Raido schreef:Ik niet, ik geloof dat Jezus is opgestaan maar in de discussie met een ongelovige kom je niet ver als je zegt : dat is zo omdat ik dat geloof
jeps daarom dit topic

Moderator: Moderafo's
hijwel schreef:Collateral schreef:Van welke geschiedsschrijvers komt het bewijsmateriaal waar je het over hebt? Heb je daar ook directe referenties naar?
ik wel wel ff een lijsje geven..
1e citaat: God, christ and the world (london: SCM Press, 1969) pp 78-80
2e citaat: Independet, press-telegram, long beach, calig., sturday, april 21, 1973, p. A-10
3e citaat: thomas arnold, christian life - its hops, its fears, and its close (londer: t. Fellows, 1859 6th ed) p 324
4e citaat: paul E. little, know why tyou believe (wheaton: scripture press publications, inc. 1967) p 70
5e citaat: een citaat uit een boek (veel te lange omschrijving om neer te typen)
frank morison stelde zih ten doel om bewijsmateriaal van de opstanding te weerleggen. Hij was er van overtuigt dat hij met de opstanding zou afrekenen. Maar toen hij zich met zijn juridische achtergrond en ervaringen over de feiten boog moest hij zijn mening herzien. uiteindelijk schreef mij de bestseller: "who moved the stone?". het eerst hoofdstuk is getiteld: "het boek dat niet geschreven wilde worden"
boek: Frank morison, Who moved the stone?
Collateral schreef:Interessant, ik zal eens kijken of ik zo'n boek kan vinden. Toch blijft het allemaal een beetje vaag voor mij - op de website die ik noemde 'bewijst' men welhaast het tegenovergestelde: dat Jezus wellicht niet eens bestaan heeft. De waarheid zal wel weer in het midden liggen... ik blijf zoeken.
Aragorn schreef:Ja, het is een feit dat Jezus opgestaan is. Of het een juist of een onjuist feit is valt denk ik nooit afdoende te 'bewijzen'. (In deze zin bedoel ik 'feit' dus als tegenovergesteld aan 'mening')
hijwel schreef:Collateral schreef:Interessant, ik zal eens kijken of ik zo'n boek kan vinden. Toch blijft het allemaal een beetje vaag voor mij - op de website die ik noemde 'bewijst' men welhaast het tegenovergestelde: dat Jezus wellicht niet eens bestaan heeft. De waarheid zal wel weer in het midden liggen... ik blijf zoeken.
jezus niet bestaan? ik vindt dit wel heel gek om dit te zeggen.
h.g. Wells de beroemde geschiedkunidg, werd gevraagd welke persoonlijkheid de meest blijvende indruk heeft gemaakt op de geschiendis. Hij antwoorde: "als de grootheid van een mens wordt beoordeeld naar historische maatstaven, staat Jezus bovenaan"
Riska schreef:Tacitus, een Romeins geschiedschrijver, geboren rond 55 na Chr. zegt in zijn Annales, geschreven in 116-117 over Christenen:
"Christus van wie die naam afkomstig is, is tijdens de regering van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld...etc."
Raido schreef:Lees : Paul Maier - Rama Document..
Klopt, her verklaard ook niets, maar heeft een link met het onderwerplindita schreef:Raido schreef:Lees : Paul Maier - Rama Document..
Ik heb hem gelezen, maar wat zegt dat over het wel of niet hebben bestaan van Jezus?
Naar mijn idee is de kern van dat boek hoe snel een mens in ongeloof en twijfel vervalt als iemand met een andere boodschap komt aanzetten, ipv volhardend te blijven in het geloof!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten