Tsunami

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 mar 2005 18:00

Bart Klink schreef:Ik snap niet hoe christenen de vermeende zondeval als oorzaak kunnen geven voor onze ellende. Wat kunnen wij aan de zondeval doen? Wat is onze schuld daarin? Waarom moeten wij boeten voor de zonde die Adam & Eva (onze verre overgrootouders volgens christenen) ooit gedaan hebben? Waar is de rechtvaardigheid?

Is het rechtvaardig om een klein kind te straffen omdat zijn overgrootvader een nazi was?

Ik snap deze redenering niet, dat is ook een van de redenen waarom ik geen christen meer ben.

Moet jij is heel goed over nadenken dat als jij Adam of Eva was... wat zou jij gedaan hebben. Ben jij zo goed dat je het niet zou doen? Zou ik heel knap vinden.
Als dit jouw redenering is om geen christen meer te zijn, vind ik dat heel jammer. Jij had ook die zondeval gepleegd. Ook jij.

En dit alles is zeker door te trekken naar de rampen die er gebeuren. Die zijn ook ONZE schuld!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 02 mar 2005 19:34

Bart Klink schreef:Ik snap niet hoe christenen de vermeende zondeval als oorzaak kunnen geven voor onze ellende. Wat kunnen wij aan de zondeval doen? Wat is onze schuld daarin? Waarom moeten wij boeten voor de zonde die Adam & Eva (onze verre overgrootouders volgens christenen) ooit gedaan hebben? Waar is de rechtvaardigheid?

Is het rechtvaardig om een klein kind te straffen omdat zijn overgrootvader een nazi was?

Ik snap deze redenering niet, dat is ook een van de redenen waarom ik geen christen meer ben.

Daarom spreek ik liever over erfsmet dan over erfzonde.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 02 mar 2005 22:07

frekje schreef:

Moet jij is heel goed over nadenken dat als jij Adam of Eva was... wat zou jij gedaan hebben. Ben jij zo goed dat je het niet zou doen? Zou ik heel knap vinden.
Als dit jouw redenering is om geen christen meer te zijn, vind ik dat heel jammer. Jij had ook die zondeval gepleegd. Ook jij.

En dit alles is zeker door te trekken naar de rampen die er gebeuren. Die zijn ook ONZE schuld!

Hoe komt het dan dat blijkbaar elk mens zich niet aan de wetten kan houden? Ligt dan aan een onredelijke Schepper van de mens of aan een onredelijke Wetgever?

De kromme redenering van de erfzonde is echt niet de enige reden waarom ik van mijn geloof afgestapt ben. Toen ik mijn christelijke oogkleppen afdeed, werd mijn nog veel meer duidelijk. Laten we verder on-topic blijven.

De tsunami is echt niet ONZE schuld, het werd veroorzaakt door geologische processen waar wij geen enkele invloed op hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 22:28

reform schreef:

Daarom spreek ik liever over erfsmet dan over erfzonde.

Gevaarlijke subtiele miskenning van de erfzonde. De Heere werkt in de bekering wel degelijk als één van de eerste dingen het besef van de erfzonde. Om de mens te laten zien, de staat waarin hij geschapen is, en de staat waartoe hij vervallen is. Dan wordt de erfzonde een persoonlijke schuld, want dan zien we dat wij Adam en/of Eva zijn. Bovendien, de Schrift is er heel duidelijk over. Adam representeerde het hele menselijk geslacht in het werkverbond. Wij zaten allen reeds in Adam toen de val plaats vond. Evenzo hoeft ook niemand van de uitverkorenen nog persoonlijk te lijden voor de zonde. Dat is dan weer de andere kant, nl. dat de uitverkorenen allen in Jezus begrepen zijn, omdat Hij hun representeert als Hoofd van het genadeverbond.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 02 mar 2005 23:30

Verschrikkelijk!
Mijn computer is niet zo geweldig dat ik de beelden allemaal erg duidelijk kan zien. Maar dat ene beeld van dat kindje met uitgestrekte armen! Dat vergeet je niet snel Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2005 10:18

Bijna alle beelden heb ik al gezien. Natuurlijk doet het me wat. Maar uiteraard heb ik het geluid uitgezet: belachelijk om een nummer te gebruiken om in te spelen op gevoelens van mensen (althans: wel op deze manier). Verder doen de 80.000 dode kinderen per dag me ook behoorlijk wat, evenals de beelden van Darfur en andere rampgebieden (die in tegenstelling tot deze beelden maar weinig zijn vertoond).

Ik kan me wel voorstellen dat men denkt dat het onrechtvaardig is dat omdat Adam en Eva zondigde, wij met de gevolgen zitten. Het gaat er ook bij mij niet in dat een Tsunami o.i.d. een straf van God is, sterker nog: ik vind het belachelijk om dat te stellen. Wat overigens niet wil zeggen dat het fout is om stil te staan bij de tijdelijkheid van de mens met oog op de eeuwigheid, etc.
Frekje, je zegt wel 'zouden wij niet hetzelfde doen' en 'wat zouden wij gedaan hebben', maar dat is een non-argument: dat kun je namelijk niet weten. Misschien zou jij het niet gedaan hebben, en ik wel of andersom... Dat kun je niet weten, daarom is het ook zo onlogisch dat omdat Adam en Eva gezondigd hebben, wij daar nu mee zitten. Wij kunnen niet meer kiezen tussen niet zondigen of wel zondigen...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 mar 2005 21:55

kurtyo schreef:Bijna alle beelden heb ik al gezien. Natuurlijk doet het me wat. Maar uiteraard heb ik het geluid uitgezet: belachelijk om een nummer te gebruiken om in te spelen op gevoelens van mensen (althans: wel op deze manier). Verder doen de 80.000 dode kinderen per dag me ook behoorlijk wat, evenals de beelden van Darfur en andere rampgebieden (die in tegenstelling tot deze beelden maar weinig zijn vertoond).

Ik kan me wel voorstellen dat men denkt dat het onrechtvaardig is dat omdat Adam en Eva zondigde, wij met de gevolgen zitten. Het gaat er ook bij mij niet in dat een Tsunami o.i.d. een straf van God is, sterker nog: ik vind het belachelijk om dat te stellen. Wat overigens niet wil zeggen dat het fout is om stil te staan bij de tijdelijkheid van de mens met oog op de eeuwigheid, etc.
Frekje, je zegt wel 'zouden wij niet hetzelfde doen' en 'wat zouden wij gedaan hebben', maar dat is een non-argument: dat kun je namelijk niet weten. Misschien zou jij het niet gedaan hebben, en ik wel of andersom... Dat kun je niet weten, daarom is het ook zo onlogisch dat omdat Adam en Eva gezondigd hebben, wij daar nu mee zitten. Wij kunnen niet meer kiezen tussen niet zondigen of wel zondigen...

Er zijn talloze momenten in het leven van de mens dat hij dezelfde keus maakt als Adam en Eva. Als jij die nog niet bent tegengekomen ben je een uitzondering. Elke zonde is de zondeval opnieuw gestalte geven, daar hoeft niet altijd persé een boom aan te pas te komen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 mar 2005 10:20

kurtyo schreef: Frekje, je zegt wel 'zouden wij niet hetzelfde doen' en 'wat zouden wij gedaan hebben', maar dat is een non-argument: dat kun je namelijk niet weten. Misschien zou jij het niet gedaan hebben, en ik wel of andersom... Dat kun je niet weten, daarom is het ook zo onlogisch dat omdat Adam en Eva gezondigd hebben, wij daar nu mee zitten. Wij kunnen niet meer kiezen tussen niet zondigen of wel zondigen...

Dat kun je idd ook niet weten welke keus jij in het paradijs had gemaakt... Maar ik geloof dat wij allen dezelfde keus hadden gemaakt. Ook nu, zoals jas zegt, doen we dat vaak zat.

Ik weet niet of jullie het verhaaltje wel eens gehoord hebben van die man, die de mooiste kamer kreeg en alleen aan 1 ding niet mocht zitten.

"Het was een boerenknecht, die na een lange dag werken het zo zat werd want iedere keer brandde de zon weer in zijn gezicht. Hij zei: die stomme Adam, die stomme Adam. Toen zei zijn baas ineens: 'stop maar, we gaan naar huis'. De boerenknecht antwoordde echter: 'ja, maar we zijn nog niet klaar!'. De boer beval de boerenknecht echter om naar huis te gaan en hij ging ook. Toen ze op de boerderij kwamen beval de boer de dienstknechten om de mooiste kamer in het hele huis klaar te maken voor de boerenknecht. Dat gebeurde en de boer bracht de knecht in de mooiste kamer, met de heerlijkste dingen. Nooit was hij hier geweest, maar nu mocht hij hier komen, en overal aanzitten, behalve aan 1 ding op de tafel... een gesloten schaal. Daar mocht de boerenknecht niet aanzitten. De boer liet de boerenknecht alleen en ging weg. Eerst ging het nog wel met de boerenknecht. Hij genoot van alles wat er te doen was en hield daarbij in zijn hoofd dat hij moest luisteren naar zijn baas om niet aan die schaal te komen. Op een gegeven begon er iets in die schaal te ritselen en wilde hij toch de schaal openmaken. Hij deed het echter niet, want hij had het bevel gekregen om daar niet aan te zitten. Toen ritselde het weer, en hij dacht: er is niets te zien dus doen we die schaal even open. Toen: rsssssssssss, en er vloog een muis uit. De boerenknecht schrok zich vreselijk, en probeerde de muis te pakken. Het lukte echter niet. De muis vloog overal onderdoor. Toen kwam de boer binnen. De boer keek boos naar de boerenknecht, die verslagen in die kamer zat. Toen moest ook de boerenknecht zeggen: 'Ik ben Adam!'
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”