brammetje schreef:Mijn kerk ?
Waar praten we over ? Mijn kerk jouw kerk .
Dit is op zichzelf al een grote dwaling .
Ja en Nee. Kerk heeft meerdere betekenissen - het woord staat trouwens niet in de STV.
Je kunt kerk op twee manier zien: de verzameling van allen die behoren tot de Gemeente van Jezus Christus, ook wel genoemd het Lichaam waarvan Jezus het hoofd is of de Bruid van Christus. Van die kerk is er maar 1. Deze kerk is 'boventijdelijk', hij is niet onderhevig aan tijd en bestaat eeuwig.
Maar wat er ook kerk, gemeente is, is bijv. de gemeente van Efeze of de gemeente van Jeruzalem of Antochie. Zo'n gemeente is een tijdelijke verzameling van een aantal van de discipelen van Jezus die op een bepaalde manier georganiseerd zijn. En omdat de steden nu veel groter zijn, we verder reizen en we een kerkhistorie van scheuringen (helaas) achter de rug hebben, zijn er hiervan heel veel. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang we maar beseffen dat we gewoon maar één van de groepjes georganiseerde christenen zijn. En dat we dus ook alle andere groepjes erkennen als het lichaam van Christus (incl. alle goed en (hele ernstig) foute dingen, maar dat is niet aan ons maar aan God).
Dan betekend 'mijn gemeente' alleen maar: het groepje waarin ik 'toevallig' ben georganiseerd.