Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meissie88

Re: Leuke auto's

Berichtdoor meissie88 » 24 mar 2009 21:25

8-[ Goed dat je dat zegt van die versnellingsbak..Hij schakelt heel moeilijk in z'n achteruit, als ik tenminste 'normaal' schakel, dus met m'n rechterhand, als ik met m'n linkerhand in z'n achteruit schakel schiet 'ie er meestal in 1x in! Vraag me niet hoe of waarom, maar dat viel me gisteravond opeens op! Want ik had al tig x geprobeerd en hij rolde steeds verder naar voren, maar toen ik 't met links deed schoot 'ie er in 1x in! En vandaag ook elke keer! :lol:

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 24 mar 2009 22:49

Ik zat van het weekend tegen mn vriend te vertellen dat ik zo'n leuke, kleine toyota had gezien, was de naam alweer vergeten en hij geloofde niet dat het zo'n klein auto'tje kon zijn.. Vind ik hier gewoon even de naam en het bewijs: Toyota IQ :lol:
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 mar 2009 17:59

meissie88 schreef:..Hij schakelt heel moeilijk in z'n achteruit, als ik tenminste 'normaal' schakel, dus met m'n rechterhand, als ik met m'n linkerhand in z'n achteruit schakel schiet 'ie er meestal in 1x in! Vraag me niet hoe of waarom, maar dat viel me gisteravond opeens op! Want ik had al tig x geprobeerd en hij rolde steeds verder naar voren, maar toen ik 't met links deed schoot 'ie er in 1x in! En vandaag ook elke keer! :lol:
Dat is niet zoals het hoort. Misschien dat iets (bijna) versleten is in de verbinding
tussen de pook en de versnellingsbak (of in de bak). Zodat extra naar links duwen
nodig is om de achteruit in te schakelen. Het kan wel eens gebeuren dat de achteruit
inschakelen niet lukt. Eerst de 1e (of 2e, ...) inschakelen en dan de achteruit lost het
vaak op. Als het voortdurend moeilijk gaat, moet de leverancier (i.g.v. garantie) dat
verhelpen lijkt mij. Voordat het erger wordt.

Sunchromesh
Een achteruit heeft (op enkele uitzondering na) geen synchromesh. Dat is een inrichting
die de tandwielen, voordat ze gekoppeld worden, op de juiste snelheid brengen. De vooruit
versnellingen hebben wel een synchromesh. Daarom is het goed, als de auto stilstaat,
eerst in de 1 (of 2,3) te schakelen en dan in de achteruit. Bij het inschakelen van de
achteruit moet de auto stilstaan.

In eerste versnelling bij parkeren
Vroeger met rijles heb ik geleerd om bij het parkeren een auto alleen op de handrem
te zetten. De redenering hierbij (als ik mij goed herinner) is dat de versnellingsbak
bij een aanrijding dan niet kan beschadigen. Ik zet echter de auto bij het parkeren
altijd op de handrem én in de eerste versnelling. Een handrem kan kapot gaan (zeer
zeldzaam, maar niet onmogelijk). Bijv. doordat een veer breekt, of iets anders stuk gaat.
Als dan de auto gaat 'wandelen' kan dat desastreuze gevolgen hebben.
En, misschien erg uitgezocht, bij het aantrekken van de handrem duw ik altijd het knopje
in (geen geratel). Dan slijt de tandheugel minder.

Slechts 7% heeft vertrouwen in info autoverkoper
"Slechts 7% van hen die een nieuwe auto willen kopen, heeft vertrouwen in de informatie
die de verkoper verstrekt. Dat blijkt uit een onderzoek van NieuweAutokopen.nl en GarageSelect.nl.
Redenen voor een bezoek aan de showroom zijn: het kunnen bezichtigen van de auto,
en deskundig advies van de verkoper. Dat laatste nu blijkt amper het geval.
De bereidheid om via internet een auto aan te schaffen is snel gestegen: nu 48%.
Geconstateerd is verder dat sociale media (zoals internetfora, weblogs en reviewsites)
een steeds belangrijker rol gaan spelen. De autobranche moet daarop inspelen,
volgens GarageSelect.nl" Meer info.

Ford Focus 3
Na de Focus 1 (1998 -2004) en de 2 (2004 - heden) wordt nu de Focus 3 getest.
De concurentie (o.a. Fiat, Opel en VW) hebben een 1.4 turbo. Ford werkt nu aan een 1.6 turbo.
Ford B-Max (opvolger Fusion).

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 mar 2009 20:27

Auto-industrie en kredietcrisis
GM
Gisteren heeft GM het saneringsplan aan Barack Obama aangeboden.
Het is onvoldoende bevonden, vijf zwakke punten werden ontdekt.
GM moet nu binnen 60 dagen met een beter plan komen.
De hoogste functionaris binnen GM (Robert Wagoner) treedt, op aandringen van Obama,
af.

SAAB
Voor SAAB ziet het er donker uit. Enkele weken geleden is uitstel van
betaling aangevraagd. Binnen korte tijd moet een investeerder gevonden
worden. Anders lijkt het einde van SAAB onvermijdelijk. Er werd melding
gemaakt van interesse vanuit China voor SAAB, maar de laatste dagen is het stil.
SAAB produceert nu nog twee dagen per week, wegens de sterk afgenomen vraag.

Opel
Bij Opel is het heel anders.
1 Opel boekt beste verkoopresultaten sinds tien jaar.
2 Vandaag is bondskanselier Merkel bij Opel op bezoek geweest. Zij heeft steun toegezegd aan Opel.
Wel is er haast geboden, en moet een 'sterke man' Opel zo snel mogelijk losmaken van GM en het
vervolgens leiden tot een zelfstandige Europese onderneming (met Vauxhall, de 'Engelse Opel', erbij).
Opel heeft ook, meer dan GM en SAAB, iets te bieden met mogelijkheden voor de toekomst
(voor zover te overzien). Zes goede modellen, in segmenten waarin ook veel verkocht wordt.
En kwalitatief behoort Opel tot de besten, zo deelde de zegsman van Opel mee. Gezien de
onderscheidingen die Opel gekregen heeft, geen loze uitspraken.

Chrysler
Chrysler krijgt nog 30 dagen de tijd. Binnen die tijd moet er een realistisch plan zijn voor
de toekomst. Zoniet, dan stopt de steun. Chrysler is inmiddels in onderhandeling met Fiat.

PSA
De topman van PSA (Citroen en Peugeot) moet ook opstappen. Er zijn grote verliezen
geleden, en dat wordt deels hem toegeschreven. PSA verwacht niet voor 2010 uit de
rode cijfers te komen.

Rode cijfers
Veel meer automerken moeten voorlopig rode cijfers schrijven. Zelfs het grote Toyota
rekent op verlies.
Er zijn enkele uitzondereing, o.a. Dacia, heeft vorig jaar een omzetstijging geboekt.
Dure merken, zoals Audi, BMW en Mercedes verkopen ook minder, maar gering.

VandenBrinkCarver
Afbeelding
Schuin door de bocht, maar op drie wielen, en onder dak.
Daarvoor is er de VanDenBrink Carver. Vanaf €47.250.
Het idee voor deze techniek stamt uit 1920. Het eerste prototype was er in 1994.
Eind 2002 is de Carver in productie gegaan. Aanvankelijk waren dat er enkele
tientallen per jaar, vanaf 2006 grotere aantallen. Besturen van een Carver vereist
een normaal autorijbewijs. Enkele gegevens:
Lengte: 3,40 meter
Hoogte:1,40 meter
Breedte:1,30 meter
Gewicht: 670 kg
Max hellingshoek: 45°
Inhoud: 659 cc (Viercilinder met turbo.)
Topsnelheid: 185 km/uur
0-100: 8,2 seconden
Verbruik: 6 liter/100 km (~1 : 16)
Volgens de makers niet alleen leuk, maar ook dé techniek voor de toekomst: smalle auto's op drie wielen.
Gezien de afmetingen, is dat twijfelachtig. Bij 100 km/h wordt bewegingsenergie (ong. 10 pk) gebruikt voor
het overwinnen van de luchtweerstand (meer dan 80%), de rolweerstand en mechanische verliezen.
De luchtweerstand is afhankelijk van de vorm en het frontaal oppervlak (Cw × A). En dat is bij de
Carver niet beter dan bij een kleine auto. De Cw waarde is slechter, en het frontaal oppervlak is
slechts weinig minder. Voorlopig is een auto als onderstaand veel goedkoper in aanschaf, en ook zuiniger.

Rijimpressie.

Hét goedkope alternatief
Afbeelding
Suzuki Alto (techn. gegevens).
De Toyota Aygo is op dit moment de populairste kleine auto. Echter de Suzuki Alto biedt
aanzienlijk meer ruimte, comfort en opties dan de Aygo.
(Alto betekent: De wens om iets goeds te beleven.)
De Alto heeft een A-label, en de houderschapsbelasting bedraagt, mede door een korting van
75%, €45 per jaar. Het opgegeven gebruik is 1 : 23. De vanafprijs is €7999. Rijtest.

Zeven versnellingen
Waarschijnlijk onbekend, maar de Fiat Punto Sporting is er met 5, 6 en 7 versnellingen,
sinds 2002. Tweedehands exemplaren met 6 versnellingen staan zo af en toe op Speurders.nl of
Marktplaats.nl. Tweedehands met 7 versnellingen heb ik nog niet gezien.
Véél zuiniger is de Punto met 6 versnellingen niet. r100 (toerental bij 100 km/h) is 2860.
Of de zevende versnelling ook echt op zuinigheid is gericht, was niet na te gaan.
Fiat is doorgaans meer gericht op sportiviteit dan op zuinigheid.

Twike, electrisch voertuig van 200 kg.

Citroen C3 Charleston Cabrio
Niet zuinig, wel geschikt voor mooi weer: Citroen Cabrio. Vergelijkbaar met de Fiat 500C.
Afbeelding
€22.890 als 1.4 75 pk.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 apr 2009 20:00

* Toch een sloopregeling (€1000 premie bij inruil oude auto).
Een snelle berekening, a.d.h.v. de grootte van het fonds (tot. 95 milj.) leert dat er dan ong. 100.000 auto's met korting gekocht kunnen worden.
Per jaar worden er ong. 500.000 verkocht, dus het lijkt niet onmogelijk dat dan binnen een jaar na ingang het potje leeg is.

* ActiesAuto.nl (kortingen op nieuwe auto's).

* Fiat op nummer drie in Duitsland, na VW en Opel (in eerste drie maanden).
Door de slooppremie werden er 40% meer auto's verkocht als in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Prijzen op dit moment in Duitsland (ong. 60% van Ned. prijs):
Afbeelding

* Man ziet eigen auto te koop met 32.000 minder op de teller.

* Dure BMW, met vijf keer schade, wordt door dealer als schadevrij verkocht.
Update. In de eerste rechtszaak werd de koper in het gelijk gesteld. In hoger beroep de BMW-dealer.
"7. De rechtbank overweegt dat niet gezegd kan worden dat de term "schadevrij" enkel mag worden gebezigd voor auto's die nimmer
enige schade hebben gehad. Ook een auto die geringe schade heeft gehad die deugdelijk is hersteld, is naar het oordeel van de
rechtbank als schadevrij aan te merken."
Volledig verslag.
Het verslag de daarop volgend rechtszaak in hoger beroep is niet gevonden.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 apr 2009 17:18

Honda Civic 1.4 DSI
- 1339 cc
- 83pk/5700, 119Nm/2800
- 1170 kg
- 0 - 100 km/h 14,2 sec. (83 pk is weinig voor 1170 kg)
- Bij 100 km/h 2900 rpm
- gem. 1 : 16
Honda's maken vaak veel toeren. 2900 is voor een uitvoering met 6 versn. veel.
De Fiat Bravo 120 T-Jet (ook een 1.4, maar met turbo) met 6 versn., draait
2500 rpm bij 100 km/h. Review over gelezen. Auto beviel goed, en kon heel makkelijk
zware caravan trekken. Dat is het voordeel van een turbo. Het nadeel is, dat de turbo
bij lage toerentallen niet werkt, dus dan is zo'n 1.4 turbo net een gewone 1.4, en heeft
hij voor zo'n zware auto wat weinig kracht. Toch komt het er steeds meer. Fiat, VW met
de TFSi, Opel (1.4t voor de nieuwe Astra) en Ford is bezig met een 1.6t en 1.0t.

In de VS wordt de Honda Civic veel verkocht, in Nederland weinig.
Enkele andere typen Civic:
- 1.3 DSI i-Vtec Hybride
- 1.8 VTec
- 1.7 CDTi
- 2.2 CDTi

SAAB
Voorlopig nog mogelijkheden om te werken aan herstel.

Sloopregeling
Nationalesloopregeling.nl.
Samengevat:
* categorie 1 personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989: een slooppremie van € 750,-
* categorie 2 personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995: een slooppremie van € 1.000,-
* categorie 3 personen/bestelauto’s met een dieselmotor, een leeggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999: een slooppremie van € 1.000,-

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 09 apr 2009 14:21

Afbeelding

m'n nieuwe auto is vandaag besteld! :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 apr 2009 17:13

Honda Civic sedan 1.3 DSi i-Vtec Hybrid.
Enkele gegevens:
+ 1 : 21,7
+ 95pk/6000rpm
+ 4,55 cm lang
- 123 Nm/4600 rpm
- 1268 kg
Zuinig en ruim. Alleen geen sterke motor, en vrij zware auto.
Voor vlot rijden moet veel toeren gemaakt worden.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 apr 2009 07:25

volgens mij is ie wel meer dan 4,55 cm lang ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 apr 2009 14:00

Hij moet inderdaad wel heel hoog zijn om zo'n 1268 kg te wegen bij een lengte van 4,55 cm...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 apr 2009 18:10

de info van rolf klopt wel degelijk

vergeet niet dat het accupakket erg veel weegt.

overigens weegt een Golf Variant zo'n 1260 kg bij dezelfde lengte, dus heel uitzonderlijk is het niet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 apr 2009 20:54

toch niet ;). 4,55 METER moet het zijn, geen centimeter... ;)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2009 21:12

Jannoek schreef:volgens mij is ie wel meer dan 4,55 cm lang ;)
Om precies te zijn:
- l × b × h: 4545 × 1750 × 1430 mm. (Verkeerde eenheid geplaatst in voorgaande post inderdaad.)
- Gewicht: rijklaar 1269 kg.
- Motor 1339 cc, 2 kleppen per cilinder
- Vier uitvoeringen van de Civic 1.3 DSi i-Vtec Hybrid, van €24.990 - €30.440, allen met automaat.
Bron: Autowereld.com.

Een hybrid is zwaarder door o.a. extra's accu's, en een electromotor/dynamo (kan als motor en als dynamo
werken). In een test komt de Civic wat rijden betreft, er trouwens goed uit,
beter dan de Prius. Door de 20 extra pk's van de electromotor (dus totaal 115 pk) kan de auto goed meekomen.

Afbeelding
De eerste auto van Honda was de S500 in 1963.

Honda is van oorsprong een motorenfabrikant (sinds 1948).
De S500 is een jaar later vervangen door de S600:
- 4 cil.
- 606 cc
- 47 pk / 8500 rpm
- Aandrijving: achterwielen, via kettingen
- Toerental bij 120 km/h: 7200 (Geschat a.d.h.v. enkele geg.; i.c.m. met kettingaandrijving waarschijnlijk een bijzonder geluid.)
Eerste auto's van Honda. Specificaties S500/S600/S800.

VTec
Het maximum vermogen bij 8500 toeren is voor motoren normaal, maar voor auto's
uitzonderlijk hoog (meestal 5500 - 6000). Honda bleef dit principe, veel vermogen
door hoge toerentallen, hanteren. Nadeel daarvan is (was) dat zo'n motor heel weinig
kracht heeft bij weinig toeren, omdat deideale kleptiming (tijdstip waarop de kleppen openen
en sluiten) is afgestemd op een hoog toerental, voor veel vermogen. Dat gaat ten koste
van de trekkracht bij weinig toeren. Omdat op te vangen heeft Honda de variabele nokkenas
timing (VTec) ontwikkeld. De kleptiming is daardoor te varieren. Dus én een gunstige instelling
bij hoog toerental, voor veel vermogen, én een gunstige instelling bij weinig toeren, om ook
dan nog een enigszins redelijke trekkracht te realiseren. Dit wordt nu ook door andere merken
toegepast. Die gebruiken het echter (meestal) niet om veel vermogen bij hoge toerentallen
te kunnen realiseren, maar voor (nog) betere trekkracht bij weinig toeren, en geringer verbruik.

Valve tronic
Op dit moment worden er proeven genomen (o.a. BMW, Fiat, Opel) met nokkenassen die niet
alleen de kleptiming kunnen wijzigen, maar ook de lichthoogte, genoemd valve tronic.
Daardoor wordt een gasklep overbodig. De lichthoogte (van 0 tot max.) regelt dan de
hoeveelheid toegevoerde lucht. Voordeel daarvan is minder weerstand in de inlaatpoort, en daardoor
een betere vulling, en dus meer vermogen. Nadeel is dat de constructie complexer is en
kostbaarder.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 apr 2009 03:12

Jannoek schreef:toch niet ;). 4,55 METER moet het zijn, geen centimeter... ;)

:oops: :oops:
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 11 apr 2009 09:21

Nog steeds verliefd op deze auto: