Wij, protestanten gaan er aan !

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2005 17:57

Evangelicals zijn niet hetzelfde als evangelischen. Ik weet niet de precieze definitie (heb ff geen zin om te zoeken).

Volgens mij zit er wel wat in. Je ziet toch om je heen dat evangelische kerken groeien en dat de traditionele kerken leeglopen. Daar hoef je geen deskundige voor te zijn. Volgens mij krijgt de gergem alleen nieuwe leden doordat er kinderen geboren worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2005 18:59

Cathy schreef:
Optimatus schreef:
lindita schreef:Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?


Wegens natuurlijke aanwas!

Plus dat het heel lekker is als alles aan vaste regels gebonden is. Geeft zoveel 'rust' :?


Ik vraag me inderdaad af welk percentage daarvan komt van niet-christenen die tot geloof komen... en welk gedeelte er naar aanleiding van een kerkscheuring of gewoon een overstap/verhuizing er bij komt... welk gedeelte natuurlijke aanwas is. Als je gemiddeld 7 kinderen per gezin hebt groei je wel ja :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
brammetje
Mineur
Mineur
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jan 2005 17:15
Locatie: Flevoland

Berichtdoor brammetje » 12 mei 2005 19:03

Daar waar onze Heer Jezus Christus het te zeggen heeft als hoofd van de gemeente . Daar zal het druk zijn en blijven .

Hij zal zijn gemeente bouwen op het Woord . Dit is het enige fundament waarop de gemeente gebouwd word .

Voor de rest maakt het niet uit of het protestansme of wat dan ook verdwijnt . voetbalclubs groeien ook en alle andere clubs of verenigingen ook , wil nog niet zeggen dat het goed is , het is niet aan groei te zien maar aan de vrucht .

Niet aan de bladeren maar aan de vrucht . bladeren houden de zon bij de vrucht weg en bellemert de groei .



Bram
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mei 2005 18:24

Brammetje schreef:Daar waar onze Heer Jezus Christus het te zeggen heeft als hoofd van de gemeente . Daar zal het druk zijn en blijven .


O, dus kleine gemeentes zijn dwalende gemeentes?

Gebruikersavatar
brammetje
Mineur
Mineur
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jan 2005 17:15
Locatie: Flevoland

Berichtdoor brammetje » 16 mei 2005 18:40

Maja de Bij schreef:
Brammetje schreef:Daar waar onze Heer Jezus Christus het te zeggen heeft als hoofd van de gemeente . Daar zal het druk zijn en blijven .


O, dus kleine gemeentes zijn dwalende gemeentes?



Hoezo ? waaruit conludeer je dat ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mei 2005 18:53

Ik denk dat de geest van het protestantisme er nog tot het einde zal blijven maar dat de meeste protestantse kerken er niet meer of niet in hun huidige vorm zullen zijn.

Met de zondvloed had je twee soorten mensen, mensen die alles bij elkaar grepen en in een grot doken, en mensen die alles van hun afgooiden en naar hogere plaatste vluchtten, zo is het nu ook, het is pompen of verzuipen, gooien we alle nodeloze balast (lees : nodeloze theologieen, dogma's en tradities) weg, dragen we in de eerste plaats on christen zijn uit, en dan pas ons protestant zijn uit, of isoleren we ons, met een eigen partij, eigen subcultuur, regels, ordinantieen, kleding, gewaad, daad en gepraat en worden we een extreem-hechte geloofsgemeenschap a-la de amish?

Ik ga voor het eerste! Ik ben een refolutionaire protesttant!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
brammetje
Mineur
Mineur
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jan 2005 17:15
Locatie: Flevoland

Berichtdoor brammetje » 17 mei 2005 16:28

Raido schreef:
Ik ga voor het eerste! Ik ben een refolutionaire protesttant!


Kun je je dan wel zo blijven noemen ?

Niet gewoon volgeling van Jezus Christus .

de tweede stelling ben ik met je eens
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 24 mei 2005 09:59

Raido schreef:Ik denk dat de geest van het protestantisme er nog tot het einde zal blijven maar dat de meeste protestantse kerken er niet meer of niet in hun huidige vorm zullen zijn.

Met de zondvloed had je twee soorten mensen, mensen die alles bij elkaar grepen en in een grot doken, en mensen die alles van hun afgooiden en naar hogere plaatste vluchtten, zo is het nu ook, het is pompen of verzuipen, gooien we alle nodeloze balast (lees : nodeloze theologieen, dogma's en tradities) weg, dragen we in de eerste plaats on christen zijn uit, en dan pas ons protestant zijn uit, of isoleren we ons, met een eigen partij, eigen subcultuur, regels, ordinantieen, kleding, gewaad, daad en gepraat en worden we een extreem-hechte geloofsgemeenschap a-la de amish?

Ik ga voor het eerste! Ik ben een refolutionaire protesttant!



Het protestantisme zal alleen blijven bestaan als men allerlei wind van leer zal bannen en het Heilig Woord en de Heilige Sacramenten zuiver zal bedienen zoals dat bedoeld is vanaf Jezus Christus en Zijn Heilige Apostelen.




Protestantisme zonder enige of zo niet traditie (overlevering) zal dan inderdaad verdwijnen,zie de pinkstersekste , ze komen en gaan.

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 10:21

Laten we het erop houden dat de Kerk van Christus zal blijven bestaan.
Ik bid en geloof dat de kerkmuren steeds meer zullen wegvallen, vooral in de jongerengeneratie van nu zie ik dat heel sterk gebeuren. Het gaat niet meer om uit welke kerk je komt, het gaat om je hart, om de basis van je geloof: Jezus Christus is onze Heer, God is onze Vader!
We zullen een eenheid (moeten) vormen, omdat er steeds meer vervolging zal komen en steeds meer soorten godsdiensten die afleiden van de waarheid.
Ik geloof dat Jezus gebed waarheid gaat worden: Laat hen 1 zijn, zoals Wij 1 zijn!

Ik geloof dat alle kerken steeds meer gaan worden zoals God het bedoelt heeft!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 24 mei 2005 10:25

ie de pinkstersekste , ze komen en gaan.


Die pinksterbeweging is anders wereldwijd wel op weg om 1 van de grootste christelijke denominaties te worden....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 24 mei 2005 11:00

naomi schreef:Laten we het erop houden dat de Kerk van Christus zal blijven bestaan.
Ik bid en geloof dat de kerkmuren steeds meer zullen wegvallen, vooral in de jongerengeneratie van nu zie ik dat heel sterk gebeuren. Het gaat niet meer om uit welke kerk je komt, het gaat om je hart, om de basis van je geloof: Jezus Christus is onze Heer, God is onze Vader!
We zullen een eenheid (moeten) vormen, omdat er steeds meer vervolging zal komen en steeds meer soorten godsdiensten die afleiden van de waarheid.
Ik geloof dat Jezus gebed waarheid gaat worden: Laat hen 1 zijn, zoals Wij 1 zijn!

Ik geloof dat alle kerken steeds meer gaan worden zoals God het bedoelt heeft!



De Kerk van de Heilige Verlosser Jezus Christus die verrezen is zal blijven bestaan in Overwinning en alle Eeuwigheid!!!

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 12:38

AMEN!

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2005 12:58

naomi schreef:Het gaat niet meer om uit welke kerk je komt, het gaat om je hart, om de basis van je geloof: Jezus Christus is onze Heer, God is onze Vader!


Ik zie dit toch meer als een gebrek aan interesse bij veel gelovigen dan als een verdieping van het geloof.

naomi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2005 10:51

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 13:03

Kun je dit uitleggen, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2005 13:54

Maja de Bij schreef:
naomi schreef:Het gaat niet meer om uit welke kerk je komt, het gaat om je hart, om de basis van je geloof: Jezus Christus is onze Heer, God is onze Vader!


Ik zie dit toch meer als een gebrek aan interesse bij veel gelovigen dan als een verdieping van het geloof.

Ik niet. Jezus heeft zelf opgeroepen tot eenheid en de huidige generatie begrijpt dat je niet moet bakkeleien over kleine bijzaken (als een Farizeeer), maar dat we samen sterk staan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten