Satan te veel macht in refocultuur?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 08:22

Ben het totaal met je eens, ik heb dit niet gepost om de Satan aftezwakken, maar om je eigen verantwoordelijk te benadrukken!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 22 feb 2005 10:37

Ik ben het wel eens dat je ook een eigen wil en verantwoordelijkheid hebt. Maar Satan trekt wel aan je en zal je op je zwakke momenten willen pakken, hij zal je net dat extra duwtje geven dat nodig is om toch datgene te doen wat niet goed is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 10:44

Nee dat hoeft Satan helemaal niet te zijn die aan jou trekt, je eigen lichaam is geneigd tot al de zonde en al het kwaad.. Satan heeft niet de macht om jou te trekken, hij gooit geen touwtje om je nek en sleept je mee, nee hij houd jou de worst voor en jij loopt... uit jezelf, niet omdat Satan je trekt..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Satan te veel macht in refocultuur?

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 11:52

Raido schreef:We schuiven geven Satan van veel te veel de schuld, Hij doet alles fout! Het spreekwoord 'iemand op zijn duvel geven' gaat dan wel heel erg op, ik denk dat dat een verkeerde instelling is, het is niet alleen de Satan die er voor zorgt dat het hier een grote baggerzooi is en dat wij verkeerde dingen doen en bewerkstelligen, als je een mooie vrouw ziet, dan zorgt de Satan niet dat jij daar opgewonden van raakt, dat doet jou IK, dat binnen in je..

ik ben het met je eens dat er een drie vijanden zijn waar we tegen moeten vechten! de duivel.. onze oude ik, en de wereld.

als jij een mooie vrouw ziet zegt je ik zo das een mooie vrouw. dan komt de duivel in het spel.. die wekt volgens mij de gedachte op: zou je daar niet mee naar bed willen? (of zo iets). Nu heb je de keuze.. of je laat je oude ik reageren. (je begeert haar). of je negeert de gedachte van de duivel en laat je nieuwe ik (jezus geest) reageren op het contact met deze mooie vrouw.

dit was het spelletje al in het paradijs... eva zag de vrucht. de duivel ging er direct op in. "is het niet dat God gezegd heeft...." hij wachte tot eva zou reageren... wat deed eva.. ze liet haar eigen ik reageren i.p.v. direct contact te zoeken met haar echte ik (Gods Geest).

zo werkt de duivel vandaag de dag nog! hij grijpt in op het moment dat wij keuze kunnen maken tussen goed en kwaat! elke mogelijkheid in ons leven is er een mogelijkheid om het goede te kiezen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 12:06

of je negeert de gedachte van de duivel en laat je nieuwe ik (jezus geest) reageren op het contact met deze mooie vrouw.
Het is de gedachte van je zelf ;-) maar verder ben ik het met je eens

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 12:38

Raido schreef:
of je negeert de gedachte van de duivel en laat je nieuwe ik (jezus geest) reageren op het contact met deze mooie vrouw.

dat is juist de fout ;)

die gedachtes zijn niet van jezelf (als je een nieuwe schepsel bent geworden) Jij (nieuw schepsel) bent niet meer wie je was.. Jij doet geen zonde meer! (die in Christus Jezus zijn doen geen zonde meer).
mischien eenzeidig belicht.. maar we moeten afrekenen met onze oude ik. en groeien in onze nieuwe ik.. Wij zijn nieuwe schepsels, en ik vindt het gek om te zeggen dat we dan tegen onszelf moeten vechten. Want dat is niet waar!

this wel net hoe je jezelf indentificeerd... ben jij een zondaar, of ben je een nieuw mens geworden.
9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 22 feb 2005 14:23

hijwel schreef:
Raido schreef:

dat is juist de fout ;)

die gedachtes zijn niet van jezelf (als je een nieuwe schepsel bent geworden) Jij (nieuw schepsel) bent niet meer wie je was.. Jij doet geen zonde meer! (die in Christus Jezus zijn doen geen zonde meer).
mischien eenzeidig belicht.. maar we moeten afrekenen met onze oude ik. en groeien in onze nieuwe ik.. Wij zijn nieuwe schepsels, en ik vindt het gek om te zeggen dat we dan tegen onszelf moeten vechten. Want dat is niet waar!

this wel net hoe je jezelf indentificeerd... ben jij een zondaar, of ben je een nieuw mens geworden.
9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Onze nieuwe mens kan niet zondigen maar wij wel als we onze oude mens in ons laten regeren! Dat is de strijd die we tegen onszelf moeten voeren; we moeten de neiging om onze oude mens te laten regeren onderdrukken, dat kunnen we niet uit onszelf wij zijn immers geneigd tot alle kwaad, toch mogen we vanuit Jezus' genade er voor kiezen om onze nieuwe mens te laten regeren! Dat kan een hele strijd zijn maar Hij is genadig en wil in ons groeien opdat we meer en meer aan Hem gelijk worden!
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 14:35

Jansen schreef:Onze nieuwe mens kan niet zondigen maar wij wel als we onze oude mens in ons laten regeren! Dat is de strijd die we tegen onszelf moeten voeren; we moeten de neiging om onze oude mens te laten regeren onderdrukken, dat kunnen we niet uit onszelf wij zijn immers geneigd tot alle kwaad, toch mogen we vanuit Jezus' genade er voor kiezen om onze nieuwe mens te laten regeren! Dat kan een hele strijd zijn maar Hij is genadig en wil in ons groeien opdat we meer en meer aan Hem gelijk worden!

oke.. maar wie ben jij? Ben jij nu een nieuw mens of een oud mens. of ben je een combinatie daarvan..
ik zelf indentificeer mij niet meer met mijn oude mens! ik ben mijn oude mens niet.. Ik ben een nieuw schepsel geworden als ik iets van mijn oude schepsel tegen kom breng ik dat bij Jezus! Want Hij is voor mij zonde geworden, zodat ik niet zondig meer ben!

er is natuurlijk een strijd! maar niet tegen jezelf.. maar tegen je oude mens (die Jezus al overwonnen heeft!).

Melody

Berichtdoor Melody » 22 feb 2005 20:29

Een nieuwe mens doet géén zonde? Leg dat eens uit. (dat klinkt heel mooi en idealisitsch en was het maar waar, maar ik ben nog geen mensen tegengekomen die geen zonden doen, helaas)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 20:39

Ik denk dat Hijwel hier heel expliciet de scheiding tussen de 'oude mens' en de 'nieuwe mens' maakt....
Bij de bekering zal de oude mens plaats moeten maken voor de nieuwe mens. En deze nieuwe mens is van Christus... Maar de oude mens niet en deze blijft steeds in zonden vallen. En daarom zal hier de nieuwe mens constant tegen te strijden hebben. Het hele leven lang! Maar ik ben het met je eens dat er hier op aarde nooit mensen zullen zijn die niet (meer) zondigen...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2005 00:38

Melody schreef:Een nieuwe mens doet géén zonde? Leg dat eens uit. (dat klinkt heel mooi en idealisitsch en was het maar waar, maar ik ben nog geen mensen tegengekomen die geen zonden doen, helaas)

heeft niet direct uitleg nodig denk ik

als je opnieuw geboren bent kan je geen zonde meer doen. Want je bent uit God geboren.. Ik ben ook nog nooit iemand tegen gekomen die geen zonde meer doet (al hoewel :roll: ). Maar als ik een nieuw schepsel zie zondigen dan weet ik dat hijzelf niet meer zondigt maar dat het zijn oude ik is waarmee Jezus al heeft afgerekend!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 feb 2005 00:49

Melody schreef:Een nieuwe mens doet géén zonde? Leg dat eens uit. (dat klinkt heel mooi en idealisitsch en was het maar waar, maar ik ben nog geen mensen tegengekomen die geen zonden doen, helaas)

"Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
(1 Joh. 3:9)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Satan te veel macht in refocultuur?

Berichtdoor jas » 23 feb 2005 00:55

Raido schreef:Wat mij hier op refoweb persoonlijk heel erg opvalt is het volgende, in een aantal topics komen mensen met dingen zoals "verlost uit de klouwen van de satan" etcetra, "de macht van satan is groot", "dat is een schepsel uit de hel/van satan". Maar dan wil ik jullie toch ergens op wijzen dat er een driekoppige vijand is, de Satan, onze eigen ik en de wereld.

Maar die laatste twee zie ik toch bar weinig terug, het is Satan boven en onder, neem de klonen bijvoorbeeld, dat zijn schepselen van Satan, nee dat zijn het niet, dat zijn schepselen van de wereld, of van onze eigen ik, en dat wordt niet ergens bestuurd door Satan die als de "Master of Puppets' aan de touwtjes van je leven trekt.

Het zijn maaksels van satan, die door menselijke handen tot stand komen. Natuurlijk is de mens zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. Het feit dat satan de mens trekt, ontslaat de mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Het is vaak satan die de mens op gedachtes brengt, maar de mens voert het uit. De mens bouwt dus mee aan het rijk van satan.
Raido schreef:We schuiven geven Satan van veel te veel de schuld, Hij doet alles fout! Het spreekwoord 'iemand op zijn duvel geven' gaat dan wel heel erg op, ik denk dat dat een verkeerde instelling is, het is niet alleen de Satan die er voor zorgt dat het hier een grote baggerzooi is en dat wij verkeerde dingen doen en bewerkstelligen, als je een mooie vrouw ziet, dan zorgt de Satan niet dat jij daar opgewonden van raakt, dat doet jou IK, dat binnen in je..

Pas op dat je de satan niet onderschat hoor. Hij is machtiger dan je denkt. En hij kan wel degelijk (tijdelijk, en onder Gods toelating) bezit nemen van je geest. Hij port de mensen aan tot kwaad en de mens valt maar al te vaak voor zijn listen en strikken. Maar ga de satan niet ophemelen, want hij is de verpersonificatie van het kwaad, het pure slechte.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 08:19

Het zijn maaksels van satan, die door menselijke handen tot stand komen. Natuurlijk is de mens zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. Het feit dat satan de mens trekt, ontslaat de mens niet van zijn verantwoordelijkheid. Het is vaak satan die de mens op gedachtes brengt, maar de mens voert het uit. De mens bouwt dus mee aan het rijk van satan.
En daar ben ik het totaal niet mee eens, ofwel volkomen oneens, maar dat weet je. Waarom zouden er klonen komen: omdat de mensen de techniek heeft en die gebruikt, omdat de mens als God wil zijn, dat God wil scheppen.. De hoogmoedswaanzin van de mens.

Ik ben niet de advocaat van de duivel, en ik ken de macht van Satan, misschien nog wel meer als jij..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 feb 2005 10:35

Raido schreef:En daar ben ik het totaal niet mee eens, ofwel volkomen oneens, maar dat weet je. Waarom zouden er klonen komen: omdat de mensen de techniek heeft en die gebruikt, omdat de mens als God wil zijn, dat God wil scheppen.. De hoogmoedswaanzin van de mens.

Ik ben niet de advocaat van de duivel, en ik ken de macht van Satan, misschien nog wel meer als jij..

Natuurlijk wil de mens boven God staan. Maar de satan weet dat en zet de mens daarom tot dergelijke zonden aan.

Terug naar “Archief”