Niveauverschil binnen vriendengroepen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 jun 2005 18:36

Precies, dat gaat vanzelf. Ik had op de lagere school een heel goede vriend (nouja, mijn 'beste vriendje') die later mavo gedaan heeft, helemaal geen grandioos verschil met vwo, maar je werelden lopen gewoon een stuk uit elkaar als je naar verschillende scholen gaat, zeker als dat in verschillende plaatsen is...

Oja, hier even aan toevoegend: het verschil in opleiding is een beetje stigmatiserend, omdat op zich niets zegt over 'intelligentie', 'denkwijze', etc. Ik heb nu ook heel goede vrienden die een lage opleiding gehad hebben, maar waar ik wel goed mee kan praten, evenals ik veel mensen kennen die ook WO doen en verder tamelijk inhoudsloos zijn :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2005 18:58

Ik ben zelf wat diepgaander aangelegt dan de rest van mijn vriendengroep, goed we kunnen heel diepzinnig praten over de verschillen tussen Windows en Linux, Ati en Nvidia of over het editten van een bepaalde configfile. Ook over geloof kunnen we praten, seksualiteit, muziek eigenlijk alles..

We zijn allemaal MBO-IT, en de rest van mijn (online)vrienden doet vaak HBO, WO, VWO of weet ik wat voor opleiding waar ik goed mee kan praten over van alles ende nogwat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 01 jun 2005 19:01

Gershwin schreef:Precies, dat gaat vanzelf. Ik had op de lagere school een heel goede vriend (nouja, mijn 'beste vriendje') die later mavo gedaan heeft, helemaal geen grandioos verschil met vwo, maar je werelden lopen gewoon een stuk uit elkaar als je naar verschillende scholen gaat, zeker als dat in verschillende plaatsen is...

ook vriendschappen met mensen van 't zelfde niveau kunnen wel stuklopen.
Als een gaat studeren en ander direct gaat werken of zo. Dan heb je misschien wel 't zelfde niveau, maar dan is je belevingswereld zó anders!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 jun 2005 19:16

Jannoek schreef:ook vriendschappen met mensen van 't zelfde niveau kunnen wel stuklopen.
Als een gaat studeren en ander direct gaat werken of zo. Dan heb je misschien wel 't zelfde niveau, maar dan is je belevingswereld zó anders!

Volgens mij ligt daar juist de belangrijkste reden. Namelijk je eigen ontwikkeling op wat voor gebied dan ook. Een vriendin waar ik vroeger heel veel mee optrok, zelfde opleiding ect is blijven hangen in een huisje-boompje-beesje sfeer, werkt al 12 jaar voor de zelfde baas en is daar volstrekt tevreden mee. Terwijl mijn motto altijd is "stilstand is achteruitgang" en ik eigenlijk altijd opzoek ben naar nieuwe uitdagingen. We bellen elkaar nog wel eens en proberen wederzijdse verjaardagen zo goed mogelijk in ere te houden, maar de echte klik is er niet meer. Zij kan zich absoluut niet meer inleven als ik het heb over een nieuwe zaak beginnen, actief ben in een belangengroep terwijl ik na het zoveels verhaal over een dochter die zo goed blokfluit kan spelen en al zoveel gewonnen heeft, ook afhaak. Aan de ene kant vinden we het allebei jammer dat de hechte band van vroeger verdwenen is maar ja "that's live".

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 jun 2005 19:30

Mijn beste vrienden en vriendinnen zijn van hetzelfde denkniveau, en sommige hebben een hoger denkniveau. We snappen heel vaak elkaars gedachtengang en dat is heel fijn. Soms heb ik wel eens twijfels als een gesprek té diepgaand daat, dan volg ik het niet meer/snap ik het niet meer.Maar ik kan me ook vrij slecht concentreren :|

Als people niet mijn denkniveau hebben, zou ik er ook goed bevriend mee kunnen zijn! Er zijn wel momenten dát ik serieus ben, ik vind het veel leuker om het gezellig te hebben/gek te doen/lol te maken. En dan maakt denkniveau bijna niets uit! Tenzij het té veel verschilt natuurlijk!

Ik wilde nog even toevoegen, ik heb wel een paar vrienden die een lager denkniveau hebben. Die vriendschappen zijn na een aantal jaren toch verwaterd, omdat je een heel andere kant uit gaat/kijkt! Je doet andere dingen, en je ontwikkelt heel anders. Soms is dat wel jammer :| Maar vrij weinig aan te doen denk ik.
Dus, dat.

André

Berichtdoor André » 01 jun 2005 23:04

Misschien hoort het niet direkt thuis in dit topic, maar ik hecht liever meer waarde aan iets EQ dan aan IQ...........

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 jun 2005 23:47

Ook dat is een niveauverschil inderdaad :)

Misschien moeten we ook de term 'niveauverschil' gewoon loslaten. Het klikt met mensen, of het klikt niet. En als het echt goed klikt, doet niveau er veel minder toe.

Verder, wat gezegd werd over 'andere belevingswereld' is zeer waar, geloof ik. Sociale leefomgeving, religie, interesses, en ja, ook scholing spelen allemaal in hoe goed je bevriend wordt met mensen. Hoe meer je met elkaar kan delen, des te beter de basis voor een vriendschap?

Goodbye.

André

Berichtdoor André » 01 jun 2005 23:58

Gershwin schreef:Hoe meer je met elkaar kan delen, des te beter de basis voor een vriendschap?
Lijkt mij....en daar vond ik dat emotionele aspect ook wel in passen.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 02 jun 2005 01:24

Het maak mij echt helemaal niet uit wat voor niveau me vrienden hebben. Toevallig heb ik veel vrienden die WO/HBO doen, maar dat komt omdat ik bij hen in de klas heb gezeten. Het gaat bij mij niet om het niveau, maar om de persoon zelf.
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jun 2005 01:58

Bovenstaande gelezen? 8) :)

Goodbye.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 02 jun 2005 02:24

Ik heb overigens ook een vriend die opzich niet heel intelligent is maar wel uitstekend gezelschap. Alleen jammer dat hij af en toe pretendeert intelligent te zijn en ó, wee als je er iets van zegt.... :?
Persoonlijk vind ik dat jammer, als hij gewoon zich zelf is dan is hij het best gezelschap wat je kan hebben en anders is het alleen maar irritant en daarmee kom ik misschien op een veel belangrijker punt, namelijk dat jezelf zijn en eerlijk zijn veel belangrijker is als je nivo. Ik denk als je dat kan het niet zo veel uit maakt met wie of wat je om gaat. Veel mensen hebben een hond als een van hun beste vrienden, daar kun je niet eens mee praten.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 02 jun 2005 07:04

Gershwin schreef:Sociale leefomgeving, religie, interesses, en ja, ook scholing spelen allemaal in hoe goed je bevriend wordt met mensen. Hoe meer je met elkaar kan delen, des te beter de basis voor een vriendschap?
Dus, dat.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 02 jun 2005 07:33

Ik heb geen meestal geen enkele moeite met niveauverschillen.
Het enige wat ik wel merk is dat mensen met een wat lager niveau beperkter zijn in het vooruitzien (ik bedoel oorzaak-gevolg) Mensen met een hoger niveau komen daarmee een stuk verder.

Maar ik vind dat in een vriendschap niet belangrijk. Dan heb ik liever iemand met een hoger EQ (dat vind ik een goeie opmerking Andre)

Bovendien ben ik de afgelopen jaren tot de conclusie gekomen dat wijsheid niet in verband staat met IQ. En dat is ook een prettige eigenschap bij vrienden.

Ik kan me overigens wel heel goed voorstellen dat je in je kennissenkring wel naar niveau kijkt.

Johanna

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 jun 2005 08:15

Mijn vrienden? Eens denken... wie zijn mijn vrienden eigenlijk :-S
Ze studeren allemaal of zijn aio. Maar dat komt gewoon door de wijze waarop je mensen tegenkomt: op je studentenvereniging of bij je studie of vroeger op school. Je zoekt toch gauw overeenkomsten om over te praten. Ik hoop dat als ik later actief lid ben van een kerk, ik meer contacten heb met mensen van verschillende leeftijden en opleidingen.

Ik ken trouwens wel mensen van allerlei kerken, dat is het voordeel van Ichthus :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 12:10

Hm, er zijn wel mensen van een ander niveau waar ik mee omga, maar het zullen toch nooit m'n beste vrienden worden. Daarvoor deel je gewoon te weinig, hele andere belevingswereld enzo. Maar dat ligt ook wel weer aan het feit dat zij niet studeren maar werken en dat soort dingen.

Terug naar “Archief”