Berichtdoor Marnix » 30 mar 2005 00:07
Juist.
Dat is dan ook een verschil met de tijd waar de tekst die jij, Jas, als eerste aanhaalde. Nu is Jezus gekomen en dankzij Hem mogen we weer bij God komen... en tegelijk leert Hij om God niet alleen als grote en machtige God te zien maar ook als Vader! Hij leerde ons om God niet aan te spreken als grote machtige en heilige Schepper van alle dingen.... maar als Vader. Dankzij Jezus lijden en sterven kwam de Trooster door wie wij zeggen: Abba, Vader.
Tja Jas, dat is persoonlijk, dat is niet afstandelijk.... Het geeft aan dat God een hechte relatie met je wil, geen afstandelijke Koning-slaaf-relatie... maar een Vader-kind-relatie. Een kind zegt hallo tegen zijn vader, een kind vraagt zijn vader allerlei dingen zonder allerlei titels te gebruiken, alleen "vader". Tegelijk hebben kleine kinderen respect en ontzag voor hun vader.
Zo wil God een relatie met ons hebben. We mogen Hem Vader noemen, we hoeven niet allerlei mooie woorden en titels te bedenken... echt ontzag zit hem niet in je woordkeus... maar in je gedrag.
Ik moet denken aan die verloren Zoon die thuiskwam... en tegen zijn vader zegt: Ik ben het niet waard uw kind te heten, maak me maar een van uw slaven. En de vader omhelst hem en maakt hem duidelijk hoe blij hij is dat zijn zoon er weer is. God neemt ons aan als Zijn kinderen. Ontzag mogen we voor Hem hebben, maar Hij vraagt ons ontzag voor Hem te hebben als kinderen, en niet als afstandelijke slaven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”