Wie is nou de wetgeleerde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 22:56

Riska ik denk dat we ongeveer dezelfde uitleg hebben gehoord....
TS of je het nou onzin vindt of niet ;)

Oke ff een kort introotje:
de wetgeleerde komt naar Jezus toe om Hem onderuit te halen. Jezus geeft kurig antwoord op zijn vraag. Nu stelt de wetgeleerde een 2e vraag. Wie is mijn naaste?

Wie is nou de wetgeleerde in de gelijkenis?

de priester?
De priéster is hij in geen geval. De wetgeleerden in de tijd van Jezus konden heel slecht opschieten met de priesters.Dus als er in het verhaal een priester aan komt, dan heeft die wetgeleerde al iets over zich van: O, die priester die laat de reiziger liggen, wedden?

de leviet?
Evenzo een Leviet. Op precies dezelfde manier. De Leviet volgt de priester. Dat had de wetgeleerde zelf ook wel kunnen verzinnen.
Nee, als er nu een wétgeleerde voorbij was gekomen, dan had die de reiziger wel geholpen. Misschien is de volgende persoon die langs komt een wetgeleerde

de samaritaan?
Een buitenlander. Een Turk. Iemand die niet meetelt. Iemand die een ander geloof heeft. Hij zal die reiziger wel de genade-stoot geven. Hij zal het werk van de rovers wel afmaken.

Jezus legt de wetgeleerde op straat. Wat als jij daar nu lag aan de kant van de weg, halfdood? Jezus laat hem zien waar hij zich nu bevind in zijn leven. Je gaat op de dood af wetgeleerde. Jij bent machteloos, zonder Mij (de Barmhartige Samaritaan) blijf je langs de weg liggen! Niemand zal je helpen, niet de priester, niet de leviet. Maar je hebt hulp nodig van iemand waarvan je geen hulp wil krijgen.
Van de Barmhartige Samaritaan (Jezus zelf!)

zeg maar wat je er van denkt?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 apr 2005 09:28

Nog niet eens zo gek, in eerste lezing

Staat er niet ergens dat de joden tegen Jezus zeggen: "zeggen wij niet dat u een Samaritaan bent?"

Johannes 8:48: De Joden dan antwoordden en zeiden tot Hem: Zeggen wij niet wel, dat Gij een Samaritaan zijt, en den duivel hebt?

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 05 apr 2005 11:28

dit is niet hetzelfde dan wat riska zei.

Die had gehoord dat de halfdode reiziger naastenliefde bedreef omdat hij het mogelijk maakte om anderen te laten helpen!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2005 11:38

TheShadow schreef:dit is niet hetzelfde dan wat riska zei.

Die had gehoord dat de halfdode reiziger naastenliefde bedreef omdat hij het mogelijk maakte om anderen te laten helpen!

ow ja :mrgreen:

ach ja ik lees niet altijd zo goed.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 22:19

Annemieke86 schreef:
jas schreef:Er wordt altijd wel gevraagd; wie is je naaste? Maar men zou zich ook eens wat meer moeten afvragen; Voor wie ben ik een naaste?
Daar was een discussie over bij het Leger Des Heils waar ik naar toe ben gegaan. Wie is nou eigenlijk je naaste? Ik vind eigenlijk wel iedereen. "Heb je naaste lief als jezelf". Je letterlijke naaste is je buurman/buurvrouw. Dus de anderen heb je niet lief dan? Ik vind dat iedereen je naaste is. Overal waar je komt heb je naaste. Neem het niet zo letterlijk zou ik zeggen. Gewoon: "iedereen".

Dat vroeg ik niet.
Ik vroeg niet; "wie is je naaste", maar "voor wie ben jij een naaste".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”