Hoe laat jij zien dat je christen bent?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 feb 2005 17:15

Nee... als het uiterlijk niet te zien is, is het niet goed

Waarom niet?

Ik vind vaak dat mensen die er van buiten het meest refo uitzien, het minst van God durven te getuigen ... (p.s. ervaring van mij, dus geen verwijt)
Engaged @ 07-01-2005

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 feb 2005 18:17

M@rije schreef:

Waarom niet?

Ik vind vaak dat mensen die er van buiten het meest refo uitzien, het minst van God durven te getuigen ... (p.s. ervaring van mij, dus geen verwijt)

Ook een persoonlijke ervaring van mij dus het kan een feit gaan worden. Ja, hoe meer refo eruit zien, hoe minder deze mensen vaak voor hun geloof durven uit te komen. Heel jammer.

Maar volgens mij gaat het er ook niet om, om er in kleding refo eruit te zien. Zeker niet. Het gaat om het feit dat je je naastenliefde laat zien aan christenen en niet-christenen. Als je dat doet kom je veel verder.
En als je dan toch als man vindt dat kleren verschil maken, man-vrouw, waarom laat je je baard dan niet staan. Heb je ook weer een refo-trekje. Nee, het gaan om het feit dat je als christen je geloof uitdraagt, niet je geloofsgebruiken want dat stoot alleen maar af.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Melody

Berichtdoor Melody » 18 feb 2005 19:46

Jezus zegt dat het geen kunst is om van je vrienden te houden, dat doen de heidenen ook en jij moet je daar juist van onderscheiden. 'goed doen' lijkt me in dit licht onvoldoende; laat niet alleen je goede daden zien, maar ook Hemdie je daartoe motiveert

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2005 20:53

Marnix schreef:Ik vraag het me af Cathy. God wil dat door jou laten zien... Maar zal Hij dan niet van jou vragen om ook te laten merken dat je christen bent?

Hij vraagt van mij om in Hem te blijven, dan blijft Hij in mij, en daardoor zal ik kunnen getuigen op verschillende manieren.
Altijd, bij en met alles naar de Heer 'terugkoppelen' bedoel ik. Dat wèl bewust doen. Dan hoef ik me er niet mee bezig te houden of mensen aan mij zullen zien dat ik christen ben. Ze zien/merken het 'gewoon'. (ook al heb ik m'n leren lange broek aan :wink: )
Snap je wat ik bedoel?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2005 14:17

leven zoals Jezus!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 19 feb 2005 15:51

Ik denk idd dat we Jezus als ons voorbeeld moeten zien!! Ik vind dat uiterlijk hierin wel een rol speelt, (niet per se een lange rok bij een meisje ofzo) maar dat dat zeker niet het belangrijkst is! Getuigen van Jezus en laten zien in je gedrag dat je christen bent en Jezus wilt volgen is veel belangrijker!!
Liefde is niet alles... maar zonder liefde is alles niets!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2005 01:12

Cathy schreef:
Marnix schreef:Ik vraag het me af Cathy. God wil dat door jou laten zien... Maar zal Hij dan niet van jou vragen om ook te laten merken dat je christen bent?

Hij vraagt van mij om in Hem te blijven, dan blijft Hij in mij, en daardoor zal ik kunnen getuigen op verschillende manieren.
Altijd, bij en met alles naar de Heer 'terugkoppelen' bedoel ik. Dat wèl bewust doen. Dan hoef ik me er niet mee bezig te houden of mensen aan mij zullen zien dat ik christen ben. Ze zien/merken het 'gewoon'. (ook al heb ik m'n leren lange broek aan :wink: )
Snap je wat ik bedoel?

Ik snap het :)

Sorry, ik begreep je een beetje verkeerd.

Je laat het wel zien, maar misschien niet bewust... Of wel bewust maar dan is het omdat God dat in je werkt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 20 feb 2005 12:58

Leven als christen - voor mij is dat niet persé de hele dag erover praten.
Voor mij zit het ook niet in kleding - behalve dat ik geen aanstoot zou willen geven door een minimum aan kleding bv.
Overigens: lange rokken kunnen ook bijna onzedig zijn als ik kijk naar de ongelooflijk diepe splitten die er soms in zitten. :wink:

Hoe ik mijn geloof probeer vorm te geven?
Niet door aldoor over Jezus te spreken, bv. met mijn kinderen. Maar door het voor te leven, uit te leven. Dat ik er kracht uit put ook als het leven "ongenadig" is: dat er heel veel verdriet op je afkomt, dat er grote tegenslagen zijn.
Mijn kinderen weten dat mijn geloof betekent daad het de dragende kracht is in mijn leven. Dat ik aan bepaalde situaties niet onderdoor gegaan ben, maar staande ben gebleven.
Ik probeer open te staan voor de nood van de medemens. Door ook onrecht aan de kaak te stellen. Zo nodig mensen erop wijzen dat bepaalde wetten onrecht in de hand werken. Opkomen voor de zwaksten in de samenleving bv.

Kortom: ik probeer uiting te geven aan wat ik geloof en wat ik zie als mijn opdracht en dat is voor mij vorm geven aan mijn christen-zijn.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 feb 2005 13:23

Riska schreef:Leven als christen - voor mij is dat niet persé de hele dag erover praten.
Voor mij zit het ook niet in kleding - behalve dat ik geen aanstoot zou willen geven door een minimum aan kleding bv.
Overigens: lange rokken kunnen ook bijna onzedig zijn als ik kijk naar de ongelooflijk diepe splitten die er soms in zitten. :wink:

Hoe ik mijn geloof probeer vorm te geven?
Niet door aldoor over Jezus te spreken, bv. met mijn kinderen. Maar door het voor te leven, uit te leven. Dat ik er kracht uit put ook als het leven "ongenadig" is: dat er heel veel verdriet op je afkomt, dat er grote tegenslagen zijn.
Mijn kinderen weten dat mijn geloof betekent daad het de dragende kracht is in mijn leven. Dat ik aan bepaalde situaties niet onderdoor gegaan ben, maar staande ben gebleven.
Ik probeer open te staan voor de nood van de medemens. Door ook onrecht aan de kaak te stellen. Zo nodig mensen erop wijzen dat bepaalde wetten onrecht in de hand werken. Opkomen voor de zwaksten in de samenleving bv.

Kortom: ik probeer uiting te geven aan wat ik geloof en wat ik zie als mijn opdracht en dat is voor mij vorm geven aan mijn christen-zijn.
Ik kan het niet anders zeggen! Helemaal mee eens!
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 feb 2005 17:18

Wat me altijd weer opvalt is hoe goed mensen het altijd weten... Nee, ik laat zelden overduidelijk zien dat ik christen ben. Ik ben dan ook verre van een heilig boontje. Maar ik probeer in sommige dingen gewoon liefde uit te stralen, naar vrienden, bekenden, in gesprekken en aandacht etc.

En het interesseert me werkelijk niets als mensen zich ergeren aan mijn uiterlijk, daar ben ik wel overheen... (al is het ook wel eens erger geweest, mijn uiterlijk... :) erger=extremer)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 17:27

frekje schreef:
M@rije schreef:

Waarom niet?

Ook een persoonlijke ervaring van mij dus het kan een feit gaan worden. Ja, hoe meer refo eruit zien, hoe minder deze mensen vaak voor hun geloof durven uit te komen. Heel jammer.

Maar volgens mij gaat het er ook niet om, om er in kleding refo eruit te zien. Zeker niet. Het gaat om het feit dat je je naastenliefde laat zien aan christenen en niet-christenen. Als je dat doet kom je veel verder.
En als je dan toch als man vindt dat kleren verschil maken, man-vrouw, waarom laat je je baard dan niet staan. Heb je ook weer een refo-trekje. Nee, het gaan om het feit dat je als christen je geloof uitdraagt, niet je geloofsgebruiken want dat stoot alleen maar af.

Er wordt niet gezegd dat je er refo uit moet zien, maar dat je er als chrisen uit moet zien.
Ik geloof dat je als christen bepaalde kleding niet kan dragen (zie eerdere posting).
Dat betekent niet dat in lange rokken gehulde vrouwen zich altijd beter gedragen dan een christen in een korte broek o.i.d.
De kleding is een aspect van het geloof, en zegt niets over de mate van het geloof!
the most important things in life are not things

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 17:29

frekje schreef:
M@rije schreef:

Waarom niet?

Idd heel jammer dat jullie dit ervaren, maar aan de andere kant: het staat een beetje vreemd als je op grond van 1 of een paar persoonlijke ervaringen de hele refowereld over 1 kam scheert (toch zo'n 10.000 mensen schat ik...) :roll:
the most important things in life are not things

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Hoe laat jij zien dat je christen bent?

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2005 18:03

MissF schreef:Op de jongerenavond van januari, hadden we het er met een stel refowebbers over, hoe laat jij zien dat je christen bent?
Door totaal anders te zijn? Of juist door je aante passen aan de mensen om je heen, maar laten zien dat jij wel een meerwaarde hebt in je leven?

Ik ben wel eens benieuwd, hoe jullie hierover denken...

't Klinkt me wat kunstmatig in de oren: laten zien dat je christen bent. Merken ze dat niet vanzelf aan je, als je er ernst mee maakt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2005 18:04

Lindita schreef:Idd heel jammer dat jullie dit ervaren, maar aan de andere kant: het staat een beetje vreemd als je op grond van 1 of een paar persoonlijke ervaringen de hele refowereld over 1 kam scheert (toch zo'n 10.000 mensen schat ik..

En daar heb je groot gelijk in. Meestal worden groepen afgerekend op een enkeling die niet helemaal doet wat verwacht wordt ( soms zacht gezegd) en niet gekeken naar de grote groep die gewoon wél iets uitstraalt.
Ik heb in de thuiszorg gewerkt en heb Refo-gezinnen ontmoet, waar ik qua sfeer jaloers op was (als ik denk aan mijn eigen jeugdervaringen). Dat betekent niet dat alle gezinnen zo zijn, maar ik ga liever van het positieve dan van het negatieve uit...

Riska

Berichtdoor Riska » 21 feb 2005 18:06

Boekenlezer schreef:'t Klinkt me wat kunstmatig in de oren: laten zien dat je christen bent. Merken ze dat niet vanzelf aan je, als je er ernst mee maakt?

Wat mij persoonlijk betreft hoop ik dat van harte!

Terug naar “Archief”