kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 17:32

Raido schreef: Belijdenis geschriften worden niet erkend
Het is niet Bijbels dus niet goed ookal zijn er zoveel fantastische dingen in de geschriften (samenvatten van de waarheid, doorgeven, dwalingen bestrijden en de eenheid van de kerk uidrukken).

Dat zegt de RKK ook, maar dan ovder de protestantse kerk.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 17:38

Behoor je als gemeente tot de ware kerk als er een dominee predikt dat Jezus eigelijk maar symboliek is? Dat Hij eigelijk niet echt uit de dood opgestaan is?

Zo nee, dan is de PKN ook niet de ware kerk (gezien er ook dominees die verbonden zijn aan de pkn dit standpunt prediken) (zoals ik trouwens van mening ben dat geen enkel kerkverband de ware kerk is).

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2005 18:10

Het is natuurlijk weer heel gemakkelijk dit topic te gebruiken om te gaan schelden op PKN en RKK.

Naar mijn stellige overtuiging is elke kerk een instituut. Welke denominatie dan ook en geen enkele van die kerken is "de ware kerk' en de kerk die zegt de ware kerk te zijn is dat dus niet.

De enig ware kerk is volgens mij de gehele gemeente van Christus, dus mensen die geloven in de gekruisigde en opgestane Heer enzich bewust zijn van en leven uit de genade ons geschonken. Dat gelovigen elkaar opzoeken en zo een gemeenschap vormen is van een andere orde...

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 18:18

Riska schreef:Het is natuurlijk weer heel gemakkelijk dit topic te gebruiken om te gaan schelden op PKN en RKK.

Waar scheld ik dan?

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2005 18:20

The Intolerant Truth schreef:
Riska schreef:Het is natuurlijk weer heel gemakkelijk dit topic te gebruiken om te gaan schelden op PKN en RKK.

Waar scheld ik dan?

Ik lees weer in diverse reacties over valse sacramentenleer (RKK) en over valse prediking binnen de PKN.
Ik zeg niet dat jij scheldt, ik zeg dat dit topic wordt aangegrepen om dat te doen - en dan bedoel ik een aantal reacties avn een aantal personen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 18:31

The Intolerant Truth schreef:Behoor je als gemeente tot de ware kerk als er een dominee predikt dat Jezus eigelijk maar symboliek is? Dat Hij eigelijk niet echt uit de dood opgestaan is?

Zo nee, dan is de PKN ook niet de ware kerk (gezien er ook dominees die verbonden zijn aan de pkn dit standpunt prediken) (zoals ik trouwens van mening ben dat geen enkel kerkverband de ware kerk is).

Als dat in een kerk wordt gepraakt is het mijns inziens inderdaad geen ware kerk maar een valse kerk.

Dat wil niet zeggen dat de hele PKN vals is, er zijn namelijk ook een heleboel PKN-gemeenten waarin wel het evangelie klinkt, waar wel de gestorven en opgestane Christus gepreekt wordt. Je kan dan dus ook niet zomaar een heel kerkgenootschap afkraken omdat er een aantal kerken zijn met vrijzinnige predikant, je kan hooguit de ynode verwijten dat ze daar niets aan doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 18:36

Raido schreef:Ziet nu dat hij PKN schreef, ik bedoelde Evangelisch..

even een paar dingen van de hardcore/diehard-evangelische gemeentes

doop met de Heilige Geest
De doop met de H.G. vormde het zekere bewijs dat ieamnd een bepaalde niveau van geloofsleven heeft bereikt. Dat niveau ligt boven het niveau van de wedergeboorte, geloof en reachtvaardiging. Vreemd is alleen dat die opvatting nergens in de Bijbel voor komt, dat je een tweede zegen voor je geloofsleven nodig hebt.

Gaven van de Geest
Met de tweede zegen (doop in de H.G.) komen de speciale gaven van de Geest), bijvoorbeeld het spreken in tongen dit is een bewijs dat je gedoopt bent met de H.G.

Gezag van de Bijbel
De bijbel is van kaft tot kaft Gods Woord, wel is er het gevaar van biblicisme dat vaak voor komt in de Evang.Kringen.

Belijdenis geschriften worden niet erkend
Het is niet Bijbels dus niet goed ookal zijn er zoveel fantastische dingen in de geschriften (samenvatten van de waarheid, doorgeven, dwalingen bestrijden en de eenheid van de kerk uidrukken).

Het geloof is een keuze? Paulus zegt 25 jaar naar zijn bekering, ik ellendig mens... of wordt de zonde als een gepasseerd station beschouwd?

Maar ook de evangelische medechristenen kunnen bij de ware kerk horen.

Wat je hier beschrijft is meer de zware pinksterkant... en ook dit is weer ontzettend verschillen dat je niet op basis van een paar extreme voorbeelden de evangelische kerken dus als verkeerd kan bestempelen. In de meeste evangelische kerken speelt wat jij hier noemt helemaal niet.

Ach en tja, wat de tucht betreft... in zwaar gereformeerde kerken hoef je daar nauwelijks bang voor te zijn aangezien de meesten toch niet aan (durven) gaan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 19:40

Ff wat opgezocht:
Dit is trouwens de vpe site.
Een soort pkn achtig iets onder evangelische gemeenten geloof ik, maar dan wat minder geörganiseerd.

http://www.vpe.nl/

De vpe is de Nederlandse tak van "the assemblies of God" gemeente, wat het grootste kerk genootschap in de verenigde staten is.

Daar staan wat punten en hun geloofsbelijdenis.
Waar ik wel bij wil zeggen dat het niet automatisch in elke gemeente die er op aan gesloten is dus zo is. Zo zijn er ook gemeenten die aangesloten zijn maar die veel meer richting de baptisten zitten. (Net zoals er binnen de PKN er ook best een groot verschil tussen kerken kan zitten.)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 12 apr 2005 20:46

Marnix schreef:
Raido schreef:Ziet nu dat hij PKN schreef, ik bedoelde Evangelisch..

even een paar dingen van de hardcore/diehard-evangelische gemeentes

doop met de Heilige Geest
De doop met de H.G. vormde het zekere bewijs dat ieamnd een bepaalde niveau van geloofsleven heeft bereikt. Dat niveau ligt boven het niveau van de wedergeboorte, geloof en reachtvaardiging. Vreemd is alleen dat die opvatting nergens in de Bijbel voor komt, dat je een tweede zegen voor je geloofsleven nodig hebt.

Gaven van de Geest
Met de tweede zegen (doop in de H.G.) komen de speciale gaven van de Geest), bijvoorbeeld het spreken in tongen dit is een bewijs dat je gedoopt bent met de H.G.

Gezag van de Bijbel
De bijbel is van kaft tot kaft Gods Woord, wel is er het gevaar van biblicisme dat vaak voor komt in de Evang.Kringen.

Belijdenis geschriften worden niet erkend

Het geloof is een keuze? Paulus zegt 25 jaar naar zijn bekering, ik ellendig mens... of wordt de zonde als een gepasseerd station beschouwd?

Maar ook de evangelische medechristenen kunnen bij de ware kerk horen.

Wat je hier beschrijft is meer de zware pinksterkant... en ook dit is weer ontzettend verschillen dat je niet op basis van een paar extreme voorbeelden de evangelische kerken dus als verkeerd kan bestempelen. In de meeste evangelische kerken speelt wat jij hier noemt helemaal niet.

Als die-hard evangelisch persoon wil ik me hier graag bij aansluiten. Ik heb dit nooit zo geleerd of gehoord in de evangelische kerken waar ik ben geweest en ik ken persoonlijk ook geen kerken of mensen die dit geloven. Dit geldt zeker niet voor de meeste evangelische kerken.

Bovendien kan ik ook nog wel een zooi dwaalleren gaan opnoemen uit de traditionele kerken duss...er is op alles wel wat aan te merken.

wat mij bij de vraag brengt wat nou het doel is van dit topic??
stomp niet af, blijf slijpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 22:53

Misschien info krijgen? Als de topicstarter gehoord heeft van iemand dat de evangelische kerken geen ware kerken zijn is het goed dat het verhaal ook van de andere kant verteld wordt.

Overigens Raido, om nog even terug te komen op de belijdenissen, de evangelischen kunnen zich prima vinden in de apostolische geloofsbelijdenis en grote delen van de andere belijdenisgeschriften.... alleen hechten ze er misschien wat minder waarde aan omdat die niet zo'n belangrijke rol in hun kerkhistorie gespeeld hebben (want ze hebben een minder lange historie) Overigens onderschrijven veel evangelische kerken de Evangelische Aliantie, waarin hun geloof heel beknopt is samengevat, de inhoud daarvan is met de apostolische geloofsbelijdenis te vergelijken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 23:19

André schreef:
gurl schreef:wat is de Ware kerk dan...?
De ware kerk bestaat niet daar zijn we het inmiddels wel overeens.
Er zijn meerdere ware kerken.
@ de topic starter kun je je vraag ook iets concreter maken?

De Ware Kerk bestaat wel degelijk. Alleen manifesteert die zich niet uitsluitend, of geheel niet of niet geheel binnen het instituut wat zichzelf kerk noemt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 apr 2005 09:28

zullen we in dit topic dan maar een "ware-kerk-discussie" gaan voeren?

ik vermoed nl. dat we van de topicstarter niet veel duidelijkheid gaan krijgen... als er weinig behoefte aan is verder, kan ik hem ook dicht doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 10:29

The Intolerant Truth schreef:Behoor je als gemeente tot de ware kerk als er een dominee predikt dat Jezus eigelijk maar symboliek is? Dat Hij eigelijk niet echt uit de dood opgestaan is?

Dat is een slap argument. De meeste dominees binnen de pkn preken die door jouw gewraakte symboliek niet. Daarnaast vraag ik me af of je een heel kerkverband mag afrekenen op wat een indiv. predikant verkondigt. In Openb. werden door Jezus duidelijke de gemeenten afzonderlijk aangesproken en niet in zn totaliteit veroordeeld. Ik ben ook niet zo'n kerkmens, maar dit is te kort door de bocht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 10:31

gurl schreef:Bovendien kan ik ook nog wel een zooi dwaalleren gaan opnoemen uit de traditionele kerken duss...er is op alles wel wat aan te merken.

Doe eens, ik ben daar altijd erg benieuwd naar want dwaling moet bestreden worden. En ik wil niet tegen windmolens vechten. Dus hardmaken please.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 13 apr 2005 11:07

jas schreef:
gurl schreef:Bovendien kan ik ook nog wel een zooi dwaalleren gaan opnoemen uit de traditionele kerken duss...er is op alles wel wat aan te merken.

Doe eens, ik ben daar altijd erg benieuwd naar want dwaling moet bestreden worden. En ik wil niet tegen windmolens vechten. Dus hardmaken please.

eehm kinderdoop, vrouwen die niet moge preken, vrouwen die rokken moeten dragen, alleen door daden gered worden, dat alle muziek behalve het orgel heidens is dat geldt dan ook voor alle liederen die geen psalem zijn...zoiets?

Zijn allemaal dingen die volgens mij niet kloppen maar over dit soort dingen zijn al zat topics en volgens hoeven we daar hier dan ook niet over te gaan discussieren...
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”