belijdenis en heilig avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:40

Optimatus schreef:Aanvaarden dat de leer die in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt, de waarachtige leer des geloofs is.

Dat te aanvaarden, betekent niet dat daarmee andere kerkverbanden worden uitgesloten. In die zin is het dus zeker niet exclusief.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:43

Pieter schreef:
Optimatus schreef:Aanvaarden dat de leer die in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt, de waarachtige leer des geloofs is.

Dat te aanvaarden, betekent niet dat daarmee andere kerkverbanden worden uitgesloten. In die zin is het dus zeker niet exclusief.

Dan is het goed.
Ik heb net een preek van Ds. Elshout afgeluisterd, maar de man had wel vreemde opvattingen over de Rooms-Katholieke leer. En die kloppen niet eens...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:44

Wat zei de beste man?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:48

Dat de Eucharistie een fout iets is... terwijl het uitsluitend Dankzegging betekent. Verder het vreselijke dédain dat hij toont jegens Rome (overigens ook omgekeerd).

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:53

Hmm. Nu ja, ik ga maar niet tussen wijlen ds. Elshout en Rome in zitten. Ik ben te weinig onderlegd op dat gebied, vrees ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 12:57

Maar de goede man komt op mij een beetje over alsof hij de waarheid in pacht heeft en ook hij heeft/had haar niet.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 13:01

Dat heeft niemand. Eenieder die pretendeert dat wel te hebben, heeft een groot gebrek aan zelfkennis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 13:03

Dat is waar.

Verder beweerde Ds. Elshout dat de hostie geen brood is. Niets is minder waar, het is ongezuurd brood, in een speciale vorm gebakken. Of hij heeft een gebrek aan kennis over Rome en Utrecht, of hij wil zijn gemeente daadwerkelijk iets voorhouden.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 13:08

Zolang 'ie maar niet beweerd dat het fysiek vlees van Jezus is, maakt het mij niet uit of het nu brood, bladerdeeg of pasta is.

Wat dat betreft slaan de paapsen natuurlijk wel volledig de plank mis. Hoe denken de OK'ers daar overigens over?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2005 13:09

Voor mij is belijdenis doen het temidden van de gemeente zeggen dat je gelooft en dat je je Heer en Heiland wil dienen.
Dat ik dat deed in de toenmalige Hervormde Amsterdamse Westerkerk (nu PKN) is een bijkomstigheid. Ik kwam nou eenmaal in die kerk en voelde mij daar thuis. In mijn huidige woonplaats waar uitsluitend de Gereformeerde Bond was en een confessionele wijkgemeente, voelde ik mij er totaal niet thuis en ben overgegaan naar de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN, thans PKN).
Belijdenis is antwoord geven aan de Doop, die je ouders voor je gevraagd hebben. En als je niet gedoopt bent, vallen Belijdenis en Doop samen. Ik vind het altijd zeer ontroerend als dat in een dienst gebeurt en soms worden dan ook de kinderen van zo iemand gedoopt in diezelfde dienst.

Avondmaal staat in onze gemeente los van belijdenis doen: ieder Dooplid is gerechtigd aan het Avondmaal te gaan.
Alleen in een periode van zeer diepe depressie, waarin ik overweg mijn levensopgave aan de Schepper terug te geven, ben ik niet aangegaan.
Maar het is zoals OPtimatus ook zegt: Jezus zat aan met zondaren en tollenaars. Zou ik dan niet mogen gaan? En wie en wat ben ik om de nodiging van de Heer aan Zijn tafel te mogen gaan, afsla?
Daar komt nog iets bij.
Een kind is soms ongehoorzaam en krijgt straf van zijn ouders. Als dat kind al straf heeft gehad, zou het dan niet aan de maaltijd mogen komen?
De Heer weet dat wij zondig zijn, en Hij zegt: "En toch ben je van harte welkom"
Dat is mijn stellige geloof...
En ik word gelukkig in mijn gemeente niet door kerkregels gehinderd (die dus in veel gevallen naar mijn gevoel strenger zijn dan wat de Heer ons aan regels oplegt...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 13:11

Riska, het zijn niet zozeer die regels die mij belemmeren om aan te gaan, als wel het ontbreken van een levend geloof. Ik zeg dat met pijn en schroom, maar zo is het wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 13:11

Pieter schreef:Zolang 'ie maar niet beweerd dat het fysiek vlees van Jezus is, maakt het mij niet uit of het nu brood, bladerdeeg of pasta is.

Wat dat betreft slaan de paapsen natuurlijk wel volledig de plank mis. Hoe denken de OK'ers daar overigens over?

Die volgen in grote lijnen de gereformeerde leer in de hostie. Je hapt dus niet in het lichaam van Christus. En iedereen krijgt wijn (witte wijn om elke transsubstantiatiegedachte op voorhand uit te sluiten).

Christus is niet lichamelijk maar geestelijk aanwezig in de viering van de Eucharistie.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2005 13:24

Pieter schreef:Riska, het zijn niet zozeer die regels die mij belemmeren om aan te gaan, als wel het ontbreken van een levend geloof. Ik zeg dat met pijn en schroom, maar zo is het wel.

Wat is een levend geloof? Is het niet zo dat op het ene moment ons geloven veel vraagtekens heeft (bij het naderen van de dood van iemand die je lief is bv. of bij grote, ernstige gebeurtenissen) en we het andere moment iets hebben van een 'zeker weten'?
Heeft de Heer ons dan aangenomen omdat wij zo'n levend geloof hebben? Heeft Hij ons dan niet aanvaard, zoals we zijn?

In de Amsterdamse Westerkerk zei de toenmalige dominee het zo: De Heer weet dat we straks weer zondigen, Hij weet dat we straks weer twijfelen, Hij weet dat we Hem straks weer verloochenen ( denk aan Judas en Petrus), maar Hij steekt ons de hand toe en zegt: "Kom maar, neem, eet en drink..., want Ik ben en blijf met je..."

Ik begrijp jouw aarzeling, maar misschien dat je nog eens dit kunt overwegen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2005 13:27

Toevallig Ds. Nico ter Linden?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mar 2005 13:30

Nee, die heeft ons huwelijk bevestigd en onze kinderen gedoopt (hoewel het huwelijk 12 jaar geleden gestrand is...)

Ik bedoel Ds. H.A. Visser, o.a. Hoogtezondominee van de NCRV toen en van "De Jonge Kerk", allemaal dingen die "onder dankzegging" zijn opgeheven.

Dat "onder dankzegging" is een gevleugeld woord van de dominee die net bij ons vertrokken is. Als iets goed gefunctioneerd heeft, maar dat niet meer doet, wordt het "onder dankzegging opgeheven"...

Terug naar “Archief”