Moet de SGP eem verboden partij worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 jun 2005 14:24

Rock-G schreef:We betalen 113000 per jaar keer 2 voor die partij. Ik wil best geloven dat de SGP vroeger,heel vroeger, een zekere maatschappelijke waarde had,maar zolang ik leef (sinds 1985) heeft deze partij geen deuk in een pakje boter geslagen, en hebben dat alleen maar verergert door een paar jaar terug te besluiten níet samen te gaan met de 2 partijen die nu CU vormen. Want ik stem op de meest linkse partij van Nederland,maar ik vind André Rauvoet qua debát een lichtend licht en een zoutend zout,om maar even in de sfeer te blijven, en tja..wat die 2 SGP'ers daar nou in de kamer zitten te doen.. :|

Ik heb in mijn leven 1 keer CU gestemd en de laatste keer SGP. Persoonlijk ben ik het ook niet eens met het standpunt van de partij ten opzichte van vrouwen lidmaatschap. Maar ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat er een proefproces word gestart om te kijken of de partij verboden kan worden. Hebben die lui van het Clara Wichman instituut niet iets nuttigers te doen? Blijkbaar niet......
Het zijn naar mijn inzicht zeer kundige kamerleden van de SGP wat tevens geld voor de kamerleden van de CU, die leveren vaak meer kwaliteit dan de overige partijen.
Zeker heeft de SGP nog maatschappelijke waarde.....een aanzienlijk deel van onze bevolking voelt zich nog verbonden met de SGP, ze hebben dan ook 2 zetels. Dat is het mooie van ons systeem, de evenredige vertegenwoordiging zo hebben veel groepen een kans zich te vertegenwoordigen.
Het geld-argument vind ik niet van belang. D66 krijgt ook subsidie, van mij mag die partij ook verdwijnen en heeft die partij geen maatschappelijke waarde. Zo zijn er wel meer zaken die subsidie ontvangen waar ik het niet mee eens ben of soms zelfs principieel mee oneens....maar dat is democratie iedereen krijgt kansen, elke bevolkingsgroep.
En idd de "befaamde" Nederlandse tolerantie......dit toont wel weer dat die tolerantie zover gaat dat je met de hoofdstroom mee moet denken....je mag afwijken zolang je maar wel weer in de hoofdstroom terecht komt. Dat is dus geen tolerantie en dat blijkt nu wel weer met dit proefproces.....
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jun 2005 14:37

de sgp is inmiddels aangeklaagd over hun vrouwenstandpunt, lees:

Dwangsom als SGP vrouwen lidmaatschap onthoudt
Dinsdag 7 Juni 2005

DEN HAAG (ANP) - De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) discrimineert vrouwen. Om hier een einde aan te maken moet de rechtbank de statuten van de partij nietig verklaren. Dat eisten negen maatschappelijke organisaties dinsdag voor de rechtbank in Den Haag.

Na de nietigverklaring moet de SGP haar beginselen binnen vier maanden na de uitspraak zo wijzigen dat vrouwen volwaardig lid kunnen worden, op straffe van een dwangsom. Initiatiefnemer voor het proces is de Stichting Proefprocessenfonds Clara Wichmann. Naast de SGP hebben de eisers ook de Staat gedaagd, omdat zij menen dat de Staat geen subsidie mag verstrekken aan een partij die aan vrouwen het passief kiesrecht onthoudt.

SGP-voorzitter W. Kolijn gaf dinsdag in de rechtszaal aan dat binnen de partij al enige tijd discussie gaande is over het omstreden statuut dat formeel in 1997 is ingevoerd. De discussie die niet is ingegeven door het proces, moet uiteindelijk leiden tot een nota. ,,Met name onder jongeren binnen de SGP wordt genuanceerder over het vrouwenstandpunt gedacht. In brede kring wordt nu besproken of het statuut is opgesteld vanuit een bijbelbeginsel of vanuit een traditie.''

Kolijn heeft goede hoop dat de rechtbank de vordering van de eiseressen niet toewijst. Mocht dat wel het geval zijn, dan ontstaat volgens hem een bijzondere moeilijke situatie binnen de partij, omdat er procedures gelden voor de aanpassing van de statuten. Zo is er een meerderheid van de leden nodig. Mocht de SGP ooit overgaan tot het toelaten van vrouwen als volwaardig lid, zal Kolijn zelf zijn functie als voorzitter neerleggen. ,,Ik verdedig dit standpunt uit volle overtuiging en zal in dat geval ongeloofwaardig zijn'', aldus Kolijn, die jaren actief is binnen de partij.
bron: anp

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 15:00

Flappie schreef:
Het zijn naar mijn inzicht zeer kundige kamerleden van de SGP wat tevens geld voor de kamerleden van de CU, die leveren vaak meer kwaliteit dan de overige partijen.
.

De leden van de CU inderdaad wel,maar de SGP krijgt niets voor elkaar omdat ze vaak alleen staan, en dat was mijn punt dus een beetje. Hadden ze zich indertijd aangesloten bij de GPV en de...die andere om met z'n 3en een blok te vormen waren ze er beide bij geholpen. Want nu kun je nog zo kundig zijn..met 2 mensen tegenover 148 bereik je niet veel,en da's ook democratie.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 jun 2005 15:38

Dat je een kleine minderheid bent wil niet zeggen dat je niet je stem kan laten horen. Volgens mij doet SGP dat genoeg.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 18:25

Natuurlijk kun je je stem laten horen, maar veel inhoudelijks hebben ze niet,zeker niet gezien het feit dat de CU 98% van die standpunten al duidelijk maakt. And now see what they've done : ze worden voor de rechter gesleept.Foutje!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 jun 2005 18:53

Rock-G schreef:Natuurlijk kun je je stem laten horen, maar veel inhoudelijks hebben ze niet,zeker niet gezien het feit dat de CU 98% van die standpunten al duidelijk maakt. And now see what they've done : ze worden voor de rechter gesleept.Foutje!

Redelijk kort door de bocht.....ik denk dat de verschillen tussen CU en SGP wel wat meer zijn dan 2%...bovendien kun je je vervolgens afvragen wie van wie overgenomen heeft...want wie bestaat langer :wink:

Ennum de laatste opmerkingen kan ik niet helemaal plaatsen....er worden wel eens meer zaken onnodig aan de rechter voorgelegd.....
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 19:08

Het is maar net wat je onnodig noemt,en het feit dát je als partij voor de rechter moet komen is eitherway nooit goed voor je imago.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jun 2005 20:44

zijn de punten van de partij slechter geworden door dat ze voor de rechter worden gedaagd?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 20:56

Ik stem op de SP Johannes,dus je mag raden wat ik zowiezo al van de SGP dacht :mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jun 2005 20:57

ik bedoelde het algemeen dus niet zo zeer voor jou.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 20:57

ohw..sorry

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jun 2005 21:04

Rock-G schreef:Het is maar net wat je onnodig noemt,en het feit dát je als partij voor de rechter moet komen is eitherway nooit goed voor je imago.

lijkt me niet.. ik ben alleen erg benieuwd hoe dit uitpakt.. zou jammer zijn als de SGP op deze manier hun vrouwenstandpunt moet gaan herzien.. beter als het uit zichzelf gebeurt.. dat zou namelijk toch wel gaan gebeuren

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 21:06

Voorzitter van de SGP Kolijn zei er mee te stoppen als ze dit standpunt moeten herzien omdat hij er ' met volle overtuiging achter staat' ...

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jun 2005 21:10

Rock-G schreef:Voorzitter van de SGP Kolijn zei er mee te stoppen als ze dit standpunt moeten herzien omdat hij er ' met volle overtuiging achter staat' ...

ja dat klopt.. daarom zou het heel slecht voor de partij zijn als het op deze manier moest gaan.. er komt een moment waarop het standpunt herzien zal worden, denk dat er dan alsnog mensen uitstappen maar dan is er wel weer ruimte voor een nieuwe generatie denk ik

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2005 12:58

topkok schreef:De SGP is gewoon een ballen partij en moet eruit daar bn ik heel hard in
het is gewoon onzin dat ze vrouwen discrimeren

Goede argumentatie, prima punt maak je hier...

=D> d:)b |:)|

Terug naar “Archief”