Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 11:32

Storyteller schreef:Het geloof dat kinderen uit het niets komen en alles in handen ligt van een hogere macht, zonder dat de mens inspraak heeft. Het goddelijke determinisme, als je wilt.

Mee eens. Op de manier van: God bepaalt de dag van ons sterven, maar als je niet eet, dan overlijd je.
Storyteller schreef:Ik vind dat je niet alles zo maar op God kan afschuiven. Zelfs voor een christen zou dat wel eens het ijdel gebruik van Zijn naam kunnen zijn. (Zo heet dat toch?)

Hier noem je iets heel belangrijks. :!: Mensen kunnen 'God voor hun karretje spannen'. ("Laat Gods water maar over Gods akker lopen, we zien wel waar we eraf spoelen............." :cry: )
Maar als we zó doen, dan beseffen we onze eigen verantwoordelijkheid niet!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 13:34

Ik ben het eigenlijk wel met Elsa eens wat betrefd ivf.
Maar KI vind ik weer wat anders. Daarbij wordt het zaad van de eigen man gebruikt en de goede zaadcellen bij de vrouw ingebracht.
Soms is dat nodig omdat het zaad van zichzelf niet zterk genoeg is.
Of moet het verder ingebracht worden omdat de baarmoeder het zaad afstoot. Dan kan ik daar totaal geen moeite mee hebben.

En storyteller. Wij als mensen kunnen dus nog zo ons best doen met het lichamlijke gedeelte van het scheppen van een mens, als God het niet tot een samensmelting laat komen, gaat er helemaal niks groeien.
En ieder alles wat leeft is een schepsel van God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2003 14:34

Als het zaad niet sterk genoeg is om naar de eicel te zwemmen, is het dan wel sterk genoeg om tot een gezond kindje uit te groeien?

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 14:38

Nou ze halen de slechte zaadcellen eruit, en houden zo de sterke over. En als dat er nu weinig zijn, kan het inderdaad wel zo zijn dat ze de weg naar de eicel niet overleven.
Dat ze bijvoorbeeld weer uit de vagina lopen en dus al verloren gaan.
Dus daarom kunnen ze het verder inzpuiten en voorkomen ze zo dat er goede verloren gaan.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 08:34

Maar laten we nu eens naar Hanna kijken (uit de Bijbel). zij had ook geen kinderen, en door te bidden kreeg ze van God een kindje!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 17 feb 2003 11:30

Dat is ook zo, bidden is het allerbelangrijkste. Maar je mag ook gebruik kunnen maken van de wetenschap die er nu is. Want ook die heeft God gegeven. Dus ik zou zeggen doe beide.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 11:37

Als wij het geloof van Hanna hadden, hoeven wij geen gebruik te maken van de technieken van nu. Er staat in de Bijbel: De Heere had haar baarmoeder toegesloten En door haar gebed, gedacht de Heere aan haar, en werd ze zwanger. Zou dat nu niet meer kunnen?

joepie

Berichtdoor joepie » 17 feb 2003 13:12

Tuurlijk, ik zou de laatste zijn om te zeggen van niet.
Maar hij heeft ook de medische kennis gegeven om daar gebruik van te maken. En in de tijd van Hanna was dat er niet.
Want het is wel Bid en Werk. En niet bidden alleen.
En met Hanna had God een speciale bedoeling.
Je zegt ook niet als je even geen kinderen meer wilt, nou we vragen God erom en dan geeft hij niet, en vervolgens heb je gewoon gemeenschap. God werkt ook door middel van de medische wetenschap.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 13:16

Want het is wel Bid en Werk

Waar staat dat?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 14:46

En met Hanna had God een speciale bedoeling.

Dat wist Hanna niet! zij had een groot geloof, zonder nadenken!

We hebben in div.andere topics al gesteld dat je je verstand ook dient te gebruiken. Moet dat in de medische wetenschap dan niet? Ze kunnen in het oneindige doorgaan met uitvinden! Kijk maar naar klonen bv. Dan zou je ook kunnen zeggen dat God dat goed vindt, anders was het niet uitgevonden, maar sommige dingen gebeuren onder Gods toelating en niet onder Gods goedkeuring! Daarom denk ik persoonlijk dat dit soort medische kunst te ver gaat.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 18:19

Maar hij heeft ook de medische kennis gegeven om daar gebruik van te maken.
is dat zo? :?

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 17 feb 2003 18:38

ik vind dat je er alles aan mag doen om kinderen te krijgen.Desnoods adopteer je er eentje. als God t echt niet wilt dat je kinderen krijgt, om wat voor reden dan ook. dan zullen je pogingen om kinderen te krijgen toch wel mislukken denk ik.
just below my skin I'm screaming

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 feb 2003 22:40

Don Chaot schreef:ik vind dat je er alles aan mag doen om kinderen te krijgen.Desnoods adopteer je er eentje. als God t echt niet wilt dat je kinderen krijgt, om wat voor reden dan ook. dan zullen je pogingen om kinderen te krijgen toch wel mislukken denk ik.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. God laat ook dingen toe die niet goed zijn (oa stelen/ moorden). Ook denk ik dat klonen onder de toelating van God gebeurt. Persoonlijk vind ik dat een eeenvoudige ingreep kan hooguit KI van je eigen man. Maar ook hier kunnen fouten optreden door verkeerd zaad te gebruiken.
God werkt ook door middel van de medische wetenschap.

Natuurlijk werkt God door middel van de medische wetenschap maar alle wetenschap is daardoor nog niet van God!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2003 08:43

als je tegen ivf enzo bent, ben je dan wel voor adoptie?

Ik vind adoptie prima, ivf weet ik niet. Als ik in de situatie zat, zou God me daar wel duidelijkheid over geven.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 19 feb 2003 09:10

Volgens mij kun je adoptie en IVF + KI niet op een lijn zetten. Adoptie is ook een vorm van naastenliefde. Bij IVF en KI wil je koste wat kost een kind van jezelf!

Terug naar “Archief”