God is ook rechter, vergeet dat niet.
Hij maakt de aarde met een fantastische grondwet.... maar mensen gaan er tegenin. Kan Hij als rechter dan dat door de vingers zien? Nee... dan zou God oneerlijk zijn en zichzelf onrecht aandoen.
Moderator: Moderafo's
Raido schreef:(...)God wist dat wij die keuzes zouden gaan maken en dat we Hem niet zouden eren, waarom maakt Hij ons dan!!!?
Jas schreef: Dat is geen volledig antwoord.
Immers, ook van de verworpenen negeert Hij de zonden niet. Of delen die ook in Zijn Goddelijke liefde?
Verder denk ik dat niet liefde de drijfveer is waarom God niet de zonde negeert, maar Zijn Goddelijke natuur Zelf. Door het negeren van zonde zou God Zichzelf opheffen. Het kan immers met Zijn rechtvaardigheid niet bestaan de zonde onbestraft te laten. Bovendien, als God de zonde zou negeren, was het offer van Zijn Zoon zinloos en overbodig.
Hebr. 1:9 Gij hebt rechtvaardigheid liefgehad, en ongerechtigheid gehaat; daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met olie der vreugde boven Uw medegenoten.
Ps. 5:6 De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
Ps. 11:5 De HEERE proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel.
Spr. 6:16 Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel:
17 Hoge ogen, een valse tong, en handen, die onschuldig bloed vergieten;
18 Een hart, dat ondeugdzame gedachten smeedt; voeten, die zich haasten, om tot kwaad te lopen;
19 Een vals getuige, die leugenen blaast; en die tussen broederen krakelen inwerpt.
Klaas schreef:Komt God iets tekort als Hij dat zou doen? Al denkend kom ik maar tot 1 antwoord en dat is Gods Liefde.
Elbert schreef:God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.
Jas schreef:Hij komt idd iets te kort. Het zou nl. niet rechtvaardig zijn. In Gen. 18:25 lezen we; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"
Abraham stelt die vraag. M.a.w., het kan toch niet anders dan dat God recht doet?
Klaas schreef:Elbert schreef:God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.
Als ik de vraag stel waarom God de zonde haat is dan 'Dat is onderdeel van Zijn natuur' het enige wat erover gezegd kan worden?
Elbert schreef:Je kunt ook de vraag stellen waarom God liefde is. Confused
Dan krijg je hetzelfde antwoord, lijkt me.
Elbert schreef:Ik ben het ook wel met je antwoord eens, maar ik krijg ook het idee dat, uitgaande van de Bijbeltekst dat God liefde is, je vindt dat vandaaruit alle andere eigenschappen van God (zoals dat Hij rechtvaardig is) te verklaren zouden zijn.
Klaas schreef:Elbert schreef:God heeft de rechtvaardigheid lief en Hij haat de ongerechtigheid. Dat is onderdeel van Zijn natuur. Daarom kan Hij de zonde niet door de vingers zien.
Als ik de vraag stel waarom God de zonde haat is dan 'Dat is onderdeel van Zijn natuur' het enige wat erover gezegd kan worden?Jas schreef:Hij komt idd iets te kort. Het zou nl. niet rechtvaardig zijn. In Gen. 18:25 lezen we; "zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?"
Abraham stelt die vraag. M.a.w., het kan toch niet anders dan dat God recht doet?
Aan wie doet Hij recht en waarom?
Klaas
Ik vind het gewoon vreemd dat God iets maakt waarvan het van te voren wist dat Hij er pijn van zou hebben, je geeft je moordenaar toch ook geen kettingzaag als je weet dat hij jou daar mee gaat bewerken?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten