pastoraal werkster binnen gereformeerde gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 15:55

Ken alleen OGG, maar vast aardig het zelfde, ik vermoed dat ze je onder censuur stellen als alleen al durft te denken om als vrouw pastoraal werker te worden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Re: pastoraal werkster binnen gereformeerde gezindte

Berichtdoor gurl » 09 mar 2005 16:00

Pucca schreef:
gurl schreef:Maarre volgens mij is de vraag niet wat jij mag doen in jou kerk maar wat jij wilt doen en wat Gods plan is met jou leven. Misschien wil God wel dat jij godsdienstlerares wordt, misschien wil God jou wel gebruiken om veranderingen te brengen in jullie kerk of misschien wil God wel dat jij een andere kerk zoekt om daar je werk te doen.
Zoek eerst uit wat jij wil en wat God wil en kijk dan naar een kerk...

idd... dat is en hele vraag...
en hoe kom je daar psies achter he... Natuurlijk, bidden, maar soms krijg ik het gevoel bij dingen die ik graag wil, God ook van mij wil... Maar dan denk ik dat vooral omdat ik het ZELF wil, snap je?
enneh.. godsdienstlerares is mijn wil iig niet...

Ja ik weet dat het best moeilijk is...zit zelf in mijn eindexamen en heb geen idee wat ik hierna ga doen...er is mij verteld dat je dat in maart toch wel moet weten maar goed...
Ik denk dat God ook verlangens en talenten in jou legt. Dus wat jij wil kan heel goed ook zijn wat God wil. En als je echt geen idee hebt wat je wil dan ga je gewoon doen wat jij wil. De wereld vergaat nl niet als je iets anders doet dan wat Gods plan is. Bovendien denk ik dat God best wel moeite wil doen om het jou te laten zien. Stel je voor een vader die een zoontje heeft en het blijkt dat dat zoontje slecht hoort. Denk je dan dat de vader dan maar helemaal ophoudt met praten? Nee hij zal juist harder en duidelijker praten of op een andere manier communiceren zodat zijn zoontje het toch zal begrijpen...
stomp niet af, blijf slijpen

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 mar 2005 16:02

Pucca schreef:hmzzz... ken je de Vrije oud gereformeerde gemeenten?? :x :roll: :? :cry:

Ik ken de gemeenten niet, wel mensen uit de vrije ogg. En ik kan me haast niet voorstellen dat die alleen maar geholpen willen worden door een man.
Nu ik dit opschrijf, zit ik trouwens ook te denken: Er zijn toch ook mensen die door bepaalde omstandigheden/ ervaringen liever met een vrouw willen praten, als met een man. Daar moet toch ook de ruimte voor zijn?
Is het bij jouw in de gemeente mogelijk om over dit soort dingen (werk bedoel ik) te praten? Bijv met een dominee of ouderling?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 09 mar 2005 16:03

bloempie20 schreef:En misschien mag je niet alle werkzaamheden doen van een pastoraal werker, maar kun je je wel richten tot een bepaalde doegroep, bijv. randkerkelijken, homoseksuelen, jongeren, ouderen, huisvrouwen, (kinder/ jeugd)evangelisatie, enz.

Niet tegen jou persoonlijk hoor maar vind het altijd heel apart dat vrouwen in sommige kerken niet mogen spreken in de 'echte dienst' maar wel kinderwerk mogen doen enz. Heel krom maar goed dat is misschien een andere discussie.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 16:08

Raido schreef:Ken alleen OGG, maar vast aardig het zelfde, ik vermoed dat ze je onder censuur stellen als alleen al durft te denken om als vrouw pastoraal werker te worden..

kan dat bij een dooplid, onder censuur? :mrgreen:
Verblijd je in de Here!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 16:15

gurl schreef:
Ja ik weet dat het best moeilijk is...zit zelf in mijn eindexamen en heb geen idee wat ik hierna ga doen...er is mij verteld dat je dat in maart toch wel moet weten maar goed...
Ik denk dat God ook verlangens en talenten in jou legt. Dus wat jij wil kan heel goed ook zijn wat God wil. En als je echt geen idee hebt wat je wil dan ga je gewoon doen wat jij wil. De wereld vergaat nl niet als je iets anders doet dan wat Gods plan is. Bovendien denk ik dat God best wel moeite wil doen om het jou te laten zien. Stel je voor een vader die een zoontje heeft en het blijkt dat dat zoontje slecht hoort. Denk je dan dat de vader dan maar helemaal ophoudt met praten? Nee hij zal juist harder en duidelijker praten of op een andere manier communiceren zodat zijn zoontje het toch zal begrijpen...

mooi stukje! verhelderd wel...
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 16:16

Pucca schreef:
Raido schreef:Ken alleen OGG, maar vast aardig het zelfde, ik vermoed dat ze je onder censuur stellen als alleen al durft te denken om als vrouw pastoraal werker te worden..

kan dat bij een dooplid, onder censuur? :mrgreen:
Dan maken ze een uitzondering ;-P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 16:23

bloempie20 schreef:
Pucca schreef:hmzzz... ken je de Vrije oud gereformeerde gemeenten?? :x :roll: :? :cry:

Nu ik dit opschrijf, zit ik trouwens ook te denken: Er zijn toch ook mensen die door bepaalde omstandigheden/ ervaringen liever met een vrouw willen praten, als met een man. Daar moet toch ook de ruimte voor zijn?
Is het bij jouw in de gemeente mogelijk om over dit soort dingen (werk bedoel ik) te praten? Bijv met een dominee of ouderling?

zou wel moeten ja, die ruimte, maar bij ons kan je idd echt enkel bij de ds terecht, anders moet je maar naar 'n andere stichting toe met je problemen.. :S
Praten over dat soort dingen??? Nee, ik denk dat ze heel erg op me in zouden gaan praten van: meisje, je roeping kan ook liggen in de zorg, o.i.d. God heeft mannen gesteld tot taak van priester! :x
Verblijd je in de Here!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 16:54

Pucca,

mischien moet je je afvragen, op welke manier kan ik God optimaal dienen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 09 mar 2005 16:56

Pucca schreef:
gurl schreef:

mooi stukje! verhelderd wel...

gelukkig!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 18:20

hijwel schreef:Pucca,

mischien moet je je afvragen, op welke manier kan ik God optimaal dienen?

ik weet het soms (eigenlijk vaak) niet...
Verblijd je in de Here!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 mar 2005 18:40

Het lijkt me heel mooi werk. Maar die Sociaal Pedagogisch nog-wat ( :oops: ) dat is zeker niveau 4, dat haal ik nooit :| En het moet wel een beetje in de buurt zijn natuurlijk!
Afbeelding

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 12 mar 2005 17:01

Pucca schreef:
Raido schreef:Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

De wet zegt het óók ! Dat betekent dat behalve de (ik denk burgerlijke) wet iemand anders dit stelt, Paulus dus. Beschouw je de bijbel als door God geinspireerd, en Paulus' woorden hier als Gods woorden, dan betekent dat dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente, zoals niet alleen de burgerlijke wet, maar ook God zegt. Ik denk dat het hier dan gaat om de erediensten. Pastoraal werk mag volgesn mij wel gedaan worden door een vrouw. Waarom niet?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 12 mar 2005 17:09

Sjaan schreef:
Pucca schreef:
Raido schreef:Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

De wet zegt het óók ! Dat betekent dat behalve de (ik denk burgerlijke) wet iemand anders dit stelt, Paulus dus. Beschouw je de bijbel als door God geinspireerd, en Paulus' woorden hier als Gods woorden, dan betekent dat dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente, zoals niet alleen de burgerlijke wet, maar ook God zegt. Ik denk dat het hier dan gaat om de erediensten. Pastoraal werk mag volgesn mij wel gedaan worden door een vrouw. Waarom niet?

Hoe kan je dat onderscheid dan zo maken? Er staat toch letterlijk in de GEMEENTE, en ik geloof dat pastoraal werk wel binnen de gemeente/ in de gemeente is.. Het is echt heel moeilijk!
Het lijkt altijd toch dat we een btje 'zelf' bepalen wat wel/niet kan...
:x :roll: :?
Verblijd je in de Here!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 mar 2005 18:16

Vanochtend las ik weer eens Romeinen 15 en 16. Het is opvallend hoeveel vrouwen daar genoemd worden bij de "bedankjes" door Paulus. De vrouwen hebben geen leidinggevende of vertegenwoordigende taken maar ze waren heel belangrijk binnen de gemeente. Ik kan me voorstellen (hoewel ik geen bewijs heb) dat vrouwen vooral dienden als diacones (hoewel vrouwen geen ouderling waren, was dit ambt in de hele vroege kerk al open voor vrouwen) Dit diaconessen ambt is te vergelijken met pastoraal werkster.

Merk trouwens op dat in Romeinen 16 Phebe een dienares wordt genoemd. Wat letterlijk een vrouwelijke diaken is.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”