Kerk-geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 27 apr 2005 12:22

Mapleleaf schreef:Als de Heere het geeft en ik met veel aandacht zit te luisteren dan ben ik vaak aan het staren op een punt. Mijn beeld wordt dan in de ooghoeken 'vaag/nevelig' is me wel eens opgevallen. En ook wel een beetje 'gelig'. Ik denk dat je dat had.

dat zal het dan wel zijn ja.

@aragorn, dank je!
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 05 mei 2005 11:50

nou hebben we dit punt nog:

hoe gaan jullie om met mensen die niet geloven bijvoorbeeld:
je hebt een goede vriend/vriendin en je komt erachter dat die niet gelooft en ook nog eens alle christenen belachelijk maakt hoe ga je daar mee om? ga je er met hem/haar over praten, maak je juist de mensen die niet geloven belachelijk? of wat anders?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2005 12:01

door er mee te gaan praten kan je het probleem misschien verhelpen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 05 mei 2005 13:51

ja dat kan, maar wat als die gene begint te schelden en vloeken en boos wegloopt?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 mei 2005 14:20

gave_meid schreef:ja dat kan, maar wat als die gene begint te schelden en vloeken en boos wegloopt?

dan heb je het tenminste geprobeerd en je kan wachten tot een beter moment om zo nogmaals te proberen hem te wijzen op jou standpunt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2005 15:20

gave_meid schreef:hoe gaan jullie om met mensen die niet geloven bijvoorbeeld:
je hebt een goede vriend/vriendin en je komt erachter dat die niet gelooft en ook nog eens alle christenen belachelijk maakt hoe ga je daar mee om? ga je er met hem/haar over praten, maak je juist de mensen die niet geloven belachelijk? of wat anders?

Ten eerste: als het een goede vriend/vriendin is, dan weet diegene dat jij gelovig bent en dan is er sprake van een zekere minachting voor wat jou zeer waardevol is. De vraag is dan of je zo iemand nog je vriend(in) kan noemen.
Ten tweede: rustig aangeven dat je christen bent, of gelovig, of hoe je dat ook maar benoemen wilt. Dan kan de ander er al dan niet op ingaan.
Ten derde: respecteer de niet-gelovige (zoals je van hem/haar verwacht dat hij/zij jou zal respecteren) en ga niet gelijk 'evangeliseren'. In veel gevallen werkt dat averechts.
Ten laatste: leef - beter: probeer te leven - zoals jij denkt dat het goed is vanuit je geloof. Ik verzeker je, dat voorleven meer indruk maakt dan duizend woorden over geloven...

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 05 mei 2005 15:39

(dit gaat niet over mezelf hoor :o )

maar wat doe je als iemand achter je rug om slecht zit te praten over christenen terwijl hij/zij wel weet dat JIJ christen bent?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2005 15:42

gave_meid schreef:(dit gaat niet over mezelf hoor :o )

maar wat doe je als iemand achter je rug om slecht zit te praten over christenen terwijl hij/zij wel weet dat JIJ christen bent?

Diegene erop aanspreken, dat je gehoord hebt hoe de ander erover denkt. En dus zeggen, dat jij christen bent en hoopt dat jij het beeld van een christen ten goede kan verbeteren.

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 05 mei 2005 15:57

Riska schreef:
gave_meid schreef:(dit gaat niet over mezelf hoor :o )

Diegene erop aanspreken, dat je gehoord hebt hoe de ander erover denkt. En dus zeggen, dat jij christen bent en hoopt dat jij het beeld van een christen ten goede kan verbeteren.

jullie zitten dat nou wel te zeggen,maar zou je dat in het echt wel doen?

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2005 16:13

gave_meid schreef:jullie zitten dat nou wel te zeggen,maar zou je dat in het echt wel doen?

Ik ben wat ouder dan jij, dus is het misschien gemakkelijker geworden. Ik heb het inderdaad wel gedaan ja... maar ik geef er ook niet zoveel meer om of ik nu wel of niet buiten de toon val...

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 05 mei 2005 16:57

Riska schreef:
gave_meid schreef:jullie zitten dat nou wel te zeggen,maar zou je dat in het echt wel doen?

Ik ben wat ouder dan jij, dus is het misschien gemakkelijker geworden. Ik heb het inderdaad wel gedaan ja... maar ik geef er ook niet zoveel meer om of ik nu wel of niet buiten de toon val...

ikzelf zou het heel moeilijk vinden om met zo iemand te praten...

Terug naar “Archief”