Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor 654321 » 10 nov 2012 13:48

PPM; Ik straf ook zelden hoor. Een consequentie is zo goed als nooit nodig. Maar als ik zeg dat iets niet mag wil ik ook dat ze luisteren. En als ik tegen de kinderen zeg 'ik tel tot 5 met een steng gezicht...' dan luisteren ze alsnog. Dus onzin dat ze het dan gaan doen om te kijken of ik mij aan de afspraak houd. Ze weten heel goed dat ik dan ook doe wat ik zeg. Maar ook dit is zelden nodig. Hier mag ook best veel (geen probleem met op de bank springen, geen probleem met op bed springen, ook gaan regelmatig alle kussens uit de banken op er een 'springstraat' van te maken enz. enz). Er zijn wel regels: Tot een bepaalde leeftijd mochten ze niet bij de trap komen, ze vonden de trap daardoor zelf eng (traphekjes kennen wij niet...). Ook mogen ze alleen achter het huis en voor op ons eigen pad, dit weten ze prima. Heel hard gillen, elkaar slaan/ schoppen/ bijten wil ik ook niet hebben. En als ik zeg dat ze in de buggy moeten dan gebeurd dat ook. Enz.
Ik wil ook opletten met stemverheffen, schreeuwen, heel ongeduldig reageren, enz. Vind het inderdaad belangrijk om zelf rustig te handelen, ook als je gedrag zat bent. Inderdaad voorbeeldfunctie. Soms beetje lastig...
Ik vind wel dat je je niet de hele dag met de kids bezig hoeft te houden. Speel regelmatig een poosje met ze, lees soms een poos voor, we bakken/ verven wel eens wat maar verder doe ik ook wel mijn eigen dingetjes hoor. Jij niet dan, PPM?

Ik ben het wel met MissF haar hele verhaal eens ;-)!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 nov 2012 14:11

654321 schreef:Speel regelmatig een poosje met ze, lees soms een poos voor, we bakken/ verven wel eens wat maar verder doe ik ook wel mijn eigen dingetjes hoor. Jij niet dan, PPM?

Ik denk dat dat ook wel enorm aan het kind ligt. Mijn zoon van bijna 5 kon zichzelf eigenlijk niet vermaken dus als ik hem niet bijna constant stimuleer en begeleid, dan zoekt hij dingen om te doen en 99% daarvan is rottigheid. Dus ik ben overdag vooral met hem bezig en het huishouden komt 's avonds. Dat is nu een stuk makkelijker omdat hij sinds september op school zit, maar voor die tijd kwam het voor dat ik van 's ochtends 7 tot 's avonds 9 aan de gang was.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 nov 2012 14:28

idd lauraC, juul was een meisje wat met haar fantasie uren kon spelen. Nu kan ze uren kleuren met een cd aan, niks geen last.
M daarintegen vindt het heel moeilijk om zelf te spelen. Hij rommelt wat, soms speelt hij wel even, maar jah, net twee da kan je ook niet verwachten dat hij de halve dag alleen speelt. Alleen als hij buiten is, kan hij zich prima vermaken.

654321: Leuk, medelotgenoot zonder traphekjes! wij hebben hier ook bewust geen traphekjes. Ze mogen gewoon niet bij de trap komen. Hoe ik dat doe, nou gewoon de deur dicht van de slaapkamer houden als ze er nog niet uit mogen. M was lang klein dus hij kan ook nog maar net bij de deurklink :) dat is wel een voordeel geweest bij ons. Nu gaat hij zelfstandig de trap op en af.
Je wil niet weten hoe vaak er door schoonouders gezegd is dat het onverantwoord was als je in een woonhuis geen traphekjes had :)Maar jah, tigduizend plekken zijn ook geen traphekjes, ik leer ze liever er mee omgaan dan.....

Een van mijn meningen tav opvoeden is ook dingen niet verbieden, maar onder begeleiding eigen maken. Bij mij op school komen wel eens kinderen die nog noooooit een schaar hebben vastgehouden... Marijn knipt al zeker drie tot vier maand met een schaar :) laatst knipte die iets in zijn vingertje, tja... klein plekje, mini drupje bloed en hij kijkt de volgende keer wel beter uit. Verder blijft hij met de schaar aan tafel, want anders pak ik em af. Dat is dus dan wel weer een regel. En dat weet hij ook want met knippen zit hij net jes in zijn stoel, en gaat hij weg blijft de schaar op tafel.

Zo is het met alles. Ik heb wel een heel andere kijk gekregen op opvoeden door dingen telezen over mensen die 'natuurlijke'moeders zijn, google daar maar eens op, dr zijn er een aantal die een blog bijhouden, zeer interessant om te lezen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 nov 2012 15:54

Grappig, M klom hier al met 9 maanden de trap op. Gewoon een kwestie van in de gaten houden. Wij hebben ook geen box gehad oid. Maar iedere ouder is anders ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 nov 2012 19:44

Ik ben maar al te blij met de traphekjes hier, anders kan ik nooit omkleden/douchen. :roll:
Moet er niet aan denken wat er gebeurd als er hier geen traphekjes waren/zijn.
Maar goed dat is voor iedereen weer anders.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 nov 2012 19:50

Evelien schreef:Ik ben maar al te blij met de traphekjes hier, anders kan ik nooit omkleden/douchen. :roll:
Moet er niet aan denken wat er gebeurd als er hier geen traphekjes waren/zijn.
Maar goed dat is voor iedereen weer anders.

Ik moet eerlijk zeggen dat M nooit van de trap is gevallen. En je weet hoe avontuurlijk hij is ;-) Betekent niet dat ik hem gewoon aan zijn lot overliet hoor, toen hij klein was. Maar ik had gewoon andere manieren om hem veilig te houden.
Ik ben van mening dat het beter is om kinderen bij gevaarlijke dingen te begeleiden, zodat ze ermee om kunnen gaan, dan om ze ervan weg te houden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 nov 2012 20:03

Wij hebben alleen een traphek boven aan de trap. Maar goed ik ben wel van mening dat je ook met traphekjes kan leren dat iets gevaarlijks is.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 nov 2012 20:19

Evelien schreef:Wij hebben alleen een traphek boven aan de trap. Maar goed ik ben wel van mening dat je ook met traphekjes kan leren dat iets gevaarlijks is.

Dat snap ik. Daarom zei ik ook, iedere ouder is anders ;)

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 nov 2012 20:35

Een kind gaat zo op in z'n spel dat hij echt niet altijd het gevaar van een trap ziet, hoe goed hij er zelf ook op en af kan. Dan wil je vanzelf wel een hekje.. je wilt je kind niet onder aan de trap vinden (heb helaas hele nare ervaring hiermee) Hier gaan daarom ALTIJD hekjes dicht!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 nov 2012 20:39

Maarre, ik had dan weer de mazzel dat M altijd bij mij wilde spelen...en dus nooit bij de trap kwam ;-) Ik zal bij evt volgende kinderen ws wel een traphekje neerzetten, omdat ieder kind anders is.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 nov 2012 23:34

Een kind in zijn spel? Van.de trap.vallen? Mijn kids slapen alleen boven. ze.spelen alleen beneden.

Dingen.zoals.douchen.en aankleden. Douchen.doe ik.als.m en j.beide slapen en aankleden bij m op de.kamer. Met wat laura c zwgt, zo avontuurlijk.als..... Hier ook nog.geen.val.van de.trap.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 11 nov 2012 09:48

Natuurlijk spelen kinderen wel eens boven, je bent daar toch om ze aan te kleden, te strijken, schoon te maken, iets te halen enz.... En gelukkig vallen niet alle kinderen van de trap. Maar ik heb mijn kind bewusteloos beneden gevonden, had ook heel anders af kunnen lopen . Wordt daarom altijd erg boos als mensen er zo makkelijk over denken, tuurlijk gebeurt het niet bij elk kind, maar elk kind waarbij het wel gebeurt is er één te veel. Kinderen rennen hun kamer uit om even tikkertje ofzo te doen. Het is in een flits gebeurt. En dat is echt niet alleen bij kinderen van nog geen jaar. Kan ook als ze 2 of 3 zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 nov 2012 12:05

PPM, je komt bij mij nu over alsof dingen zoals traphekjes belachelijk vindt. Vindt je nogal negatief over komen als mensen anders denken over bepaalde zaken. Vindt dat een beetje jammer.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 nov 2012 12:59

Dat gevoel heb ik ook een beetje. Eerst zat je met je handen in je haar t.a.v. het gedrag van M en was J onuitstaanbaar thuis, omdat de school niet op de juiste wijze met haar omging en nu hoef je je kinderen (bijna) nooit te corrigeren? Ik begrijp het eigenlijk niet.

Ik geloof eigenlijk niet dat er kinderen zijn die weinig gecorrigeerd moeten worden. Natuurlijk snap ik dat je niet overal op in hoeft te springen, maar als ik zo om mij heen kijk, zie ik vooral kinderen die te weinig gecorrigeerd worden; eindeloos jengelen, huilen en zeuren in een buggy zonder dat er iets van gezegd wordt. Springen op banken en stoelen ( ook bij een ander), met schoenen aan op stoelen, onbeleefd gedrag als iets gegeven wordt of als er ergens gespeeld is, smakken bij het eten, op een bepaalde leeftijd niet met mes en vork eten, continue van tafel lopen, brutale en grote mond, zeuren over hetgeen er gekookt is enz. enz, enz, Natuurlijk doen die van mij dat ook allemaal als ze de kans krijgen, maar daarvoor corrigeer ik en ook regelmatig op de trap. Als de oudste voor de zoveelste keer zijn voetbal dwars door het huis trapt, gaat het linea recta op de trap ipv het gedrag te negeren of hem af te leiden.

Misschien komt dit een beetje bot over, en dat is niet de bedoeling, maar ik krijg een beetje het gevoel dat je een misdaad begaat door het hebben een traphekje en het corrigeren van kinderen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 nov 2012 14:09

tussen corrigeren en straffen is een groot verschil. Corrigeren en afleiden is anders dan corrigeren, waarschuwen afwachten tot er wat gebeurd en maar op de gang knikkeren. Dat bedoel ik meer.

Ik zal ws ook wel corrigeren, maar het gaat vrij natuurlijk dat het met zeggen en afleiden het probleem al weer verholpen is.

Jah, idd, tijd geleden zat ik nog met mijn handen in mn haar, welgeteld, vier maand terug! Marijn is als herboren!!! jongetje wat vrolijk is, goed in zijn vel zit, alleen niet tot weinig eet. Het enige wat lastig is dat m binenn niet alleen kan spelen en dat ik hem vaak op weg moet helpen.
Probleem J is ook als sneeuw voro de zon verdwenen! ze zit op school wel in delfde groep nog, maar met matriaal van groep 2!! op een enkel incident dat ze smorgens niet wil aankleden is het gedrag van haar nu niet meer zo moeilijk, driftig ed, als wat het was.

Wat betreft traphekjes.... Ik snap dat kind in spel bij de trap kan spelen, ik vertelde alleen dat ik niks boven doe en de kinderen niet boven mogen spelen uit angst voor dit. Strijken doe ik dus ook s avonds, maar ook omdat M dan altijd met het snoer wil spelen, wil helpen ed.. ben veel te bang dat hij zich brand of dat er wat anders gebeurd, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik snap dat mensen traphekjes hebben, bij onze kids kon dit prima zo, al is het goed dat m zo lang kort was, anders waren wij ook wel traphekjes nodig, hij kon nu nl niet bij de duer, maar meen dat ik dat ook al eerder had genoemd.

Ik snap dat sommige kinderen boven spelen, maar hoe zit dat met de controle? als ze tussen de 2 en de 6 zijn? halen ze niet hele kasten leeg? en als dat dan wel gebeurd, ga je dan boos worden want dat mag niet? of zeg je dat.. tja.. oke, dat krijg je als ze alleen spelen?
Daarom moge ze van mij ook niet boven spelen, heb er weinig oog op, door onze oudewetse ramen zijn we beperkt in het aanbrengen van speciale sloten dat ze niet bij de ramen kunnen komen. Daarbij vind ik ze gewoon te jong om ergens alleen te laten spelen.

J mag wel alleen op straat, en achter, maar ze moet altijd komen zeggen als ze bij iemand gaat spelen in de tuin oid. Vaak rommel ikzelf ook wel op straat of achter, omdat m ook vaak buiten wil spelen en dan zoek ik 'klusjes'wat ik kan combineren om ook op te letten.

Het offer wat ik moet brengen is dat er heel weinig tijd voro mezelf overblijft, wat ik ook wel jammer vind, maar jah, denk als M wel twee jaar ouder is, ik ook wel weer meer tijd heb.

Daarbij komt ook dat M in ons geval zoals het er nu voorstaat de jongste zal zijn en ik gewoon bewust wil genieten van hem en van deze leeftijd. Gewoon een soort van verwerken dat dit definitief de laatste zal zijn. Heb nl erg veel last van huilende baby's, met doopdiensten in de kerk of als ik ergens op visite ben, in winkels ik krijg het spaans benauwd.....

AJL: ik kan nog steeds niet met mes en vork eten. Maar ik noem dat niet in het rijtje met onbeleefdheid. Als je netjes met alleen een vork kan eten en het mes gebruikt om te snijden vind ik dat meer dan prima!
k ga even je rijtje langs: schoenen moeten hier uit. En toch echt.. springen op de bank... zelden dat dit hier gebeurt.... :oops: op dit moment... en voorheen ook.
Het enige wat hier is dat m ontzettend driftig is en heel de dag aan mij hing, dag en nacht huilde, en j weigert zich aan te kleden, aan tafel te komen, helpen met tafel opruimen, weigert te eten. Dingen stuk maken die M had gebouwd van duplo oid.
Jengelen kan ze wel, zeuren ook, maar dan zit ze niet lekker in haar vel. Ik dreig dan wel met gang, omdat ze daar in een gigantische drama dag ook echt wel eens zit. Maar ik probeer het toch te voorkomen om het om te buigen naar positief gedrag door gewoon wat te gaan doen.

Ik vind het lastig om het allemaal op te typen... en het onder woorden te brengen....

ZO nemen wij m niet meer mee in de buggy, meer strijd om hem erin te houden dan dat we plezier hadden in het wandelen, met zijn tien kilo op onze nek op de terugweg gaat het ook prima. Maar anders... als hij wel veel zwaarder was... ehm... denk dat ik dan gewoon nie tmeer met de buggy weg ging :oops: :oops: :oops:

Ow, en je begaat geen misdaat met je traphekje hoor, en met de trap ook niet, wilde alleen aangeven dat er ook een groep mensen is die dat helemaal niet doet .die trap... maar zo goed ben ik daar ook weer niet in thuis, maar ik vind die overtuiging zo fantastisch...

ow en nu als de wiederweerga naar de zondagschool! :oops:

Terug naar “Archief”