Leej schreef:Nog een aantal foto's van mij.... weer gewone simpele met één of ander leuk effect....
Foto's van ondergaande zon. Heel typisch, maar de lucht was absoluut niet oranje of overdreven gekleurd. Maar dat zal wel aan mijn camara liggen...of niet fotografen?
dat ligt inderdaad aan je camera, die registreert namelijk de hoeveelheid licht, en past daar de sluitertijd op aan. als je tegen de zon in een foto maakt, maakt hij de sluitertijd korter, waardoor hij minder licht opvangt, en daardoor krijgt de lucht om de zon heen zo'n kleur. als je bij laagstaande zon een zonnebril opzet, krijg je ook een klein beetje dat effect. het is eigenlijk een camerafoutje, maar wel een heel leuk foutje, wat je dus ook bewust kunt gebruiken:
je ziet hier dat ik bij een foto recht op de zon heb gericht, waardoor de camera dat als belangrijkste lichtmeetplek ziet, bij de onderste heb ik de belangrijkste lichtmeetplek naast de zon gedaan, waardoor de zon hier veel feller lijkt dan bij de bovenste (dat was in werkelijkheid ook wel zo, maar even ter demonstratie). hierdoor vangt de camera in zijn geheel meer licht, en krijgt ook de voorgrond nog kleur, in plaats van dat je alleen een silhoulet ziet.