Berichtdoor trijntjejohanna » 14 mei 2008 15:06
vandaag in Het Laatste Nieuws, de ouders aan het woord. En ze blijven echt klagen over het kapotte raam...
«Goed: we weten dat we onze kinderen niet alleen in de auto mogen achterlaten. Maar Kenji (1) sliep vredig, de auto was gekoeld en we waren direct terug.» Dat zeggen Thomas Vanderlinden (29) en Nathalie Geenens (27) uit Ronse. De politie brak zondagmiddag een ruit van hun auto, omdat ze oordeelden dat het achtergelaten jongetje in de warme auto in gevaar was. «Een totaal overdreven reactie», vindt het koppel.
«We zijn zondag even voor de middag binnengewipt in een sportwinkel in Vichte. We hadden niet veel tijd, want we werden voor het middagmaal verwacht bij familie. Kenji lag rustig te slapen. We weten dat je je kind niet alleen mag achterlaten in de auto, maar we zouden niet lang wegblijven. En Kenji is een moeilijke slaper. Als we hem dat dutje niet zouden gunnen, zou hij de hele middag lastig zijn. Dus zijn we alleen met Kimberly (3) naar de winkel gegaan», vertelt Nathalie. «Bovendien was onze wagen onder het rijden door de airconditioning afgekoeld», vult Thomas aan. «Het was er fris, de temperatuur kon op die paar minuten niet hard stijgen.»
«Na hooguit een halfuur was ik terug», zegt Nathalie. «Kimberly wou nog met haar papa naar een springkasteel, maar ik wou Kenji zien. Toen ik op de parking kwam, stond er politie. Ik schrok me een bult. Een agent zei: 'Mevrouw, we hebben een raampje moeten inkloppen omdat uw zoon aan het stikken was.' Ik vreesde het ergste, maar Kenji zat braaf bij een agent op schoot.»
Een parkeerwachter had de slapende Kenji opgemerkt en de politie gebeld. Die liet de nummerplaat omroepen in het nabije shoppingcenter Molecule. Toen er geen reactie kwam, grepen de agenten in. «We zaten in een winkel ernaast», windt Thomas zich op. «Waarom hebben ze ons daar niet gezocht? Die ruit stukslaan was compleet overdreven. En waarom is er geen dokter bijgeroepen, als ze écht dachten dat Kenji in levensgevaar was? Hij mankeerde niets, hij was nooit in gevaar. Of toch: de auto lag vol splinters, tot in het kinderstoeltje. Ik heb me erover opgewonden, ja. Ik heb de politie gevraagd of dat wel verantwoord was.»
Voor rechter?
Het parket van Kortrijk onderzoekt nog of het de ouders voor de rechter brengt. «We willen eerst nagaan bij het parket of er eerder problemen waren.» Kind & Gezin laat weten dat ze ouders altijd op het hart drukt hun kinderen nooit alleen te laten, en zelfs bij het slapen in de buurt te blijven.
Precies een jaar geleden stierven zowel in het Vlaams-Brabantse Halle als in Baarle-Nassau, net over de Nederlandse grens, twee peuters nadat hun moeder hen in een verhitte wagen achterliet. «Maar die moeders waren hun kind compleet vergeten en lieten het een hele dag achter. Dat zouden we nooit doen», zegt Nathalie. De autoruit is intussen hersteld. «Want we hebben twee kinderen. Het zou onverantwoord zijn zo rond te rijden», aldus de ouders.