DesertRose schreef:Raido schreef:Is gemaakt door God, van de beginne waren de zielen bij God voor de niet geboren mensen is de ziel dus nog bij God.DesertRose schreef:de ziel onstaat dus niet? waar zijn de zielen nu dan van de mensen die nog geboren moeten worden?
dit was eerst mijn gedachte ook maar..
Dus de zielen zijn afzonderlijk gemaakt van elkaar? zonder verwantschap? hoe kan de (erf)zonde dan worden overgedragen?
De engelen zijn iig wel onafhankelijk van elkaar gemaakt. als er 1 valt gaat de rest niet verloren. maar Adam was gevallen, dus onze ziel is verwant aan Adam. denk ik.
De engelen zijn allemaal tegelijk geschapen, zij hebben ook geen ziel. Wij mensen zijn allemaal nakomelingen van Adam, die als hoofd van het verbond viel, vandaar de erfzonde. Wij hebben een ziel, die rechtstreeks van God komt. Of deze altijd al bestaat weet ik niet, wel weet ik dat God de mensen die bekeerd zullen worden al vanaf eeuwigheid uitverkoren heeft.
O.a. Rom. 8:30 "En die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt."