Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 07 mar 2005 15:01

Ik denk dat het belangrijkste is dat je op zondag met de Bijbel bezig bent. Daar draait het om. Ook is het belangrijk dat het een rustdag en dus geen dag om dingen te doen waar je de rest van de week niet aan toe bent gekomen. Wat nu precies wel of niet mag weet ik niet echt. Dat is denk ik net wat je geweten je ingeeft.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 07 mar 2005 15:18

volgens mij heeft God de sabbat bedoeld om lkkr een dagje rust te hebben, een dag waarop niets moet. De hele week ben je bezig met van alles en nog wat... en op zondag kun je dus gwoon zonder een slecht geweten lekker niks doen! Heerlijk!!

De sabbat is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbat... zegt Paulus volgens mij ergens in de Bijbel. Of Jezus zelf? nouja iig het staat erin :)

Op zondag wil ik lkkr uitrusten en me op God richten. Ik denk dat God het zo bedoeld heeft. En dus denk ik dat je best mag internetten, wandelen, verjaardag vieren oid... als je God maar niet vergeet!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 07 mar 2005 15:27

Ik ben er niet zo druk mee bezig, wat nu precies wel en wat niet mag...
Als je je daar druk om moet gaan maken op zondag rust je nog niet ;)

Iets wat met werken te maken heeft, huiswerk, uitbundig in de huishouding, of klusjes, laat ik lekker zitten.. Daar benk door de week toch ook al niet zo druk mee, dus op zondag helemaal niet :)

Ik wil tegen iedereen zeggen: Geniet!! God heeft de rustdag echt niet ingesteld om ons te pesten... Hij weet wat goed voor ons is, we hebben echt met heel erge regelmaat een rustdag nódig!!!
Verblijd je in de Here!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor Yael » 07 mar 2005 16:08

jas schreef:
ezri schreef: ezri's verhaal 8)

Je lijkt wel een Jood. :P

hun toeweiding aan God zouden we wel een voorbeeld aan kunnen nemen ja. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor Yael » 07 mar 2005 16:18

ezri schreef:Hoe denk jij over de zondagsbesteding? Wat vind je geoorloofd? Het liefst natuurlijk met een onderbouwing.

probeer het wel als rustdag te houden zeg maar maar niet zo krampachtig, weet nog niet hoek zou doen als op mezelf zou wonen en niet meer bij me ouders misschien dat dan wat soepeler zou zijn. maar de zondag vin ik een relaxe dag. (geen verplichtingen enzo.)

ezri schreef:* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?

jawel kun je gelijk in rust de preek overdenken. :P

ezri schreef:* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?

neuh dat doe'k niet op zondag, uit eten gaan. tanken tja als ff kan op zaterdagavond een volle tank hebben zodat je dat probleem niet hebt.

ezri schreef:* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?

nee zondag echt als rustdag vieren, dus verjaardag dan op een andere dag.

ezri schreef:* Mail checken/forummen enz?

jawel, soms wel.

ezri schreef:* Tv kijken?

doe'k nooit op zondag, geen tijd voor en zin in. ow ja we hebben genees tv, maar misschien kun je er ook wel dvd/film voor invullen. (bij mij het geval dus.) :wink:

ezri schreef:* Krant/ tijdschriften lezen?

jawel bv. de Kijk of het Ref. dag die normaal door de weeks nooit lees :mrgreen:

ezri schreef:* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.

alleen als ik iets vergeten ben te doen maar verder doe ik dat eigelijk nooit.

ezri schreef:Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?

jawel in het huis van mn ouders hou zoveel mogelijk aan hun regels en dát is bv. niet computeren op zondag 8) al heb ik daar zelf geen bezwaren tegen.

ezri schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

nee op vakantie zijn de regels niet anders dan thuis. al zal ik dan eerder er op uit gaan voor een wandeling of een stuk fietsen dan wanneer ik gewoon thuis zo zijn.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 07 mar 2005 16:28

Ik mag op de 1e dag der week( de zondag) gewoon werken hoor. Zelfs op de Sabbat, de 7e dag van het 4e gebod mag ik gewoon werken. maar uit liefde voor mijn Heiland en in de waarachtigheid van Zijn verlossende wet, doe ik dat niet en zal dat ook uitleggen aan mensen die dat niet begrijpen (werk)e. Maar alles heeft zijn concequenties. Het overtreden van het 4e gebod, de Sabbat = zaterdag (Sabbado) houdt in dat ik - zonder het te weten- alle adviezen van God ( overige 9) verkeerd interepeteer en de Heilige Geest mij dan ook, tevergeefs, wil leiden. Wij misleiden ons zelf als we steeds maar menen dat de eerste der week (1e dag na de Heilige Sabbat) de Bijbelse of Hemels rustdag is.
Stel dat u zegt dat de zondag de rustdag is tegen elkwillekeurig persoon, dan slaat u een flater als deze persoon wel degelijk weet (zelfs atheistische mensen) dat de Sabbat de heilige dag is. Vergeet ook niet dat de Heilige Geest alleen dat indachtig maakt bij mensen, wat geschreven staat in Gods levende woord. De heilige Geest zal dus NOOIT aan de mens die zoekt en oprecht is, dat de 1e dag der week Gods Sabbat is. Dus als u beweert dat de zondag dat wél is, liegt u niet alleen onbewust maar verloochend u ook Jezus, door diezelfde Heilige Geest.

Loog Daniël tegen koning Nebukadnessar aangaande de spijswetten en de rustdag? Neen, deze koning vond het fantastisch dat Daniël juist oprecht was. En wat dan te zeggen van een zekere broeder Oosterwal, die enkele decenias geleden naar Nepal reisde om daar te Evangeliseren. Hem werd het verboden on in Nepal Christus te verkondigen.

Hij werd voortduren bewaakt en voor zijn hotelkamer stonden enkele agenten van de Nepalese geheime dienst.Toch werd br. Oosterwal (reeds overleden) door onbekende personen ontvoerd en bij de Dalai Lama /Kathmandu gebracht. Zonder het te weten werd br Oosterwal ( ik dacht een Zevende Dags Adventist) naar één van de machtigste geestelijken gebracht. In een levendige predikatie legt br Oosterwal dat uit hoe hem dat alles is gegaan. Ontvoerd te worden zonder te weten en te beseffen waarom en waar naar toe.

Br. Oosterwal werd diep in denacht ontvangen door de Daila Lama en hem werd gevraagd te vertellen van de "Grote God".
Br. Oosterwal heeft daar een enorme getuigenis afgelegd en werd, na dat nachtelijke gesprek weer dezelfde weg teruggevoerd naar zijn hotelkamer. De "geheim agenten" stonden nog steeds voor de deur.

Maar één ding is duidelijk, als wij proberen trouw te zijn aan Gods liefdevolle hemelwet, dan zal God ons altijd kunnen gebruiken, om Zijn grote wonderwerk tot een goed einde te brengen. God wil ons graag betrekken bij Zijn werk. En daarom vertel ik dit u alles. Bidt om wijsheid, want wij mensen zullen nooit op een andere manier boven ons zelf uit kunnen stijgen, dan geleid dor de Heilige Geest met de wijsheid dat we onze menselijke hoogmoed dien te late varen en "uit te gaan van het milieu" dat ons daartoe elke dag weer verleid, nu de spoedige komst van de Heiland voor de deur staat, daar de Wereldkerk heel gauw van haar Genade (-tijd) gevallen zal zijn.

Een ieder mag nalaten of ondernemen wat hij of zij wil. Maar God houdt zich aan Zijn wetten, niet aan menselijk ingestelde. En als Hij mensen in deze wereld heeft gebracht om, in navolging van Jezus voorbeeld, te wijzen op datgene wat van God afleidt in plaats van naar Zijn Rijk toe, dan bent u hier nu dan geinformeerd. Wie mij kan aantonen dat Jezus vraagt:

Wie de 1e dag week, de zondag, onderhoudt is waarlijk een Getuige van Mij, is niet alleen een waarachtig Bijbelvorser, maar stijgt ver boven zijn of haar Meester uit, want zo iemand is meer verheerlijkt of volmaakter dan God de Vader zelf. Hij of zij heeft zich dan boven de Schepper zelf verheven. En dat nu is het voorbeeld van Satan. De mens stelt zich zelf gelijk aajn de Diuvel in plaats van te groeien in Gods Ge-( Recht).

Niemand ontkomt overigens aan die verleiding!
Jezus deed goed op de Sabbat. Op zijn minst kunt u dan proberen ook Goed te doen op de zondag, als u niets anders wil. Alleen Jezus gaf en geeft aan wat god doen op de Sabbat is. Ik vraag me dan af wat is dan "goed doen" op de aanbiddingsdag van een Wereldleider dan! Goed doen voor de wereld. Gerechtigheid zoeken op grond van geweld, geestelijk en moralistisch. Consensus boven God Rijk plaatsen.
Als wij menen dat iets goed, christelijk of rechtvaardig is, dan geldt dat als een maatstaf.

Welaan, met de zondagsviering hebben wij dan de maatstaf van Rechtvaardigheid, heiliging en Verheerlijking de mate van menselijke inzichten gegeven in plaats van die welke God de Vader, door Jezus aan ons voorhield. Wees wijs! Bekeer u van uw boze wegen en "Gaat uit van haar".

De Rk kerk, d USA en de VN alsk ook de wereldraad van kerken stellen vast, dat de hierboven genoemde feiten het fundament van hun "christelijke"en "rechtvaardige"streven is. Jazeker, naar de verheerlijking van een Groot Babylon, waarvan Jezus in een 3 engelenboodschap ons oproept, die ongeestelijke wereld te verlaten.

Als u meent dat u een oprechte Christen wil zijn en Jezus als uw Meester wil zien; probeer dan een Daniël te zijn, in een leeuwenkuil die het Grote Babylon wordt genoemd.
Laatst gewijzigd door Baltimore op 08 mar 2005 08:30, 4 keer totaal gewijzigd.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 17:02

Zelf ben ik langzaam een beetje aan het loskomen van dat wettische gedoe. Wij mochten bijv. op zondag geen tv kijken, alleen het 8-uur journaal. Hoe krom?! Nu kijk ik gewoon tv op mijn eigen kamer, ik zie er niets verkeerds in.
Maar bijv. ook 2 keer naar de kerk gaan doe ik niet altijd meer. Ik realiseerde me dat het alleen maar gewoonte was, en begon er toen pas over na te denken waarom we dat eigenlijk doen. Nu ga ik gemiddeld 1 keer per maand maar 1 keer naar de kerk. Gewoon, omdat ik zelf bijbelstudie wil doen, of omdat ik niet zoveel puf heb :oops: , en iets anders ga doen
Engaged @ 07-01-2005

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 07 mar 2005 19:48

De zondag is een rustdag, God heeft een rustdag in de week gesteld omdat wij mensen het anders niet aan zouden kunnen. Ik vind het fijn om op zondag 2x naar de kerk te gaan en mijn andere werk aan de kant te kunnen leggen, ik weet van mij zelf dat ik het niet vol zou houden als er geen rustdag was. Bij ons thuis komt de PC niet eens aan op zondag, ik zou het niet eens willen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 20:34

God heeft een rustdag in de week gesteld omdat wij mensen het anders niet aan zouden kunnen

Is dit zo? Ik vind het zo niet terug. God zag wel dat we onze rust nodig hadden denk ik, en tijd nodig hebben om ons in Zijn Woord te verdiepen. Maar om nou te zeggen dat we anders niet aan kunnen?
Engaged @ 07-01-2005

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 07 mar 2005 21:09

M@rije schreef:
God heeft een rustdag in de week gesteld omdat wij mensen het anders niet aan zouden kunnen

Is dit zo? Ik vind het zo niet terug. God zag wel dat we onze rust nodig hadden denk ik, en tijd nodig hebben om ons in Zijn Woord te verdiepen. Maar om nou te zeggen dat we anders niet aan kunnen?

misschien op het eerste gezicht wel, ja. maar kijk is weken verder. er zijn nu ook al zo veel mensen burn-out. toevallig is dit een verschijnsel dat nog niet zolang bestaat.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 07 mar 2005 21:36

Onlangs hadden we een discussie hierover op de JV. Eigenlijk ging dat voer sport / beweging op de zondag. Ik ga verder niet uitwijden over wat ik vind wat wel en niet kan. Maar dit wil ik wel even kwijt wat ook voorkwam in de discussie.

Wij hebben een geweten. Dat geweten geeft aan wanneer wij te ver gaan. Dat geweten van ons is ontzettend rekbaar. Elke keer wanneer wij over de schreef gaan en onze daad proberen te verontschuldigen, rekken wij dat geweten uit. En nu moeten wij niet voor 100% op ons geweten vertrouwen, want die is ook besmet met zonden en onvolmaakt. Maar hoe gaan wij er mee om. Kijken we hoever we kunnen gaan of blijven we zover mogelijk van de grens vandaan.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 21:39

misschien op het eerste gezicht wel, ja. maar kijk is weken verder. er zijn nu ook al zo veel mensen burn-out. toevallig is dit een verschijnsel dat nog niet zolang bestaat.

Ik begrijp niet hoe je het meer voorkomen van burn-out allleen kunt hangen aan het niet houden van zondagsrust. De snelle maatschappij is daar denk ik de grootste oorzaak van. gedwongen langer werken, harder werken etc. als je op zondag vrij bent, kun je daar denk ik optimaal van genieten, maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar niks moet doen?
Engaged @ 07-01-2005

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 mar 2005 21:47

Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?

ja, als maar niet je hele zondag hiermee gevuld is. je moet ook tijd hebben om Gods Woord te overdenken en te verwerken. Dit zou ook onder het fietsen/wandelen kunnen.

Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?

als het niet noodzakelijk is, vind ik dat je geen geld uit moet geven. Uit eten vind ik ook niet goed op zondag. Want dan moeten er wel mensen voor jouw werken om zondag

Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?

daar zie ik geen kwaad in

Mail checken/forummen enz?

ik doe het niet, de enigste dag dat de computer uitstaat. Die mail loopt niet weg en dat forum kan wel een dag langer wachten. Dus die wachten maar tot maandag.

Tv kijken?

vooral op zondag blijft dat rotding uit. Ik denk dat als als je dat al begint toe te laten op zondag er vrij weinig tijd overblijft om Gods Woord te overdenken, vandaar dat hij bij mij uitblijft

Krant/ tijdschriften lezen?

voor sommige mensen is het de enigste dag dat ze daar dan tijd voor hebben. Ik zie er geen bezwaar in.

Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.

nee, niet op zondag. Voorbereidingen horen ook bij het werk, dus niet bij het rusten. Of je doet ze een dag eerder of de voorbereidingen wachten maar.

als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?

ligt eraan wat het is.
Bijv. een rondje fietsen over de havens zou ik wel laten als mensen zich eraan storen. Maar bijv. als ik zondags na de middagdiens JV heb in het andere kerkgebouw pak ik rustig de fiets en fiets ik tussen de kerkgangers door. Ik weet dat er mensen zijn die daar aan ergeren.

En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

nee verruim de regels niet. Overal ziet God me, dus overal dezelfde regels.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 mar 2005 22:27

mw schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

Sorry hoor, maar die regels zijn nogal bepaald door de cultuur. In feite zeg jij dus dat mensen uit andere culturen die op zondag dingen doen, in gaan tegen Gods geboden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 mar 2005 22:39

Sabra schreef:
mw schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?

Sorry hoor, maar die regels zijn nogal bepaald door de cultuur. In feite zeg jij dus dat mensen uit andere culturen die op zondag dingen doen, in gaan tegen Gods geboden.

dat zeg ik niet, of altans zo bedoel ik het niet. Als ik hier in Nederland op zondag niet winkel omdat ik het tegen Gods geboden in vind gaan ( dus ik vind niet dat het tegen cultuurregels ingaat), dat zou ik het in Oekraine ook niet doen, omdat dezelfde God me daar ook ziet.
En als die mensen ervan overtuigd zijn dat het niet tegenGod geboden ingaat, dan wil dat nog niet zeggen dat ik wel met hem meegaa, omdat zij het goed keuren.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”