jezus is opgestaan (en feit?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 13:41

Raido schreef:Ik niet, ik geloof dat Jezus is opgestaan maar in de discussie met een ongelovige kom je niet ver als je zegt : dat is zo omdat ik dat geloof :)

jeps daarom dit topic ;)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 14:00

Lees : Paul Maier - Rama Document..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 feb 2005 14:21

hijwel schreef:
Collateral schreef:Van welke geschiedsschrijvers komt het bewijsmateriaal waar je het over hebt? Heb je daar ook directe referenties naar?

ik wel wel ff een lijsje geven..

1e citaat: God, christ and the world (london: SCM Press, 1969) pp 78-80
2e citaat: Independet, press-telegram, long beach, calig., sturday, april 21, 1973, p. A-10
3e citaat: thomas arnold, christian life - its hops, its fears, and its close (londer: t. Fellows, 1859 6th ed) p 324
4e citaat: paul E. little, know why tyou believe (wheaton: scripture press publications, inc. 1967) p 70
5e citaat: een citaat uit een boek (veel te lange omschrijving om neer te typen ;))

frank morison stelde zih ten doel om bewijsmateriaal van de opstanding te weerleggen. Hij was er van overtuigt dat hij met de opstanding zou afrekenen. Maar toen hij zich met zijn juridische achtergrond en ervaringen over de feiten boog moest hij zijn mening herzien. uiteindelijk schreef mij de bestseller: "who moved the stone?". het eerst hoofdstuk is getiteld: "het boek dat niet geschreven wilde worden"

boek: Frank morison, Who moved the stone?

Interessant, ik zal eens kijken of ik zo'n boek kan vinden. Toch blijft het allemaal een beetje vaag voor mij - op de website die ik noemde 'bewijst' men welhaast het tegenovergestelde: dat Jezus wellicht niet eens bestaan heeft. De waarheid zal wel weer in het midden liggen... ik blijf zoeken. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 14:26

Ja, het is een feit dat Jezus opgestaan is. Of het een juist of een onjuist feit is valt denk ik nooit afdoende te 'bewijzen'. (In deze zin bedoel ik 'feit' dus als tegenovergesteld aan 'mening')

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 14:46

Collateral schreef:Interessant, ik zal eens kijken of ik zo'n boek kan vinden. Toch blijft het allemaal een beetje vaag voor mij - op de website die ik noemde 'bewijst' men welhaast het tegenovergestelde: dat Jezus wellicht niet eens bestaan heeft. De waarheid zal wel weer in het midden liggen... ik blijf zoeken. :)

jezus niet bestaan? ik vindt dit wel heel gek om dit te zeggen.

h.g. Wells de beroemde geschiedkunidg, werd gevraagd welke persoonlijkheid de meest blijvende indruk heeft gemaakt op de geschiendis. Hij antwoorde: "als de grootheid van een mens wordt beoordeeld naar historische maatstaven, staat Jezus bovenaan"

dit boekje moet je echt ff bestellen. echt een geweldig "klein" boekje vol met verwijzingen naar ander boeken en citaaten feiten enz.
http://www.bijbelkiosk.nl/webwinkel/product.php?product_id=8671
staat ook een getuigenis van de schrijver zelf in! echt mooi

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 14:47

Aragorn schreef:Ja, het is een feit dat Jezus opgestaan is. Of het een juist of een onjuist feit is valt denk ik nooit afdoende te 'bewijzen'. (In deze zin bedoel ik 'feit' dus als tegenovergesteld aan 'mening')

heerlijke zin ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2005 14:50

Dat Jezus wel bestaan heeft is een feit. Tacitus, een Romeins geschiedschrijver, geboren rond 55 na Chr. zegt in zijn Annales, geschreven in 116-117 over Christenen:
"Christus van wie die naam afkomstig is, is tijdens de regering van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld...etc."

Voor mij staat en valt mijn geloof met de Opstanding. De mensheid doet niet anders dan moorden en doodslaan (vanaf Genesis), God zegt in de Opstanding: "En toch...!" "De dood is overwonnen!"

In de Belijdeniscatechisatie die ik volgde ooit kwam de Opstanding ter sprake. Er waren geen getuigen, de soldaten waren gevlucht, kortom: wat was er echt gebeurd? Onze dominee zei toen: "jammer he, dat er geen journalist met filmcamera naast stond". Wij mensen willen mysteries ontrafelen en in het geloof zijn een aantal mysteries, die ons pas geopenbaard worden bij de Opstanding aan het eind der tijden.

Nu moeten wij het doen met de beroemde tekst uit de Hebreeën:
"Het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet" (11:1 -NBG'51)
En persoonlijk voel ik mij daar wel bij.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 feb 2005 16:57

hijwel schreef:
Collateral schreef:Interessant, ik zal eens kijken of ik zo'n boek kan vinden. Toch blijft het allemaal een beetje vaag voor mij - op de website die ik noemde 'bewijst' men welhaast het tegenovergestelde: dat Jezus wellicht niet eens bestaan heeft. De waarheid zal wel weer in het midden liggen... ik blijf zoeken. :)

jezus niet bestaan? ik vindt dit wel heel gek om dit te zeggen.

Ik ook hoor, en ik ben er nog niet uit. Maar ik weet wel dat er zat bezwaren zijn tegen het geloven in de Jezus zoals beschreven in de vier evangeliën.

h.g. Wells de beroemde geschiedkunidg, werd gevraagd welke persoonlijkheid de meest blijvende indruk heeft gemaakt op de geschiendis. Hij antwoorde: "als de grootheid van een mens wordt beoordeeld naar historische maatstaven, staat Jezus bovenaan"

Ik ben het wel met hem eens, denk ik, hoewel het een vrij subjectieve uitspraak is. Echter, ook een fictieve persoonlijkheid kan van grote invloed zijn op de wereldgeschiedenis...

Riska schreef:Tacitus, een Romeins geschiedschrijver, geboren rond 55 na Chr. zegt in zijn Annales, geschreven in 116-117 over Christenen:
"Christus van wie die naam afkomstig is, is tijdens de regering van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld...etc."

Idd, maar vergeet niet dat Tacitus de eerste was, ruim 80 (!) jaar na Jezus' veronderstelde dood. Ten eerste kan Tacitus wat betreft de terechtstelling van Jezus simpelweg de overlevering hebben gevolgd, ten tweede is het verschrikkelijk twijfelachtig dat hij de eerste was die er over schreef, terwijl er daarvoor een aantal andere geschiedsschrijvers waren en Jezus' geschiedenis beslist het vermelden waard zou moeten zijn!

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 16:59

Raido schreef:Lees : Paul Maier - Rama Document..

Ik heb hem gelezen, maar wat zegt dat over het wel of niet hebben bestaan van Jezus?
Naar mijn idee is de kern van dat boek hoe snel een mens in ongeloof en twijfel vervalt als iemand met een andere boodschap komt aanzetten, ipv volhardend te blijven in het geloof!
the most important things in life are not things

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 feb 2005 20:47

Ja, ik geloof dat Jezus is opgestaan, volgens mij beweert de Bijbel genoeg, en als de Bijbel het zegt is het voor mij waar. (Slappe argumenten, maar dit is mijn interpretatie)

Denk maar eens aan het feit van de rechtvaardigmaking (God ziet onze zonden door Christus bloed). Dat had nooit kunnen bestaan als Christus niet uit de doden was opgestaan. Hij had ons dan nooit rechtvaardig kunnen laten verschijnen voor God.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 21:41

lindita schreef:
Raido schreef:Lees : Paul Maier - Rama Document..

Ik heb hem gelezen, maar wat zegt dat over het wel of niet hebben bestaan van Jezus?
Naar mijn idee is de kern van dat boek hoe snel een mens in ongeloof en twijfel vervalt als iemand met een andere boodschap komt aanzetten, ipv volhardend te blijven in het geloof!
Klopt, her verklaard ook niets, maar heeft een link met het onderwerp ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 21 feb 2005 23:39

Ik geloof de opstanding ( en de rest van het Evangelie :wink: ) met m'n verstand; op grond van het bewijsmateriaal. Maar ik geloof het ook met heel m'n hart; omdat ik Zijn Opstandingskracht in mijn eigen leven mag zien! :!:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 01 mar 2005 16:21

Er zijn er ook die anders beweren.

Zo was balsemen nooit een Joods gebruik. Toch wordt een enorme hoeveelheid kruiden e.d. naar Jezus' graf gebracht. Waarom Jezus wel balsemen? Misschien was het helemaal geen balsem maar geneeskrachtige kruiden waarmee Jezus werd behandeld aan zijn zware verwondingen wanneer hij in een coma van het kruis wordt gehaald.

Het hele christelijke geloof bestaat echter feitelijk uit niets anders dan het geloof dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Haal je dat weg dan blijft er van het christendom zoals dat thans wordt beleefd feitelijk niets over.

Ik geloof niet dat Jezus' enige bestaansreden het sterven voor onze zonden was. Ik geloof dan ook niet in zijn wederopstanding uit de dood, eenvoudig omdat ik niet geloof dat Jezus aan het kruis is gestorven.

Teveel stukken uit het lijdensverhaal kloppen historisch niet. Een voorbeeld: Pilatus wordt in de bijbel als een zeer rechtvaardige en goedwillende gouverneur voorgesteld. In werkelijkheid is Pilatus zelfs naar Rome teruggeroepen omdat hij zelfs voor Romeinse begrippen absurd wreed was.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mar 2005 17:04

Jij kunt en mag geloven wat je wilt. Maar mij neem je mijn geloof in de Opstanding niet af, hét scharnierpunt in het christendom. Want daar zegt God: "En toch...!" En uit dat "En toch...!" heb ik de moed geput om te knokken in de donkerste perioden van mijn leven...

joepie

Berichtdoor joepie » 01 mar 2005 17:17

Volgens mij gingen de vrouwen er ook niet heen om te balsemen maar waren die kruiden om de lucht tegen te gaan. En werd er zoveel kruiden in de doeken gedaan waarmee ze een lijk omwikkelden zodat de lijklucht werd bestreden. want bij balsemen moet je een bepaalde vloeistof in iemand brengen, en het bloed eruit laten lopen. En dat is zeker niet gedaan.
Maar kan het mis hebben. Ik kan me herinneren dat ik daar eens een preek over gehoord heb.

Maar verder met Riska eens.

Terug naar “Archief”