Eert uw vader en uw moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 12:43

de_bisschop schreef:Wat is eren?

Je vader is je vader en je moeder je moeder.
Daar heb je een loyaliteitsband mee.
Als ze je iets heel ergs aangedaan hebben, toch blijft die band.
En dan is het ook Gods opdracht ze toch te (respect)EREN.
Kijk, je hoeft ze niet op een voetstuk te plaatsen. Of te prijzen dat ze toch wel zo goed zijn.

Totaal niet mee eens. Waarom verdienen ouders respect? Omdat ze van je houden. Niet omdat ze jou "toevallig" verwekt hebben. Respect verdienen ze als ze van hun kinderen houden en dus opvoeding, regels en zelfs straf voortkomen uit liefde. Is dat niet het geval, dan verdienen ze geen respect en eer.

Verplaats je eens in zo'n situatie. Hoe wil jij iemand EREN die jou sexueel misbruikt heeft, verwaarloosd of mishandeld? Denk je nou echt dat dat kan? Moet je ze daarvoor soms bedanken (want dat is eren: lof geven)

God vraagt dit niet in de bijbel, temeer omdat het onmogelijk is. Je kunt wel makkelijk zeggen dat dit wel moet... maar ik durf te zeggen dat dit niet het geval is. God zal niet van je vragen iemand te eren die jou leven kapot heeft gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 mar 2005 13:58

ik vind dat je de persoon en hun daden los van elkaar koppelen in die gevallen.

Maar die daden zullen er zelfs toe leiden dat ze de titel 'ouder' niet echt meer waardig zijn, of je ze die daden ooit tijdens je leven nog zult kunnen vergeven blijft denk ik een belangrijke vraag, en daarin zal ook het antwoord liggen of je bijvoorbeeld nog ooit met liefde, eerbied en ontferming voor hun kan gaan zorgen mocht hun oude dag aangebroken zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 06 mar 2005 14:41

Eert uw vader en u moeder .....................

Dat is een duidelijk gebod , en zelfs onze gevoelens en misbruikte gevoelen kunnen hier grandioos tegen in gaan .

Ik zie in tegen stelling tot een heleboel reacties hierboven in de bijbel geen uitzonderingen hierop .

De belofte ,u dagen worden verlengd etc etc waar gaan die over ? over het dagelijks leven in het heden of in het eeuwige ?

De reactie van Cisca dat het verzorgen van ondanks alles ,toch een goed gevoel zonder spijt heeft opgeleverd tekent voor mij een gedeelte van die belofte uit .

:?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 06 mar 2005 14:51

mystery schreef:Ik vraag me af of je als kind je ouders helemaal moet navolgen.
Wat als je vader of moeder je dwingt allerlei handelingen of daden te doen (bijv. mensen pesten of dingen jatten in supermarkt)... moet je dan gehoorzamen?
Ik denk dat je bovenalles God gehoorzaam moet zijn. En in alles moet kijken of God dat ook wil. Je ouders zijn niet volmaakt, dus maken fouten.
Als kind besef je dit (nog) niet en kan het erg moeilijk en verwarrend zijn. Ook besef je niet wat goed 'bedoeld' is of leerzaam voor je kan zijn als een ouder je iets opdraagt. Maar later kun je dit wel. Je kan zelf bedenken of iets 'kan' wat je ouders je zeggen.

Dit waren een paar gedachten van me..
Interessante theorie. Ik ben het ook met je eens als je zegt dat je God gehoorzaam moet zijn. Hij is rein en wij zijn onrein. Wij maken fouten, daar zijn we ook mens voor. Als kind besef je dat inderdaad niet. Je ben dan ook bang voor de reactie van je ouders als je hun als kind niet gehoorzaamd: Dan krijg je straf. Later zal het wel afnemen omdat je volwassen wordt en je eigen beslissingen kan en wil nemen. Ik denk dan ook dat je je ouders ook niet helemaal kan en moet gehoorzamen.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 15:18

brammetje schreef:Eert uw vader en u moeder .....................

Dat is een duidelijk gebod , en zelfs onze gevoelens en misbruikte gevoelen kunnen hier grandioos tegen in gaan .

Ik zie in tegen stelling tot een heleboel reacties hierboven in de bijbel geen uitzonderingen hierop .

De belofte ,u dagen worden verlengd etc etc waar gaan die over ? over het dagelijks leven in het heden of in het eeuwige ?

De reactie van Cisca dat het verzorgen van ondanks alles ,toch een goed gevoel zonder spijt heeft opgeleverd tekent voor mij een gedeelte van die belofte uit .

Je vergeet alleen dat Gods geboden, ook deze, in de context van veel meer geboden en regels staan.... God draagt ouders op om hun kinderen lief te hebben en ze goed te behandelen.... En draagt dan ook de kinderen op hun ouders te gehoorzamen en respect voor ze te hebben. Valt het eerste weg, hoe zit het dan met het tweede? Moet je respecteren dat je misbruikt/mishandelt wordt en je ouders blijven eren? Absoluut niet! Het gebod om je ouders te eren en te respecteren hangt nauw samen met Gods opdracht aan de ouders om hun kinderen goed te behandelen. Als God gruwelt van incest/mishandeling, moet je als kind dan maar je ouders blijven respecteren? Respecteert God die ouders dan ook in hun levenswijze?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 06 mar 2005 15:28

Marnix schreef:
brammetje schreef:Eert uw vader en u moeder .....................

Je vergeet alleen dat Gods geboden, ook deze, in de context van veel meer geboden en regels staan.... God draagt ouders op om hun kinderen lief te hebben en ze goed te behandelen.... En draagt dan ook de kinderen op hun ouders te gehoorzamen en respect voor ze te hebben. Valt het eerste weg, hoe zit het dan met het tweede? Moet je respecteren dat je misbruikt/mishandelt wordt en je ouders blijven eren? Absoluut niet! Het gebod om je ouders te eren en te respecteren hangt nauw samen met Gods opdracht aan de ouders om hun kinderen goed te behandelen. Als God gruwelt van incest/mishandeling, moet je als kind dan maar je ouders blijven respecteren? Respecteert God die ouders dan ook in hun levenswijze?

Ik denk niet dat God van je vraagt om je ouders te eren als ze je misbruiken maar God vraagt wel om te vergeven...
En ik denk dat als je je ouders kunt vergeven dat je ze dan ook weer kunt respecteren tot op zekere hoogte...maar je het hangt er dan ook weer vanaf of de ouders wel vergeven willen worden...
stomp niet af, blijf slijpen

André

Berichtdoor André » 06 mar 2005 15:36

Ik denk dat dit gebod overkoepeld wordt door dat ene bekende gebod; heb uw naaste lief al u zelf, ook die is moeilijk.
Ik denk wel dat vergeven nog weer iets anders is dan als je ouders oud mogen worden dat het dan een taak is om voor ze te gaan zorgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2005 15:41

Hoe ziet dit gebod er eigenlijk uit mbt tot de puberteit? Betekent het ook dat je je ouders altijd gehoorzaam moet zijn als je het niet met ze eens bent? En zo ja, dat houdt natuurlijk een keer op, op een bepaalde leeftijd. Het is ook weer apart als je dan opeens van het een op het andere moment begint je eigen leven en wil te volgen, zo werkt dat ook niet.

Iemand hier een idee over?

André

Berichtdoor André » 06 mar 2005 15:48

Aragorn schreef:Hoe ziet dit gebod er eigenlijk uit mbt tot de puberteit? Betekent het ook dat je je ouders altijd gehoorzaam moet zijn als je het niet met ze eens bent? En zo ja, dat houdt natuurlijk een keer op, op een bepaalde leeftijd. Het is ook weer apart als je dan opeens van het een op het andere moment begint je eigen leven en wil te volgen, zo werkt dat ook niet.

Iemand hier een idee over?
LOL, ik heb hier wel een puber in voorraad.
Soms is het nodig dat je als ouder "eer" afdwingt.
Simpel gezegd, zolang jij nog bij mij woont en dat ik vind dat je mijn opvoeding nodig hebt, zul je naar mij luisteren. (klinkt heel streng maar dat hebben kinderen soms nodig) iig concreet en consequent zijn/blijven.
Btw ze houden natuurlijk genoeg vrijheid over, loop niet de hele dag bij ze 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2005 16:02

Tja, maar vanuit het perspectief van dat kind gezien, zou het dan ook in de 'vrije' tijd altijd moeten doen wat de ouders willen? En er zijn ook genoeg mensen die op hun 18e nog thuiswonen, op die leeftijd kun je toch ook niet meer alles doen wat je ouders graag willen.

André

Berichtdoor André » 06 mar 2005 16:10

Aragorn schreef:Tja, maar vanuit het perspectief van dat kind gezien, zou het dan ook in de 'vrije' tijd altijd moeten doen wat de ouders willen? En er zijn ook genoeg mensen die op hun 18e nog thuiswonen, op die leeftijd kun je toch ook niet meer alles doen wat je ouders graag willen.
Okay, ff iets genuanceerder, je bent immers geen puber meer :lol:
Ik denk dat je dan meer in hoofdlijnen moet gaan denken.
Je steelt niet, om maar eens wat te noemen.
Je, afijn je kent ze allemaal wel......
Zodat je kind iig weet wat wel en niet wenselijk is.
En als je op je 18de thuis woont heb je ook te maken met de "gewone" huisregels.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mar 2005 16:16

Ik bedoelde dit topic niet in de zin van: moet je je ouders nog eren als je bv niet naar de disco mag, of je krijgt een tik als je niet luistert, of je mag niet uit, etc dat zijn gewone dingen.

Maar ik bedoel in extreme gevallen, zoals ouders die hun kind bewust dingen aandoen, verminkingen, sexuele mishandelingen, geestelijk kapot maken, sex met oudere mensen laten hebben voor geld als ze 11 zijn waar het kind geen stuiver van krijgt, de hele jeugd als een soort horrorfilm voor ze maken, en later als zo'n kind volwassen is, ook nog alles de grond in trappen en dreigen met de meest afschuwelijke dingen, en ook de kleinkinderen lichamelijke en geestelijke mishandelingen aandoen.
Dus dat bedoel ik, geen gewone dingen die gebeuren.
Maar echt dingen waarvoor men tegenwoordig mensen aangeeft bij politie.

André

Berichtdoor André » 06 mar 2005 16:21

Duidelijk Maria, heb je daar zelf een uitgesproken mening over, als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2005 16:26

Mariamagdalena schreef:Ik bedoelde dit topic niet in de zin van: moet je je ouders nog eren als je bv niet naar de disco mag, of je krijgt een tik als je niet luistert, of je mag niet uit, etc dat zijn gewone dingen.

Ja, dat weet ik, maar ik had even zin om het deze kant op te trekken, wat gezien de topictitel wel kan. :) Maar als dat niet geoorloofd is ben ik al stil. :P

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2005 16:29

Marnix schreef:
de_bisschop schreef:Wat is eren?

Je vader is je vader en je moeder je moeder.
Daar heb je een loyaliteitsband mee.
Als ze je iets heel ergs aangedaan hebben, toch blijft die band.
En dan is het ook Gods opdracht ze toch te (respect)EREN.
Kijk, je hoeft ze niet op een voetstuk te plaatsen. Of te prijzen dat ze toch wel zo goed zijn.

Totaal niet mee eens. Waarom verdienen ouders respect? Omdat ze van je houden. Niet omdat ze jou "toevallig" verwekt hebben. Respect verdienen ze als ze van hun kinderen houden en dus opvoeding, regels en zelfs straf voortkomen uit liefde. Is dat niet het geval, dan verdienen ze geen respect en eer.

Hiet ben ik het totaal niet mee eens.
Ze verdienen niet het respect die God wil omdat ze van je houden,
maar ze horen respect te krijgen omdat God ze jou als ouders heeft gegeven. Dat is niet een toevalligheid.
God wil dat je ze eert. Alleen al omdat ze je ouders zijn behoor je ze te eren.
En dan niet door ze op een voetstuk te plaatsen, en voor ze op je knieen te gaan.
Maar door met liefde met hen om te gaan. Door hun tekortkomingen te vergeven. Door ze te zien in het licht van de Bijbel.

En wat dan als je Vader je misbruikt?
Ik denk dat Jas daar al een antwoord op heeft gegeven.
Er staat namelijk ook dezelfde opdracht in de Bijbel voor je ouders:
Maar ouders verbitterd uw kinderen niet, opdat ze niet moedeloos worden.

Terug naar “Archief”