Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor tante-tortel » 27 jul 2009 19:28

Misschien moeten mensen leren om eens meer tevreden te zijn met wat ze hebben. En in dit geval kunnen krijgen.
En ik vind het al anders klinken als iemand zoals in jou geval zou zeggen: wij gaan dit jaar niet op vakantie want we hebben een huis gekocht.
Inplaats van: we kunnen dit jaar niet op vakantie. En dan wil dat anderen zeggen hoe jammer en zielig dat is.
Wees toch gewoon blij met wat je hebt en als mensen je iets aanbieden en je het niet wilt moet je dat gewoon zeggen.
Zo van: nee, hoor het is prima zo om thuis te blijven wij vermaken ons wel. Dankje wel voor het aanbod.
Zo iets zou al een stuk schelen.

Mijn moeder zei vroeger al: lievere koekjes worden er niet gebakken.

Dus liever in een huisje wat door de diakonie betaald moet worden dan in een tent die gratis is vind ik een kromme redenering.
Trouwens de reis kostte ook niets want we zouden ze zelfs willen brengen. Want ik weet dat een treinreis e.d. ook nog in de papieren kan lopen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 jul 2009 19:58

tante-tortel schreef:Misschien moeten mensen leren om eens meer tevreden te zijn met wat ze hebben. En in dit geval kunnen krijgen.
En ik vind het al anders klinken als iemand zoals in jou geval zou zeggen: wij gaan dit jaar niet op vakantie want we hebben een huis gekocht.Inplaats van: we kunnen dit jaar niet op vakantie. En dan wil dat anderen zeggen hoe jammer en zielig dat is.Wees toch gewoon blij met wat je hebt en als mensen je iets aanbieden en je het niet wilt moet je dat gewoon zeggen.

Geval 1: was dus een kwestie van keuzes maken
Geval 2: aandacht vragen.

Mijn tenen blijven gewoon krom staan. Ik bemerk dat jij iedereen over 1 kam scheert. Er zijn genoeg gezinnen die niet op vakantie kunnen en dat gewoon voor lief nemen zonder te zeuren (zoals jij het noemt). Of wel alles met beide handen aanpakken. En dat jij een aantal ondankbare, zeurende mensen tegen bent gekomen maakt al die andere mensen nog niet tot zeurders.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jul 2009 20:07

Ik denk dat TTeen punt heeft door te zeggen dat mensen een vakantie geen luxe meer vinden maar een primaire levensbehoefte. Ik ben het ook met haar eens dat het de vraag is of een vakantie door een diaconie betaald moet worden.

Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat mensen liever geen gebruik willen maken van de caravan of iets dergelijks van iemand uit de kerk. Ik zou ook bang zijn dat er dingen kapot zouden gaan of dat het niet schoon genoeg achtergelaten is. Gepraat wordt er snel genoeg onder kerkmensen. Of ik zou het gevoel hebben dat ik iets terug moet doen om te bedanken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 jul 2009 20:12

Ik ben het wat betreft dat eerste ook helemaal met je eens ajl. Ik vind vakantie ook echt geen primaire levensbehoefte. Dat maken mensen er steeds meer van, maar dat is het gewoon niet. Zonder vakantie overleef je wel. Dus ik denk idd ook dat een vakantie niet door de diakonie betaald moet worden, ik denk niet dat ze daarvoor zijn, zij zijn er voor mensen die niet in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien.

Mij lijkt het ook echt niks om in een caravan van iemand uit de kerk te gaan zitten. Ik zou doodsbang zijn dat er iets kapot gaat of dat mijn kind over de bank kwijlt. en dan kan de eigenaar nog zo vaak zeggen dat dat niet erg is, ik vind het wel erg. Ik neem nu al mijn eigen vloerkleedje mee, en eigen speelgoed, en mag Jurian absoluut niet aan de box 'eten' van het kindje van mijn vriendin. Daarom zou ik al helemaal niet kiezen voor een vakantie in een huisje/caravan/tent van een bekende. Maargoed, dat is meer een gevoel denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 27 jul 2009 20:34

TT, volgens mij heb jij veel 'zeur'mensen om je heen... :-k
De mensen die ik ken, die niet op vakantie kunnen, zeuren daar helemaal niet over. Ik denk dat het probleem helemaal niet zo groot is, als jij het maakt. Mensen met financiële problemen willen graag elke dag eten op tafel, en zijn veel meer geholpen met een krat boodschappen, dan met een vakantie die betaald word door iemand anders. Zij denken misschien: Een vakantie is geen primaire levensbehoefte, dat wil een ander niet laten betalen! :mrgreen:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 27 jul 2009 21:10

mw schreef:
tante-tortel schreef:Misschien moeten mensen leren om eens meer tevreden te zijn met wat ze hebben. En in dit geval kunnen krijgen.
En ik vind het al anders klinken als iemand zoals in jou geval zou zeggen: wij gaan dit jaar niet op vakantie want we hebben een huis gekocht.Inplaats van: we kunnen dit jaar niet op vakantie. En dan wil dat anderen zeggen hoe jammer en zielig dat is.Wees toch gewoon blij met wat je hebt en als mensen je iets aanbieden en je het niet wilt moet je dat gewoon zeggen.

Geval 1: was dus een kwestie van keuzes maken
Geval 2: aandacht vragen.

Mijn tenen blijven gewoon krom staan. Ik bemerk dat jij iedereen over 1 kam scheert. Er zijn genoeg gezinnen die niet op vakantie kunnen en dat gewoon voor lief nemen zonder te zeuren (zoals jij het noemt). Of wel alles met beide handen aanpakken. En dat jij een aantal ondankbare, zeurende mensen tegen bent gekomen maakt al die andere mensen nog niet tot zeurders.

Ik had het ook niet over die gezinnen die dat wel doen. Ik heb dat ook niet gezegd dat het allemaal ondankbare zeurende mensen zijn dat maak jij er van.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jul 2009 22:47

MissF schreef:Mij lijkt het ook echt niks om in een caravan van iemand uit de kerk te gaan zitten. Ik zou doodsbang zijn dat er iets kapot gaat of dat mijn kind over de bank kwijlt. en dan kan de eigenaar nog zo vaak zeggen dat dat niet erg is, ik vind het wel erg. Ik neem nu al mijn eigen vloerkleedje mee, en eigen speelgoed, en mag Jurian absoluut niet aan de box 'eten' van het kindje van mijn vriendin. Daarom zou ik al helemaal niet kiezen voor een vakantie in een huisje/caravan/tent van een bekende. Maargoed, dat is meer een gevoel denk ik.

Tja, maar of je nu iets kapot maakt van een bekende of een onbekende, het is net zo 'erg'. Daar zou ik me van tevoren dus echt niet druk over maken.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jul 2009 06:19

In mijn kerk is er de actie 'vakantiegeld delen', vind ik best een goed initiatief. Maar ik moet toegeven dat ik er niet aan mee heb gedaan...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 jul 2009 06:46

Ik denk dat ik er ook niet al te enthousiast aan zou hebben meegedaan, Lalage. Volgens mij komt dat omdat een ieder een totaal ander inzicht heeft in hoe het geld te besteden. Ik ken ook een gezin die vaak steen en been klagen en bij het minste of geringste roepen: geen geld voor. Ok, ze hebben een aantal kinderen maar volgens mij maakt het ook heel veel uit hoe je bestedingspatroon is, toch? Wij hebben ook een grotere auto nodig, maar het is, volgens onze berekeningen, wel de goedkoopste MPV. Je kunt 10 shirts bij een low-budget winkel kopen maar ik koop er dan liever 5 in de uitverkoop van een kwalitatief beter merk zodat ze veel langer mooi blijven.

Mijn vorige buuf leende haar caravan uit aan haar broer met gezin die ook weinig te verteren hadden. Elke avond haalden ze ijs en vertelden aan iedereen dat ze de caravan gratis hadden en de diaconie hun verblijf betaalde :shock:
ja, dat is mijn mening dan he.....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 07:39

Nou dat ze iedere avond ijs zouden halen zou mij echt niet uitmaken.
Maar het is waar, je hebt altijd mensen die zich er bijna op laten voorstaan dat ze iets niet kunnen vanwege het niet hebben van geld.
Terwijl er ook genoeg mensen zijn die niet klagen maar waar je van weet dat ze het ook niet breed hebben. Die klaagloos gewoon niet op vakantie gaan.
Zulke mensen zijn gewoon tevreden met wat ze hebben en krijgen.
Ik zou ook mijn vakantie geld niet geven aan de diakonie omdat ik daar vaak verkeerde besteding van zie.
Dan geef ik wel gewoon zo iets aan de mensen in mijn omgeving waarvan ik denk dat ze het wel kunnen gebruiken, inderdaad gewoon een doos met boodschappen voor de deur zetten. En met sinterklaas een doos met kadotjes. Maak je geen zorgen dat doen wij ook gewoon.

Het gaat me meer om het voorbeeld wat ik gaf van mensen die zeurden dat ze niet konden omdat ze geen geld hadden, waarbij aangeboden is om gratis te kunnen gaan, wat ze niet aannamen( wat hun goed recht is het moet tenslotte niet) maar achteraf tegen mensen klaagden dat ze niet op vakantie konden en dat er toch wel mensen waren die gerust hun tent aan hun hadden kunnen uitlenen! Die dus deden alsof niemand dat had gedaan. En vervolgens in de herfstvakantie van de diakonie in een bungalow op een park mochten gaan zitten.
Kijk zulke mensen verpesten het dan voor de anderen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 jul 2009 09:51

ik bedoelde dat ze vertelden dat de diaconie hun ijsje nog betaalde! 'k zou me schamen, een doos cornetto's halen en daarvan eten en niet een ijsje uit het cafetaria halen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 10:13

*Annet* schreef:ik bedoelde dat ze vertelden dat de diaconie hun ijsje nog betaalde! 'k zou me schamen, een doos cornetto's halen en daarvan eten en niet een ijsje uit het cafetaria halen.

Dat doen wij trouwens toch altijd al, scheeld weer een hoop geld en zo kun je vaker een ijsje nemen... :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jul 2009 19:23

Tja, er zijn waarschijnlijk ook veel mensen die het moeilijk vinden om goed met hun geld om te gaan, bijvoorbeeld omdat ze dat nooit van hun ouders hebben geleerd. Ik zag net in een tv-programma een stel dat door de kredietcrisis werkeloos is geworden (allebei, triest hoor). Die mevrouw ging naar de supermarkt en zei: "Kijk 3 pakken Dubbelfriss voor de prijs van 2, daar let ik nu wel meer op!" Dan denk ik meteen: je kunt ook limonade/thee/water drinken in plaats van die dure pakken frisdrank. Maar blijkbaar bedenkt die mevrouw dat helemaal niet.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 28 jul 2009 22:07

Ja, dat is zo. Maar misschien heeft die mevrouw wel weer iets wat jij koopt of ik waarvan zij zegt dat kun je ook goedkoper door dit of dat te doen.

Ik zag net op tv een innitiatief van een campingbaas die voor arme gezinnen een aantal caravans beschikbaar heeft gesteld met daarbij bonnenboekjes voor b.v. graits een ijsje, een uitje, pizza enz. Dat had hij geregeld met allemaal plaatselijke ondernemers die allemaal iets leverden.
Best goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 jul 2009 22:23

Ja, ik zag het net ook bij Hart van Nederland. Een leuk initiatief!
Afbeelding

Terug naar “Archief”