denk dat er allemaal wel een wetenschappelijke verklaring achter te vinden is.

Enige probleem wat ik in mijn opvatting heb, is dat ik wel in de heilige geest geloof, en het niet echt een grote stap is om van geloof in een goede geest, komende van God, te geloven dat de saten, ook kwade geesten heeft.

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 15 jun 2005 11:32

rustig_baapie_chillen schreef:Als ik heel erlijk ben geloof ik niet dat geesten bestaan, ik geloof ook niet echt in die spookverhalen van huizen waar het zou spoken, vind het allemaal nogal vaag.

Er zijn idd heel veel mensen die het zeggen te hebben meegemaakt, maarja, er zijn ook genoeg mensen die zeggen Elvis nog te hebben gezien, mensen die bewijzen zeggen te hebben dat mensen nog nooit voet op de maan hebben gezet etc etc

Er zijn ZOVEEL van dat soort "het is bewezen" verhalen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik in het geval van geesten die voorwerpen enzo doen buigen, niet echt erin geloof, denk dat er allemaal wel een wetenschappelijke verklaring achter te vinden is.

Enige probleem wat ik in mijn opvatting heb, is dat ik wel in de heilige geest geloof, en het niet echt een grote stap is om van geloof in een goede geest, komende van God, te geloven dat de saten, ook kwade geesten heeft.

Ik geloof het wel, ik geloof ook wel dat er in de bijbel iets over staat.
Natuurlijk kan iedereen zeggen dat ze geesten gezien hebben, en veel daarvan zijn vast ook onzin verhalen, maar er zijn echt veel geesten die jou kunnen beinvloeden.
In efeze 6 staat: Want we hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 15 jun 2005 16:38

Bumblebee schreef:Dat betwijfel ik dus een beetje.

Als de Heilige Geest iets kan, hoeft een demon dat nog niet te kunnen.
Dat is zeker waar, gelukkig maar.

Maar dan nog, ook met deze "constructie" zit de demon dus blijkbaar niet IN het voorwerp. Stel je voor dat ik zo'n regenpijp koop, terwijl ik christen ben, niet weet dat het ritueel behandeld is en ik hou me niet met die geesten bezig, kunnen ze mij dan nog kwaad doen? Ik denk het niet, namelijk. Denk ik. Maar ik ben dus erg benieuwd naar de Bijbelteksten.
Ik denk het wel. En ik heb daar geen bijbelteksten bij, dus ik kan je niet overtuigen (dat hoeft natuurlijk ook niet). Maar ik ken inderdaad ook de verhalen die hier al genoemd zijn, van mensen die op de een of andere manier gebonden zijn via een boeddhabeeldje/yin-yangmassageballen/dromenvanger etc. Dat is niet alleen bij pinkstermensen, ook bij nuchtere christenen.

Waar staat dat van dat handen opleggen? En staat daar dan ook dat dat is omdat kwade geesten anders in jou kunnen gaan zitten? Ook als je christen bent?
'Leg niemand haastelijk de handen op, en heb geen gemeenschap aan anderer zonden; bewaar uzelven rein.' (1 Tim 5:22)
Er staat niet dat dat is omdat er anders andere entiteiten in je kunnen komen, maar ook daar zijn wel verhalen over. Ook niet alleen van charismatische mensen.

Het staat allemaal niet precies in de Bijbel, dus wat dat betreft kan ik ook geen duidelijkere antwoorden vinden, sorry.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 15 jun 2005 17:09

Mijn zwager had een huis gekocht.
Wat hij niet wist was dat dat huis daarvoor een voodootempel is geweest.
Op rare wijze verdwenen er dingen uit zn huis, waren er dingen verplaatst en had je echt het idee dat er 'iets'was.
Dat huis is ontploft en half afgebrand en toen was het ineens over.
Dus die geesten zaten nog wel degelijk in dat huis.
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."

So, What that make you? Good?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 jun 2005 17:47

windekind schreef:
Bumblebee schreef:Als de Heilige Geest iets kan, hoeft een demon dat nog niet te kunnen.

Dat is zeker waar, gelukkig maar.

Gelukkig is het omgekeerde ook waar. :wink:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jun 2005 21:09

Vind je het niet erg hypocriet om een boeddha beeld en een dromenvanger in huis te hebben en ondertussen wel braaf te bidden; '....verlos ons van de boze!' ????
toen bad ik dat ook niet :D daarbij heb ik nog steeds erg veel respect voor boedda ookal ben ik niet in alles met hem eens. En nee het staat er niet meer :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jun 2005 23:47

Ik heb een keer een dromenvanger boven m'n bed gehangen. Er gebeurde - zoals verwacht - helemaal niets.

Al die onzin is gewoon bijgeloof. Wie daar intuint, is gewoon hypernaïef en blijkbaar niet bij machte z'n eigen hersens te laten werken. Het stinkt gewoon naar reliekenverering en ik had gehoopt dat we 500 jaar na Calvijn van die nonsens toch een keer verlost waren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”