Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2011 07:33

ow, en over christelijke scholen. Heb nog noooit meegemaakt dat een kleuter van 4 moest opkomen voor zijn geloof. Vaak hoor je in de leeftijd van een ajar of acht wel wat kreten van: je mag Here Jezus neit natekenen oid.... Maar dat zijn toch dingen die van huis uit komen. Zo werken wij op school met Evert Kuijt en die heeft wel afbeeldingen van Jezus in zijn verwerkingen. Daar krijg ik van enkele leerlingen commentaar dat ze het dan niet willen maken. Overigens is het een PC school waar ik dan ben.

En verder... fijn is het dat ze op school ook beginnen voor het eten. Hier gaat ze naar een gereformeerd vrijgemaakt kinderdagverblijf, daar beginnen ze ook voor het eten, met heel eenvoudig het kindergebedje, Here zegen dit eten ......
En amen is het startschot om je broodtrommel te mogen pakken :lol:

Dus, fijn als het aansluit, maar op elke school is rotteheid, en overal weten ze rare woorden te noemen.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 10 okt 2011 11:02

Interessant om jullie mening hierover te lezen. Ik herken mezelf wel in Galateia's mening, maar ik zou graag een school willen die christelijk is, waar het onderwijs goed is en waar ook ruimte is voor andersdenkenden etc. Wij hebben inmiddels eens rond gekeken, de scholen in de buurt zien we niet zo zitten, we hebben er gewoon geen goed gevoel bij. Hij gaat nu sinds kort naar de christelijke peuterspeelzaal een plaats verderop. Deze psz hoort bij een christelijke school op reformatorische grondslag (wat een taal trouwens :lol: ). Voor zover we kunnen beoordelen is deze school erg goed qua onderwijs en worden gewoon alle kinderen toegelaten, ook moslims etc. Dat vind ik zelf wel mooi, zo krijgen ze ook echt te maken met andersdenkenden. Ik denk dat we daar in januari maar eens een gesprekje gaan aanvragen om het te hebben over het beleid, onderwijs etc. Hebben jullie dat ook gedaan, of keek je puur naar de info op internet en ging je daarop af? Degenen die wel op gesprek zijn geweest: wat vroegen jullie en waar letten jullie op tijdens zo'n gesprek?

Wat betreft burenlawaai. Inderdaad is het wettelijk vastgelegd dat dit tot 22u mag. Het enige wat je zou kunnen doen is eventjes langsgaan met een appeltaart :wink: en vriendelijk uitleggen dat jullie en jullie kinderen er toch wel behoorlijk last van hebben. Je zou dan kunnen vragen hoelang het nog gaat duren en vragen of ze een beetje willen proberen het grove geschut zo vroeg mogelijk te doen (voor zover mogelijk). Sterkte! Kan me voorstellen dat het best vervelend is.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 okt 2011 12:32

Wij zijn op gesprek geweest, ik wilde nl ook weten welke onderwijsmethode zij toepasten en hoe de doorstroom naar het voortgezet onder was was; althans naar welk niveau. Ook dat vind ik wel belangrijk. Ook dat vind ik nl erg belangrijk, de basis voor je verdere schoolprestaties wordt wel op de lagere school gelegd. Manlief heeft zelf op een slechte basisschool gezeten, waar de norm LTS was en merkt daar, terwijl hij toch WO geschoold is, nog steeds wel de gevolgen van.

Nog over de schooldiscussie; ik zou zelf niet voor reformatorisch onderwijs kiezen. Ik vind dat te ver afstaan van hoe wij zelf denken. En ik ben ook bang hoe daar de bijbelse verhalen verteld worden. Word er een beperkt aanbod van genade aangeboden of voor alle kinderen? Vooral zoonlief zou hier erg ontvankelijk voor zijn. Nadat wij het bijbelverhaal van Noach uit de kinderbijbel hadden voorgelezen dacht hij dat God boos op hem was als het regende. Idem met het verhaal van Mozus in het biezen mandje; hij vroeg nl of zijn broertje straks wel bij hem mocht wonen. Daarom wil ik hem naar een school toesturen waar Gods liefde voorop staat.

Daarbij heb ik mijn twijfels over de weerbaarheid van kinderen in de maatschappij als ze 'beperkt'worden opgevoed. Ik heb nl erg veel om mij heen gezien dat kinderen die alleen maar op een vrijgemaakte of refo school zaten compleet de weg kwijt raakten als ze gingen studeren. Toen werden ze met vragen geconfronteerd waar ze nog nooit over na hadden hoeven denken. Aan de andere kant wil ik ook chr. onderwijs zodat mijn zoon als hij 4-10 jaar is niet hoeft uit te leggen waarom hij op zondag niet naar bepaalde verjaardagen gaat van klasgenootjes. En dat is wel iets wat speelt op een openbare of alleen in naam chr. school. Dus al met al veel afwegingen. Voor ons tellen schoolprestaties en godsdienstonderwijs eigenlijk net zo zwaar bij de schoolkeuze en wij denken dat wij de basisschool die aan deze eisen voldoet in de buurt hebben gevonden.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 10 okt 2011 12:37

paprikameisje2 schreef:Dus, fijn als het aansluit, maar op elke school is rotteheid, en overal weten ze rare woorden te noemen.

Absoluut, maar de benadering áls die woorden gebruikt worden is wel anders volgens mij. Voor onze oudste zijn wij indertijd wezen kijken op een openbare school voor speciaal onderwijs (Cluster IV). We waren daar in een klas waar de juf aan het voorlezen was. Als dan in dat boek (bastaard)vloeken voorkomen en de juf leest die zonder blikken of blozen voor, weet ik al genoeg; onze zoon zou die woorden gelijk overnemen en er zou niks van gezegd / niet over gepraat worden.

Bij ons in de buurt is geen reformatorische school, dus gaan ze naar een christelijke basisschool. Het komt regelmatig voor dat we ergens niet achter staan, maar er is gelukkig altijd een goed gesprek mogelijk. Inmiddels -na 9,5 jaar- weten school en veel ouders heel goed wat ze aan ons hebben: enthousiaste, betrokken, actieve ouders die over sommige dingen wat rechtser/strenger (net hoe je 't noemen wilt :wink: ) denken dan de meeste anderen, maar we worden zeker geaccepteerd en ook gewaardeerd.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 10 okt 2011 12:43

Heb de nieuwe buren zaterdag, toen ze bezig waren, uitgenodigd voor een kopje koffie. Daar waren ze wel voor in. Mijn man en ik wouden ook niet wat zeggen van de herrie tot ong. 22u omdat ze nu eenmaal aan het verbouwen zijn, het er een beetje bijhoort, 22u inderdaad een wettelijke richtlijn is en we zijn stiekum ook een beetje bang om gelijk als 'zeurburen' gekend te worden.
Maar zaterdag voorzichtig een beetje gepolst hoe het gaat, wat ze aan het doen zijn enz. Maar ze hopen deze week al al het grove werk (breken, enz) klaar te hebben... :-)! En vorige week hadden ze de hele week vakantie genomen om hard op te schieten maar vanaf nu gaat het in de avonduren en op zaterdag. Dus de kids kunnen dan iig deze week al heerlijk 's middags weer slapen!

Over onderwijs; ik vind het belangrijk dat het aansluit bij thuis. Iig bij basisonderwijs. In de eerste plaats om het Bijbelse onderwijs maar ook kennis, de voorbeeldfunctie van juf en meester, het vormen van het geweten enz. Vind het belangrijk dat het gefundeerd is op de Bijbel en dat ze leven naar en vanuit de Bijbel. Geloof dat dit een belangrijke basis is voor je leven en een aanvulling (niet vervanging of gelijk aan) op thuis. Een steuntje in de rug zeg maar.

Terug naar “Archief”