Opdracht van eenheid, tot welke prijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Re: Opdracht van eenheid, tot welke prijs?

Berichtdoor André » 02 mei 2005 22:48

TheKeimpe schreef:In de Bijbel staat heel duidelijk dat Gods kinderen één moeten zijn, maar mijn vraag is, tot welke prijs.
Mag ik dit bijbelgedeelte ook even onder ogen hebben, praat wat mij betreft wat makkelijker?
Moet ik mij werkelijk één voelen met hen die dwalen? Moet ik, omwille van de éénheid openstaan voor andere meningen van mensen die zich ook kinderen van God noemen (ik kan niet zien of ze het echt zijt).
Die andere mensen die zich kinderen van God noemen kunnen wsl ook niet aan jou zien dat jij echt een kind van God bent.
Je kunt m.i. alleen het Woord van God nemen als referentie als het gaat om wel of niet dwalen.
Al het andere is niet objectief genoeg.
En je kunt misschien ook proberen de "eenheid" in je geloof te vinden/zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2005 12:55

Johannes 17 Andre.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 13:28

Ik vraag me af of dat wel over de eenheid gaat waarnaar er door diverse kerken gestreefd wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2005 14:37

Waar gaat het volgens jou dan wel om?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 15:32

Het gaat er niet om dat we allemaal in èèn kerk zitten.
Er wordt geen eenheidsworst verwacht.
Maar we zullen allemaal eens èèn zijn.
Zoals ook God de vader, de zoon en de Heilige Geest èèn zijn.
In de tijd van de apostelen was er ook al verschil.
Denk maar aan dat de ene voor Paulus was en de ander voor Apollo.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2005 11:16

joepie schreef:Het gaat er niet om dat we allemaal in èèn kerk zitten.
Denk maar aan dat de ene voor Paulus was en de ander voor Apollo
.

ja juist daartegen werdt dus gewaarschuwd!

eenheid in Christus? tegen elke prijs, want waar we 1 worden in Christus zijn geen verschillen meer!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 04 mei 2005 11:45

Eenheid zoals Jezus het bedoelde is denk ik in 1 woord samen te vatten: de liefde.
Net zoals het hoogste gebod: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

In die eenheid zijn wij ook werkelijk één.

Betekent dit dan dat we geen kritiek meer mogen hebben op elkaar?
Nee natuurlijk niet, we hebben de opdracht gekregen om elkaar te vermanen, ook weer vanuit de liefde Gods.

Mogen we dan geen mening hebben over de Bijbel, of moet iedereen alles hetzelfde vinden?
Nee ook niet, maar ik stel mezelf wel altijd de vraag: doe ik alles uit liefde voor God, of omdat ik graag gelijk wil hebben.....
Het laatste zit natuurlijk in iedereen, maar het is niet waarvoor ik graag kies.

Tom

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2005 12:02

hijwel schreef:
Denk maar aan dat de ene voor Paulus was en de ander voor Apollo
.

ja juist daartegen werdt dus gewaarschuwd!

eenheid in Christus? tegen elke prijs, want waar we 1 worden in Christus zijn geen verschillen meer!

Ik denk dat de prijs al betaald is. Het offer van Christus.
Dan maakt het niet uit of we in verschillende kerken zitten, als we de eenheid in Christus hebben.
Maar om nu koste wat kost te proberen èèn kerk over te houden vind ik dus te ver gaan.
Zeker niet te koste van alles.
Het maakt volgens mij echt niet uit of we nu in verschillende kerken zitten
want God vergaderd Zijn kerk vanuit alle hoeken der aarde.
Of je nu Vrijgemaakt bent, GG, NH, of weet ik niet wat.
Als we belijden dat Christus onze Heer is, die is opgestaan voor onze zonde, dan weet God ons echt wel te vinden in onze eenheid.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 mei 2005 14:30

Denk maar aan dat de ene voor Paulus was en de ander voor Apollo.

Zolang je vindt dat kerkelijke verdeeldheid zonde is, moet je streven naar eenheid. Paulus verwijt dat de gemeente van Korinthe volgens mij ook. Als we geloven dat de Heere EEN is, dan dient de gemeente hierin ook op Hem te lijken. Al die verschillende kerken in Nederland is een bloody shame.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2005 14:56

Vind ik dus niet.
Als je denkt dat er 1 kerk zou moeten zijn, dan nog zou het verschillen met diezelfde kerk in een ander land.
Denk maar eens aan de RK.
Hier in Nederland zijn de Roomsen heel anders dan in Italië.
Zo zal het gewoon blijven.

Want ik moet er niet aan denken dat ik samen zou moeten met een kerk die verteld dat je b.v. niet alles moet geloven wat er in de Bijbel staat.
Dat het verhaal van Jezus een verhaal is om ons iets te leren, maar niet echt zo is. Het zijn verhalen.
En toch zijn er kerken waar dat geleerd wordt.

gurl
Mineur
Mineur

Re: Opdracht van eenheid, tot welke prijs?

Berichtdoor gurl » 04 mei 2005 15:12

TheKeimpe schreef:Naar aanleiding van een ontspoorde discussie het volgende:

Een persoon gaf aan dat hij zich niet een voelde met de "evangelische beweging", en een andere persoon reageerde dat je je wel één moet voelen met je broer in de evangelische gemeenschap.

In de Bijbel staat heel duidelijk dat Gods kinderen één moeten zijn, maar mijn vraag is, tot welke prijs.

Moet ik mij werkelijk één voelen met hen die dwalen? Moet ik, omwille van de éénheid openstaan voor andere meningen van mensen die zich ook kinderen van God noemen (ik kan niet zien of ze het echt zijt).

Er zit een verschil tussen van mening verschillen en verdeeld zijn. Ik denk ook dat wij vaak te snel zeggen dat als iemand dit vind dat hij dan onmogelijk een kind van God kan zijn...Je kan heel goed een kind van God zijn en gewoon op een paar punten fout zitten...waarschijnlijk hebben we dat allemaal wel eens.
Maar verdeeld zijn houdt in volgens mij dat je niet met elkaar wilt samenwerken, niet met elkaar wilt omgaan enz.
Ik denk dat je best ver moet gaan voor de eenheid, vooral naar de buitenwereld...laatst zei iemand die niet geloofd nog tegen mij: al die verschillen in de kerken, hoe kunnen jullie mij nou vertellen wie God is als jullie het zelf niet weten...
Je kan best een zijn en toch hier en daar van mening verschillen...
stomp niet af, blijf slijpen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 mei 2005 18:18

joepie schreef:Want ik moet er niet aan denken dat ik samen zou moeten met een kerk die verteld dat je b.v. niet alles moet geloven wat er in de Bijbel staat.
Dat het verhaal van Jezus een verhaal is om ons iets te leren, maar niet echt zo is. Het zijn verhalen.

Ik bedoel het niet onaardig, maar je verhaal lijkt een beetje op dat van de farizeeer die bad : ik dank U dat ik beter ben. Ligt dat gevaar niet op de loer?
En zou het voor die kerken niet een zegen zijn, als daar het gereformeerde geluid weer eens onvervalst zou klinken? Als iedereen met dat geluid telkens wegloopt, geen wonder dat het nooit wat wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 mei 2005 21:32

Ik ben tegen eenheid. Tegen één wereldrijk of één europa, maar ook tegen één kerk. Waarom? Omdat de Bijbel ons leert, dat eenheid hier op aarde juist het instrument van de Antichrist is. Weet je wat eenheid is? Dat iedereen het teken van het beest aan het voorhoofd heeft en het aanbidt. Daar heb je je eenheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2005 21:46

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Want ik moet er niet aan denken dat ik samen zou moeten met een kerk die verteld dat je b.v. niet alles moet geloven wat er in de Bijbel staat.

Ik bedoel het niet onaardig, maar je verhaal lijkt een beetje op dat van de farizeeer die bad : ik dank U dat ik beter ben. Ligt dat gevaar niet op de loer?
En zou het voor die kerken niet een zegen zijn, als daar het gereformeerde geluid weer eens onvervalst zou klinken? Als iedereen met dat geluid telkens wegloopt, geen wonder dat het nooit wat wordt.

Voor mij lijkt het er niet op. Je kunt niet 1 worden met kerken die Christus niet meer serieus nemen. Ik heb ook niet gezegd dat ik God dank dat ik beter ben. Dus je vergelijking gaat niet op.
En om te waarschuwen hoef je er niet aan deel te nemen.
Een : Je laat je zieke moeder toch ook niet in de steek; vind ik nogal een gevaarlijk standpunt.
Je kunt alleen maar met die 1 zijn die ook echt "gelijk" zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 mei 2005 22:38

joepie schreef:
Maja de Bij schreef:

Voor mij lijkt het er niet op. Je kunt niet 1 worden met kerken die Christus niet meer serieus nemen. Ik heb ook niet gezegd dat ik God dank dat ik beter ben. Dus je vergelijking gaat niet op.
En om te waarschuwen hoef je er niet aan deel te nemen.
Een : Je laat je zieke moeder toch ook niet in de steek; vind ik nogal een gevaarlijk standpunt.
Je kunt alleen maar met die 1 zijn die ook echt "gelijk" zijn.

Ik ben het helemaal met jou eens. In Matth. 10:37 lees ik; "Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig."
De liefde voor de Waarheid die in Christus is, moet altijd voorop staan. Daar mogen geen concessies t.b.v. eenheid aan gedaan worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”