Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 13:47

Dat was ook een argument van uit de jev, dat Luther ook uit de Rooms Katholieke Kerk was gegaan toen Hij bekeerd was.. leuk om te vermelden is dat Luther uit de kerk geschopt werd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 mar 2005 17:46

Raido schreef:
Raido schreef:God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Als ik kijk naar de groei van onze kerk hier in Spanje dan zie je toch dat mensen die het bevrijdende evangelie horen, niet langer onder de slaafse leer van de R. K. kunnen blijven.
Verdiep je ook eens in de site van bv http://www.inderechtestraat.nl/
ook hier getuigenissen van bv ex-priesters.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 20:06

Mij verheugt de snelle groei van de episcopaalse en lusitaanse kerken op het iberisch schiereiland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 11:20

volgens velen van jullie was de reformatie niet nodig begrijp ik? Want als de roomse leer ook kinderen Gods kent, dan konden we toch gewoon lekker rooms blijven in Nederland?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 11:23

Raido schreef:Dat was ook een argument van uit de jev, dat Luther ook uit de Rooms Katholieke Kerk was gegaan toen Hij bekeerd was.. leuk om te vermelden is dat Luther uit de kerk geschopt werd..

Ja, maar dat kwam omdat Luther de rkk van binnenuit hervormen wilde, dus niet omdat hij het in de rkk qua leer wel goed vond, hij voelde zich verbonden met Neerlands kerk, en dat was een roomse. Maar hij wilde niet herroepen hoe hij over de geloofsleer dacht, hij kon niet anders.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 mar 2005 11:37

alex leusink schreef:volgens velen van jullie was de reformatie niet nodig begrijp ik? Want als de roomse leer ook kinderen Gods kent, dan konden we toch gewoon lekker rooms blijven in Nederland?
Je kunt best Rooms Katholiek zijn ja.. helaas is Luther de kerk uit gekickt dus daarom zitten wij er buiten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 12:18

Raido schreef:
alex leusink schreef:volgens velen van jullie was de reformatie niet nodig begrijp ik? Want als de roomse leer ook kinderen Gods kent, dan konden we toch gewoon lekker rooms blijven in Nederland?
Je kunt best Rooms Katholiek zijn ja.. helaas is Luther de kerk uit gekickt dus daarom zitten wij er buiten.

En ik vind de Roomse leer een duivelse leer. Je kunt me daar op aanspreken, maar het Woord gebiedt om rechtlijnig te zijn, en niet om alles af te gaan zwakken. De Roomse leer legt in de grond de oorzaak van de zaligheid bij de mens, en niet bij God, en dat is een 'kardinaal' punt.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mar 2005 12:39

Alex Leusink schreef:En ik vind de Roomse leer een duivelse leer. Je kunt me daar op aanspreken, maar het Woord gebiedt om rechtlijnig te zijn, en niet om alles af te gaan zwakken. De Roomse leer legt in de grond de oorzaak van de zaligheid bij de mens, en niet bij God, en dat is een 'kardinaal' punt.

En wanneer was jij in een dienst binnen de RK-kerk, zodat je kunt oordelen?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 13:19

Riska schreef:
Alex Leusink schreef:En ik vind de Roomse leer een duivelse leer. Je kunt me daar op aanspreken, maar het Woord gebiedt om rechtlijnig te zijn, en niet om alles af te gaan zwakken. De Roomse leer legt in de grond de oorzaak van de zaligheid bij de mens, en niet bij God, en dat is een 'kardinaal' punt.

Ik heb gelukkig nog geen echte roomse dienst meegemaakt, en ik hoop er ook voor bewaard te blijven, want het roomse leeft ook in mijn hart, want ook ik wil aan mijn zaligheid werken. We willen niet uit genade zalig worden, daar moet je voor gewonnen worden. En het is ook helemaal niet nodig om een kerkdienst bij te wonen, er is zat over het rooms-katholieke gedachtegoed geschreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2005 13:23

Dat zegt niemand lieve jongen. Het gaat hier om de vraag of het mogelijk is dat gelovigen ook in de RKK blijven. En de praktijk leert ons dat dat idd zo is. In de tijd vd reformatie en daarna was er veel polarisatie, maar er is toch geen reden om dat maar voort te zetten?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 13:41

Aragorn schreef:

Dat zegt niemand lieve jongen. Het gaat hier om de vraag of het mogelijk is dat gelovigen ook in de RKK blijven. En de praktijk leert ons dat dat idd zo is. In de tijd vd reformatie en daarna was er veel polarisatie, maar er is toch geen reden om dat maar voort te zetten?

Ik geloof dat God machtig is mensen overal te bekeren, ongeacht waar ze zijn of in geloven. Maar ik geloof niet dat een door genade geredde zondaar nog iets heeft aan heel die opgesmukte wereld van de roomsen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2005 14:29

alex leusink schreef:
Riska schreef:

Ik heb gelukkig nog geen echte roomse dienst meegemaakt, en ik hoop er ook voor bewaard te blijven, want het roomse leeft ook in mijn hart, want ook ik wil aan mijn zaligheid werken. We willen niet uit genade zalig worden, daar moet je voor gewonnen worden. En het is ook helemaal niet nodig om een kerkdienst bij te wonen, er is zat over het rooms-katholieke gedachtegoed geschreven.

Hier klopt iets niet... Heb jij weleens met katholieken gepraat Alex? Ik merk hier dat degenen die dat wel gedaan hebben (Optimatus, ikzelf) hebben ontdekt dat het helemaal niet zo fout is als degenen denken die dat niet hebben gedaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mar 2005 15:03

Lalage schreef:Hier klopt iets niet... Heb jij weleens met katholieken gepraat Alex? Ik merk hier dat degenen die dat wel gedaan hebben (Optimatus, ikzelf) hebben ontdekt dat het helemaal niet zo fout is als degenen denken die dat niet hebben gedaan.

Dat bedoel ik dus. Ik ken genoeg mensen uit de RKK, die zeer gelovig zijn en dan in zin zoals wij dat zijn, die "Rome" aan hun laars lappen maar in hun plaatselijke kerk blijven omdat zij zich daar thuis voelen.
Zoals ikzelf af en toe de neiging heb om bij de plaatselijke gemeente te blijven en "Utrecht" (PKN) aan mijn laars te lappen.
Wat zij daar geloven geloof ik wel, als jullie begrijpen wat ik bedoel en zo is het ook met heel veel RK-mensen: ze zijn actief in hun parochie, zetten zich ervoor in en waar het kan en in de diensten komt niets anders naar voren dan in de onze: geloof in Jezus Christus, niks meer, niks minder.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 mar 2005 15:04

Lalage schreef:
alex leusink schreef:
Riska schreef:

Hier klopt iets niet... Heb jij weleens met katholieken gepraat Alex? Ik merk hier dat degenen die dat wel gedaan hebben (Optimatus, ikzelf) hebben ontdekt dat het helemaal niet zo fout is als degenen denken die dat niet hebben gedaan.

Ik moet het hier toch voor Alex opnemen, hij heeft het niet over de geloofsbeleving van de katholieke individuen, die kan best goed (lees: bijbels) zijn. Het gaat erom dat de Roomse leer duivels is, en daar kan je best kennis van nemen zonder een dienst bij te wonen. Voor de duidelijkheid; ik geloof zeker dat Roomsen bekeerd kunnen zijn (en misschien ook wel door God geroepen zijn om juist in de Roomse kerk te blijven!!) maar dit laat onverlet dat de Roomse leer duivels is en mensen misleidt. Hierbij wil ik wel aantekenen dat we ook, en vooral, moeten kijken hoe het er in onze eigen kerken voorstaat, want hoe kunnen wij de balk uit het Roomse oog nemen als er nog een splinter in ons eigen oog zit? :wink:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 mar 2005 15:21

Lalage schreef:
alex leusink schreef:
Riska schreef:

Dus als je met roomsen praat, verdwijnen opeens de zaken waar de reformatie tegen streed? merkwaardig....

Terug naar “Archief”