Dopen niet uit bijgelovigheid (.. antwoordt Jean!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 21:33

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Hm misschien een verhaal van 1 kant... I ken ook een heleboel mensen die de volwassendoop als juiste doop zien, maar kinderdoop wel heel mooi vinden en zeker niet veroordelen/afwijzen, net als dat heel veel gereformeerden de volwassendoop niet afkeuren.

Wacht even, ik snap je niet. Als ouders hun kinderen niet laten dopen wijzen ze toch de kinderdoop af?

Ja maar daarmee niet de gedachten achter de kinderdoop. Daar gaat het om. Dat ze niet geloven dat de kinderdoop bijbels gezien het teken is van Gods keuze voor jou wil niet zeggen dat ze niet geloven dat God voor dat kind kiest! Dat is het verschil... de meeste mensen geloven dat God voor die kinderen kiest, ze zien alleen de doop niet als het teken daarvan maar als teken van jou keuze voor Hem als gevolg van Zijn keuze voor jou. De discussie wordt dan niet: Kiest God voor dat kind? maar: "waar hoort het teken van de doop bij." De discussie gaat dan om een teken en niet over de inhoud... veel mensen vinden een discussie over een teken goed, maar vinden dat verschil geen reden om elkaar niet te respecteren, integendeel, er zijn een hoop mensen die zeggen: We verschillen dan wel wat betreft het teken maar niet wat betreft de inhoud, ze zijn blij dat anderen diezelfde inhoud kennen en accepteren het verschil van de doop als teken daarom en wijzen het niet af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

antwoordt Jean !!

Berichtdoor Annemieke86 » 25 mar 2005 13:19

jean schreef:Hoi, gewoon even een vraagje: wat is de reden dat je nu pas gedoopt wordt? Dit vraag ik omdat je zegt dat je het mooi vindt als er een kind gedoopt wordt. Ik weet dat er in bepaalde kerken/ stromingen voor de volwassendoop gekozen wordt, maar die mening gaat volgens mij meestal niet samen met de mening dat de kinderdoop goed is.

Hoe denk je hier over, en wat zijn je redenen?

De reden waarom ik nu pas gedoopt wordt is omdat mijn ouders vroeger ruzie hadden met een ouderling in de Chr.Geref. kerk. Mijn vader werkte op zondag, dat was fout. We moesten 2x per dag naar de kerk enz... Dus mijn ouders zijn er uit gestapt. Ze hebben mij niet laten dopen omdat ze toen een afkeer tegen de kerk kregen. Nu heb ik God gevonden!

Ik vind het mooi als een klein kind gedoopt wordt. De reden kan ik niet goed zeggen. Ik vind het mooi en het raakt me. Ik kan de zegenbede dan bijna niet meer zingen, ik zit dan echt met tranen.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2005 14:40

Super.

En ondanks dat jij niet gedoopt bent als kind is God al die tijd net zo'n Vader geweest voor jou als voor al die kinderen die wel gedoopt zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”