Auto-industrie en kredietcrisisGMGisteren heeft GM het saneringsplan aan Barack Obama aangeboden.
Het is onvoldoende bevonden, vijf zwakke punten werden ontdekt.
GM moet nu binnen 60 dagen met een beter plan komen.
De hoogste functionaris binnen GM (Robert Wagoner) treedt, op aandringen van Obama,
af.
SAABVoor SAAB ziet het er donker uit. Enkele weken geleden is uitstel van
betaling aangevraagd. Binnen korte tijd moet een investeerder gevonden
worden. Anders lijkt het einde van SAAB onvermijdelijk. Er werd melding
gemaakt van interesse vanuit China voor SAAB, maar de laatste dagen is het stil.
SAAB produceert nu nog twee dagen per week, wegens de sterk afgenomen vraag.
OpelBij Opel is het heel anders.
1
Opel boekt beste verkoopresultaten sinds tien jaar.2 Vandaag is bondskanselier Merkel bij Opel op bezoek geweest. Zij heeft steun toegezegd aan Opel.
Wel is er haast geboden, en moet een 'sterke man' Opel zo snel mogelijk losmaken van GM en het
vervolgens leiden tot een zelfstandige Europese onderneming (met Vauxhall, de 'Engelse Opel', erbij).
Opel heeft ook, meer dan GM en SAAB, iets te bieden met mogelijkheden voor de toekomst
(voor zover te overzien). Zes goede modellen, in segmenten waarin ook veel verkocht wordt.
En kwalitatief behoort Opel tot de besten, zo deelde de zegsman van Opel mee. Gezien de
onderscheidingen die Opel gekregen heeft, geen loze uitspraken.
ChryslerChrysler krijgt nog 30 dagen de tijd. Binnen die tijd moet er een realistisch plan zijn voor
de toekomst. Zoniet, dan stopt de steun. Chrysler is inmiddels in onderhandeling met Fiat.
PSADe topman van PSA (Citroen en Peugeot) moet ook opstappen. Er zijn grote verliezen
geleden, en dat wordt deels hem toegeschreven. PSA verwacht niet voor 2010 uit de
rode cijfers te komen.
Rode cijfersVeel meer automerken moeten voorlopig rode cijfers schrijven. Zelfs het grote Toyota
rekent op verlies.
Er zijn enkele uitzondereing, o.a. Dacia, heeft vorig jaar een omzetstijging geboekt.
Dure merken, zoals Audi, BMW en Mercedes verkopen ook minder, maar gering.VandenBrinkCarver
Schuin door de bocht, maar op drie wielen, en onder dak.
Daarvoor is er de
VanDenBrink Carver. Vanaf €47.250.
Het idee voor deze techniek stamt uit 1920. Het eerste prototype was er in 1994.
Eind 2002 is de Carver in productie gegaan. Aanvankelijk waren dat er enkele
tientallen per jaar, vanaf 2006 grotere aantallen. Besturen van een Carver vereist
een normaal autorijbewijs. Enkele gegevens:
Lengte: 3,40 meter
Hoogte:1,40 meter
Breedte:1,30 meter
Gewicht: 670 kg
Max hellingshoek: 45°
Inhoud: 659 cc (Viercilinder met turbo.)
Topsnelheid: 185 km/uur
0-100: 8,2 seconden
Verbruik: 6 liter/100 km (~1 : 16)
Volgens de makers niet alleen leuk, maar ook dé techniek voor de toekomst: smalle auto's op drie wielen.Gezien de afmetingen, is dat twijfelachtig. Bij 100 km/h wordt bewegingsenergie (ong. 10 pk) gebruikt voor
het overwinnen van de luchtweerstand (meer dan 80%), de rolweerstand en mechanische verliezen.
De luchtweerstand is afhankelijk van de vorm en het frontaal oppervlak (Cw × A). En dat is bij de
Carver niet beter dan bij een kleine auto. De Cw waarde is slechter, en het frontaal oppervlak is
slechts weinig minder. Voorlopig is een auto als onderstaand veel goedkoper in aanschaf, en ook zuiniger.Rijimpressie.
Hét goedkope alternatief
Suzuki Alto (techn. gegevens).De Toyota Aygo is op dit moment de populairste kleine auto. Echter de Suzuki Alto biedt
aanzienlijk meer ruimte, comfort en opties dan de Aygo.
(Alto betekent: De wens om iets goeds te beleven.)
De Alto heeft een A-label, en de houderschapsbelasting bedraagt, mede door een korting van
75%, €45 per jaar. Het opgegeven gebruik is 1 : 23. De vanafprijs is €7999.
Rijtest.Zeven versnellingenWaarschijnlijk onbekend, maar de
Fiat Punto Sporting is er met 5, 6 en 7 versnellingen,
sinds 2002. Tweedehands exemplaren met 6 versnellingen staan zo af en toe op Speurders.nl of
Marktplaats.nl. Tweedehands met 7 versnellingen heb ik nog niet gezien.
Véél zuiniger is de Punto met 6 versnellingen niet. r100 (toerental bij 100 km/h) is 2860.
Of de zevende versnelling ook echt op zuinigheid is gericht, was niet na te gaan.
Fiat is doorgaans meer gericht op sportiviteit dan op zuinigheid.
Twike, electrisch voertuig van 200 kg.Citroen C3 Charleston CabrioNiet zuinig, wel geschikt voor mooi weer: Citroen Cabrio. Vergelijkbaar met de Fiat 500C.
€22.890 als 1.4 75 pk.