Jongeren uit de kerkdienst houden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 14 feb 2005 17:14

Gewoon net zoals vroeger: iedereen gaat weer lopen.
Heb je dat probleem ook niet meer.
Sjonge zeg, waar maken we ons druk over.
Bij ons hebben ze in de creche een luidspreker waarop de kerkdienst gewoon mee te volgen is.
Doen ze dat toch ook bij die parkeerplaats: Gewoon de luidspreker aan en evangeliseren maar.

Bij ons is het ook een aantal keren gebeurd maar daar heeft heel gewoon de politie een aantal keren extra langs gereden tijdens kerkdiensten en het was weer over.
Ik zou het zeker ook niet goed vinden dat mijn zoon daar moest gaan rondlopen om het in de gaten te houden.
Je weet nooit wat die vernielers allemaal nog meer uithalen.
En ik vind een auto maar een auto.
En als we geroepen worden in de dienst dan gaan we daar gewoon heen.
Al steken ze de auto in de fik. Zal mij toch echt een ...zorg zijn.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 feb 2005 18:34

Beetje vreemd. Ja, ik heb ook genoeg over dat krantenartikel gehoord, maar dat is wel vreselijk. Jongeren gaan inzetten om auto's te bewaken. Kun je ze niet beter inzetten om, wat ook genoemd wordt, te gaan evangeliseren? Je kunt ze wel de hele tijd laten bewaken, maar ze horen het Woord dan niet, het Levende Woord, die ze zeker nodig hebben!!!

Idd, misschien een idee om luidsprekers buiten te zetten dan, maar ik denk dat niet iedereen het daar mee eens is uit de buurt. Tja, dan maar eens goedkope auto's kopen, waar die hele rd-discussie over gaat. Stelen ze de auto's ook minder snel....
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2005 20:53

Twee diensten houden kan tijdens de ene dienst kinderoppas . autobewaking en wat al niet meer gedaan worden . na een uurtje het spulletje omdraaien en ziedaar de oplossing .

Niet zo moeilijk lijkt mij .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Melody

Berichtdoor Melody » 14 feb 2005 21:07

Haha, die topictitel is wel heel erg 'harsh' :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 feb 2005 21:54

Melody schreef:Haha, die topictitel is wel heel erg 'harsh' :D

Ach je moet wat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 14 feb 2005 22:58

Aragorn schreef:
joos schreef:Nee maar toch... het zou net die keer geweest kunnen zijn dat die jongens 'aangeraakt werden' door het Woord............

Zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ze zich hierdoor meer betrokken voelen bij de kerk en de volgende keer met extra aandacht luisteren. :) Ik geloof niet dat je zo kunt rekenen met kansen op 'aangeraakt worden' en dat je nu zoveel meer kans hebt als je een keertje extra naar de kerk gaat.

Smytegelt zei al: als je nat wilt worden moet je in de regen gaan lopen, als je bekeerd wilt worden moet je naar de kerk gaan.. Dus ik denk dat het wel degelijk belangrijk is te gaan als je kunt.... altijd..!

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 14 feb 2005 23:23

joos schreef:
Aragorn schreef:
joos schreef:Nee maar toch... het zou net die keer geweest kunnen zijn dat die jongens 'aangeraakt werden' door het Woord............

Zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ze zich hierdoor meer betrokken voelen bij de kerk en de volgende keer met extra aandacht luisteren. :) Ik geloof niet dat je zo kunt rekenen met kansen op 'aangeraakt worden' en dat je nu zoveel meer kans hebt als je een keertje extra naar de kerk gaat.

Smytegelt zei al: als je nat wilt worden moet je in de regen gaan lopen, als je bekeerd wilt worden moet je naar de kerk gaan.. Dus ik denk dat het wel degelijk belangrijk is te gaan als je kunt.... altijd..!

Vandaag de dag zou ´ie zeggen:
Als je bekeerd wil worden, moet je je dure auto verkopen en het geld onder de armen uitdelen. En alles wat je gestolen hebt, moet je viervoudig wedergeven (Lukas 19 : 8 )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 feb 2005 08:40

Bij ons in de gemeente heb je PLEINwacht!!!

Ja, er is een oproep gedaan in het kerkblad om jongeren en ouderen (16+) pleinwacht te laten lopen!! (zitten) :wink:

Nee, niet om op de dure auto's een oogje te houden maar om fiets,kerkdieven (en vandalisme) tegen te houden (gaan).

Bij ons worden deze mensen niet weer houden van een kerkdienst. Zij kunnen d.m.v. boxjes mee luisteren naar de preek. En er is zoveel animo voor dat je maar 1 keer in de 3 maand aan de beurt ben om pleinwacht te hebben!!!

Dus om jongeren bewust van Gods Woord te weren? nee vindt ik een beetje te ver gezocht!!!

Misschien moet die man eens even bij kerken een kijkje gaan nemen? :?: :mrgreen:

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 08:51

joos schreef:
Aragorn schreef:

Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.
stomp niet af, blijf slijpen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2005 10:54

joos schreef:
Aragorn schreef:

Tja, dat zou ik ook zeggen als ik een kerk zou runnen. :) Het punt van gurl is essentieler denk ik.. het gaat bepaald niet om de kwantiteit.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 feb 2005 11:18

Laten we even de Bijbel erbij halen:

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Geloof (en daarmee ook bekering) komt uit het gehoor van het Woord van God. Als je dus bekeerd wilt worden, dan zul je allereerst het Woord van God gehoord moeten hebben. Dan moet je dus ook op die plaats geweest zijn waar dat Woord verkondigd wordt. Dat kan de Bijbel zijn die je leest of de verkondiging van het Woord in de kerk. Natuurlijk kun je ook op een andere plaats bekeerd worden, maar niemand maakt mij wijs dat bijv. in een disco regelmatig het Woord van God verkondigd wordt; vaker het tegenovergestelde.

Dat gebed nodig is (zoals gurl stelt) is helemaal waar, maar als je niet weet wat je moet bidden, dan zul je aan het gebed ook niets hebben. Je zult toch eerst moeten weten dat je zonder Christus verloren gaat en dat je daarom Hem als Middelaar nodig hebt. Dat wordt in elke ware kerk wekelijks verkondigd. Daarom is de stelling dat je de kerk niet nodig hebt en dat je maar moet bidden een valse tegenstelling. Die twee gaan nl. samen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 11:25

Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.
Oneens, je moet geloven in God
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 11:30

Raido schreef:
Oneens, je moet geloven in God

Natuurlijk je bid toch niet tot iets waar je niet in gelooft. Je gelooft en dan bid je tot God of Hij in je leven wil komen je zonden wil vergeven enz. Je keert je af van je zonden. Dan ben je bekeerd. Kan prima zonder kerk dus.
stomp niet af, blijf slijpen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2005 11:52

gurl schreef:Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.

Klopt op zich wat je zegt.

Maar bekeren is ook iets wat je moet doen. Het is niet iets waarbij je in alle integriteit bidt, en vervolgens wacht tot er een signaal uit de hemel gaat komen. Je bent er met je eigen wil mee bezig. (Ja ja, geen vrije wil, dat weet ik. Maar als je die daad doet, is dat al een teken dat je wil is aangeraakt door God.) Bekeren zijn zowel in het Hebreeuws (sjuv) als het Grieks (metanoein) gewone actieve werkwoordsvormen. (In het Nederlands is het een reflexieve vorm: zich bekeren. 'Bekeerd worden' is de passieve vorm.)
Bekering is inderdaad een daad van God, maar tegelijkertijd ben je er zelf actief in door de daad van de bekering die je ook zelf doet. Het is inderdaad verstandig om het met gebed te doen!

En God kan een mens bekeren, een mens kan zich bekeren, buiten de kerk. Inderdaad.
Maar de kerk is wel een gemeenschap die een heel belangrijke en kaderende plaats inneemt in het NT. De sfeer in het NT is erg collectief.
Wat dat betreft valt er op menige reformatorische preek wat af te dingen, aangezien daar juist het individuele element nogal eens op de voorgrond staat, en het gevaar bestaat dat de kerk als gemeenschap wat buiten beeld raakt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 feb 2005 12:00

Boekenlezer schreef:
gurl schreef:Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.

Klopt op zich wat je zegt.
Er staat 144 keer in de bijbel dat een mens zich moet bekeren en geen enkele keer dat God dit moet doen of dat je er om zou moeten bidden*...

* ja, ik ken die tekst uit klaagliederen ook, maar dat gaat heel ergens anders over
** Dat een mens achteraf mag zien dat het God's werk was is een heel ander verhaal
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”