God en Zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 00:11

God is ook rechter, vergeet dat niet.

Hij maakt de aarde met een fantastische grondwet.... maar mensen gaan er tegenin. Kan Hij als rechter dan dat door de vingers zien? Nee... dan zou God oneerlijk zijn en zichzelf onrecht aandoen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 apr 2005 00:21

Raido schreef:(...)God wist dat wij die keuzes zouden gaan maken en dat we Hem niet zouden eren, waarom maakt Hij ons dan!!!?

Ik krijg bij deze vraag/ opmerking heel sterk het gevoel dat je de fout (om het maar ff zo te zeggen) bij God probeert te zoeken. En natuurlijk is het altijd makkelijker om naar een ander te kijken als naar jezelf. Maar God heeft ons gemaakt hoe Hij wil dat we zijn. God maakt geen fouten!
En je hebt ook de vrijheid om VOOR Hem te kiezen ipv TEGEN Hem.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 08:34

Jas schreef: Dat is geen volledig antwoord.

Volgens mij is er geen vollediger antwoord te geven. ;-)

Immers, ook van de verworpenen negeert Hij de zonden niet. Of delen die ook in Zijn Goddelijke liefde?

Je kent me onderhand een beetje dus mijn antwoord zou je zelf kunnen verzinnen ;-) : alzo lief heeft God de wereld gehad….

Verder denk ik dat niet liefde de drijfveer is waarom God niet de zonde negeert, maar Zijn Goddelijke natuur Zelf. Door het negeren van zonde zou God Zichzelf opheffen. Het kan immers met Zijn rechtvaardigheid niet bestaan de zonde onbestraft te laten. Bovendien, als God de zonde zou negeren, was het offer van Zijn Zoon zinloos en overbodig.

Uiteraard is het antwoord te vinden in Gods natuur. Daar sluit ik toch ook netjes bij aan? God IS liefde zegt de bijbel.
Als je zegt dat God de zonde niet negeert omdat dat in strijd zou zijn met Zijn rechtvaardigheid zeg je op zich maar bijzonder weinig. Want wat is dan die rechtvaardigheid? “Gods rechtvaardigheid houdt in dat Hij de zonde niet ongestraft laat” hoor ik vaak. Maar dan zitten we weer vrolijk in een cirkeltje: God laat de zonde niet ongestraft omdat Hij de zonde niet ongestraft laat. Ja, zo lust ik er nog wel een paar…

De vraag waarom dat rechtvaardig is lijkt me onontkoombaar. Niet alleen komt ze bij ons zelf op maar ook van ‘buitenaf’ komt deze vraag tot ons. Denk b.v. aan Kuitert en Den Heijer. Waarom kan God de zonde niet gewoon door de vingers zien? Komt God iets tekort als Hij dat zou doen? Al denkend kom ik maar tot 1 antwoord en dat is Gods Liefde.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 apr 2005 09:03

Het hangt er maar net vanaf hoe je over de liefde spreekt. :wink:

Hebr. 1:9 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad, en ongerechtigheid gehaat; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met olie der vreugde boven Uw medegenoten.

God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.

Dus het gaat hier niet alleen over liefde of haat tegenover personen, maar ook liefde of haat tegenover daden/zaken.

God is liefde, maar de keerzijde van de medaille is de haat. En op verschillende plaatsen in de Bijbel komt die haat ook naar voren, bijv.

Ps. 5:6 De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
Ps. 11:5 De HEERE proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel.
Spr. 6:16 Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel:
17 Hoge ogen, een valse tong, en handen, die onschuldig bloed vergieten;
18 Een hart, dat ondeugdzame gedachten smeedt; voeten, die zich haasten, om tot kwaad te lopen;
19 Een vals getuige, die leugenen blaast; en die tussen broederen krakelen inwerpt.

Liefde is een keuze voor het een en dat impliceert haat tegen het tegenovergestelde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 09:13

Klaas schreef:Komt God iets tekort als Hij dat zou doen? Al denkend kom ik maar tot 1 antwoord en dat is Gods Liefde.

Hij komt idd iets te kort. Het zou nl. niet rechtvaardig zijn. In Gen. 18:25 lezen we; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"
Abraham stelt die vraag. M.a.w., het kan toch niet anders dan dat God recht doet?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 09:52

Elbert schreef:God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.

Als ik de vraag stel waarom God de zonde haat is dan 'Dat is onderdeel van Zijn natuur' het enige wat erover gezegd kan worden?

Jas schreef:Hij komt idd iets te kort. Het zou nl. niet rechtvaardig zijn. In Gen. 18:25 lezen we; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"
Abraham stelt die vraag. M.a.w., het kan toch niet anders dan dat God recht doet?

Aan wie doet Hij recht en waarom?

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 apr 2005 09:57

Klaas schreef:
Elbert schreef:God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.

Als ik de vraag stel waarom God de zonde haat is dan 'Dat is onderdeel van Zijn natuur' het enige wat erover gezegd kan worden?

Je kunt ook de vraag stellen waarom God liefde is. :?
Dan krijg je hetzelfde antwoord, lijkt me.

Openbaring impliceert nog geen verklaring (in de zin van dat we zouden begrijpen waarom God is zoals Hij is). Dat lijkt me een stap tever.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 10:15

Elbert schreef:Je kunt ook de vraag stellen waarom God liefde is. Confused
Dan krijg je hetzelfde antwoord, lijkt me.

Ik denk het niet ;-)

Gods liefde en Zijn haat zijn geen gelijkwaardige grootheden. Je kunt wel zeggen: "God is liefde" maar niet "God is haat". Vergelijk het met licht en duister (vergelijking gaat niet helemaal op): duisternis is geen ding an sich maar 'slechts' het ontbreken van licht. Analoog daaraan kun je zeggen dat Gods liefde zelfstandig is maar Zijn haat een afgeleide.

Het antwoord op de vraag waarom God de zonde haat is m.i. dan ook niet zo moeilijk: God haat de zonde omdat zonde de liefde in de weg staat.

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 apr 2005 11:01

Hoi Klaas,

ik denk nu dat ik je vraag wat beter begrijp. ;)

Ik ben het ook wel met je antwoord eens, maar ik krijg ook het idee dat, uitgaande van de Bijbeltekst dat God liefde is, je vindt dat vandaaruit alle andere eigenschappen van God (zoals dat Hij rechtvaardig is) te verklaren zouden zijn.
Dat ligt op zich voor de hand, maar ik denk dat je dan meer zou moeten zeggen dan alleen dat God liefde is (de Bijbel gebruikt nl. ook meerdere uitdrukkingen). Want de aard van die liefde moet immers wel duidelijk zijn. Er is immers ook een verkeerd soort liefde? (bijv. Ps. 52:5-6). En daarom gebruikt de Bijbel nog andere uitdrukkingen, zoals;

God is waarheid (Deut. 32:4).
God is geen onrecht (ook Deut. 32:4)
God is rechtvaardig (meerdere teksten)
God is heilig (Joz. 24:19)
God is barmhartig
God is (na)ijverig
God is Wie Hij is (Ex. 3:14)
enz. enz.

Ik denk niet dat je aan de hand van 1 uitspraak (God is liefde) alle andere eigenschappen van God kunt afleiden, tenzij we extra informatie hebben (en de Bijbel geeft ons die). Al deze uitspraken zijn complementair (in plaats van dat er een bepaalde rangschikking is) en geven ons een inzicht in Wie Hij is.

Elbert.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 11:32

Elbert schreef:Ik ben het ook wel met je antwoord eens, maar ik krijg ook het idee dat, uitgaande van de Bijbeltekst dat God liefde is, je vindt dat vandaaruit alle andere eigenschappen van God (zoals dat Hij rechtvaardig is) te verklaren zouden zijn.

Nee, dat gaat me te ver. Ik vind wel dat je Gods eigenschappen zoals de bijbel die aan ons openbaart moet onderscheiden en de onderlinge relatie in het oog moet houden. Daarbij denk ik dat je wel onderscheid kunt maken tussen eigenschappen die het wezen van God vormen en eigenschappen die daarvan een uiting zijn.

Als je de eigenschappen van God op een rijtje zet (zoals jij dat voor een deel gedaan hebt) dan valt op dat er in het rijtje 2 zelfstandige naamwoorden op de 'is' volgen en dat de rest bijvoeglijke naamwoorden zijn. God is Waarheid en God is Liefde. Dat zijn de zelfstandige naamwoorden. Ik zie dat toch als de kern van Gods wezen: liefde en waarheid. De overige eigenschappen zijn niet zonder meer af te leiden uit die 2 (daarvoor zijn we idd aangewezen op de bijbel) maar wel kun je over het algemeen de andere eigenschappen verklaren uit / gronden op die 2 eigenschappen. Gods naijver b.v. is geen doel in zichzelf maar staat ten dienste van de liefde en waarheid.

Ik wil daarmee allerminst Gods openbaring in een strak stramien onderbrengen. Ik denk wel dat dit onderscheid tot een beter zicht op God kan leiden. Zo is het denk ik goed dat wat ik hierboven over Gods liefde en haat zei goed te onderscheiden. Het is echter geen wet maar meer een leesregel. Als deze benadering niet tot verdieping leidt mag je hem gerust aan de kant zetten.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 12:00

Klaas schreef:

Jas schreef:Hij komt idd iets te kort. Het zou nl. niet rechtvaardig zijn. In Gen. 18:25 lezen we; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"

Aan wie doet Hij recht en waarom?

Klaas

Aan de goddelozen en aan de rechtvaardigen. En dit vindt ik trouwens een mooi voorbeeld dan de Goddelijke eigenschappen. Hier zie je dat wat voor de ene partij rechtvaardig is, voor de andere barmhartig is. Rechtvaardigheid is dus ook barmhartigheid. Kan ook niet anders, want God is Eén en ondeelbaar
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 15:51

Het punt is in mijn ogen dan gewoon dat het geloof of religie iets totaal en volkomen onlogisch is, en door er in te geloven wordt je leven logisch en geeft het jou een doel.

Ik vind het gewoon vreemd dat God iets maakt waarvan het van te voren wist dat Hij er pijn van zou hebben, je geeft je moordenaar toch ook geen kettingzaag als je weet dat hij jou daar mee gaat bewerken?

Ik vind dat gewoon erg moeilijk, een alwetend God, waar ik in geloof, kan toch niet zoiets doen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 16:03

Ik vind het gewoon vreemd dat God iets maakt waarvan het van te voren wist dat Hij er pijn van zou hebben, je geeft je moordenaar toch ook geen kettingzaag als je weet dat hij jou daar mee gaat bewerken?

Ik ga wel vrijwillig naar de tandarts. Jij niet?

Klaas

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 19:04

Nee ik ga omdat ik moet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 21:22

Begrijp je wel wat ik bedoelde te zeggen met de opmerking over de tandarts?

Klaas

Terug naar “Archief”