Beste Rock_G,
ik snap dat je het heel moeilijk hebt met het geloof als de gelovigen die je mee hebt gemaakt zo met je om zijn gegaan.. Ik hoop dat dit forum je beeld van christenen wat bij kan stellen.. Zoals eerder gezegd, vragen staat vrij. Dit hoeft niet te betekenen dat we alle antwoorden hebben, maar we kunnen je wel proberen te helpen zoeken naar antwoorden op je vragen. Je misschien een aanzet geven ofzo..
Onze dominee heeft het ook tijdens mijn belijdenis cathechisatie mooi verwoord.. De strekking was deze: De kerk is een verzameling mensen, allemaal met hun eigen gebreken. Door deze gebrokenheid zal het nooit perfect zijn.
Ik denk, en ik merk ook dat onze kerk dat iig probeert, dat je met je leer en je mening zo dicht mogelijk bij de Bijbel moet blijven staan. En dan niet met losse bijbelteksten, want dan kan je zelfs zeggen dat in de Bijbel staat dat er geen God is (De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God)

maar met stukken in hun verband en soms ook in hun tijd geplaatst (bijv. onbedekte hoofden, losse haren --> in de tijd van de Bijbel een teken van prostituee-zijn, nu heel normaal..)
Ik weet niet hoe je relatie met je moeder nu is en wat ze nu er over zegt, maar het lijkt me verstandig aan haar voor te leggen hoe je tegenover haar, de kerk en het geloof staat. En dan niet verwijtend of met de houding alsof ze dom is, maar heel gewoon als volwassenen onder elkaar (wie ben ik om dit te zeggen

met mijn 18 lentes

)
Ik weet niet of dit kan met je moeder, ik denk dat jij dat beter in kan schatten

maar misschien staat ze nu je niet meer de enige bent die niet meer mee gaat naar de kerk wat meer open voor gesprek en ook wat dieper gesprek over wat je tegen is gevallen. Zij heeft je iig beter gekend dan de meeste mensen en begrijpt je misschien daardoor ook wat makkelijker...
Ouders zeggen soms ook dingen in buien van woede en verontwaardiging die kinderen iets te letterlijk opvatten en vervolgens roepen dat hun ouders hen weg willen hebben (tenminste, dat maak ik mee met een vriendin van mij.. haar ouders roepen bijna elke ruzie dat ze maar weg moet gaan... wat ze vervolgens ook doet, waarop haar ouders weer spijt als de haren op hun hoofd krijgen) maar ik weet niet hoe jij weg bent gegaan, dus ook dat kan ik niet inschatten....
met andere woorden, vertel ajb wat meer over jezelf
Maar ja, persoonlijk denk ik dus dat dit meer een kwestie is van een extreme reactie van je moeder (die het vast ook heel zwaar moet hebben gehad... ze is ook maar een mens

) dan dat het perse aan de kerk zou liggen... Toch proef ik ook wel een beetje de vraag: waarom laat God dit toe als Hij al bestaat? of heb ik dat nu verkeerd?
Nou ja.. ik denk dat ik waarschijnlijk alweer veel te veel heb gezegt, dus voor nu houd ik even mijn mond, maar als je evt hier verder persoonlijk over door wil praten mag je me ook wel pb-en voor m'n msn... (dat praat over het algemeen wat makkelijker en sneller

)
Groet,
Hananja