Manisch depressieve beroemdheden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 11 feb 2005 13:54

TheKeimpe schreef:Als we de lijst gaan aanvullen komen hier toch een heleboel refowebbers te staan. Die hebben ook allemaal wel eens zwaarmoedige postings neergezet.

Heheh idd... ik denk dat t opmaken uit geschriften nu niet echt het meest logische is....
Wederom in vergelijking met de refowebbers... misschien zijn er refowebbers met erg zwaarmoedige postings die gewoon een 'pessimistische' manier van posten hebben terwijl ze verder erg vrolijk ofzo in het leven staan. In tegenstelling tot dit staan misschien wel mensen die altijd hele vrolijke postings hebben en daardoor ook door het leven lijken te 'fladderen'. Misschien zitten daar juist wel mensen bij die depressief zijn enzo, maar t gewoon niet willen/kunnen/etc. laten merken in hun postings.

Ik denk dus dat je met het 'opmaken van depressief zijn uit geschriften van iemand' op moet passen met het trekken van een conclusie...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 11 feb 2005 14:06

Acire schreef: Grumble :x Waarom associeer je 'van iemand zeggen dat ie depressief is' gelijk met 'onderuithalen, zwart maken en niet serieus nemen'? Als er had gestaan: Jeremia, Jop en Bush hadden allemaal darmkanker zou je dat toch ook niet zeggen? Tis allebei ziek! :x

Wat hebben wij er nu aan om door zo'n onzin site beinvloed te worden in ons denken over bepaalde Bijbelse, of historische personen.
Ten eerste: er staat niet op die site hoe ze daar achter zijn gekomen, wat hun methode is enz. Dus het lijkt dus totaal niet op een wetenschappelijk onderzoek.
Ten tweede: over bepaalde personen is niet heel veel bekend, zoals over Jeremia en Job. Dus kunnen ze alleen maar hun onzin baseren op wat ze over hen lezen.
Ten derde: Manisch depressiviteit, en depressiviteit zijn moeilijk te diagnosticeren. Iedereen is weleens down geweest, somber, of juist uitermate vrolijk. Het is heel moeilijk te zeggen wanneer het nu een stemmingsstoornis is of niet.
Ten vierde: Wat wil deze site hiermee zeggen? Staat er niet heel duidelijk bij. Maar mensen die deze site niet kritisch lezen gaan labels plakken op al die beroemdheden en daardoor worden ze beinvloed (negatief) in het denken over bepaalde personen.

Dus het is inderdaad uitermate gevaarlijk om naar aanleiding van dit artikel conclusies te trekken over bepaalde personen.

sela

Berichtdoor sela » 11 feb 2005 15:37

toch geloof ik wel in verband tussen pessimisme/depressiviteit en grote namen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 17:39

Acire schreef:
Perpetua schreef:Wat een onzin!

Jeremia en Job zouden manisch depressief zijn... En nog vele anderen met hun...
Waarom wordt dat eigenlijk onderzocht??? Wat kunnen zouden we met zo'n wetenschap als die waar zou zijn, kunnen?
Anderen onder uit halen, zwart maken? Of hun woorden niet serieus nemen?

Grumble :x Waarom associeer je 'van iemand zeggen dat ie depressief is' gelijk met 'onderuithalen, zwart maken en niet serieus nemen'? Als er had gestaan: Jeremia, Jop en Bush hadden allemaal darmkanker zou je dat toch ook niet zeggen? Tis allebei ziek! :x

Zeer hartelijk eensch met Acire, meer dan ik ooit geweest ben zelfs! :P :D

Er is toch niks mis met manische depressiviteit? Ik bedoel: waarom zou dat de bewuste persoon in diskrediet brengen?

Is er overigens een verschil tussen 'gewone' depressiviteit en manische depressiviteit?

Achteraf is het denk idd lastig vast te stellen, alhoewel Jeremia natuurlijk wel een beroepspessimist was.

En ook eens met sela: de meeste grootheden, iig op kunstzinnig gebied, hadden er wel iets van. Ook wel logisch misschien: het is een teken van een 'diepere' gevoelswereld, en daardoor ben je beter in staat bezieling in je werk te leggen. Maybe..

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 11 feb 2005 17:52

Ik zie hier dat pessimisme aan depressiviteit wordt gekoppeld.
Dit hoeft niet.
Zelf kan ik nog weleens pessimistich uit de hoek komen maar depressief ben ik zeker niet.
Pessimisme is vaak ook een houding.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 11 feb 2005 18:20

Aragorn schreef:Er is toch niks mis met manische depressiviteit? Ik bedoel: waarom zou dat de bewuste persoon in diskrediet brengen?

Is er overigens een verschil tussen 'gewone' depressiviteit en manische depressiviteit?

Achteraf is het denk idd lastig vast te stellen, alhoewel Jeremia natuurlijk wel een beroepspessimist was.

Met manisch depressiviteit is inderdaad niets mis. Het verschilt heel erg van "gewone depressiviteit". Komt veel meer voor bij mannen en ontstaat meestal pas na de pubertijd, het komt doordat een bepaalde stof in de hersenen niet of onvoldoende aangemaakt wordt.
Het is niet helemaal onlogisch dat ze manisch depressiviteit van een bepaalde persoon opmaken uit zijn geschriften, vooral bij Job is het voor te stellen, ene deel van het boek zeer positief en andere delen absoluut niet, maar ik ga er vanuit dat dit geconcludeerd is door niet gelovige wetenschappers die de bijbel zien als een interessant historisch werk. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat Job en Jeremia daadwerkelijk manisch waren.
Maar ik opende dit topic, omdat ik het zeer interessant vond dat zoveel zeer bekende mensen lijden aan manisch depressiviteit, omdat het iets is wat zeer grote invloed heeft op je leven. Tijdens de hoogtepunten kun je heel de wereld aan, maar als je een dieptepunt hebt ben je tot niets maar dan ook niets in staat.
Overigens is het heel goed te behandelen met veel zware medicijnen.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 19:29

Javaca schreef:Ik zie hier dat pessimisme aan depressiviteit wordt gekoppeld.
Dit hoeft niet.
Zelf kan ik nog weleens pessimistich uit de hoek komen maar depressief ben ik zeker niet.
Pessimisme is vaak ook een houding.

Je hebt gelijk. :)

Job kan idd wel manisch depressief zijn geweest, maar ik denk dat het toch eerder aan de omstandigheden ligt. Die waren ook niet bepaald alledaags. :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 feb 2005 00:14

Wat de grap is, is dat veel bevindelijk-gelovigen volgens de definities ook manisch-depressief zijn, David zou het zeker ook zijn volgens de DSM, als je zijn psalmen leest. De geschriften zijn wel degelijk representatief... op het moment dat iemand het ene moment heel negatief is, en het volgende moment in jubelstemming, zou je volgens de theorie kunnen spreken van MD. En dat zie je bij veel bijbelschrijvers...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Bart holomeus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bart holomeus » 13 feb 2005 21:28

Uhm.... wat geeft 't als die beroemdheden manisch depressief zijn of waren? Het is 'jammer' voor ze, dat is waar, maar wij kunnen er toch niks aan doen? En we kunnen helemaal meer niks voor Job doen dacht ik zo :P

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2005 23:20

Perpetua schreef:
Acire schreef: Grumble :x Waarom associeer je 'van iemand zeggen dat ie depressief is' gelijk met 'onderuithalen, zwart maken en niet serieus nemen'? Als er had gestaan: Jeremia, Jop en Bush hadden allemaal darmkanker zou je dat toch ook niet zeggen? Tis allebei ziek! :x

Wat hebben wij er nu aan om door zo'n onzin site beinvloed te worden in ons denken over bepaalde Bijbelse, of historische personen.
Ten eerste: er staat niet op die site hoe ze daar achter zijn gekomen, wat hun methode is enz. Dus het lijkt dus totaal niet op een wetenschappelijk onderzoek.
Ten tweede: over bepaalde personen is niet heel veel bekend, zoals over Jeremia en Job. Dus kunnen ze alleen maar hun onzin baseren op wat ze over hen lezen.
Ten derde: Manisch depressiviteit, en depressiviteit zijn moeilijk te diagnosticeren. Iedereen is weleens down geweest, somber, of juist uitermate vrolijk. Het is heel moeilijk te zeggen wanneer het nu een stemmingsstoornis is of niet.
Ten vierde: Wat wil deze site hiermee zeggen? Staat er niet heel duidelijk bij. Maar mensen die deze site niet kritisch lezen gaan labels plakken op al die beroemdheden en daardoor worden ze beinvloed (negatief) in het denken over bepaalde personen.

Dus het is inderdaad uitermate gevaarlijk om naar aanleiding van dit artikel conclusies te trekken over bepaalde personen.

Dit is totaal geen reactie op wat ik zeg!
Zou je m'n posting nog eens willen lezen en dan nog eens reageren?

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 14 feb 2005 12:09

Acire schreef:Dit is totaal geen reactie op wat ik zeg!
Zou je m'n posting nog eens willen lezen en dan nog eens reageren?

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik me afvraag wat je met die 'wetenschap' gaat doen.
Want de stoornissen waar het over gaat hebben niet alleen gevolgen in lichamelijke zin, maar vooral in psychische zin. Dus heeft zo'n 'ziekte' invloed op je hele wezen, ook op je denkprocessen.

Dus is het gevaar groot dat als we denken dat Jeremia of Job ernstig depressief waren, hun woorden niet meer zo serieus nemen. (met een korreltje zout). En wie zegt dat het waar is?

Darmkanker en een psychische stoornis zijn niet te vergelijken. Psychische stoornissen zijn sowieso erg moeilijk te diagnosticeren. Niet te vergelijken dus met darmkanker, wat over het algemeen makkelijk te diagnosticeren is. (Daarom alleen al verbaast het me dat iedereen hier zo gretig toehapt op zo'n onzin onderzoek)
Psychische stoornissen tasten het hele wezen, het hele denken vaak aan. Darmkanker vaak niet.
Dus er bestaat een te groot verschil tussen beide verschijnselen. Niet te vergelijken dus!

Als laatste wil ik nog even zeggen dat iedereen kans heeft om depressief, of manisch depressief te worden. Dit verschijnsel maakt weinig onderscheid. Het komt voor bij mensen over de hele wereld. Ongeacht leefwijze, ras, religie, economische omstandigheden, opvoeding of politieke orientatie.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 mar 2005 09:46

Ik geloof ook niet dat Job en Jeremia bewezen manisch depressief waren. Ik snap ook niet hoe al die grote namen die hier genoemt zijn manisch depressief kunnen zijn geweest. Van kunstenaars en muzici kan ik het nog begrijpen. Zo nu en dan is depressiviteit best goed voor de creativiteit en bij hun maakt het niet zo heel veel uit wanneer je een half jaartje onproductief bent, maar bij al die andere grote namen!? Hoe kan een president nu zo maar een half jaar onproductief zijn door concentratieloosheid en lusteloosheid in een depressieve periode? Ik vind dat zeer onwaarschijnlijk. Ik kan zelf met de grootste moeite die periodes door komen en geen enorme achterstanden oplopen op alle werkgebieden om mij heen en die mensen zouden moeiteloos hard doorgewerkt hebben om verder te komen in de haast oneindige cariëre die je doorloopt wanneer je president wil worden.

Sternsdorff
Verkenner
Verkenner

Re: Manisch depressieve beroemdheden

Berichtdoor Sternsdorff » 28 aug 2010 10:15

Hoe ga je nu als Christen om met de ziekte manisch-depressiviteit? Moet je altijd je medicijnen slikken en je psychiater's advies opvolgen? Wat vind je bijvoorbeeld van dat je psychiater zegt dat je altijd medicijnen moet gebruiken vanwege de ziekte manisch-depressief? Hoe ga je hiermee om in je omgang met God?

Shalom,

Harald

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 28 aug 2010 10:44

Sternsdorff schreef:Hoe ga je nu als Christen om met de ziekte manisch-depressiviteit? Moet je altijd je medicijnen slikken en je psychiater's advies opvolgen? Wat vind je bijvoorbeeld van dat je psychiater zegt dat je altijd medicijnen moet gebruiken vanwege de ziekte manisch-depressief? Hoe ga je hiermee om in je omgang met God?

Shalom,

Harald

Ja een lastige vraag. Hoe ga je nu als christen om met de ziekte manisch-depressiviteit. Ik trek hem iets verder hoe ha je nu als christen om met een ziekte. Veel bidden, leven met God. Maar ik weet zeker bij psychische klachten dat mensen het ook wel vergeten. Hoe nu om te gaan met die ziekte, ik heb er geen pasklaar antwoord op, en ik denk niet dat het er ook is. Van dichtbij ken ik iemand die manisch depressief is. Moet je altijd je medicijnen blijven slikken, jazeker is mijn advies. Het is heel verleidelijk de medicijnen te laten staan als het goed gaat, maar ook dan heb je ze nodig. En de persoon waar ik het over heb, laat ze dan steeds staan, het is echt een strijd, want de terugval komt dan vaak heel erg snel. Ja de psychiater is de deskundige, en manisch depressiviteit is voor zover ik weet niet te genezen, maar wel te behandelen met medicijnen. En kun je functioneren net als ieder ander. Ik kan alleen nog maar zeggen ga je weg met God. Maar dat klinkt ook makkelijker als het is, daar ben ik me van bewust..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 aug 2010 12:53

Sternsdorff schreef:Hoe ga je nu als Christen om met de ziekte manisch-depressiviteit? Moet je altijd je medicijnen slikken en je psychiater's advies opvolgen? Wat vind je bijvoorbeeld van dat je psychiater zegt dat je altijd medicijnen moet gebruiken vanwege de ziekte manisch-depressief? Hoe ga je hiermee om in je omgang met God?

Shalom,

Harald

Wat zouden je bezwaren zijn tegen het slikken van medicijnen? Stel dat je aandoening van dien aard is dat je niet "gewoon" kunt functioneren zonder medicijnen, waarom zou je dan zonder medicijnen willen?

Terug naar “Archief”