Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 09:16

Ik chargeer, schat. ;-)

Ik herken de meerwaarde die een specifieke taal aan de inhoud geeft zelf ook wel. Ik heb dat zelf voornamelijk met muziek (en dan doel ik niet op Opwekkingsliederen). Inhoud en vorm kunnen elkaar enorm versterken.

Wat ik wel vreemd vind is dat je dit hebt bij het lezen van theologische werken. Ik bedoel, je praat over de werken van de oudvaders alsof het kunstwerken zijn, waarbij de vorm uiterst belangrijk is. De muziek waar ik het over had is kunst en is ook als zodanig bedoelt. Ik heb niet de indruk dat de theologische werken waar jij het over hebt geschreven zijn als kunstuiting. Ik heb het idee dat als de oudvaders dit soort dingen zouden lezen zo iets zouden hebben van "vertaal het ajb in hedendaags nederlands zodat de inhoud weer toegankelijk wordt".

Dat God blijkbaar Zelf hiermee aangeeft hoe genadig Hij destijds deze mensen met Zijn Geest bedeeld heeft, dat Hij nu, eeuwen later, nog door hen, in die ongewijzigde oude taal wil werken.

Tja, wat zeggen ze dan ook alweer? God kan met een kromme stok een rechte slag slaan? ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 10:01

Waar koop ik eigenlijk oudvaders in de oude spelling en schrift? Bij De slegte?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 10:30

elbert schreef:Maar, laten we wel zijn, het gaat om de zaken die in die oude taal verwoord zijn, en niet om die oude taal zelf, toch?

Als ik dan toch iets van mijn eigen sentiment moet verwoorden: ik heb liever de oudvaders in hedendaags Nederlands vertaald, zodat de zaken waar zij voor stonden en zij in geloofden, nu helder en openbaar voor iedereen te lezen zijn.

Het staat mij tegen omdat ik al in veel hervertalingen grove fouten ben tegengekomen waardoor echt de betekenis veranderde.
En ik ben nu zo gewend aan het oud nederlands dat ik het niet eens meer merk. In mijn hoofd klinkt het gewoon als normaal nederlands.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 10:42

geef mij maar een simpel boekje van corrie ter boom.. whopa direct de diepte in!

oudvaders heb ik niet zo veel mee... Ik hou van boeken van mensen met een levend geloof!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2005 10:45

hijwel schreef:geef mij maar een simpel boekje van corrie ter boom.. whopa direct de diepte in!

oudvaders heb ik niet zo veel mee... Ik hou van boeken van mensen met een levend geloof!

En je vindt dat die oudvaders dat levende geloof niet hadden? :shock:
Of bedoel je wat anders?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2005 11:04

hijwel schreef:geef mij maar een simpel boekje van corrie ter boom.. whopa direct de diepte in!

Ja inderdaad, met Corrie de diepte in... lijkt me heel gaaf :shock:

Oudvaders trekken mij ook niet direct aan, de taal spreekt mij niet echt aan, maar een vertaalde versie van een oudvader... is niks mis mee :) http://www.setarnet.aw/users/adriaanse/nl/ctb/ dan denk ik echt :roll:

*knuffelt dan toch echt een oudvader boven deze jongmoeder*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 apr 2005 11:47

hijwel schreef:oudvaders heb ik niet zo veel mee... Ik hou van boeken van mensen met een levend geloof!

Juist daarom lees ik zo graag die zg "oudvaders". Voor mij mocht een preek van Smijtegelt, ergens uit 1740, aanleiding zijn om "om te keren". Daarbij, die oudvaders, zijn meer modern dan de meest moderne schrijver. Goed het oud nederlandse taalgebruik is dan misschien niet altijd even gemakkelijk toegankelijk. Zorgvuldige vertaling naar onze taal zou mij ook best aanspreken. Maar toch als ik kijk naar de enorme liefde, de enorme betrokkenheid waarmee God's Woord op een simpele manier verklaard word dan gaat daar zo'n rijkdom vanuit. Predikanten zoals bv Huttington die een leven mochten hebben dat zo dicht bij God was. Die zo mag getuigen van de direkte actuele hulp van zijn God. Daar kun je alleen maar jaloers op worden.
Lees Bunyan, nou daar kan elke al dan niet opwekkings predikant een lesje van leren. Zo actueel. Lees Boston, (eerder in een ander topic geciteerd) en zo kun je nog wel even doorgaan.

Zouden die oude schrijvers zich in de huidige Refohoek thuis voelen? Ik denk het niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 12:15

elbert schreef:

Of bedoel je wat anders?

ik weet niet.. ik weet van corrie ter boom dat ze heel haar leven dicht bij de Heere heeft geleefd. En veel mensen tot Jezus heeft mogen brengen. Van zo "normaal" iemand wil ik graag leren.

wat heeft brakel in zijn leven gedaan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 12:19

Zareb schreef:Juist daarom lees ik zo graag die zg "oudvaders". Voor mij mocht een preek van Smijtegelt, ergens uit 1740, aanleiding zijn om "om te keren". Daarbij, die oudvaders, zijn meer modern dan de meest moderne schrijver. Goed het oud nederlandse taalgebruik is dan misschien niet altijd even gemakkelijk toegankelijk. Zorgvuldige vertaling naar onze taal zou mij ook best aanspreken. Maar toch als ik kijk naar de enorme liefde, de enorme betrokkenheid waarmee God's Woord op een simpele manier verklaard word dan gaat daar zo'n rijkdom vanuit. Predikanten zoals bv Huttington die een leven mochten hebben dat zo dicht bij God was. Die zo mag getuigen van de direkte actuele hulp van zijn God. Daar kun je alleen maar jaloers op worden.
Lees Bunyan, nou daar kan elke al dan niet opwekkings predikant een lesje van leren. Zo actueel. Lees Boston, (eerder in een ander topic geciteerd) en zo kun je nog wel even doorgaan.

Zouden die oude schrijvers zich in de huidige Refohoek thuis voelen? Ik denk het niet.

tuurlijk, ik geloof dat je er veel aan kan hebben! Ik vindt het geweldig om te leren van mensen die heel dicht bij God leefden.. Ik zie ook dat bunyan bijvoorbeeld ook wordt gelezen in evangelische kringen.
* ik was laats in een evangelische kerk, en tot mijn verbazing zag ik daar boeken in een klein biblotheekje staan van bunyan, calvijn, en spurgion.
Toch wonderlijk dat dit zo breed wordt gelezen..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2005 12:28

hijwel schreef:
elbert schreef:

Of bedoel je wat anders?

ik weet niet.. ik weet van corrie ter boom dat ze heel haar leven dicht bij de Heere heeft geleefd. En veel mensen tot Jezus heeft mogen brengen. Van zo "normaal" iemand wil ik graag leren.

wat heeft brakel in zijn leven gedaan?

Dit vond ik op internet:

Werd gedoopt op 2 januari 1635 te Leeuwarden. Overleden op 30 oktober 1711 te Rotterdam. Zoon van Theodorus G. à Brakel. Heeft gestudeerd te Franeker onder andere onder Nicolaas Arnoldus en Schotanus en te Utrecht onder Voetsius en Essenius. Zijn eerste gemeente was Exmorra (1662). Vervolgens diende hij nog de gemeente van Stavoren (1665), Harlingen (1670), Leeuwarden (1673) en Rotterdam vanaf 1683 totdat de dood hem wegnam in 1711. Verdediger van de rechten van de kerk en bestrijder van de Coccejanen en Labadisten. Hoewel hij oorspronkelijk een bewonderaar was van de Labadie heeft Brakel, als een trouw herder, gemeend zijn gemeente tegen hem te moeten waarschuwen. Hij deed dit ook door 2 openbare brieven. Door zijn godzaligen levenswandel, grondige mensenkennis en getrouw waarnemer van zijn ambt, was zijn invloed groot. Brakel huwde op 29 maart 1664 te Utrecht Sara Nevius, weduwe van Henricus Vege. Bij zijn overlijden liet hij één dochter na, die gehuwd was met Franco van der Kluit, predikant te Alblasserdam.

En hij schreef natuurlijk boeken (daarom is het ook een oudvader/oude schrijver). Het bekendst is de Redelijke Godsdienst die ook vandaag de dag nog veel gelezen wordt. Een hoofdstuk uit dit werk kun je hier vinden:

http://www.theologienet.nl/documenten/Brakel_RedGod_hfd42.pdf
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 12:33

Het lijkt wel alsof na de oudvaders de Geest heeft stil gezeten.
Tenminste dat schijnen jullie te denken.
Alsof er nu niet genoeg voorgangers zijn die goede boeken schrijven. En dan gewoon in het hedendaags Nederlands. Is wel zo makkelijk. :wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2005 12:36

Je gebruikt het goede woord: "schijnen jullie te denken". :)
Dat denk ik dus niet, maar dit topic gaat nu eenmaal over oudvaders en niet over jongvaders. :?

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2005 12:45

elbert schreef:Je gebruikt het goede woord: "schijnen jullie te denken". :)
Dat denk ik dus niet, maar dit topic gaat nu eenmaal over oudvaders en niet over jongvaders. :?

JaJA, ik weet wel wat ik zeg, dat bedoel ik ook. Het heeft er alle schijn van. Bedoel maar ;-)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 12:58

Maja de Bij schreef:Waar koop ik eigenlijk oudvaders in de oude spelling en schrift? Bij De slegte?

Lindenberg, vrije handel o.a. marktplaats, gewoon bij particulieren.
Interesse?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 12:59

Wat een ontzettende k....z.kopmerking is dat.
Laatst gewijzigd door jas op 14 apr 2005 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”