Moderator: Moderafo's
hijwel schreef:
het is zo ongelovelijk vreemd dat de ruzie tussen 2 mensen toen over iets waar niemand wat vanaf kan weten (de manier van uitverkiezen) vandaag de dag nog de aanleiding is voor de verdeeldheid van Christus Kerk.
hijwel schreef:oke dat iemand anders denkt over de uitverkiezing dan jou tot daar aan toe. Maar om daar nou zo'n groot probleem van te maken..
oeps.. ik breng de DL onder vuur
Je vergeet dat juist de Dordtse Leerregels hebben geholpen om eeuwenlang de eenheid in de Nederlandse Hervormde Kerk te bewaren. En toen er helaas wel kerkmuren ontstonden, heeft het geholpen om de eenheid over kerkmuren heen in stand te houden (een soort van herkenningspunt tussen kerken onderling).
Het maakt nogal wat uit voor de prediking van het evangelie. Vergelijk een preek van een voorganger van de remonstrantse broederschap maar eens met een preek van een predikant uit de gereformeerde gezindte (inhoudelijk dan he?) en er zijn zeeen van verschil.
Ten diepste gaat het om de vraag wat het gered zijn door genade betekent en dat is geen detail, lijkt me.
hijwel schreef:Het maakt nogal wat uit voor de prediking van het evangelie. Vergelijk een preek van een voorganger van de remonstrantse broederschap maar eens met een preek van een predikant uit de gereformeerde gezindte (inhoudelijk dan he?) en er zijn zeeen van verschil.
Ten diepste gaat het om de vraag wat het gered zijn door genade betekent en dat is geen detail, lijkt me.
volgens mij ontekend de remonstrant het gered zijn door genade niet.. of is het wel zo?
elbert schreef:Nee, dat doen ze niet. Maar als je vraagt wat genade betekent, dan moet je je toch wel afvragen of ze het echt over genade hebben of dat het een etiket is wat op de menselijke vrije wil wordt geplakt.
hijwel schreef:elbert schreef:Nee, dat doen ze niet. Maar als je vraagt wat genade betekent, dan moet je je toch wel afvragen of ze het echt over genade hebben of dat het een etiket is wat op de menselijke vrije wil wordt geplakt.
wat voor genade zouden ze het het dan hebben?
ze zeggen ook dat ze uit genade gered zijn.. (waarom zou dit niet over echte genade gaan?)
elbert schreef:hijwel schreef:elbert schreef:Nee, dat doen ze niet. Maar als je vraagt wat genade betekent, dan moet je je toch wel afvragen of ze het echt over genade hebben of dat het een etiket is wat op de menselijke vrije wil wordt geplakt.
wat voor genade zouden ze het het dan hebben?
ze zeggen ook dat ze uit genade gered zijn.. (waarom zou dit niet over echte genade gaan?)
In de klassieke remonstrantse visie verkiest God de gelovige op basis van het voorgeziene geloof. God ziet dus dat een mens in de toekomst gaat geloven en op basis daarvan wordt een mens uitverkoren.
In die visie is het geloof een soort van menselijke prestatie om uitverkoren te zijn, ergo om Gods genade te kunnen krijgen. Dus in de remonstrantse visie is alles genade, behalve het geloof van de mens, want dat moet hij/zij zelf doen.
In de gereformeerde visie is ook het geloof een gave van God, waardoor alles genade is.
hijwel schreef:btw ik heb geen flauw ideen hoe God verkiest.. of hoe God heeft verkozen of hoe God zal gaan verkiezen. de eeuwigheid en Gods verkiezende liefde gaat mijn menselijkebegripje te boven.
God heeft uitverkoren niet omdat Hij tevoren in de mens geloof, gehoorzaamheid van het geloof, heiligheid of een andere goede eigenschap of aanleg zag, die als oorzaak of voorwaarde in de mens, die uitverkoren zou worden, aanwezig moest zijn. Integendeel, Hij heeft uitverkoren opdat Hij geloof, gehoorzaamheid van het geloof, heiligheid enzovoort zou bewerken1. Deze uitverkiezing is dus de bron van al het goede, dat tot behoud leidt. Daaruit komen als vruchten het geloof, de heiligheid en de andere heilsgaven en tenslotte het eeuwige leven voort. De apostel getuigt immers: Hij heeft ons uitverkoren, (niet: omdat wij waren, maar:) opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht (Ef. 1:4).
De oorzaak van deze genadige uitverkiezing is alleen het welbehagen van God. Dit bestaat niet hierin, dat Hij uit alle mogelijke voorwaarden enige eigenschappen of prestaties van mensen heeft uitgekozen tot een voorwaarde voor het ontvangen van het heil. Integendeel, dit welbehagen bestaat hierin, dat Hij bepaalde personen uit de hele zondige mensheid tot zijn eigendom aangenomen heeft.
elbert schreef:hijwel schreef:btw ik heb geen flauw ideen hoe God verkiest.. of hoe God heeft verkozen of hoe God zal gaan verkiezen. de eeuwigheid en Gods verkiezende liefde gaat mijn menselijkebegripje te boven.
De mijne ook en de opstellers van de DL ook. Vandaar ook dat ze het volgende schreven (in iets moderner Nederlands weergegeven):
hijwel schreef:boeklezer.. je kent waarschijnlijk de dorste leerregels, dan is het zeker de moeite om hier ook naar te kijken.. want heel de dortse leerregels gaat hier tegen in.
Maarten schreef:Wat zijn wij toch vreselijk slimme forummers. Wathebben wij vreselijk veel licht en wijsheid ontvangen uit de Bijbel. Hoe falikant verkeerd zaten toch de Dordtse broeders en hoe naief waren zij. Waarom moest er nu zo vreselijk veel aandacht besteed worden aan die paar 'accentverschillen'. Wat maakt het nu uit, de remonstranten gebruiken het woord genade en de contra-remonstranten doen dat toch ook? Dan is er toch geen verschil? We zeggen beiden uit genade zalig geworden te zijn. Dan denk ik: hoezo naief?
Boekenlezer schreef:hijwel schreef:boeklezer.. je kent waarschijnlijk de dorste leerregels, dan is het zeker de moeite om hier ook naar te kijken.. want heel de dortse leerregels gaat hier tegen in.
Zeker de moeite waard!
Alleen ben ik momenteel wat druk met andere theologische zaken die mijn aandacht opeisen, zoals het typologische aspect van schriftexegese.
Wat overigens ook goed is om je af te vragen (bedenk ik net hier ter plekke): hoe - met welke houding - zouden die remonstranten hun visie neergeschreven hebben?
Deden ze dat zo recht-toe-recht-aan vanuit hun visie, of hebben ze misschien getracht zo dicht mogelijk bij het gereformeerde te komen? In het laatste geval speelt dan een stuk presentatietechniek mee, het streven om hun leer aanvaard te krijgen. Lijkt me nogal belangrijk voor het goed verstaan van hun remonstrantie!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten