De doodstraf in het nieuwe verbond.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2005 08:17

En Paulus is ook niet principieel tegen de doodstraf, zelfs niet als hijzelf die zou moeten ondergaan:

Hand. 25:11 Want indien ik onrecht doe, en iets des doods waardig gedaan heb, ik weiger niet te sterven; maar indien er niets is van hetgeen, waarvan dezen mij beschuldigen, zo kan niemand mij hun uit gunst overgeven. Ik beroep mij op den keizer.

Hij wil alleen wel een eerlijk proces.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2005 11:01

Ik ben het en met Jas eens en met Marnix, de doodstaf is Bijbels en mag/moet uitgevoerd worden ook in onze tijd. Daarnaast wil ik wel even zeggen dat we met onze wetenschap bijvoorbeeld een psychopaat aardig kunnen 'platspuiten' en dan kan hij leven en heeft de buiten wereld minder last. De doodstraf moet een straf zijn geen middel om mensen die niet te genezen zijn uit de weg te ruimen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 11:05

Marnix schreef:ik zou zeggen, sluit mensen levenslang op.... maar geef ze niet de doodstraf....

en ook geen proefverlof

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2005 11:06

Percies... opsluiten en niet meer loslaten

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 11:33

jas schreef:
gurl schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Ik vind van niet... Dat heeft niet alleen met het OT te maken maar ook met het verschil in cultuur... ik zou zeggen, sluit mensen levenslang op.... maar geef ze niet de doodstraf.... Daarmee krijgen ze meer tijd om Christus alsnog te leren kennen...

Die gedachte komt voort uit de idee dat een mens zelf voor God kiest.
Maar geloof me, God heeft nog nooit één mens te laat bekeerd.
Daarom is het niet nodig mensen levenslang op te sluiten. Voor hele zware delicten (geweld) mag van mij de doodsstraf uitgevoerd worden. En ik denk dat dat zelfs Bijbels is.

Kun je dat Bijbels onderbouwen???

In Rom. 13:4 zeg Paulus over de overheid: "Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet."
Overigens snap ik niet waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen het OT en het NT. Waar staat dan dat de doodstraf afgeschaft is?

Maar dit gaat niet expliciet om de doodstraf...

Ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat wij als mensen niet over leven en dood kunnen beslissen...wat als je een onschuldige vermoord?
stomp niet af, blijf slijpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2005 12:07

hijwel schreef:
wie zonder zonde is werpt de eerste steen op haar!

of heeft Jezus hier geen voorbeeld mee gegeven?

Juist.

En dan nog even naast het christelijk oogpunt het straffende oogpunt.

Mag ik weten wat het voordeel is van de doodstraf? 1. Iemand sterft een gemakkelijke dood. 2. Iemand kan niet meer tot inkeer komen als hij/zij dood is....

Maar om even op die straf in te gaan, wat is dan de meerwaarde van de doodstraf boven levenslange cel? Als je mensen dan toch wil straffen voor hun fouten (wat me heel terecht lijkt) kan je beter levenslang cel geven dan de doodstraf, het eerste is namelijk een veel grotere straf, en oko veel effectiever. Nogmals, iemand die dood is kan zijn zonden niet mee r overdenken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 13:27

gurl schreef:Maar dit gaat niet expliciet om de doodstraf...

Wat zou je dan met een zwaard doen? een appel schillen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 13:29

gurl schreef:
Ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat wij als mensen niet over leven en dood kunnen beslissen...wat als je een onschuldige vermoord?

Dat had die dader eerder moeten bedenken. Hij is nl. degene die een onschuldige vermoord heeft. En wel vind ik dat het bewijs overtuigend geleverd moet zijn zonder ook maar de geringste twijfel.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 apr 2005 13:36

jas schreef:
gurl schreef:

Dat had die dader eerder moeten bedenken. Hij is nl. degene die een onschuldige vermoord heeft. En wel vind ik dat het bewijs overtuigend geleverd moet zijn zonder ook maar de geringste twijfel.

huh? Ik heb het er over dat er een onschuldige ter dood veroordeeld wordt...
Mara goed een rechtssysteem blijft mensenwerk en ik vind dan ook dat wij met zulke dingen als leven en dood moeten gaan spelen...
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 13:42

gurl schreef:
jas schreef:
gurl schreef:

huh? Ik heb het er over dat er een onschuldige ter dood veroordeeld wordt...
Mara goed een rechtssysteem blijft mensenwerk en ik vind dan ook dat wij met zulke dingen als leven en dood moeten gaan spelen...

Ja en dat moet een moordenaar dus van tevoren ook bedenken. Dat hij, wanneer hij iemand het leven ontneemt, een kopje kleiner gemaakt wordt.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 14 apr 2005 14:01

jas schreef:Overigens snap ik niet waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen het OT en het NT. Waar staat dan dat de doodstraf afgeschaft is?

Er staat niet dat de doodstraf is afgeschaft (bij mijn weten) maar de instelling van de doodstraf in het OT gold natuurlijk specifiek voor het volk Israel, de vraag is hoezeer dat nog voor ons zou gelden, in hoeverre de Heere Jezus hier verandering in gebracht heeft. Daar ben ik niet uit en daarom opende ik dit topic ook.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 apr 2005 14:44

Een doodstraf wordt tegenwoordig ook niet toegepast op iemand die iemand vermoord heeft... maar mensen als Charles Manson, Albert Fish en Ian Brady en die verdienen het :)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 apr 2005 16:49

Jansen schreef:
jas schreef:Overigens snap ik niet waarom er onderscheid gemaakt wordt tussen het OT en het NT. Waar staat dan dat de doodstraf afgeschaft is?

Er staat niet dat de doodstraf is afgeschaft (bij mijn weten) maar de instelling van de doodstraf in het OT gold natuurlijk specifiek voor het volk Israel, de vraag is hoezeer dat nog voor ons zou gelden, in hoeverre de Heere Jezus hier verandering in gebracht heeft. Daar ben ik niet uit en daarom opende ik dit topic ook.

Ik lees in Genesis het volgend:

Gen 9:6 Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt.

Dit sprak God tot Noach, en die is de voorvader van ons allemaal.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 14 apr 2005 17:26

pugna schreef:Ik lees in Genesis het volgende:

Gen 9:6 Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt.

Dit sprak God tot Noach, en die is de voorvader van ons allemaal.

Tja, dat is idd vrij duidelijk.
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2005 21:35

Ik heb nog geen antwoord op deze vraag gekregen, ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord van de mensen hier die voor de doodstraf zijn

Maar om even op die straf in te gaan, wat is dan de meerwaarde van de doodstraf boven levenslange cel? Als je mensen dan toch wil straffen voor hun fouten (wat me heel terecht lijkt) kan je beter levenslang cel geven dan de doodstraf, het eerste is namelijk een veel grotere straf, en oko veel effectiever.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”