Trouwen in het wit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Trouwen in het wit

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 15:11

Raido schreef:
André schreef:
Mariamagdalena schreef:Als je geen maagd meer bent, mag je eigenlijk volgens de regels niet in het wit trouwen......
Welke regels?
:mrgreen: vroegah in zware kerken ja :)

vroeger? nu is dat nog in kerken! iig weet ik het van de ger. gem. (al wil het daar ook nog wel per plaats verschillen)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 15:13

Gerdien B. schreef:
Raido schreef:
André schreef:
Mariamagdalena schreef:Als je geen maagd meer bent, mag je eigenlijk volgens de regels niet in het wit trouwen......
Welke regels?
:mrgreen: vroegah in zware kerken ja :)

vroeger? nu is dat nog in kerken! iig weet ik het van de ger. gem. (al wil het daar ook nog wel per plaats verschillen)

idd.. dat scheelt per plaats, ik ben zelf gergem, maar zie zelden mensen in anders dan wit eigenlijk... dan zit je toch meer bij gergem in ned, oud-gergem enz..

je hebt best mooie gekleurde jurken hoor, maar k vind et zo zielig als je op de gelukkigste dag van je leven in een sombere jurk gaat lopen

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 15:19

Moet je dan in sommige kerken in een donkerblauwe jurk lopen als je trouwt?
Waarom willen ze dan geen wit?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 15:47

Omdat je maagdelijkheid bevlekt is... weet ik veel, bij ons in de gergem mag het rustig.. maar ik vind jurken eigenlijk een beetje eng, maar dat komt omdat ik nog maar 2x bruiloft gehad hebt en mijn vriendin dan zegt mooie jurk hè? maar ik weet niet waar ik op moet letten :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 15:48

Mariamagdalena schreef:Moet je dan in sommige kerken in een donkerblauwe jurk lopen als je trouwt?
Waarom willen ze dan geen wit?

hoeft niet persé donker blauw te zijn! Als het maar geen wit is. Ze zeggen dat wit de kleur ven reinheid is. Niemand is vollodig rein dus mag je ook geen witte trouwjurk aan! Er zijn zelfs mensen die vinden dat je helemaal geen witte kleren aan mag!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 15:49

Raido schreef:Omdat je maagdelijkheid bevlekt is... weet ik veel, bij ons in de gergem mag het rustig.. maar ik vind jurken eigenlijk een beetje eng, maar dat komt omdat ik nog maar 2x bruiloft gehad hebt en mijn vriendin dan zegt mooie jurk hè? maar ik weet niet waar ik op moet letten :)

vraag wat ze dan mooi er aan vind, weet je gelijk waar ze op let :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 15:50

heb ik al gedoet... bij de volgende bruiloft ga ik er ook op letten :D

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 28 mar 2005 17:31

haha nooit geweten dat je om religieuze motieven niet in het wit zou mogen trouwen...leek me altijd juist wel 'kerkelijk' om in het wit te trouwen. Maar goed denk persoonlijk niet echt dat God zich er druk om maakt ofzo...
trouw lekker in iets waar je je goed in voelt.
stomp niet af, blijf slijpen

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:33

Raido schreef:heb ik al gedoet... bij de volgende bruiloft ga ik er ook op letten :D

Probeer je wat termen bij te brengen, zoals A-lijn, roesjes, roosjes, etc. Gebruik ze ook als ze er om vraagt. Kunst is om op het juiste moment de juiste term te vinden :D

Oja, en vindt de ene jurk te wit, de andere te blauw, de andere te roze, te geel, etc.

ON topic mode:

Lekker in het wit trouwen als je er zin an hept.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mar 2005 19:37

Raido schreef:Omdat je maagdelijkheid bevlekt is... weet ik veel, bij ons in de gergem mag het rustig.. maar ik vind jurken eigenlijk een beetje eng, maar dat komt omdat ik nog maar 2x bruiloft gehad hebt en mijn vriendin dan zegt mooie jurk hè? maar ik weet niet waar ik op moet letten :)

Haha, als ik Borkdude na een bruiloft waar hij was vraag wat de bruid aan had, zegt hij: nou een witte jurk. Dat hebben wel meer mensen. Mannen letten meer op de vrouw die erin zit ;)

Het is trouwens best wel hip om in iets anders dan wit te trouwen tegenwoordig. Ik zal ook niet in wit gaan, omdat dat me veel te bleek maakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:16

Mariamagdalena schreef:
Melody schreef:Zijn er religieuze motieven om niet in het wit te trouwen?

Als je geen maagd meer bent, mag je eigenlijk volgens de regels niet in het wit trouwen, maar er zijn er zat die het wel doen.
Ik ben in het lichtblauw met roze getrouwd, met een klein dik buikje :lol: :lol: :lol:

Hoezo mag je dan niet in het wit trouwen? Al waren je zonden als scharlaken, wit als de sneeuw zal Ik ze maken.

Daarom snap ik de motivatie van mensen zoals Gerdien B. die beschrijft niet. Als je gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is mag je zeker zijn dat je door Hem rein voor God mag staan. Als je dat niet gelooft snap ik dat je niet in het wit gaat, maar als christen mag je dit absoluut geloven!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 20:20

Lalage schreef:

Haha, als ik Borkdude na een bruiloft waar hij was vraag wat de bruid aan had, zegt hij: nou een witte jurk. Dat hebben wel meer mensen. Mannen letten meer op de vrouw die erin zit ;)

Het is trouwens best wel hip om in iets anders dan wit te trouwen tegenwoordig. Ik zal ook niet in wit gaan, omdat dat me veel te bleek maakt.
Wat herkenbaar, het enige wat ik uitkonbrengen was dat ze bruin was en haar haar leuk zat...

en ik trouw in een pak :D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 20:26

Marnix schreef:
Mariamagdalena schreef:
Melody schreef:Zijn er religieuze motieven om niet in het wit te trouwen?

Als je geen maagd meer bent, mag je eigenlijk volgens de regels niet in het wit trouwen, maar er zijn er zat die het wel doen.
Ik ben in het lichtblauw met roze getrouwd, met een klein dik buikje :lol: :lol: :lol:

Hoezo mag je dan niet in het wit trouwen? Al waren je zonden als scharlaken, wit als de sneeuw zal Ik ze maken.

Daarom snap ik de motivatie van mensen zoals Gerdien B. die beschrijft niet. Als je gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is mag je zeker zijn dat je door Hem rein voor God mag staan. Als je dat niet gelooft snap ik dat je niet in het wit gaat, maar als christen mag je dit absoluut geloven!

eerst ff duidelijk dat ik ze ook niet volg :wink:
Maar dat is ook de reden dat mensen in het zwart gaan zodra ze bekeerd zijn! Dan zijn ze er achter gekomen dat ze zondig zijn en gaan dan in het zwart omdat ze berouw hebben over hun zonden

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:55

Dacht ik al wel ;)

En tja, het is eigenlijk een ander discussiepunt... Maar volgens mij is dat juist heel onbijbels, om na je bekering in het zwart te gaan. Dan heb je de kern van het evangelie (=blijde boodschap!) gemist. De teksten die ik hierboven aanhaalde en die door anderen zijn aangehaald geven toch juist aan dat je in het "wit" mag gaan, dat is natuurlijk symbolisch... maar staat wel tegenover het gaan dragen van zwarte kleren. Volgens mij is dat dus niet goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 21:04

eigenlijk is het het zelfde! Het komt uit dezelfde gedachte gang voort!
Ik ben het met beide niet eens!
Zodra wij zeker mogen weten dat Jezus voor ons gestorven is, dan geeft dat ook super veel vreugde! Daar kan ik geen zwart bij combineren.

Ik zal is proberen er achter te komen of mensen ook nog een verwijzing naar een bepaald Bijbeltekst hebben voor deze keuzes. Ik ben daar zelf ook wel erg benieuwd naar.

Terug naar “Archief”