hemel, hel en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: hemel, hel en kerk

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 10:47

Jansen schreef:
try schreef:Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Zolang er in een kerk (bijv. OGGIN) geen hemel (en geen Weg tot die hemel) wordt gepreekt heeft kerkgang aldaar geen zin, wanneer je enige uitzicht het uitzicht op de hel is, waarom zou je dan nog drie keer op een zondag twee uur lang zitten huiveren??

Dan wordt het tijd dat je met mij eens meegaat naar de oudgergem....hier nl wel!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 12:38

Maar beantwoord de vraag eens :) Waarom zou je daar dan heengaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

try

Berichtdoor try » 13 jun 2005 13:12

Jansen schreef:
try schreef:Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Zolang er in een kerk (bijv. OGGIN) geen hemel (en geen Weg tot die hemel) wordt gepreekt heeft kerkgang aldaar geen zin, wanneer je enige uitzicht het uitzicht op de hel is, waarom zou je dan nog drie keer op een zondag twee uur lang zitten huiveren??

Ik denk, dat je het net een beetje verkeerd ziet. Wie bijna zeker weet dat ie naar de hel gaat, zoekt een uitweg. Wel, wanneer de kerk zegt, dat de enig mogelijke kans op de hemel (hoe klein die kans ook is) gelegen is in het opkomen onder de bediening van het Woord van God (lees: de kerk), kun je kerkgangers, die zo denken beschouwen als drenkelingen, die uitgeput en wanhopig als ze zijn, nog één kleine houten balk hebben om zich mee drijvend te houden. Wanneer ze die ook nog loslaten, is alles verloren. De hel is weliswaar dichtbij, maar de hemel is nog niet definitief buiten bereik. Blijven vasthouden dus aan het wrakhout: blijven komen naar de kerk.

Dus: nog steeds blijft de verklaring van de godsdienstsociologen overeind: het geloof in hemel en hel verklaart de kerkgang.

try

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 14:03

zit wat in.

Alleen jammer dat zo'n kerk meer wanhoop dan hoop schept onder de mensen... en de weg naar de hemel verduistert en versmalt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

try

Berichtdoor try » 13 jun 2005 14:20

Marnix schreef:zit wat in.

Alleen jammer dat zo'n kerk meer wanhoop dan hoop schept onder de mensen... en de weg naar de hemel verduistert en versmalt.

Natuurlijk. Vreselijk is dat. Het ontkent de reddende betekenis en kracht van het Evangelie.

Maar het gaat godsdienstsociologen natuurlijk niet om de vraag of een bepaalde sociaal fenomeen nu erg is of niet. Het gaat er deze onderzoekers om of zo'n fenomeen ook enigszins logisch te verklaren is vanuit sociologische wetmatigheden.
En dat blijkt dus te kunnen: Angst voor de hel en een klein spoortje hoop op de hemel houdt hier de kerkgang in stand.

Het kerkverband zelf zal dat natuurlijk heel anders zien. Die komen met iets als: ' wij prediken nog de volle bijbelse waarheid en... wij worden nog gezegend met een trouw kerkbezoek'.

Het is maar van welke kant je het bekijkt.

try

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 14:32

Het is denk ik wel belangrijk wat mensen naar de kerk zou moeten drijven:

Angst om verloren te gaan?

Of omdat daar het reddende evangelie te horen is.

Waar ligt te nadruk?

Als je naar de bijbel kijkt zie je heel duidelijk dat de nadruk daar ligt op redding.... en hoop die door het geloof zelfs zekerheid wordt... en niet op angst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jun 2005 14:35

essieee schreef:
aragonHm, het lijkt mij eigenlijk ook wel een goede verklaring. Ik vroeg me toevallig pas ook nog af wat nu de significantie van het geloof voor het hier en nu is, als er geen hiernamaals zou zijn. Ik denk niet veel, iig is het dan niet meer zo van belang om elke zondag naar de kerk te gaan.

Ik denk het wel. Ik kom in de kerk om God's verkondiging, het Woord en de sacrementen. Ik denk wel als er geen eeuwigheidswaarde aan zou hangen ik eerlijkerwijs gezegd er minder 'druk'' mee bezig zou zijn.
Maar ja, toch Blijf je voor God gaan, niet voor de consequentie.
Het is ook een gewoonte om elke zondag te geen, wanneer je dat niet zou doen denk ik dat je er zelf actiever in zou zijn.....

En waarom zou je voor God gaan als hij je niet gered heeft van de hel en je weg naar de hemel is?

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2005 14:48

Marnix schreef:Het is denk ik wel belangrijk wat mensen naar de kerk zou moeten drijven:

Waar ligt te nadruk?

Als je naar de bijbel kijkt zie je heel duidelijk dat de nadruk daar ligt op redding.... en hoop die door het geloof zelfs zekerheid wordt... en niet op angst.

En wat denk je van 'gewoon uit liefde voor God, omdat Hij ons liefheeft?'
Moet het dáár niet in de eerste plaats om gaan???

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 15:25

Aragorn schreef:
essieee schreef:
aragonHm, het lijkt mij eigenlijk ook wel een goede verklaring. Ik vroeg me toevallig pas ook nog af wat nu de significantie van het geloof voor het hier en nu is, als er geen hiernamaals zou zijn. Ik denk niet veel, iig is het dan niet meer zo van belang om elke zondag naar de kerk te gaan.

Ik denk het wel. Ik kom in de kerk om God's verkondiging, het Woord en de sacrementen. Ik denk wel als er geen eeuwigheidswaarde aan zou hangen ik eerlijkerwijs gezegd er minder 'druk'' mee bezig zou zijn.
Maar ja, toch Blijf je voor God gaan, niet voor de consequentie.
Het is ook een gewoonte om elke zondag te geen, wanneer je dat niet zou doen denk ik dat je er zelf actiever in zou zijn.....

En waarom zou je voor God gaan als hij je niet gered heeft van de hel en je weg naar de hemel is?

Juist om te horen hoe, en ik hoop dat God mij in een kerkdienst (of in eigen stille tijden) raakt, weet je, als ik van God wil horen en houden lijkt het me slim om naar die plek te gaan waar over Hem en door Hem gepraat wordt.
En je laatste zin snap ik niet...als wedergeborene ben je gered van de Hel en gered voor de Hemel!

Maar beantwoord de vraag eens Waarom zou je daar dan heengaan?

Voor de duidelijkheid, ik wordt megadepressief van ou-ger.gem. Maar er wordt wel gepreekt over dood en LEVEN, al is de balans behoorlijk zoek. Ik wilde dus aangeven dat het wel gebeurd.
Ik hoor nl Ds goudriaan uit Ede nog wel eens, en dat vind ik zelf vaak wel goede diensten, heel eerlijk!
Wat ik dan zo jammer vindt is dat God's Redding zo weinig gepreekt wordt, vandaar dat ik daar in de ougergem mijn dooplidschap niet ga omzetten in een belijdend lidmaatschap!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 15:36

Ik vind het fijn dat te horen Essie. Ik hoop dat je een goed alternatief vindt!

Riska schreef:
Marnix schreef:Het is denk ik wel belangrijk wat mensen naar de kerk zou moeten drijven:

Waar ligt te nadruk?

En wat denk je van 'gewoon uit liefde voor God, omdat Hij ons liefheeft?'
Moet het dáár niet in de eerste plaats om gaan???

Klopt. Dat is het zelfde als wat ik bedoel. God heeft ons lief = het reddende evangelie. Alzolief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enigggeboren Zoon gegeven heeft zodat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Liefde voor God is altijd het gevolg van de liefde van God. Daardoor kunnen wij Hem liefhebben!

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 13 jun 2005 15:45

jas schreef:
try schreef:Godsdienstsociologen hebben een verrassend eenvoudige verklaring voor de leegloop van de kerken en voor de achteruitgang van het protestantisme:

Zolang er nog geloof wordt gehecht aan het bestaan van hel of hemel heeft kerkgang nog zin. Het gáát ergens over. Het is van levensbelang.

Het protestanstisme is echter een beweging, die aan het individu de mogelijkheid heeft gegeven om ook persoonlijk na te denken (niet meer: traditie of clerus die het alleen maar weet).
Wel, wie goed nadenkt kan tot de conclusie komen, dat hel en hemel eigenlijk beelden zijn, symbolen die diep gekoesterde wensen van genade en recht verbeelden, maar niet reëel bestaan. In het protestantisme zijn er dus heleboel predikanten, die dit ook gingen verkondigen.

Conclusie: hel en hemel waren geen reële grootheden en zie: de kerken liepen leeg.

Wat moeten we hiermee? Klinkt logisch!

try

Ik ben er van overtuigd dat de leegloop in de kerken te wijten is aan de onduidelijkheid van de boodschap en het ontbreken van de noodzaak om te geloven. Wat natuurlijk absoluut niet waar is, is dat hel en hemel slechts symbolen zijn die ontsproten zijn aan menselijke wensen. De Bijbel, Gods Woord bewijst ons dat hel en hemel wel degelijk bestaan. Alles wat dat ontkent is dus een regelrechte leugen.

Nou over de hel zoals die door de eeuwen gepredikt is, met duiveltjes en eeuwige pijniging kun je wel even discuseren.

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 13 jun 2005 19:00

Methorst schreef:Ik vind het wel een logische verklaring. Als er geen hemel of hel zou zijn, waarom zou je dan naar de kerk gaan ?

Met welk doel ga jij naar de kerk? Ik ga niet naar de kerk met het doel in de hemel of hel te komen.
Naar de kerk hoor je te gaan om te leren en uit liefde voor God! Dus ik vind het geen logische verklaring!
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2005 19:24

hooligan schreef:
Methorst schreef:Ik vind het wel een logische verklaring. Als er geen hemel of hel zou zijn, waarom zou je dan naar de kerk gaan ?

Met welk doel ga jij naar de kerk? Ik ga niet naar de kerk met het doel in de hemel of hel te komen.
Naar de kerk hoor je te gaan om te leren en uit liefde voor God! Dus ik vind het geen logische verklaring!

Of 'heel gewoon' getroost en bemoedigd te worden...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 jun 2005 20:36

Misschien heb ik het altijd verkeerd begrepen; corrigeer me dan. Maar de weg naar de hemel is toch een smalle weg? Of is het toch die brede? In dat geval moet er wellicht een wissel omgezet worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 13 jun 2005 21:46

jas schreef:

Misschien heb ik het altijd verkeerd begrepen; corrigeer me dan. Maar de weg naar de hemel is toch een smalle weg? Of is het toch die brede? In dat geval moet er wellicht een wissel omgezet worden.

Hier ff een bijbelstudie uit kauwgom:

Christen? Volg de brede weg!
Bij mij in de klas hing vroeger een grote poster achterin. Uren kon ik er naar kijken. Aan de ene kant een brede weg die eindigde in vuur, aan de andere kant een miezerig paadje dat uitkwam bij de hemelpoort. Langs de brede weg zijn alle verleidingen tentoongesteld. Langs de smalle weg bevinden zich rotsen en veel bomen. De boodschap was duidelijk: als christen neem je de smalle weg, alleen die zal uitkomen bij God. Geen makkelijke weg, maar wel een gave toekomst. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, naar het ziet er niet echt aanlokkelijk uit, zo'n smal paadje.
Maar toen sloeg ik op een ochtend mijn bijbel open...'Er komt een brede weg. Heilige weg zal hij heten. NIet wie God ontrouw zijn gaan over deze weg, naar alleen die zijn vrijgekocht. God zelf gaat hen voor op deze weg. Zelfs dwazen kunnen niet verdwalen' (jesaja 35 vers 8&9).
EH..wij gingen toch over een smalle weg? Hebben die postermakers het soms fout gedaan? God noemt Zijn weg hier een brede weg.
Helemaal geen miezerig paadje, maar zo'n grote weg dat zelfs de grootste idioot er niet op kan verdwalen! En die weg ziet er ook niet echt donker uit alsop die poster. God zelf gaat je voor, de weg is dus heel duidelijk, je hoeft alleen maar achter hem aan te lopen. Een brede weg voor allen die zijn vrijgekocht. Vrijgekocht..Dat klinkt gaaf, helemaal niet wat ik in mijn hoofd had bij een smal miezerig paadje. Weg dus met al die enge ideeen over smalle weggetjes, gewoon stevig achter Jezus aanlopen en genieten van het uitzicht!
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."

So, What that make you? Good?

Terug naar “Archief”