mealybug schreef:De wedergeboorte.
De kruisiging en begrafenis van het lichammelijke, en het opstaan in een nieuw leven in ''de hemelse gewesten''
Ik ben het helemaal met je eens dat de wedergeboorte gewerkt wordt door de Heilige Geest.
Door dit werk ontstaat er geestelijk leven in de mens. In zekere zin is die mens na die geboorte een geestelijke baby (als in het natuurlijke leven).
Na het ontstaan van dit geestelijke leven zal dit geestelijke leven groeien. Voor groei is voedsel nodig. En daar is ook in voorzien. Deze groei vangt aan na de wedergeboorte (het door Woord en Geest in de mens gewerkte geloof) en gaat door tot de dood of tot het moment dat de Heere terug komt.
Persoonlijk denk ik dus dat we de verzegeling niet tot de wedergeboorte kunnen beperken, daar de Geest in de gelovige woont en de gelovige tot aan (naar) het einde leidt. Deze leiding komt o.a. tot uiting in het "aanreiken" van voedsel.
Daarom denk ik dat de verzegeling een zaak is die begint bij het geloof en het gehele geloofsleven voortduurt.
Het verzegelen uit Efeze1:13 kan niet losgemaakt worden van wat in vers 14 staat.
Vers 13 spreekt over het ontvangen van de Geest, die aan de gelovige gegeven wordt/is.
Vers 14 spreekt over het onderpand van onze erfenis; dit onderpand wordt bij overlijden of de terugkomst van Christus ingewisseld voor een volkomener zaak, de totale verlossing, als we ons vlees niet meer met ons dragen. Hier op aarde een gedeeltelijke verlossing, straks een gehele verlossing.
Nu denk ik dat de verzegeling in ieder geval ziet op het ontvangen van de Heilige Geest en wel door het geloof. In het geloof zelf zit dus ook reeds een mate van verzegeling (de Geest werkt het).
Verzegelen betekent voor mij dat
de Geest in mij het besef en en de zekerheid werkt, dat ik een kind van God ben en dat ik later in de door Christus voor ons verworven volheid zál delen.
Met nadruk wordt de Geest hier de Heilige Geest genoemd.
De Heilige Geest brengt ons tot heiligmaking.
Die Geest leidt ons tot de erkenning dat wij zondaar zijn en leidt ons op het pad der heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal.
In die weg leidt de Geest ons, brengt ons in Christus, doet ons leven uit Hem en maakt zo onze uiteindelijke verlossing voor ons zeker.
Verzegeling heeft dan ook in mijn ogen alles te maken met de zekerheid die
de Geest door het geloofs
leven aan de gelovigen schenkt.
Verzegelen met de Geest heeft dus alles te maken met door de Geest geleid worden.
In die weg zien wij dat wij gemeenschap met Christus hebben.
Want door het werk van de Geest wordt de gelovige voortdurend op Christus gericht.
Zo worden wij bij Christus gehouden.
Wij krijgen door de Geest die in ons woont en ons leidt, meer en meer kijk op de strijd tussen ons vlees (dat we tot het einde meedragen) en de Geest.
Zo ontstaat uit de strijd tussen vlees en Geest voor de gelovige de zekerheid, dat we "in Christus" zijn.
Door de verzegeling met de Geest leren we onze broeders en zusters (her)kennen.
Zij toch ontvangen dezelfde verzegeling.
Verzegelen is dus iets dat God doet en waarmee Hij ons tot Zijn eigendom maakt, Hij hangt Zijn zegel aan ons.
En God is een heilig God en verzegelt ons daarom met de Heilige Geest.
Weest heilig, want Ik ben heilig.
Het is voor het eerst dat ik over deze materie nagedacht heb.
Ben daarom benieuwd hoe jij en de anderen hierover denken.
h.g.
Learsi