Verder gaan....?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 feb 2005 12:20

joepie schreef:Ik vind ook als je met elkaar naar bed bent geweest zonder dat je zwanger raakte je al vooruit gegrepen hebt op het huwelijk, en je dat niet zomaar aan de kant kunt schuiven.

Wanneer dit je spijt, kun je zeker God om vergeving vragen. Hij zal dit willen vergeven, ook al heeft God een grote hekel aan echtscheiding. (zie Maleachi)

Ik zou ook zeker zo een stel aanraden om toch te proberen of het niet weer goed kan komen. Dus om daar b.v. een therapie voor te gaan volgen of gesprekken met elkaar te hebben waar een deskunduge bij zou kunnen zitten.

Koste wat kost proberen mensen met elkaar te lijmen en ze een huwelijk op te dringen leidt enkel tot een slecht huwelijk.

Want je vond elkaar blijkbaar wel lief genoeg om met elkaar naar bed te gaan.

Wie denkt dat dit voortkomt uit liefde is redelijk naïef. Dit komt enkel voort uit begeerte/wellustigheid.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 12:29

Sabra schreef:
joepie schreef:Ik vind ook als je met elkaar naar bed bent geweest zonder dat je zwanger raakte je al vooruit gegrepen hebt op het huwelijk, en je dat niet zomaar aan de kant kunt schuiven.

Wanneer dit je spijt, kun je zeker God om vergeving vragen. Hij zal dit willen vergeven, ook al heeft God een grote hekel aan echtscheiding. (zie Maleachi)

Ik zou ook zeker zo een stel aanraden om toch te proberen of het niet weer goed kan komen. Dus om daar b.v. een therapie voor te gaan volgen of gesprekken met elkaar te hebben waar een deskunduge bij zou kunnen zitten.

Koste wat kost proberen mensen met elkaar te lijmen en ze een huwelijk op te dringen leidt enkel tot een slecht huwelijk.

Want je vond elkaar blijkbaar wel lief genoeg om met elkaar naar bed te gaan.

Wie denkt dat dit voortkomt uit liefde is redelijk naïef. Dit komt enkel voort uit begeerte/wellustigheid.

Ik zeg ook niet dat er geen vergeving voor is.
Ik zeg alleen dat je dus goed moet weten wat je doet, en gedaan hebt.
En zomaar een relatie opgeven is net zo min goed als een stel tot huwelijk dwingen. Je hebt nu eenmaal vooruit gegrepen op het huwelijk en dat heeft nu eenmaal een grote verantwoordelijkheid.
En ik blijf nog steeds denken dat het voort komt uit liefde voor elkaar. Dat jongelui niet met elkaar naar bed gaan om de lust.
Maar dat er tussen hen sprake is van liefde.
Misschien wel naief, maar ik denk dat God het zo bedoeld heeft.
Je krijgt denk ik toch ook geen verkering met elkaar omdat je nu zo een zin hebt om met iemand naar bed te gaan. Dus uit lust. Maar omdat de ander op èèn of ander manier je verliefdheid heeft opgewekt.
En dat je in die verliefdheid weleens te ver kan gaan zal ik niet ontkennen.
Maar het spreekwoord is niet voor niets: Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.
Het gemak waarmee er met elkaar naar bed gegaan wordt en weer gewoon de verkering uit gemaakt wordt, kan ik dus niet goed keuren.
Doe er maar wat moeite voor. Daar is niks mis mee.
En wie zegt dat het dan al bij voorbaat gedoemd is te mislukken?
Je mag er toch nog wel een beetje vertrouwen in hebben.

Als na de gesprekken blijkt dat je echt niet met elkaar kunt leven in een huwelijk kun je altijd nog uit elkaar gaan. Maar ik pleit er voor om niet zomaar je verkering uit te maken. Want ook in een huwelijk waarvan je dacht dat het wel goed zat komen problemen voor. En dan kun je het ook niet zomaar opgeven.

Maar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2005 18:43

joepie schreef:Ik zeg ook niet dat er geen vergeving voor is.
Ik zeg alleen dat je dus goed moet weten wat je doet, en gedaan hebt.
En zomaar een relatie opgeven is net zo min goed als een stel tot huwelijk dwingen. Je hebt nu eenmaal vooruit gegrepen op het huwelijk en dat heeft nu eenmaal een grote verantwoordelijkheid.
En ik blijf nog steeds denken dat het voort komt uit liefde voor elkaar. Dat jongelui niet met elkaar naar bed gaan om de lust.
Maar dat er tussen hen sprake is van liefde.

Daar kun je ook wel vanuit gaan denk ik, alhoewel er natuurlijk ook wel lust in het spel is. :) Maar dan nog is het niet voor niets uitgegaan en ik zie er absoluut geen heil in om het probleem nog groter te maken door er een slecht huwelijk aan toe te voegen. Dat hoort niet 'heel gewoon' tot de gevolgen, daar kun je zelf voor kiezen. En een verstandig mens doet dat niet.

Misschien wel naief, maar ik denk dat God het zo bedoeld heeft.
Je krijgt denk ik toch ook geen verkering met elkaar omdat je nu zo een zin hebt om met iemand naar bed te gaan. Dus uit lust. Maar omdat de ander op èèn of ander manier je verliefdheid heeft opgewekt.
En dat je in die verliefdheid weleens te ver kan gaan zal ik niet ontkennen.
Maar het spreekwoord is niet voor niets: Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Maar het is nergens voor nodig om nog wat blaren toe te voegen. Stel dat ze gaan trouwen, een slecht huwelijk hebben, eventueel kinderen krijgen.. nee dat is hoe God het bedoeld heeft! :?

Het gemak waarmee er met elkaar naar bed gegaan wordt en weer gewoon de verkering uit gemaakt wordt, kan ik dus niet goed keuren.
Doe er maar wat moeite voor. Daar is niks mis mee.
En wie zegt dat het dan al bij voorbaat gedoemd is te mislukken?
Je mag er toch nog wel een beetje vertrouwen in hebben.

Ik keur dat ook niet echt goed, maar, nogmaals: het heeft geen zin het probleem nog groter te maken dan het is. En als je om die reden weer met elkaar gaat praten zijn de intenties niet zuiver en kan ik er weinig vertrouwen in hebben.

Als na de gesprekken blijkt dat je echt niet met elkaar kunt leven in een huwelijk kun je altijd nog uit elkaar gaan. Maar ik pleit er voor om niet zomaar je verkering uit te maken. Want ook in een huwelijk waarvan je dacht dat het wel goed zat komen problemen voor. En dan kun je het ook niet zomaar opgeven.

Dat is waar. Maar het IS al uit, en niet geheel zonder reden zou ik denken..

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 18:53

Ook al is het al uit heb je nog steeds de opdracht om het goed te proberen te maken. Niet alleen omdat God dat zo wil maar ook omdat je elkaar al op een wijze hebt gezien meegemaakt die binnen het huwelijk hoort.
Ik vind dat je je aan elkaar verplicht echt tot het uiterste te gaan wat betrefd je relatie goed te krijgen als je ook op ander gebied al tot het uiterste bent gegaan.

Er wordt ook in een huwelijk alles aan gedaan om het goed te houden of weer te krijgen.
En ja, een relatie vraagt weleens opoffering.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2005 19:40

wat is "veel te ver gegaan"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Re: Verder gaan....?

Berichtdoor André » 28 feb 2005 21:28

verknipterefo schreef: Moet ik nu schuldbelijdenis doen (alleen)? Want het is toch zo dat de dominee (bij eventueel trouwen) vraagt of je niet te ver bent gegaan?
Kijk, dat de vraagsteller zegt: Moet ik nu...........
Ik heb dan ook zoiets van, eigenlijk staat hier nou omdat het moet doe ik het maar ik zie er niet zo het nut van in.
Als er had gestaan ik wil graag schuldbelijden was het dan niet veel anders?
Btw dat een dominee vraagt wat je zo al hebt gedaan in je verkerings tijd vind ik ook wel "humor", en ik zie daar niet echt een bijbelse grond in.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Verder gaan....?

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 feb 2005 21:56

verknipterefo schreef: Moet ik nu schuldbelijdenis doen (alleen)? Want het is toch zo dat de dominee (bij eventueel trouwen) vraagt of je niet te ver bent gegaan?

ik dacht ook dat de dominee dat zou vragen.. maar hij zei.. nee dat vraag ik niet.. hij zei dat is jullie eigen verantwoordelijkheid.. dat vraag ik nooitr aan iemand...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2005 10:23

de dominee schreef:Als we strak de Bijbelse weg volgen, zijn jullie voor Gods Aangezicht getrouwd.

Ik vraag me af wat de strakke bijbelse weg is t.a.v. het huwelijk. Ik heb nl. het idee dat die weg helemaal niet zo strak is. Huwelijken zijn in de bijbel niet strikt monogaam en ook zaken als uithuwelijken zijn doodnormaal. Vandaag de dag vinden we uithuwelijking niet echt een goede basis voor een huwelijk dus zelfs al zouden we in de bijbel kunnen vinden dat sex een basis voor het huwelijk is dan nog vraag ik me af of we dat dan 1 op 1 over kunnen nemen.

Wat iig wel helder is is dat in de bijbel huwelijk en sex bij elkaar horen. Simpel gezegd zou je kunnen stellen: huwelijk en dus sex. Ik betwijfel echter of je dit om kunt keren. Is ‘sex en dus huwelijk’ een houdbare stelling? Moest Rachab in relatietherapie met al haar klanten? Of de Samaritaanse vrouw bij de bron?

Als ik de kern van het huwelijk uit de bijbel zou moeten destilleren dan zou ik zeggen dat het huwelijk gekenmerkt wordt door trouw. Huwelijkspartners beloven elkaar wederzijdse trouw. Bruid en bruidegom geven aan 1 te willen zijn in alles. Alles wordt samen gedeeld en onder alles valt ook sexualiteit.

Sexualiteit kan echter ook beleefd worden buiten die context. Dat is niet goed maar wel realiteit. De bijbel is daar ook helder over. Ik kan uit de bijbel echter niet opmaken dat zo’n ‘technische handeling’ vervolgens de basis van een huwelijk zou moeten zijn. Met die daad creeer je toch niet een wederzijdse volledige keuze voor elkaar? De doophandeling (om maar eens een parallel te trekken) richt het verbond met God toch niet op? De doop vindt plaats omdat het verbond er is en niet andersom.

[OT Vanouds wordt sex in christelijke kringen nogal eens gezien als een noodzakelijk kwaad; een uitvloeisel van onze vleselijk lusten. Wat is het mooi dat de bijbel hier zo anders over spreekt. Lichamelijke liefde is een dermate kostbaar goed dat het alleen binnen de context van het huwelijk een plaats heeft en werkelijk tot z’n recht komt. Ook hoor je nog wel eens dat men vandaag de dag teveel waarde hecht aan sex. Onzin, naar bijbelse normen hecht men juist veel te weinig waarde aan sex. De bijbel waardeert sex vele malen hoger dan de voorstanders van vrije sex !]

klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 01 mar 2005 17:06

Mooi gezegd vind ik dit Klaas!

Terug naar “Archief”