Avondmaalcollecte ja of nee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 14 mar 2005 13:40

Cathy schreef:Bij ons staan die bekers ook al zolang ik me kan heugen op de avondmaalstafel.
Ik gooi er nooit wat in; vind het slijk der aarde daar niet passen. Zet eventueel maar een extra bus neer bij de uitgang.
Eens

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mar 2005 13:52

André schreef:
Cathy schreef:Bij ons staan die bekers ook al zolang ik me kan heugen op de avondmaalstafel.
Ik gooi er nooit wat in; vind het slijk der aarde daar niet passen. Zet eventueel maar een extra bus neer bij de uitgang.
Eens

Nu vind ik dat een collecte bij de avondmaalstafel een keus is die een kerkenraad kan maken. Je kunt het wel of niet doen.

Maar bedenk wel dat ook het slijk der aarde eigendom van God is en dat je dat kan gebruiken om Hem te dienen. In die zin mag je ook bij de avondmaalstafel een collecte houden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 14:04

Vroeger hielden ze met z'n allen een maaltijd, waarbij iedereen dingen meenam :)

Dat doen we nu niet meer... dus geven mensen vaak maar geld :) Maar ja, waarom er bij avondmaal een extra collecte is vraag ik me inderdaad wel af, ik vind het nogal overbodig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mar 2005 14:15

Marnix schreef:Maar ja, waarom er bij avondmaal een extra collecte is vraag ik me inderdaad wel af, ik vind het nogal overbodig.

Das makkelijk : de diaconie zit krap bij kas.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 14:24

Het lijkt wel of jullie zo vast zitten aan het slijk der aarde dat er niets van uit je zak mag gaan ;-)
Zeker niet als de kerkenraad er een collecte voor houd.
Als je vroeger naar de tempel ging nam je ook gewoon mee wat je missen kon en dat werd gedaan in de schatkist.
Denk maar een het penninkske van de arme weduwe.
Die klaagde niet maar gaf naar vermogen.

En inderdaad, als God jou zoveel geeft waarom zou je daar dan niet wat van terug willen geven terwijl je gedenkt dat Hij zijn leven voor jou heeft gegeven? Wat is daar mis mee?

ALs het zo is dat de diaconie krap bij kas zit is dat een teken aan de wand. Ik hoop toch niet dat het de reden is voor de extra collecte.

Trouwens is die collecte bij ons nooit extra.
In eht geval van het avondmaal, hebben we een avondmaals collecte en de normale collecte is dan maar 1 zak. Terwijl we anders een twee hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 14:32

joepie schreef:Het lijkt wel of jullie zo vast zitten aan het slijk der aarde dat er niets van uit je zak mag gaan ;-)
Zeker niet als de kerkenraad er een collecte voor houd.
Als je vroeger naar de tempel ging nam je ook gewoon mee wat je missen kon en dat werd gedaan in de schatkist.
Denk maar een het penninkske van de arme weduwe.
Die klaagde niet maar gaf naar vermogen.

En inderdaad, als God jou zoveel geeft waarom zou je daar dan niet wat van terug willen geven terwijl je gedenkt dat Hij zijn leven voor jou heeft gegeven? Wat is daar mis mee?

ALs het zo is dat de diaconie krap bij kas zit is dat een teken aan de wand. Ik hoop toch niet dat het de reden is voor de extra collecte.

Trouwens is die collecte bij ons nooit extra.
In eht geval van het avondmaal, hebben we een avondmaals collecte en de normale collecte is dan maar 1 zak. Terwijl we anders een twee hebben.

Hehe.... maar bij de tempel had je geen 2 offerkisten als er iets bijzonders was :P :D

Nogmaals, ik zit er niet mee maar zie het nut er ook niet zo van in. Misschien helpt het trouwens ook wel hoor... normaal zou ik zeggen: Als je meer wil geven is daar toch geen tweede collecte voor nodig.... maar ja, veel mensen gooien toch altijd standaard 50 cent in een collectezak en dan helpt het wel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 14:37

Wij hebben altijd al twee collecte,s. Gewoon èèn voor de kerk en èèn voor de diaconie.
De kerk betaald steund daar kerkelijke doeleinden mee en de diaconie, diaconale doeleinden.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mar 2005 15:22

joepie schreef:ALs het zo is dat de diaconie krap bij kas zit is dat een teken aan de wand. Ik hoop toch niet dat het de reden is voor de extra collecte.

Een diaconie die goed functioneert zit altijd krap bij kas, oppotten is uit den boze, dunkt me. De opbrengst gaat volgens mij met name naar de actie boodschappenmand, dat is levensmiddelenvoorziening voor eenoudergezinnen en zo. Door de herstructuering van de sociale zekerheid lopen hier in de stad de uitgaven bij de diaconie enorm op. Vandaar.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 mar 2005 20:00

Nix mis mee.
Van mij part zetten ze aan het eind van ieder bank een collectebus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mar 2005 20:01

Bij ons is de avondmaalscollecte voor vervolgde medechristenen. Vind ik erg mooi. En hoeveel je geeft is niet belangrijk, als je niets geeft kijkt niemand je vreemd aan.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 14 mar 2005 20:03

TheKeimpe schreef:Bij ons is de avondmaalscollecte voor vervolgde medechristenen. Vind ik erg mooi. En hoeveel je geeft is niet belangrijk, als je niets geeft kijkt niemand je vreemd aan.

Wij hebben ook avondmaalscollecte. Ook bij ons zal niemand je vreemd aankijken als je niets geeft. De meeste mensen geven wel. Sommige mensen als ze aangaan, anderen als ze weer teruggaan naar hun zitplek.
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mar 2005 08:09

Volgens mij let niemand er op of iemand geeft of niet.
Meer wat ze aan hebben en wie er allemaal gaan.
Of er nog iemand gemist wordt etc. etc.
Ik heb nog nooit iemand iets in de pot zien doen, behalve mijn man en diegene die voor me lopen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 10:01

Ik heb het absoluut niet op zo'n avondmaalscollecte. Geeft me toch teveel het idee dat je betaalt om aan te mogen gaan. Gooi je (extra) geld gewoon in één van de normale collectes of houdt bij de uitgang een extra collecte. Dan kunnen alle kerkgangers er wat ingooien.

Waarom zouden alleen avondmaalgangers wat kunnen geven voor een extra goed doel?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 mar 2005 10:05

Klaas schreef:Ik heb het absoluut niet op zo'n avondmaalscollecte. Geeft me toch teveel het idee dat je betaalt om aan te mogen gaan. Gooi je (extra) geld gewoon in één van de normale collectes of houdt bij de uitgang een extra collecte. Dan kunnen alle kerkgangers er wat ingooien.

Waarom zouden alleen avondmaalgangers wat kunnen geven voor een extra goed doel?

Klaas

Je bent vrij er iets in te gooien. Zie het niet als verplichting, maar als een mooie gelegenheid eens iets extra te mogen geven!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 10:19

Dat begrijp ik wel, maar waarom die koppeling: avondmaalgang(ers) -> extra geld geven (in een apart potje)?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”