In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2005 18:12

Raido schreef:nu stelden ze Jezus Christus, de Messias, de vraag: van wie zal deze vrouw zijn in de hemel? en toen zei de Heere Jezus: in de hemel zullen zij zijn als engelen voor God in de hemel.

Herkennen de engelen elkaar niet dan?

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 04 apr 2005 19:36

Als Mozes en Elia bij Jezus op de berg zijn worden ze herkend. Zelfs door mensen (discipelen) die nog leefden maar hen nooit gezien hadden. Als het dan al kan, dan in de hemel zeker. De relatie zal echter anders zijn omdat we in de hemel God weer als meest belangrijke in ons leven zullen kennen. Dan pas de naaste.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 04 apr 2005 19:52

Ik denk dat je gewoon iedereen kent die in de hemel is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 apr 2005 19:56

PeterE schreef:Als Mozes en Elia bij Jezus op de berg zijn worden ze herkend. Zelfs door mensen (discipelen) die nog leefden maar hen nooit gezien hadden. Als het dan al kan, dan in de hemel zeker. De relatie zal echter anders zijn omdat we in de hemel God weer als meest belangrijke in ons leven zullen kennen. Dan pas de naaste.

Dat is zeker waar, maar anderzijds toen de Heere was opgestaan uit de dood, werd Hij ook niet gelijk herkend. Thomas geloofde pas dat Hij de Heere was toen hij Zijn littekens zag (zijn er littekens in de hemel?).
Maria Magdalena zag Hem eerst voor de tuinman aan. De Emmausgangers herkenden Hem pas aan het einde van de wandeling tijdens het eten na de bijbelstudie.
Dus, tsja...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 apr 2005 20:10

Maaikje schreef:Ik denk dat je gewoon iedereen kent die in de hemel is.

zou mijn broertje ons dan missen???

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 apr 2005 20:23

Ik weet het niet mensen, iedereen speculeert hier maar wat van: ik denk het wel/ ik denk het niet enz...

Er zijn misschien wel bijbelteksten te noemen (van beide kanten), maar die maken het ook niet 100% duidelijk. Zelf zou ik het wel leuk vinden om elkaar weer te zien in de hemel, maar God kan dat beter bepalen dan ikzelf, ik laat het aan Hem over.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2005 00:49

Dus...

laten we eens even gaan nadenken.

Waarom zou er geen herkenning zijn?

Waar is dit op gebaseerd?

Ik denk dat er zeker herkenning is... maar dat je niet aan negatieve dingen wordt herinnerd. Als je iemand ziet wordt je er niet pijnlijk aan herinnerd dat die persoon je op de oude aarde een keer in elkaar heeeft geslagen of zo. Of je weet het wel maar alles is daar vergeven (hoe kan dat ook anders als Gods liefde daar overal en in iedereen volledig ontplooid zal zijn.

Ok misschien ook een beetje speculeren van mij ;)

In ieder geval Raido zegt jou tekst helemaal niets over het elkaar wel of niet herkennen... alleen maar dat er geen huwelijken meer zijn. Sommige mensen gebruiken deze tekst om te beweren dat je elkaar er niet zal herkennen, maar dat staat er niet.

Of zouden we als volmaakte mensen daar niks meer van de oude aarde kunnen herinneren?????
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 05 apr 2005 12:27

Toch lijkt het me niet zo te zijn dat je elkaar kent, wel als zijnde je broeders en zusters. Er is wel een band in de Here.
Maar het lijkt me onmogelijk om daar te zijn en mensen te missen, of iemand tegen te komen waar je lief en leed mee hebt gedeeld en je bent inderdaad weer met iemand anders getrouwd op aarde. Dus heb je twee geliefden.
Zowiezo zijn de verhoudingen niet meer zoals wij ze op aarde kennen.
Engelen trouwen niet, en worden b.v. ook niet verliefd, in die zin zullen wij net zoals de engelen in de Hemel zijn.
Wel met elkaar maar niet als geliefden. Want die liefde is er gewoon niet meer.

Maar goed, ook dat is iets zoals ik denk dat het is.
Nog eens zoeken in de boekenkast naar een boek over de Hemel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 13:03

Aragorn schreef:
Raido schreef:nu stelden ze Jezus Christus, de Messias, de vraag: van wie zal deze vrouw zijn in de hemel? en toen zei de Heere Jezus: in de hemel zullen zij zijn als engelen voor God in de hemel.

je zult allemaal een verheerlijkt lichaam hebben in de Hemel, een engel is een geest... het is gewoon anders. En daarnaast, wat zou het rotten of je elkaar zult herkennen je leeft dan voor God niet voor elkaar!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 05 apr 2005 16:34

Raido schreef:je zult allemaal een verheerlijkt lichaam hebben in de Hemel, een engel is een geest... het is gewoon anders. En daarnaast, wat zou het rotten of je elkaar zult herkennen je leeft dan voor God niet voor elkaar!
Ja natuurlijk dat begrijp ik ook wel maar je houdt toch van je partner? Je stond hem bij tot de dood je scheidt. Daarom lijkt het me best moeilijk maar aan de andere kant verlang je ook om bij God te zijn.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 00:38

Tja, daar hou je vast gewoon van iedereen :) Dus Joepie, ik ben het niet met je eens dat de liefde er niet meer is. Ik denk juist dat er zoveel liefde is dat je liefde voor een bepaald iemand er niet meer uitspringt, behalve dan je liefde voor God :)

En verder, waarom zou je elkaar er niet herkennen? Ik denk dat daar alle zonde naar elkaar is vergeven, zoals God al onze zonden heeft vergeven... En dat je elkaar nog best wel zal herkennen... en zo niet, je kan er toch communiceren... en je weet volgens mij nog best wel van je leven op aarde dus ook wie je was. Of zouden we de zonde daar helemaal zijn vergeten? Ik denk het niet... We weten dat de zonde is vergeten, en dat de tijd dat we nog verkeerd deden achter ons ligt... maar dat wil niet zeggen dat we daar gebrainwashed leven, niets van elkaar wetend behalve dat we allemaal geloven, niets van ons leven op aarde kunnen herinneren etc.

Maar goed, ik ben er niet geweest en kan er dus ook niets met zekerheid over zeggen :D Hoe het ook is, het zal er super zijn :) Ik wacht in spanning af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 06 apr 2005 07:21

De liefde zoals wij die op aarde kennen bedoelde ik.
Die is daar zeker niet meer. Want die is gewoon bevlekt met zonde.
Er zal ook niet meer gehuwd worden. Dus liefde voor iemand speciaal is er dan ook niet meer.

En essiee: je broertje mist daar niemand. Want dat zou betekenen dat het niet volmaakt is in de Hemel. En dat is het daar wel.
Wij op aarde missen onze geliefden. Maar zij kunnen ons niet missen.
Daar kun je soms al iets van merken als je mensen van dichtbij meemaakt op hun stervensbed.
Op het laatst zijn ze geheel gericht op waar ze naartoe gaan.
En is dat missen bij hun weg. Ze denken daar niet aan.
Wel dat hun familie hun moet missen vinden ze vaak moeilijk, maar niet dat zij dat dus ook moeten.
Zo heb ik het al een aantal keren meegemaakt.
En daaraan merk je o.a. dat je dus in de Hemel niemand zult missen.

Maar als er wel een herkennen en kennen is, dan zou dat betekenen dat ik diegene die er niet is, zou missen. Ik zou gaan zoeken. Zeg ik heb nu mijn moeder , maar waar is mijn vader, of mijn zus, of kind, of vriendin . enz. Ik denk dat die verhoudingen er dus niet meer zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 08:03

Maar als er wel een herkennen en kennen is, dan zou dat betekenen dat ik diegene die er niet is, zou missen. Ik zou gaan zoeken. Zeg ik heb nu mijn moeder , maar waar is mijn vader, of mijn zus, of kind, of vriendin . enz. Ik denk dat die verhoudingen er dus niet meer zijn.

Dan krijg je meer een 'al God's Volk 'samenstelling....je houdt van iedereen en je herkend iedereen als je Broer en Zus..

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 08:41

Het zal niet om persoonlijke contacten gaan. Als wij nu aan herkenning denken, denken we min of meer automatisch aan persoonlijk contact met iemand en een socializend gesprekje.
Daar zal het dus niet om draaien in de hemel. Alles is daar gericht tot Gods eer, en Zijn verheerlijking. Dan kan er best herkenning zijn, maar daar zal het echt niet om gaan. En gemis zal er dus zeker niet zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2005 13:14

Raido schreef:
Aragorn schreef:

je zult allemaal een verheerlijkt lichaam hebben in de Hemel, een engel is een geest... het is gewoon anders. En daarnaast, wat zou het rotten of je elkaar zult herkennen je leeft dan voor God niet voor elkaar!

Hoezo anders? Engelen hebben toch ook allemaal een eigen persoonlijkheid? Het klinkt vast erg vroom dat het dan allemaal om God draait, maar God is toch alles in allen? En waarom zou de gemeenschap der heiligen hier zo belangrijk zijn en daar niet meer? Het lijkt me eerder dat je juist door elkaar ook weer God ziet en andersom, niet dat je een stel zombies bent die toevallig met z'n allen individueel God staan te behallelujahen.

Terug naar “Archief”