De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor alexander91 » 11 mar 2014 09:19

mealybug schreef:Maar er is slechts 1 Weg en dat is Hij Die zei: Ik ben de Weg .
Hier komt weer een zijweggetje:, let vooral op het ''streepje voor'' van de gedoopte kinderen, een verwijzing naar wat uit vlees geboren is, dus.
Iemand die zich verhardt, zal het inderdaad niet zien dat het genade is om in een christelijk gezin geboren te worden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 mar 2014 09:26

Jvslooten schreef:Wie zij dat?

Jvslooten ; Wie zijn dat ? of wie zei dat ? :D

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 11 mar 2014 09:30

Marnix schreef:
Ik zie in de Bijbel mensen die na 1 korte preek meteen belijdenis doen en zich laten dopen. :)

Dat is ook niet zo vreemd, dopen volgt op tot geloof komen.
Als men tot geloof komt, legt men het oude leven op en staat op in een nieuw leven met Jezus. je hoeft daar geen examens voor te doen, het is een startpunt, onderwijs volgt daarna.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 09:33

Jvslooten schreef:Wie zij dat?
rotterdam schreef:Jvslooten ; Wie zijn dat ? of wie zei dat ? :D
Bedankt, ik heb het aangepast.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 12:25

alexander91 schreef: Iemand die zich verhardt, zal het inderdaad niet zien dat het genade is om in een christelijk gezin geboren te worden.

Je verdraait een en ander.
Het is een voorrecht om in een gezin geboren te zijn, waarvan de ouders gered zijn, maar het helpt niets totdat je zelf het genade aanbod hebt aangenomen en je ook gelooft.
DAT is het moment , waarop de gelovige verzegeld wordt met de heiige Geest, niet eerder.
Ef.1:13

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:40

Op Telegraaf.nl staat een oproep om mee te praten over de doop:
Vijftien maanden geleden beviel Gisele Bundchen van haar dochtertje Vivian. Het topmodel en haar geliefde Tom Brady lieten het meisje afgelopen week dopen. VROUW is benieuwd of jullie kinderen gedoopt zijn en waarom.

Gisele Bundchen is niet de enige bekendheid die haar dochtertje liet dopen. Zo ging zangeres Fergie haar voor en werden ook alle kinderen van het koninklijk huis gedoopt. Toch is het anno 2014, met de ontkerkelijking, niet meer zo vanzelfsprekend om de kids te laten dopen.

Waar kinderen vroeger vrijwel direct gedoopt werden uit gewoonte is het tegenwoordig een onderwerp van discussie. Zo zijn er nog steeds ouders die kinderen laten dopen uit traditie of omdat ze kinderen iets willen meegeven.
Daarnaast zijn er ook veel ouders die de kinderen bewust niet laten dopen omdat ze vinden dat ze dit zelf mogen beslissen als ze oud genoeg zijn. Zodat ze zich bewust zijn van waar ze voor kiezen.

In gezinnen komt het ook vaak voor dat één van de twee ouders wel veel waarde hecht aan een geloof en de ander niet. Veel echtparen proberen hier een middenweg in te vinden.
Hebben jullie de kinderen laten dopen? Waarom wel of waarom niet? Wat zouden jullie doen als manlief de kids wel wilt laten dopen maar jij niet?
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 11 mar 2014 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:17

schelpje3 schreef:Praat mee!
Wat is precies de bedoeling? Wil je:

- je medeforumers op hoogte stellen van dit bericht;
- je medeforumers oproepen om op telegraaf.nl te gaan reageren;
- je medeforumers oproepen om op dit topic mee te praten over hetzelfde onderwerp?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 13:22

Jvslooten schreef:Wat is precies de bedoeling? Wil je:

- je medeforumers op hoogte stellen van dit bericht;
- je medeforumers oproepen om op telegraaf.nl te gaan reageren;
- je medeforumers oproepen om op dit topic mee te praten over hetzelfde onderwerp?

Nee joh, ik zie dat nu pas, dat staat onder het artikel zelf :lol:
Is dus geen oproep van mij. Ik zal hem even weghalen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 mar 2014 13:32

alexander91 schreef: Iemand die zich verhardt, zal het inderdaad niet zien dat het genade is om in een christelijk gezin geboren te worden.
mealybug schreef:Je verdraait een en ander.
Het is een voorrecht om in een gezin geboren te zijn, waarvan de ouders gered zijn, maar het helpt niets totdat je zelf het genade aanbod hebt aangenomen en je ook gelooft.
DAT is het moment , waarop de gelovige verzegeld wordt met de heiige Geest, niet eerder.
Ik verdraai niets hoor. In wat je hier neerschrijft zit al een grote inconsequentie.

Wat voor voorrecht heeft het dan volgens jou om in een "gered" gezin geboren te zijn?
En heeft dat dan echt helemaal geen invloed op de keuze om tot geloof te komen?

De feiten en de praktijk spreken je tegen als je de laatste vraag met ja beantwoordt. Feit is dat de meeste christenen in Nederland uit een christelijk gezin komen, terwijl er relatief veel meer niet-christelijke gezinnen zijn. Dat betekent (wat koud gezegd) toch echt dat de kans om christen te worden groter is als je in een christelijk gezin geboren bent. En dat verbind ik met de zegen die God doorgeeft van geslacht op geslacht.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat veel kinderen geloven wat hun ouders geloven of hen vertellen. Dat sommigen er later op terugkomen is een feit, netzoals sommige "volwassengedoopte" mensen dat doen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 mar 2014 16:03

mealybug schreef:Het is een voorrecht om in een gezin geboren te zijn, waarvan de ouders gered zijn, maar het helpt niets totdat je zelf het genade aanbod hebt aangenomen en je ook gelooft.

Zoals je het nu formuleert, zeg je dat het moment waarop iemand gelooft, het moment is waarop die gelovige "verzegeld wordt met de Heil. Geest".

Zo leg je de nadruk op een moment en niet op wat er onder verzegeling verstaan wordt.

Wat versta jij onder en wat is in jou ogen "de verzegeling met de Heil Geest der belofte"?

NB: Dit is géén strikvraag! :!:

bvd
h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 16:25

learsi schreef:Zoals je het nu formuleert, zeg je dat het moment waarop iemand gelooft, het moment is waarop die gelovige "verzegeld wordt met de Heil. Geest".

Zo leg je de nadruk op een moment en niet op wat er onder verzegeling verstaan wordt.

Wat versta jij onder en wat is in jou ogen "de verzegeling met de Heil Geest der belofte"?

NB: Dit is géén strikvraag! :!:

bvd
h.g.
Learsi

De wedergeboorte.
De kruisiging en begrafenis van het lichammelijke, en het opstaan in een nieuw leven in ''de hemelse gewesten''

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 mar 2014 14:54

mealybug schreef:De wedergeboorte.
De kruisiging en begrafenis van het lichammelijke, en het opstaan in een nieuw leven in ''de hemelse gewesten''

Ik ben het helemaal met je eens dat de wedergeboorte gewerkt wordt door de Heilige Geest.
Door dit werk ontstaat er geestelijk leven in de mens. In zekere zin is die mens na die geboorte een geestelijke baby (als in het natuurlijke leven).
Na het ontstaan van dit geestelijke leven zal dit geestelijke leven groeien. Voor groei is voedsel nodig. En daar is ook in voorzien. Deze groei vangt aan na de wedergeboorte (het door Woord en Geest in de mens gewerkte geloof) en gaat door tot de dood of tot het moment dat de Heere terug komt.
Persoonlijk denk ik dus dat we de verzegeling niet tot de wedergeboorte kunnen beperken, daar de Geest in de gelovige woont en de gelovige tot aan (naar) het einde leidt. Deze leiding komt o.a. tot uiting in het "aanreiken" van voedsel.
Daarom denk ik dat de verzegeling een zaak is die begint bij het geloof en het gehele geloofsleven voortduurt.

Het verzegelen uit Efeze1:13 kan niet losgemaakt worden van wat in vers 14 staat.
Vers 13 spreekt over het ontvangen van de Geest, die aan de gelovige gegeven wordt/is.
Vers 14 spreekt over het onderpand van onze erfenis; dit onderpand wordt bij overlijden of de terugkomst van Christus ingewisseld voor een volkomener zaak, de totale verlossing, als we ons vlees niet meer met ons dragen. Hier op aarde een gedeeltelijke verlossing, straks een gehele verlossing.

Nu denk ik dat de verzegeling in ieder geval ziet op het ontvangen van de Heilige Geest en wel door het geloof. In het geloof zelf zit dus ook reeds een mate van verzegeling (de Geest werkt het).

Verzegelen betekent voor mij dat de Geest in mij het besef en en de zekerheid werkt, dat ik een kind van God ben en dat ik later in de door Christus voor ons verworven volheid zál delen.

Met nadruk wordt de Geest hier de Heilige Geest genoemd.
De Heilige Geest brengt ons tot heiligmaking.
Die Geest leidt ons tot de erkenning dat wij zondaar zijn en leidt ons op het pad der heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal.
In die weg leidt de Geest ons, brengt ons in Christus, doet ons leven uit Hem en maakt zo onze uiteindelijke verlossing voor ons zeker.
Verzegeling heeft dan ook in mijn ogen alles te maken met de zekerheid die de Geest door het geloofsleven aan de gelovigen schenkt.

Verzegelen met de Geest heeft dus alles te maken met door de Geest geleid worden.
In die weg zien wij dat wij gemeenschap met Christus hebben.
Want door het werk van de Geest wordt de gelovige voortdurend op Christus gericht.
Zo worden wij bij Christus gehouden.
Wij krijgen door de Geest die in ons woont en ons leidt, meer en meer kijk op de strijd tussen ons vlees (dat we tot het einde meedragen) en de Geest.
Zo ontstaat uit de strijd tussen vlees en Geest voor de gelovige de zekerheid, dat we "in Christus" zijn.

Door de verzegeling met de Geest leren we onze broeders en zusters (her)kennen.
Zij toch ontvangen dezelfde verzegeling.

Verzegelen is dus iets dat God doet en waarmee Hij ons tot Zijn eigendom maakt, Hij hangt Zijn zegel aan ons.
En God is een heilig God en verzegelt ons daarom met de Heilige Geest.
Weest heilig, want Ik ben heilig.

Het is voor het eerst dat ik over deze materie nagedacht heb.
Ben daarom benieuwd hoe jij en de anderen hierover denken.

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 12 mar 2014 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 12 mar 2014 15:38

Normaliter bezoek ik middagdiensten vrijwel nooit. Maar afgelopen Zondagmiddag werd ik toch geroepen om de dienst te bezoeken. Ik ging ook samen met iemand anders mee. De dienst op zondag ochtend was voor mij namelijk een beetje 'leeg' geweest, ik had ook totaal niet opgelet.

Het ging over de Bijbelsheid van de kinderdoop. Ik dacht 'oh nee hè, niet wééééér !'. Ik heb namelijk, als fervente baptist, nogal slechte ervaringen hiermee. In een dorpje in Zeeland naar de middagdienst geeest samen met een vriend, thema: de kinderdoop. ellenlang alleen maar de volwassendoop aanvallen. Ben erna zo snel mogelijk weggegaan en ben volgens mij ook niet meer in die kerk geweest daar in dat dorpje. Diezelfde vriend heeft ook alleen maar mijn volwassendoop staan te bekritiseren, is uiteindelijk ook niet geweest. Erg jammer allemaal.

Maar deze preek was anders. Naar wat de dominee zei begreep ik dat er in deze kerk ook wel mensen waren met een andere mening over de doop dan de dominee. Dat hielp wellicht bij de nuance in zijn preek. De dominee vertelde een verhaal over de zendelingen van de Gereformeerde Gemeenten in Papoea. Op een gegeven moment kwam het ogenblik daar dat deze mensen zich wilden laten dopen. Zij zeiden echter: 'en onze kinderen dan? Moeten die niet ook gedoopt worden?' Uiteindelijk werd iedereen dus gedoopt. Dat vond ik toch mooi. Wier zou heden ten dage, als hij tot bekering kwam, gelijk zijn hele gezin laten dopen? Het ging hierbij dus over het concept 'huisdoop'. Een bekering en doop door het hele huis, met daarbij de bekende 'huisteksten'.
De dominee zei ook dat de volwassendoop eigenlijk op de eerste plaats staat in de Bijbel; in de Bijbel zien we vooral heidenen die werden gedoopt. We zien geen kinderen van gemeenteleden die worden gedoopt simpelweg omdat dit niet aan de orde was op dat moment.

Ben ik nu overtuigd door de kinderdoop? Nee, maar ik begrijp het beter. Ten diepste gaat het geschil over of je van mening bent dat je hele gezin al bij Christus hoort als jij bekeerd bent, of dat iedereen die reis en keuze zelf moet maken. Ik vind het mooi om, volgens baptistisch/evangelisch gebruik, je kind wel een zegen mee te geven en je kind christelijk op te voeden, maar de keuze om te dopen toch aan het kind te laten. Maar laten we de doopdiscussies dus niet te hoog oplopen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 mar 2014 18:33

@ EenVasteBurcht

Bedankt voor het delen.

hg
Learsi

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mar 2014 19:18

Inderdaad EenVasteBurcht, bedankt voor het delen! Laten we inderdaad in de eerste plaats begrip tonen voor elkaars standpunt! Dan komen we al een heel end.

Terug naar “Archief”