homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 03 jul 2006 11:55

Denkertje21 schreef:
aardmannetje schreef: zou je kunnen zeggen dat ook homoseksualiteit niet kan tippen aan het huwelijk zoals God dat als voorbeeld voor de relatie tussen Christus en zijn kerk heeft gekozen?

Daar kun je moeilijk over oordelen. Ik weet wat het is om een homoseksuele relatie te hebben. Juist, met iemand van dezelfde kerk als ik. Een refokerk dus. Velen zullen daar wel weer negatief over oordelen, Maar God staat bij ons in het middelpunt. Samen bidden, samen danken, samen bijbellezen. Samen zoeken naar het plan van onze God.

En dan zeggen dat een homoseksuele relatie niet kan tippen aan het huwelijk? Gaat er bij mij niet in...
het gaat denk ik niet over oordelen, het is een eerlijke vraag...kun je dan uitleggen waarom God het huwelijk als voortreffelijke relatie heeft uitgekozen en deze zelfs vergelijkt met Christus en zijn bruid? ...geen waardeoordeel over hoe goed jij je relatie beleeft en daarin zoekt de wil van God te doen, het is echter geen huwelijk voor zover ik lees in je post.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2006 12:13

Ik denk ook dat een relatie man/vrouw het ideaal is, ook al is daar lang niet alles altijd alles ideaal.

Maar zo'n relatie zit er voor mij niet in. Mag ik het zo zeggen: dat heeft God niet voor mij weg gelegd. Maar Hij heeft wel andere wegen voor me geopend en voor die zorg ben ik God heel erg dankbaar.
Hij heeft mij heel dicht bij zich willen houden.

Op het forum christengay.nl zit nu een Belgische moeder, met twee zonen die allebei homo zijn en zich van de kerk hebben afgekeerd omdat kerkmensen zich van hen afkeerden. Dat snijdt door m'n ziel als ik dat lees! Het kan zo anders!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 08:59

Denkertje21 schreef:Op het forum christengay.nl zit nu een Belgische moeder, met twee zonen die allebei homo zijn en zich van de kerk hebben afgekeerd omdat kerkmensen zich van hen afkeerden. Dat snijdt door m'n ziel als ik dat lees! Het kan zo anders!
geloof jij dat God zulke dingen toch kan gebruiken om er positieve dingen mee te doen, hoe erg ze ook zijn en rot op dat moment?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 jul 2006 09:32

aardmannetje schreef:
Denkertje21 schreef:Op het forum christengay.nl zit nu een Belgische moeder, met twee zonen die allebei homo zijn en zich van de kerk hebben afgekeerd omdat kerkmensen zich van hen afkeerden. Dat snijdt door m'n ziel als ik dat lees! Het kan zo anders!
geloof jij dat God zulke dingen toch kan gebruiken om er positieve dingen mee te doen, hoe erg ze ook zijn en rot op dat moment?

Ikgeloof van wel, maar er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen waardoor mensen dus echt nooit meer in de kerk kwamen en ook totaal niets meer met het geloof hebben. Dat is toch diep triest? Een christelijke gemeente die er voor hun naaste hoort te zijn omdat dat het grootste gebod is van de wet! Ik durf zoiets niet goed te praten.

Natuurlijk worden er fouten gemaakt, ieder mens maakt fouten en ook de kerk ontkomt daar niet aan. Maar moeten wij niet alles op alles zetten om de gemeente staande te houden? er voor elkaar zijn in voor en tegenspoed?? Dat lijkt mij een voorwaarde voor een goede gemeente!
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 09:53

froske schreef:Ikgeloof van wel, maar er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen waardoor mensen dus echt nooit meer in de kerk kwamen en ook totaal niets meer met het geloof hebben. Dat is toch diep triest? Een christelijke gemeente die er voor hun naaste hoort te zijn omdat dat het grootste gebod is van de wet! Ik durf zoiets niet goed te praten.

Natuurlijk worden er fouten gemaakt, ieder mens maakt fouten en ook de kerk ontkomt daar niet aan. Maar moeten wij niet alles op alles zetten om de gemeente staande te houden? er voor elkaar zijn in voor en tegenspoed?? Dat lijkt mij een voorwaarde voor een goede gemeente!
als geloof afhangt van mensen dan zijn mensen hiervoor schuldig te houden, ik vind het wel een verschil of mensen zich niet meer welkom voelen in de kerk en weggaan of dat ze niets meer met het geloof hebben, je kunt zelf weglopen omdat mensen niet aardig zijn, maar God is altijd bereikbaar. Weggaan kan denk ik wel een oplossing zijn, blijven ook.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 jul 2006 10:42

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar een andere kerk te zoeken. Maar veel mensen die teleurgesteld zijn in hun kerk doen dat niet snel. Ze zijn bang om vervolgens weer teleurgesteld te worden wat best een logische gedachte is. Dit is geen gemakkelijk onderwerp en mensen weten vaak niet goed hoe ze erop moeten reageren.

Sommige gebruiken dit ook als rede om niet meer naar de kerk te gaan en/of te geloven, dat is niet goed want in feite hangt je geloof niet af van een of andere kerk. Maar de kerk is wel een belangrijke factor in het geloof en moet daarom wel een warme plaats zijn voor wie dan ook!
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 11:06

froske schreef:Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar een andere kerk te zoeken. Maar veel mensen die teleurgesteld zijn in hun kerk doen dat niet snel. Ze zijn bang om vervolgens weer teleurgesteld te worden wat best een logische gedachte is. Dit is geen gemakkelijk onderwerp en mensen weten vaak niet goed hoe ze erop moeten reageren.

Sommige gebruiken dit ook als rede om niet meer naar de kerk te gaan en/of te geloven, dat is niet goed want in feite hangt je geloof niet af van een of andere kerk. Maar de kerk is wel een belangrijke factor in het geloof en moet daarom wel een warme plaats zijn voor wie dan ook!
het nadeel van deze voorwaarde (hoewel terecht opgemerkt) is dat de realiteit tegenvalt, wie zegt dat hetero's de kerk als een warme plaats ervaren, een plek waar ze zichzelf kunnen zijn, de kerk is een oefenruimte om het geloof te beleven en te uiten, waar mensen niet op dezelfde golflengte zitten (door voorwaarden) botst het vaak.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 jul 2006 11:12

Dus onvoorwaardelijke liefde als uitgangspunt?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 12:11

scape schreef:Dus onvoorwaardelijke liefde als uitgangspunt?
is dat niet meer iets om 'naar te streven' dan om vanuit te gaan...
uitgangspunt of vertrekpunt is denk ik wel de diversiteit van mensen te accepteren zodat iedereen een gelijke kans heeft om te beleven, als er afgebakend gaat worden omdat de beleving van de naaste een bedreiging vormt dan ontken je wel de mogelijkheid van dit streven denk ik.
'ja maar jij'-opmerkingen zijn veroordelend, en de spreker verwerpt door ontoereikendheid zichzelf en de ander. circeltje!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 jul 2006 13:55

aardmannetje schreef:

God kan alles gebruiken en doet dat ook. Maar ik zie hier toch vooral een verstoring van de rust van brave kerkleden, doordat twee jongens aangeven anders geaard te zijn. De kerk kan daar niet me omgaan en zien alleen de regels en niet de mensen. En dát gebeurt in veel kerken. Liefdeloosheid, onkunde ne hardheid, waardoor vele homo's de kerk de rug toekeren..

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 14:04

Denkertje21 schreef:
aardmannetje schreef:

God kan alles gebruiken en doet dat ook. Maar ik zie hier toch vooral een verstoring van de rust van brave kerkleden, doordat twee jongens aangeven anders geaard te zijn. De kerk kan daar niet me omgaan en zien alleen de regels en niet de mensen. En dát gebeurt in veel kerken. Liefdeloosheid, onkunde ne hardheid, waardoor vele homo's de kerk de rug toekeren..
je analyse klopt wel lijkt me...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 14:15

de mod's hebben niet veel met dit topic, er wordt vrijwel nooit geroepen dat we off-topic zijn.

maar on-topic dan...waarom dit onderwerp als een probleem te benaderen, dan zou er ook een heterofilie-topic kunnen ontstaan, ieder huisje heeft zijn kruisje.

hoe geweldig het is om die persoon tegen te komen die je bij blijft en een bijzondere indruk op je maakt zodat je t ff niet meer weet, kortom waar je helemaal van in de wolken raakt, je alles van wilt weten en steeds maar aan denkt zonder op te kunnen en willen houden...daar gaat het hier toch over?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 jul 2006 15:32

aardmannetje schreef: ieder huisje heeft zijn kruisje.

Een homohuisje heeft zelfs twee kruisjes of zeg ik nu iets heel ondeugends? :lol:

aardmannetje schreef:hoe geweldig het is om die persoon tegen te komen die je bij blijft en een bijzondere indruk op je maakt zodat je t ff niet meer weet, kortom waar je helemaal van in de wolken raakt, je alles van wilt weten en steeds maar aan denkt zonder op te kunnen en willen houden...daar gaat het hier toch over?

Je hebt geen idee hoe het voelde toen ik voor het eerst met een homovriend de kerk in kwam. Ik had echt iets van: "Hier Heere God, hier zijn we! Uw schepselen met wat mankementen die er naar snakken om bij U te horen omdat de homowereld buiten U alleen maar lust te bieden heeft. Omdat U ons ziet zitten willen we in Uw werkplaats zijn".
Het was geen toeval dat we als eerste psalm zongen: "Dan ga ik op tot Gods altaren, tot God, MIJN God, de bron van vreugd"!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 04 jul 2006 15:38

Denkertje21 schreef:
aardmannetje schreef: ieder huisje heeft zijn kruisje.

Een homohuisje heeft zelfs twee kruisjes of zeg ik nu iets heel ondeugends? :lol:
nee

aardmannetje schreef:hoe geweldig het is om die persoon tegen te komen die je bij blijft en een bijzondere indruk op je maakt zodat je t ff niet meer weet, kortom waar je helemaal van in de wolken raakt, je alles van wilt weten en steeds maar aan denkt zonder op te kunnen en willen houden...daar gaat het hier toch over?

Je hebt geen idee hoe het voelde toen ik voor het eerst met een homovriend de kerk in kwam. Ik had echt iets van: "Hier Heere God, hier zijn we! Uw schepselen met wat mankementen die er naar snakken om bij U te horen omdat de homowereld buiten U alleen maar lust te bieden heeft. Omdat U ons ziet zitten willen we in Uw werkplaats zijn".
Het was geen toeval dat we als eerste psalm zongen: "Dan ga ik op tot Gods altaren, tot God, MIJN God, de bron van vreugd"!
klinkt goed!
heeft dit ook te maken met de verliefdheidsgevoelens die ik beschreef?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 05 jul 2006 09:23

@ aardmannetje.

Natuurlijk heeft dat ook met het verliefdheidsgevoel te maken. Maar veel en veel meer dat we samen in het midden van de gemeente zaten vooor het aangezicht van God. En dat was Gods vriendelijk aangezicht!
We mochten er zijn. Niet als volmaakten maar we hebben daar dat drievoudige snoer zo duidelijk ervaren...
Van nature zien wij God vaak niet zo zitten, maar Hij zag en ziet ons zitten! De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Terug naar “Archief”