Is mijn vertrouwen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 21 mar 2005 21:48

Maja de Bij schreef:Als je rooms bent kies je voor de kerkleer. Immers, men leert daar dat de kerk de bijbel heeft voortgebracht.
In onze traditie geloven we dat de Heilige Geest de bijbel heeft geinspireerd en dat de bijbel daarom het hoogste gezag heeft.

Waar haal je dat vandaan wat betreft de RK?
In Nederland heeft men bv. nu ruimhartig meegedaan aan het ontstaan van de NBV en daaruit wordt ook in de kerken gelezen.
De Willibrordvertaling uit de jaren '70 is een buitengewoon goede vertaling.
Ik maak me een beetje nijdig op al dat gevit op de RK... als het alleen van 'horen zeggen' is, zwijg dan, dat is beter dan dingen zeggen waarvan je niet weet of het wel klopt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Is mijn vertrouwen in de kerk?

Berichtdoor Maja de Bij » 21 mar 2005 21:59

Naf schreef:Beste Maja,
"In onze traditie", wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Ik denk dat vanuit Rome de boodschap van God, de Bijbel, Gods Wetboek ook in de wereld verspreid is geworden?

O, niks ten nadele van Rome hierin. Hun ijver het evangelie te verkondigen is bewonderenswaardig. Zonder Rome waren wij nog heidenen geweest. Nederland is een christelijk land geworden dankzij de roomse missionarissen.
De roomse kerk vindt zichzelf heel belangrijk, zij heeft -meent ze- immers de bijbel voortgebracht en zelfs ook (in Maria) de Heere Jezus. Dat geeft deze kerk ontzettend veel macht. Immers, als de Bijbel het eigendom van de kerk is, dan is de uitleg dat zeker ook. En dan bepaalt de kerk dus wat je moet geloven en wat de waarheid is. Uiteindelijk bepaalt de roomse kerk dan ook of je later wel of niet in de hemel mag komen, denk bijvoorbeeld aan de zalig verklaringen.
De kerk van de reformatie heeft hier ver afstand van genomen. De kerk heeft niet de bijbel voortgebracht, maar andersom, de bijbel de kerk. Daarom moet de kerk ook luisteren naar de bijbel. En daarom is ook de gave van de Heilige Geest zo belangrijk want Die alleen kan de gelovigen leren, wat de Heere van ons vraagt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mar 2005 21:59

brammetje schreef:
essieee schreef:
brammetje schreef:
Naf schreef:Is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek, de ouderlingen, de diakenen?
Of is mijn vertrouwen in de gehele Bijbel, Gods Wetboek?

Mijn vertrouwen is op de Here . en Zijn woord . ( Bijbel is geen wetboek maar meer een handleiding )

:D

Is handleiding gelijk aan God's woord?

Gods woord is mijn handleiding in dit leven - Hij laat mij in Zijn woord zien wie Hij is . Zo is de Bijbel een handleiding voor mij . En beslist geen wetboek .

Eigenlijk zeg je: de Bijbel is voor mij onderwijs, en geen wet.
Het woord 'wet' heeft als nadeel dat het ons erg kil in de oren klinkt.
Het leuke is nou juist: die kilheid moet je niet associëren met de wet van God. Er bestaat als zodanig ook geen tegenstelling van onderwijs - wet.
Het oorspronkelijke woord is: thora. Dat betekent eigenlijk: onderwijzing. Het wordt ook wel vertaald als wet. Bedoeld is: de instructie aangaande ons leven, dus hoe je als kind van God moet leven. (En dan niet gaan zeggen: dat 'moeten' klinkt weer zo kil, want zo bedoel ik dat dus niet. Als je van God houdt, wil je toch ook graag leven naar Zijn wil? Dan is dat toch geen kille bedoening meer?)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 mar 2005 22:58

Naf schreef:Is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek, de ouderlingen, de diakenen?
Of is mijn vertrouwen in de gehele Bijbel, Gods Wetboek?

Mijn vertrouwen is in de Koning van de Kerk.

Meer hoeft toch niet?

Ouderlingen en diakenen hoef je niet te vertrouwen... maar God is betrouwbaar!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 mar 2005 23:11

Frekje,
Wie is de koning van de kerk? En waar kan ik dat lezen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2005 23:22

Christus is het Hoofd der Kerk.
Ik ben blij bij deze kerk te mogen horen.
Ik voel me er thuis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor Naf » 22 mar 2005 13:06

De vraag is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek...
Ik heb het niet over een Katholiek of Protestantse kerk of een van die 160 scheuringen van die kerken maar:

Is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek, of is mijn vertrouwen in de Bijbel, Gods Wetboek?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 14:17

Naf schreef:
Is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek, of is mijn vertrouwen in de Bijbel, Gods Wetboek?

Wat een degradatie van de bijbel zeg. De bijbel is helemaal geen wetboek.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 16:54

Maar helaas is de Bijbel wel vaak genoeg misbruikt als wetboek om eigen gedrag goed te praten. Kruistochten, inquisitie, wettische regelzucht etc.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 22 mar 2005 17:39

Boekenlezer schreef:
Annemieke86 schreef:...De kerk waarnaar je toe gaat, maakt dan op zich niet uit. We zijn allemaal God's kind. Of je dan Ger.Gem of Hervormd ben.

...

Laten ze dan als een haas één worden!
Als het niet uitmaakt, is er ook geen enkele reden om nog gescheiden op te trekken. Sterker nog: dan màg je helemaal niet gescheiden optrekken!
Helemaal mee eens, boekenlezer. Ik vind ook dat ze één moeten worden. Met de PKN hoopten ze dat volgens mij te worden maar ik zie alleen maar meer afscheiding. En het zal nog een klus worden om zoveel mogelijk gemeenten één te laten worden. Iedere Kerk heeft haar eigen leer.
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 22 mar 2005 18:56

waarnemer schreef:Frekje,

Christus is de Koning van de kerk. En ik lees dit door heel mijn bijbel heen...

En idd, Naf, ik zal weer ietsje ontopicer gaan: waarom noem jij nu de Bijbel een wetboek? Naar mijn mening is de Bijbel eerder een Evangelieboek.

En mijn vertrouwen is niet in dat Boek, maar in de Schrijver van dat Boek. (hoewel dat Boek 100% de waarheid zal spreken, en ik het ook niet direct letterlijk bedoel, ik heb het vertrouwen ook heus wel in dat Boek, omdat God in dat Boek spreekt!)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 00:10

Naf schreef:De vraag is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek...
Ik heb het niet over een Katholiek of Protestantse kerk of een van die 160 scheuringen van die kerken maar:

Of is mijn vertrouwen in God zelf? En daarom ook in de bijbel en in de kerk omdat Hij die wil zegenen? Ik zie niet direct een of/of situatie :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor Naf » 23 mar 2005 14:43

frekje schreef:
waarnemer schreef:Frekje,

Christus is de Koning van de kerk. En ik lees dit door heel mijn bijbel heen...

En idd, Naf, ik zal weer ietsje ontopicer gaan: waarom noem jij nu de Bijbel een wetboek? Naar mijn mening is de Bijbel eerder een Evangelieboek.[quote]

Beste Frekje,
Het Woord [de Bijbel] is vlees geworden: En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS [“JEZUS” betekend Jahweh is Redding]; want Hij zal Zijn volk [Zijn uitverkorenen] zalig maken van hun zonden. Matthéüs 1:21
De Bijbel is Gods Woord, Zijn Wetboek is voor het gehele mensdom om God gehoorzaam te kunnen zijn en Hem te dienen naar Zijn welbehagen. De hele Bijbel is het Evanglie de Boodschap van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, Koning der koningen en Heere der heren.

De “Wet”, komt 374 maal voor in de Bijbel, “Geboden” 431.

Hieronder vind je een paar versen uit de Bijbel, Gods Wetboek die hiermee te maken hebben.

Daarom zult gij den HEERE [Jahweh], uw God, liefhebben, en gij zult te allen dage onderhouden Zijn bevel, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, en Zijn geboden.
En leert die uw kinderen, sprekende daarvan, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat. Deuteronomium 11:1, 19

Psalmen 112:1 Hallelujah! Aleph. Welgelukzalig is de man, die den HEERE [Jahweh] vreest; Beth. die groten lust heeft in Zijn geboden.
Psalmen 119:4 HEERE! {Jahweh] Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.

Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Matthéüs 5:18-20

De voorwaarden om in de Stad te mogen gaan:
Zalig zijn zij, die Zijn geboden* doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad. Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet [die niet geloven in de Bijbel, het Wetboek van God]. Openbaring 22:14-15

Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks [de Bijbel] hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.
Openbaring 22:18-21

* Geboden, o.a. Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.* En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.*
En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.

* Markus 16:15, Matthéüs 24:14, 28:20

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2005 15:33

Naf schreef:De “Wet”, komt 374 maal voor in de Bijbel...

Nietwaar, in een vertaling van de Bijbel.
In bepaalde gevallen zal je het daar inderdaad kunnen vertalen met 'wet'. Maar thora (תּוֹרָה) kan ook een bredere betekenis hebben, zodat de vertaling 'wet' te beperkt is. Eigenlijk betekent het: onderwijs, instructie.
In het Nieuwe Testament wordt 'wet' weergegeven als nomos (νομος). Dat woord komt wel meer overeen met ons woord 'wet'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Naf

Berichtdoor Naf » 23 mar 2005 18:22

Annemieke86 schreef:
Boekenlezer schreef:
Annemieke86 schreef:...De kerk waarnaar je toe gaat, maakt dan op zich niet uit. We zijn allemaal God's kind. Of je dan Ger.Gem of Hervormd ben.

...

Laten ze dan als een haas één worden!
Als het niet uitmaakt, is er ook geen enkele reden om nog gescheiden op te trekken. Sterker nog: dan màg je helemaal niet gescheiden optrekken!
Helemaal mee eens, boekenlezer. Ik vind ook dat ze één moeten worden. Met de PKN hoopten ze dat volgens mij te worden maar ik zie alleen maar meer afscheiding. En het zal nog een klus worden om zoveel mogelijk gemeenten één te laten worden. Iedere Kerk heeft haar eigen leer.

Beste Annemieke,

De Ware Geestelijke Kerk:
En, als nieuwgeborene* kinderkens [Zijn uitverkorenen], zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk [Gods Woord, de Bijbel], opdat gij door dezelve moogt opwassen; Indien gij anders gesmaakt hebt, dat de Heere goedertieren is. Tot Welken komende, als tot een levenden Steen, van de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar; Zo wordt gij [Zijn uitverkorenen] ook zelven, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis [De Kerk], tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus. Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen [die God ongehoorzaam zijn naar de Bijbel, Gods Wetboek] wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; Dengenen namelijk, die zich aan het Woord [De Bijbel, Gods Wetboek] stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn. Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden [het Ware Evangelie, de gehele Bijbel] Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk [Zijn uitverkorenen] zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel; 1 Petrus 2:2-11

* Gij, die wedergeboren zijt [Zijn uitverkorenen], niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God [de Bijbel]. 1 Petrus 1:23
Laatst gewijzigd door Naf op 23 mar 2005 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”