Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 17:38

Ja dat leren alle reformatorische kerken, maar elke kerk heeft zijn eigen kerkleer, een leer die net iets anders is als in die andere kerk, soms zo klein dat ik denk, doe niet zo kinderachtig en maak er een kerk van. *kijkt boos naar oud gergem en de gergem*

Maar bijvoorbeeld de veronderstelde wedergeboorte vind ik dusdanig zwaar qua dwaling, dat ik daar niet snel lid van zou worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

cs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cs » 27 apr 2005 18:56

Maar is het ook niet zo dat er bij de Geref Gem. of oud Ger Gem wordt geleerd dat een bepaalde ervaring in het geloofsleven moet worden verantwoord aan de kerkeraad voordat je beleidenis mag doen, of aan het avondmaal mag gaan ?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 19:01

Neuh, volgens mij niet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 27 apr 2005 19:28

Mijn kerk ?

Waar praten we over ? Mijn kerk jouw kerk .

Dit is op zichzelf al een grote dwaling .

:?: :?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 apr 2005 19:31

cs schreef:Maar is het ook niet zo dat er bij de Geref Gem. of oud Ger Gem wordt geleerd dat een bepaalde ervaring in het geloofsleven moet worden verantwoord aan de kerkeraad voordat je beleidenis mag doen, of aan het avondmaal mag gaan ?

ik heb wel verhalen van mensen gehoord dat het wel gebeurd. Niet altijd...
maar wel als ze voor het eerst aangingen, dat de volgende dag de ds en/of de ouderlingen voor de deur stonden
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 apr 2005 20:58

mw schreef:maar wel als ze voor het eerst aangingen, dat de volgende dag de ds en/of de ouderlingen voor de deur stonden
Iemand verteld mij dat idd een paar dagen later de ouderlingen op de stoep stonden. Volgens de gereformeerde kerkleer kan dat niet kloppen: men heeft je belijdenis laten en in die kerk gebruikten ze een van de boekjes van Hellenbroek waarop stond dat het ter voorbereiding op het HA was... Tja, als je iemands belijdenis niet vertrouwd, waarom laat je die persoon dan nog belijdenis doen?
Voorstel: laten we het bij Jezus houden: "Doet dit tot mijn gedachtenis!". Opdracht. En als je niet doet, ben volg je Hem dus niet (op dit punt, de rest is een hartezaak). Oeps, wat hebben we vaak een dikke schil traditie om Zijn boodschap heen gewonden.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 27 apr 2005 21:07

brammetje schreef:Mijn kerk ?
Ja en Nee. Kerk heeft meerdere betekenissen - het woord staat trouwens niet in de STV.
Je kunt kerk op twee manier zien: de verzameling van allen die behoren tot de Gemeente van Jezus Christus, ook wel genoemd het Lichaam waarvan Jezus het hoofd is of de Bruid van Christus. Van die kerk is er maar 1. Deze kerk is 'boventijdelijk', hij is niet onderhevig aan tijd en bestaat eeuwig.

Maar wat er ook kerk, gemeente is, is bijv. de gemeente van Efeze of de gemeente van Jeruzalem of Antochie. Zo'n gemeente is een tijdelijke verzameling van een aantal van de discipelen van Jezus die op een bepaalde manier georganiseerd zijn. En omdat de steden nu veel groter zijn, we verder reizen en we een kerkhistorie van scheuringen (helaas) achter de rug hebben, zijn er hiervan heel veel. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang we maar beseffen dat we gewoon maar één van de groepjes georganiseerde christenen zijn. En dat we dus ook alle andere groepjes erkennen als het lichaam van Christus (incl. alle goed en (hele ernstig) foute dingen, maar dat is niet aan ons maar aan God).

Dan betekend 'mijn gemeente' alleen maar: het groepje waarin ik 'toevallig' ben georganiseerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 00:04

Klopt, maar daar gaat het in Nederland juist mis. In plaats van liefdevol te zijn bakkeleien we met elkaar, gooien we met modder naar elkaar. In plaats van elkaar te accepteren plakken we "ware en valse kerk-etiketten" op andere kerken, en in plaats van samen te werken en in ieder geval buiten de erediensten om een eenheid te vormen leven we langs elkaar heen, negeren we elkaar, hebben we allemaal eigen evangelisatiecommissies etc.

Als het zou zijn zoals jij beschrijft zouden er niet honderden verschillende namen voor kerkgenootschappen zijn... maar zou iedereen zich gewoon Kerk van Christus noemen... en zouden daar op allerlei plaatsen allerlei groepen van bijeenkomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 00:13

Raido schreef:Rechtvaardigmaking:
Kuyper : Hij sprak van een BEWUST WORDEN, dat we reeds rechtvaardig ZIJN! Dat is NIET waar. De Schrift leert, dat een zondaar door de rechtvaardigmaking door het geloof uit een ONVERZOENDE STAAT gebracht wordt in een STAAT van VREDE MET GOD! (Efeze 2:3).

Kuyper ontkende niet de rechtvaardigmaking door het geloof hoor. Kuyper lijkt eigenlijk veel op comrie en kersten. Ze dwalen alledrie met de rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Kuyper leidde van die stelling 12 verschillende vormen van rechtvaardigmaking af.
Overigens was Kuyper een zeer groot theoloog in wiens schaduw bijv. Kersten en/of Steenblok niet kunnen staan.
En dwalen deden ze allemaal. Maar denk niet dat dat Kuyper geen bekeerde man was hoor, hij was wel degelijk begiftigd met grote genade. Daaruit heeft hij ook prachtige, minder geleerde en hoogdravende dingen geschreven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 28 apr 2005 08:51

welke kerk is zwaarder? Ger.gem,oud ger gem of de ger gem in NL?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2005 09:18

brammetje schreef:Mijn kerk ?

:?: :?

amen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 09:24

Nathanael schreef:
mw schreef:maar wel als ze voor het eerst aangingen, dat de volgende dag de ds en/of de ouderlingen voor de deur stonden
Iemand verteld mij dat idd een paar dagen later de ouderlingen op de stoep stonden.

Dat geeft toch niet? Misschien kwamen ze de ramen zemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 09:25

Hendrik schreef:welke kerk is zwaarder? Ger.gem,oud ger gem of de ger gem in NL?

Dat hangt van de grootte af en welke steensoort er gebruikt is. En natuurlijk welk hout voor de balklaag.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2005 10:30

Ik word al boos als de ene kerk zegt van de andere dat ze dwalen. Wie en wat is een kerkgemeenschap dat die in Gods plaats gaat staan, om te zeggen dat de ander dwaalt?
Als wij dat eens aan God overlaten?

Ik behoor tot de PKN - en daarin de vroegere Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN).
Wat in 'mijn' kerk gepredikt wordt is:
Jezus Christus, gekruisigd voor onze zonden en opgestaan uit de dood.
En daarnaast - of moet ik zeggen bovendien: het gebod dat wij God moeten dienen met geheel onze ziel en geheel ons verstand en de naaste liefhebben als jezelf.

En al dat gezeur over mensen als Kuyper of weet-ik-veel-wie begrijp ik van geen kant. Het gaat er niet om hoe Kuyper het uitlegt (alle uitleg van iedereen is tijdsgebonden). Het gaat erom dat de Bijbel uitgelegd wordt, niks meer, niks minder. En ja, dan zou het kúnnen zijn dat die uitleg in de ene kerk iets anders uitvalt dan in de andere. Want de Heilige Geest werkt door mensen, die toch ook door omgeving/cultuur etc. gevormd zijn...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 10:44

Riska schreef:Ik word al boos als de ene kerk zegt van de andere dat ze dwalen. Wie en wat is een kerkgemeenschap dat die in Gods plaats gaat staan, om te zeggen dat de ander dwaalt?
Als wij dat eens aan God overlaten?

Ik behoor tot de PKN - en daarin de vroegere Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN).
Wat in 'mijn' kerk gepredikt wordt is:
Jezus Christus, gekruisigd voor onze zonden en opgestaan uit de dood.
En daarnaast - of moet ik zeggen bovendien: het gebod dat wij God moeten dienen met geheel onze ziel en geheel ons verstand en de naaste liefhebben als jezelf.

En al dat gezeur over mensen als Kuyper of weet-ik-veel-wie begrijp ik van geen kant. Het gaat er niet om hoe Kuyper het uitlegt (alle uitleg van iedereen is tijdsgebonden). Het gaat erom dat de Bijbel uitgelegd wordt, niks meer, niks minder. En ja, dan zou het kúnnen zijn dat die uitleg in de ene kerk iets anders uitvalt dan in de andere. Want de Heilige Geest werkt door mensen, die toch ook door omgeving/cultuur etc. gevormd zijn...

Niet alle PKN kerken brengen dezelfde boodschap hoor. En er is toch echt een vervlakking gaande die zijn weerga in de geschiedenis van kerkelijk nederland niet kent. Maar dat heet geen vervlakking, dat heet laagdrempeligheid.

Terug naar “Archief”