tussen corrigeren en straffen is een groot verschil. Corrigeren en afleiden is anders dan corrigeren, waarschuwen afwachten tot er wat gebeurd en maar op de gang knikkeren. Dat bedoel ik meer.
Ik zal ws ook wel corrigeren, maar het gaat vrij natuurlijk dat het met zeggen en afleiden het probleem al weer verholpen is.
Jah, idd, tijd geleden zat ik nog met mijn handen in mn haar, welgeteld, vier maand terug! Marijn is als herboren!!! jongetje wat vrolijk is, goed in zijn vel zit, alleen niet tot weinig eet. Het enige wat lastig is dat m binenn niet alleen kan spelen en dat ik hem vaak op weg moet helpen.
Probleem J is ook als sneeuw voro de zon verdwenen! ze zit op school wel in delfde groep nog, maar met matriaal van groep 2!! op een enkel incident dat ze smorgens niet wil aankleden is het gedrag van haar nu niet meer zo moeilijk, driftig ed, als wat het was.
Wat betreft traphekjes.... Ik snap dat kind in spel bij de trap kan spelen, ik vertelde alleen dat ik niks boven doe en de kinderen niet boven mogen spelen uit angst voor dit. Strijken doe ik dus ook s avonds, maar ook omdat M dan altijd met het snoer wil spelen, wil helpen ed.. ben veel te bang dat hij zich brand of dat er wat anders gebeurd, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik snap dat mensen traphekjes hebben, bij onze kids kon dit prima zo, al is het goed dat m zo lang kort was, anders waren wij ook wel traphekjes nodig, hij kon nu nl niet bij de duer, maar meen dat ik dat ook al eerder had genoemd.
Ik snap dat sommige kinderen boven spelen, maar hoe zit dat met de controle? als ze tussen de 2 en de 6 zijn? halen ze niet hele kasten leeg? en als dat dan wel gebeurd, ga je dan boos worden want dat mag niet? of zeg je dat.. tja.. oke, dat krijg je als ze alleen spelen?
Daarom moge ze van mij ook niet boven spelen, heb er weinig oog op, door onze oudewetse ramen zijn we beperkt in het aanbrengen van speciale sloten dat ze niet bij de ramen kunnen komen. Daarbij vind ik ze gewoon te jong om ergens alleen te laten spelen.
J mag wel alleen op straat, en achter, maar ze moet altijd komen zeggen als ze bij iemand gaat spelen in de tuin oid. Vaak rommel ikzelf ook wel op straat of achter, omdat m ook vaak buiten wil spelen en dan zoek ik 'klusjes'wat ik kan combineren om ook op te letten.
Het offer wat ik moet brengen is dat er heel weinig tijd voro mezelf overblijft, wat ik ook wel jammer vind, maar jah, denk als M wel twee jaar ouder is, ik ook wel weer meer tijd heb.
Daarbij komt ook dat M in ons geval zoals het er nu voorstaat de jongste zal zijn en ik gewoon bewust wil genieten van hem en van deze leeftijd. Gewoon een soort van verwerken dat dit definitief de laatste zal zijn. Heb nl erg veel last van huilende baby's, met doopdiensten in de kerk of als ik ergens op visite ben, in winkels ik krijg het spaans benauwd.....
AJL: ik kan nog steeds niet met mes en vork eten. Maar ik noem dat niet in het rijtje met onbeleefdheid. Als je netjes met alleen een vork kan eten en het mes gebruikt om te snijden vind ik dat meer dan prima!
k ga even je rijtje langs: schoenen moeten hier uit. En toch echt.. springen op de bank... zelden dat dit hier gebeurt....

op dit moment... en voorheen ook.
Het enige wat hier is dat m ontzettend driftig is en heel de dag aan mij hing, dag en nacht huilde, en j weigert zich aan te kleden, aan tafel te komen, helpen met tafel opruimen, weigert te eten. Dingen stuk maken die M had gebouwd van duplo oid.
Jengelen kan ze wel, zeuren ook, maar dan zit ze niet lekker in haar vel. Ik dreig dan wel met gang, omdat ze daar in een gigantische drama dag ook echt wel eens zit. Maar ik probeer het toch te voorkomen om het om te buigen naar positief gedrag door gewoon wat te gaan doen.
Ik vind het lastig om het allemaal op te typen... en het onder woorden te brengen....
ZO nemen wij m niet meer mee in de buggy, meer strijd om hem erin te houden dan dat we plezier hadden in het wandelen, met zijn tien kilo op onze nek op de terugweg gaat het ook prima. Maar anders... als hij wel veel zwaarder was... ehm... denk dat ik dan gewoon nie tmeer met de buggy weg ging
Ow, en je begaat geen misdaat met je traphekje hoor, en met de trap ook niet, wilde alleen aangeven dat er ook een groep mensen is die dat helemaal niet doet .die trap... maar zo goed ben ik daar ook weer niet in thuis, maar ik vind die overtuiging zo fantastisch...
ow en nu als de wiederweerga naar de zondagschool!