Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor ajl » 06 okt 2011 13:15

Onze box staat meer in de hoek, maar dat is meer praktische noodzaak. Verder hebben wij geen plek. Ik moet wel zeggen dat ik het voor de kids wel eens saai vond en daarom snel geneigd was om ze met een dik kleed bij ons op de grond te leggen. Als ik de ruimte had, zou ik ze meer bij ons neerleggen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 06 okt 2011 13:23

Wij hebben de box op meerdere plaatsen gehad. De oudste vier stonden in de kamer, maar van alle manieren dat ik 'm daar neer kon zetten (in de zithoek / met zicht op de keuken / in de achterkamer / naast het raam) beviel één plekje toch het best. Dat was die waarvandaan ze én in de zithoek én richting de keuken konden kijken. Als ik op de bank zat, was het kind in 't zicht en als ik heen een weer liep naar de keuken, zagen ze me ook regelmatig.

Bij de tweeling stond er één box noodgedwongen tussen de kast en het bankstel, in de verste hoek van onze L-vormige kamer, maar dat vond ik niks. Als je op de bank zat, was 't gezellig, maar verder zag en hoorde ik hem niet en hij mij niet.

De jongste twee hebben vooral in de keuken gestaan. De jongste zeker, nu de keuken veel ruimer geworden is. We leven daar helemaal, dus hoort de box er ook. Bij de op-een-na-jongste klapte ik de box weleens in en zette hem dan in de kamer, dat ging heel makkelijk. Verder was zij meer 'los' als haar broers, dat ging vaak ook prima.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 okt 2011 13:33

hier de box ok bij het raam, kunnen ze mooi als ze groter zijn, naar buiten koekeloeren!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 okt 2011 13:35

MissF schreef:oh wat lief Evelien, en wat klein nog :D Ben je lekker aan het genieten van hem?

Ja ik geniet echt van hem (ondanks dat hij even niet lekker in z'n fel zit)..... de nachten worden steeds minder zwaar. Maar goed ik heb ook geen ander kindje rond lopen he dus ik hoef er niet perse (vroeg) uit. Vandaag ben ik pas om 11 uur gaan aankleden. Heerlijk.
En tussen de middag ben ik even een uurtje gaan liggen en daar knap ik wel van op.

Het is echt heel gek, een kindje van jezelf. Zo bijzonder mooi.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 okt 2011 13:50

Onze box staat tussen de eet en woonkamer in lekker centraal hij kan ook op andere plekken staan maar wij vinden dit het fijnst.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 okt 2011 22:13

De box stond hier in de hoek voor het raam, konden ze lekker naar buiten kijken. We hebben een langwerpige kamer/keuken ineen dus ze waren er altijd bij.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 07 okt 2011 12:59

Hier stond de box op de enige mogelijke plek: naast de bank. Wij hebben een klein huis, alles gelijkvloers, dus weinig mogelijkheden om de box te verplaatsen.

Grappig, al die verschillen mbt strijken etc. Hier wordt zo min mogelijk gestreken :mrgreen: . Vind het zo zonde van mijn tijd! Alleen overhemden van manlief worden gestreken, en die heeft hij gelukkig weinig aan :-oo !

Nog even iets heel anders: wij zijn voor zoonlief op zoek naar een goede basisschool. We wonen hier nu 5 jaar, maar hebben niet zoveel inzicht in de gang van zaken op de omliggende basisscholen. Waar letten jullie op bij het kiezen voor een basisschool en wat vinden jullie belangrijke zaken op school? Kijken jullie alleen naar het beleid en de lesprogramma's of ook naar andere dingen?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 okt 2011 18:20

Hier is de keus nogal simpel. We willen een christelijke school, waar ook echt nog genoeg mee gedaan wordt. Dus niet eens per week een half Bijbelverhaal en een meester die niet in God gelooft. Eigenlijk willen we ook niet reformatorisch. Maar dan blijft er geen enkele school over binnen 2 kilometer van ons huis. Wel op 6 kilometer rijden, maar dat vindt mijn man echt te ver. En het is ook nog eens de brug over waar enorm veel file is, dus ben je de halve dag aan het rijden, dat willen we ook niet.
Dus bleef de keus tussen 1 christelijke school waar dus niet alle leraren nog in God geloven, of een reformatorische school waar bepaalde dingen zijn waarin wij ons aan moeten passen (onze dochter moet daar een rok dragen, psalmen leren ze aan op hele noten etc), maar dat is niet erg. Helaas is de school niet heel erg vooruitstrevend en is het dorp zelf een beetje zo van: ga maar lekker met je handen werken, leren is niet zo nodig.
Maargoed, dat nemen we dan maar voor lief.
Voor onszelf staat het christelijk geloof voorop, we willen dat onze kinderen genoeg Bijbelkennis meekrijgen en meesters en juffen hebben die zelf ook geloven en dat uitstralen. Dan komt de lesstof voor ons een beetje op een 2e plek, omdat we verder weinig keus hebben.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 07 okt 2011 18:42

Wij geven onze kinderen op bij de refomatorische scholen (1 bestuur) en je kind word dan automatisch ingedeeld bij de school van je wijk. Haha, klinkt wel heel gemakkelijk...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 07 okt 2011 19:02

Miss F, oudercommissie en medezeggenschapsraad, je hebt toch een stukje pabo gehad :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 okt 2011 20:26

Wij hebben bewust niet voor een school bij ons in de wijk gekozen. IN de wijk zitten 3 scholen, katholiek/daltononderwijs, openbaar en een christelijke school. De christelijke school is voor mensen die nergens aan doen heel zwaar, er wordt wel eens gebeden voor zieke kinderen en een keer per week een bijbelverhaal, maar toen ik hoorde dat ze het kerstverhaal op R&B hadden gezet in Maria in de supermarkt beviel had ik echt zoiets van laat maar. Nu hebben wij gekozen voor een chr school in een naburig dorp. Daar was ook de keus uit 2 scholen, maar van 1 school kreeg manlief echt de kriebels...geen kerstboom, anti werkende moeder ( zoonlief zou dan als enige overblijven en naar de BSO gaan), erg kliekerig qua kerk. Dus het is de andere chr school geworden. Hier gaat ongeveer 50% van de kinderen naar de kerk, maar het onderwijzend personeel is wel kerkelijk meelevend. Daarbij was ook op de laatse school het onderwijs ook beter en ook dat vind ik toch wel erg belangrijk.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 07 okt 2011 21:27

MissF schreef:Hier is de keus nogal simpel. We willen een christelijke school, waar ook echt nog genoeg mee gedaan wordt. Dus niet eens per week een half Bijbelverhaal en een meester die niet in God gelooft. Eigenlijk willen we ook niet reformatorisch. Maar dan blijft er geen enkele school over binnen 2 kilometer van ons huis. Wel op 6 kilometer rijden, maar dat vindt mijn man echt te ver. En het is ook nog eens de brug over waar enorm veel file is, dus ben je de halve dag aan het rijden, dat willen we ook niet.
Dus bleef de keus tussen 1 christelijke school waar dus niet alle leraren nog in God geloven, of een reformatorische school waar bepaalde dingen zijn waarin wij ons aan moeten passen (onze dochter moet daar een rok dragen, psalmen leren ze aan op hele noten etc), maar dat is niet erg. Helaas is de school niet heel erg vooruitstrevend en is het dorp zelf een beetje zo van: ga maar lekker met je handen werken, leren is niet zo nodig.
Maargoed, dat nemen we dan maar voor lief.
Voor onszelf staat het christelijk geloof voorop, we willen dat onze kinderen genoeg Bijbelkennis meekrijgen en meesters en juffen hebben die zelf ook geloven en dat uitstralen. Dan komt de lesstof voor ons een beetje op een 2e plek, omdat we verder weinig keus hebben.

Nou, Missf, had ons verhaal kunnen zijn! Na heeeel lang wikken en wegen zijn we er bijna over uit dat het toch de reformatorische school word. Het (christelijke) onderwijs hier is heel erg goed. + het feit dat straks meerdere nichtjes en neefjes van onze kinderen ook op die school zitten en ook de kinderen van de zondagschool.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 okt 2011 21:38

ajl schreef:toen ik hoorde dat ze het kerstverhaal op R&B hadden gezet in Maria in de supermarkt beviel had ik echt zoiets van laat maar.

Dat zou ik dan juist wel weer kunnen waarderen. Want wedden dat al die leerlingen die daar naar hebben gekeken en aan gewerkt hebben later - wanneer ze misschien nooit meer het het geloof in aanraking komen - meer weten van het Kerstverhaal dan wanneer het volledig buiten hun interessegebied heen werd voorgelezen vanuit de Bijbel?

MissF, ik vind dat nogal wat, dat je het onderwijs minder belangrijk vindt dan de godsdienstige opvoeding vanuit school. Onderwijs lijkt mij het belangrijkste van school, godsdienstige opvoeding geef je thuis en in de kerk. Maar dat is mijn mening, de meeste refo's vinden dat natuurlijk niet - ik spreek geen oordeel uit, ik verbaas mij alleen, dat je dan het onderwijs zelf maar 'voor lief' neemt. Ben je dan zo bang voor 'foute' invloeden?

Als zoonlief hier thuis komt met foute invloeden, dan praten we daar over en gaan er mee aan de slag. Zo wordt hij weerbaar, enzo. Laatst speelde hij bij een vriendje en ze mochten tv kijken. Een of ander tekenfilmpje, waarbij een figuur hel boos begon te schelden. En wat zei hij? "Dit wil ik niet zien, die praat raar!"

Goed zo, jongen! Die moeder helemaal verbaasd, vond het toch eigenlijk ook wel ver gaan en de tv ging uit. En nee, dat doet hij misschien niet altijd, ik maak mij geen illusies, maar dat is wel de wereld waarin hij opgroeit en nu is hij 4 en ik merk al gewoon, dat we hem op een bepaalde manier weerbaar maken en leren wat wel en niet kan en dat je daar gerust iets van kan en mag zeggen. Dit is toch ook gewoon de wereld waarin ze later moeten functioneren? Dat leren we hem en ik ben daar echt helemaal niet bang voor.

Zomaar mijn gedachten, een ieder mag er natuurlijk anders over denken, maar ik blijf me best wel verbazen over die angst, want zo komt het wel een beetje op mij over.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 okt 2011 08:39

Natuurlijk is geloofsopvoeding ook thuis en in de kerk. Maar als ik bereken hoeveel uren Jurian straks op school zit en hoeveel hij er thuis is, dan zijn die uren op school toch echt meer. Tenminste, de uren dat hij wakker is natuurlijk.
En voor een jong kind is de juf of meester de held, en een kind gelooft zo'n beetje alles wat die meester of juf zegt. Dus als de juf dan zegt dat het opstandingsverhaal maar deels of niet klopt, dan gaat dat mij veel te ver. Daarnaast vind ik Bijbelkennis heel erg belangrijk. Ik zat op een gewone PC school, met Namen en Feiten enzo, en heb best wat parate kennis. Mijn man zat op een zeer strenge refo school, absoluut niet onze keus nu, maar hij weet gewoon zo veel van de Bijbel, en ik denk ook dat die achtergrond van toen de reden is dat hij uiteindelijk bij de kerk is gebleven.
Ik denk dat een mens die kennis nodig heeft om in lastige tijden, wanneer je als mens een beetje in een dip zit qua geloof, toch te blijven geloven.

En jamillah, mijn man is al vast van plan om in die ouderraad te gaan :mrgreen:

Ik vind een goede christelijke basisschool erg belangrijk. Middelbare al iets minder, en daarna moet hij het helemaal zelf weten. Maar op die basisschool worden ze zo gevormd. En ik weet ondertussen uit ervaring van mijn broertje en zusje, die op dezelfde school zaten als waar Jurian heen gaan, dat het veel makkelijker is om thuis wat meer te doen aan stimuleren van het leren, dan aan een kind op andere gedachte te brengen, omdat de juf zegt dat delen van de Bijbel niet waar zijn o.i.d. En elke school moet aan eisen voldoen qua leren. Ook deze school, dus echt achterstand zal het niet zijn, gewoon wat minder modern.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 okt 2011 08:52

Ik herken dat echt totaal niet. Ik heb zelf niet op een christelijke basisschool gezeten en met mijn geloof is niets mis. Mijn ouders spraken er gewoon goed over met ons, we hielden school en kerk eigenlijk prima gescheiden, geen enkel probleem. Sterker nog, ik leerde er om op te komen voor mijn geloof, om er gewoon over te praten, enzo. Ik ben daarom juist erg blij, dat zoonlief in de klas zit met allemaal kinderen met een verschillende achtergrond. Net zoals dat is in het echte leven. Maar goed, een reformatorische school past natuurlijk ook voor geen meter bij onze manier van leven, denken en geloven, dus dan is het misschien wel logisch, dat ik niet goed kan begrijpen, waarom je je kinderen in zo'n sub-wereldje 'opsluit'. Dat bedoel ik niet perse negatief, want ik ben er van overtuigd, dat het een hele warme en veilige omgeving zal zijn voor een kind om in groot te groeien. Maar ik vind het dan wel spannend voor wat daarna komt, zeg maar.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”