Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Zareb » 20 apr 2009 11:05

meboy schreef: De verleiding is groot om in discussies te laten zien waarom homoseksualiteit in mijn geval werkt als instrument om God te loven en te prijzen. Maar daarmee komt de focus direct te liggen op datgene wat je eigenlijk niet in het midden wilt hebben.

Hier heb ik wel even over na moeten denken. En mijzelf ook wel die vraag gesteld of mijn homoseksualiteit voor mij werkt als een instrument om God te loven. Ik geloof het eigenlijk niet. Het is misschien juist steeds meer daarvan los komen te staan. Het lijkt misschien een beetje op wat jij eerder schreef:
Homoseksualiteit is een opzichzelf bestaande positieve liefdesvariant "punt". Die stelleing is voor veel mensen legitimatie voor hun eigen "zijn". Van daaruit hoeven er geen vragen meer worden gesteld. Geen aanknopingspunten meer worden gevonden; het rechtvaardigd elke vanuit homoseksualiteit gemotiveerde keus.

Maar is toch net even anders. Voor mij is homoseksualiteit geen positieve liefdesvariant, maar wel een geaardheid die sec op zich zelf staat. Maar zeker niet in het middelpunt. In zoverre dat het geen legitimatie vormt. Die legitimatie heb ik gevonden in een God die ons te gemoed komt.
Juist vanuit dat gegeven heb ik geen behoefte meer om nog meer vragen te gaan stellen, of allerlei andere bewijsgronden te gaan zoeken. Omdat je dan steeds verder verstrikt raakt in allerlei puur theologische discussies die voor verwarring zorgen. Zeker ook als je dan nog in gedachten houdt dat die discussie nog eens beïnvloed word door je kerkelijke achtergrond.

Ik kan Tante Tortel dan ook goed begrijpen als ze schrijft:
tante-tortel schreef:Meboy: voor alle duidelijkheid: ik zie jou niet als wolf in schaapskleren maar wat je zegt. Ik kan het niet anders omschrijven. Maar het lijkt te kloppen, en daardoor gevaarlijk.
Het is allemaal heel mooi omschreven en uitgelegd.

Nu zie ik jouw gedachten niet als gevaarlijk. Maar ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. En ook ik denk wel eens “Wat probeer je nu te bewijzen?” Dat twee mannen van elkaar kunnen houden en voor elkaar willen zorgen zal voor de meeste mensen geen absurde gedachte meer zijn. En anders staan er genoeg teksten over vriendschap in de Bijbel die dat kunnen bevestigen. Dat die liefde heel diep kan zitten zal voor de meesten ook geen onbekend gegeven zijn. Dat twee mannen/vrouwen een diepgaande relatie met elkaar hebben, al dan niet in hetzelfde huis, kunnen veel mensen ook nog wel begrijpen als zullen ze dat vaak een vreemde keus vinden omdat het risico van de beleving van seksualiteit dan wel erg dicht bij komt.
Kortom, uiteindelijk spits de discussie zich toch toe op de beleving van seksualiteit binnen die relatie.
Kun je aan de hand van al jouw tekstverklaringen daar een bevredigend antwoord op vinden? Je kunt aan de hand van jouw uitleg alle zg. anti-homo teksten verklaren, dat kan ook met de bevrijdingstheologie, dan kan ook met andere moderne Schriftverklaringen etc. Steeds meer theologen, ook uit de behoudender kerken vragen zich af of deze teksten wel van toepassing zijn op een monogame relatie tussen twee mannen.

Maar, dan nog grijpt men, terecht, terug op de basis van de Scheppingsorde. En daar kun je niet omheen.
tante-tortel schreef:Er blijft gewoon staan: Man en vrouw schiep Hij hen en DIE twee zullen tot één vlees zijn.

Dat krijgt je niet weg verklaard. Maar moet dat dan?
Evenzeer met de anti-homo teksten. Moeten we die verklaren? Hoe je het ook wendt of keert, je komt dan in een puur theologische discussie terecht, waar ten gevolge van allerlei interpretatie verschillen, alleen maar slachtoffers kunnen vallen. Kijk bv naar ds. Loonstra. En zo zijn er meer.

Voor mijzelf is de rust gekomen toen ik ophield met zoeken naar allerlei verklaringen. Noem het overgave of zoiets. Ik laat al die teksten staan. Als levensgrote waarschuwingsborden. Ik heb niet de behoefte om te tornen aan de opvatting dat het hetero-huwelijk een afspiegeling kan zijn van de relatie tussen God en Zijn kinderen. Natuurlijk kan ik aan dat beeld niet voldoen, maar dat hoeft ook niet.
Zowel toen mijn partner nog leefde als nu ik celibatair leef ervaar ik dat Hij over al onze vragen en zogenaamde zekerheden heen mensen te gemoed komt. Misschien dat daarom mijn homoseksualiteit niet meer in het midden staat. Ik er niet mee bezig ben.
Zoals ds. J. Mudde het verwoorde:

Het belangrijkste voor mij is, dat de HERE God een barmhartige God is. In de Bijbel leren we Hem kennen als een God, die de mens in menig opzicht tegemoet komt. Waarin Hij de mens tegemoet komt, dat laat zich niet op een noemer brengen. De diversiteit daarin is heel groot. Maar steeds weer blijkt dat God de mens niet overvraagt. Hij houdt rekening met de menselijke wensen, met de menselijke onmacht en - zelfs - zijn zondigheid. In Exodus 4 brengt Mozes allerlei bezwaren in tegen zijn uitverkiezing als leider van het volk. God komt Mozes tegemoet door het mede aanstellen van Aaron. God komt ook tegemoet - zie 1 Samuel 8 - aan de wens van Israel om een koning aan te stellen. Hoewel het volk daarmee God verwerpt en ondanks alles wat er verder tegen de aanstelling van een koning ingebracht wordt, stemt God met de wens van het volk in. In 1 Samuel 16:1-3 lezen we dat Samuel - vanwege zijn angst voor Saul - een offerfeest als dekmantel mag gebruiken om tot zalving van een van de zonen van Isai over te gaan. In Ezechiël 4:12-15 lezen we dat Ezechiel, in plaats van menselijke uitwerpselen - zoals de HERE in eerste instantie bevolen had - rundermest mag gebruiken om daarop koeken te bakken. In Handelingen 16:3 lezen we dat Timotheus besneden wordt ter wille van de Joden. Ook dit is - zie Galaten 5:3 en Filippenzen 3:1-2 - een tegemoetkoming. Deze keer omwille van de voortgang van het evangelie. Nu lijken dit betrekkelijk `kleine' vormen van tegemoetkomendheid. Ze zijn echter kenmerkend voor de
manier waarop de HERE met mensen omgaat. Ze vormen de achtergrond waartegen we meer ingrijpende vormen van tegemoetkomendheid kunnen plaatsen. Enkele voorbeelden van meer ingrijpende vormen van tegemoetkomendheid: Uit de wetgeving van het Oude Testament blijkt, dat de HERE polygamie, echtscheiding, het zwagerhuwelijk en zoveel meer toestond, dat later geen pas meer gaf. Deze tegemoetkomendheid zegt allereerst iets over de mens. Vanwege de `hardheid uwer harten' (Matteus 19:8) werd dit toegestaan.
Maar deze tegemoetkomendheid zegt ons niet minder hoe God is. Hij overvraagt niet. Hij brengt de menselijke draagkracht in rekening. Het aangrijpende en verbijsterende van God is ook, dat Hij Zichzelf in zijn tegemoetkomendheid soms in het eigen vlees snijdt. Nadat Hij het oordeel over Adam en Eva heeft uitgesproken, lezen we in Genesis 3:21 dat Hij zelf van de mens klederen van vellen maakt. Dezelfde handen die eens de dieren vormden uit de klei, fabriceren van dierenhuiden kleding voor de mens. Uit erbarmen schendt God hier zijn eigen schepping omwille van de mens! Er zou zoveel meer te noemen zijn. Wat heeft God allemaal niet toegelaten in het leven van de aartsvaders Abraham, Isaak en Jakob. God nam zijn uitverkorenen zoals ze waren, kinderen van hun tijd. Het laat zich allemaal niet op een noemer brengen. Maar hoe clan ook : de HERE God overvraagt de mens niet. Hij legt geen ondragelijke last op en schept zo ruimte voor de mens die het Hem vraagt om te mogen leven met zijn onvolkomenheden en zwakheden. Deze tegemoetkomendheid is te herleiden tot Gods barmhartigheid. Ik meen dat we van deze tegemoetkomendheid van God kunnen leren. Homofielen, die de onthouding niet kunnen opbrengen, mogen ervan leren dat zij zichzelf om deze reden niet hoeven te veroordelen. En het overige deel van de gemeente van Christus moet er van leren, dat zij samenlevende homofielen niet buitensluiten en zo van Christus en zijn gemeente vervreemden. Het woord `tegemoetkomendheid' houdt Gods scheppingsbedoeling hoog. Tegelijk voorkomt het, dat mensen kapot aan elkaar of zichzelf gaan, schept het oases in de woestijn van het leven.
volledige tekst staat hier: http://www.eendrachtskerk.nl/CMS/FILE/a ... vinden.pdf

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2009 12:28

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dank je wel voor het verwoorden van mijn gedachten hierover.

Zoals ik al zei: onze zoon is gewoon nog steeds onze zoon. Het feit dat hij homo is maakt hem niet bijzonder maar dat hij een kind van God is. Dat maakt hem bijzonder.
Zoals onze dochter bijzonder is omdat ze een kind van God is en niet omdat ze spastisch is en ADHD heeft.
Zo kijken wij tegen onze kinderen aan en gaan wij met ze om.
Ook al lopen ze tegen allerlei bijzondere keuze's aan. Keuze's die ze zelf moeten maken.
Al onze kinderen (4) moeten en mogen dat doen.
En dan hoef ik ze echt niet elke x te zeggen: maar dat is niet wat God wil ( of wat wij willen) .
Want ze kennen ons en weten hoe wij over bepaalde zaken denken. Dat hoeven wij ze echt niet meer te vertellen.
Als ze vragen hebben kunnen ze hier altijd terecht dat weten ze ook.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 apr 2009 12:38

tante-tortel schreef:En dan hoef ik ze echt niet elke x te zeggen: maar dat is niet wat God wil.

Heel mooi als je zo met je kinderen omgaat zoals jij dat omschrijft.

Maar dan toch... dan lees ik bovenmstaand zinnetje. Want dat is precies wat je hier met homo's wel doet: je vertelt elke keer dat dit iets is wat God niet wil...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 apr 2009 12:43

Zareb]
Maar, dan nog grijpt men, terecht, terug op de basis van de Scheppingsorde. En daar kun je niet omheen. [quote="tante-tortel schreef:
Er blijft gewoon staan: Man en vrouw schiep Hij hen en DIE twee zullen tot één vlees zijn.

Dat krijgt je niet weg verklaard. Maar moet dat dan? [/quote]

Jij noemt dat 'weg verklaren'. En vervolgens vraag je of dat moet.

Ik wil niets WEG verklaren, onder het kleed moffelen of wat dan ook. Ik wil graag verklaren. Ik wil Gods stem horen, ik wil weten wat Hij van mij vraagt en dan neem ik geen genoegen met een oplossing dat ik dit en dat toch niet kan houden en zo ook best tot Gods eer kan leven.
Ik wil niet puzzelen en passen totdat ik een tekst heb 'liggen'. Ik wil de bedoeling van God met mijn leven weten en die volgen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2009 13:05

Denkertje21 schreef:
tante-tortel schreef:En dan hoef ik ze echt niet elke x te zeggen: maar dat is niet wat God wil.

Heel mooi als je zo met je kinderen omgaat zoals jij dat omschrijft.

Maar dan toch... dan lees ik bovenmstaand zinnetje. Want dat is precies wat je hier met homo's wel doet: je vertelt elke keer dat dit iets is wat God niet wil...

Ik schreef nog iets achter dat zinnetje: ze weten wel hoe wij over bepaalde zaken denken.
En dat weten ze hier nu onderdehand ook wel :mrgreen:
Hier wordt er ook over geschreven en is het een topic die erover gaat.
Als er vragen over komen dan gaan we die echt niet uit de weg en wordt er ook gewoon op dezelfde manier over gesproken als ik hier doe. Heel duidelijk.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 20 apr 2009 13:33

Denkertje21 schreef:Ik wil niet puzzelen en passen totdat ik een tekst heb 'liggen'. Ik wil de bedoeling van God met mijn leven weten en die volgen.

Logisch, ik denk dat iedereen wel de een briefje uit de hemel wil krijgen waarin de bedoeling van God met zijn of haar leven haarfijn beschreven staat.
Toen ik voor de tweede keer een partner naar het graf gebracht had heb ik ook steeds gezocht naar de bedoeling daarvan. En zo zijn er nog wel talloze voorbeelden in mijn leven op te noemen en ik denk dat iedereen zo wel een rijtje heeft.

Wat ik probeerde aan te geven is dat juist dat puzzelen en passen ten diepste niets oplevert als eindeloze theologische discussies waarbij het aspect waar het nu werkelijk om gaat volledig ondersneeuwt, nl de jongere of oudere die worstelt met zijn of haar homoseksualiteit.

Denkertje21 schreef:en dan neem ik geen genoegen met een oplossing dat ik dit en dat toch niet kan houden en zo ook best tot Gods eer kan leven.

Beetje makkelijke reactie. Zo staat het in ieder geval niet in het stukje dat ik citeerde. Voor mij persoonlijk is dat in ieder geval geen genoegen nemen met een oplossing. Meer een ontdekking. Een overgave.

meboy

Berichtdoor meboy » 20 apr 2009 16:40

Dank Zareb voor je mooie bijdrage, je tilt de discussie op een hoger en prettiger niveau.

Het is een soort, bijna vaderlijke reflectie op mijn strijd. Wat wil ik bewijzen? Ga ik het helemaal rond krijgen? Nee dat geloof ik niet. Pas vroeg iemand mij: Meboy heb jij het gevoel dat je het antwoord hebt gevonden op het raadsel? Mijn antwoord was: ja, voor mij persoonlijk wel, ik heb alleen geen idee hoe ik dat aan anderen uit kan/ga leggen.

Bedoel je met: "het loven van God is los komen te staan van homoseksualiteit". Dat het loven gebeurt ondanks de homoseksualiteit? Homoseksualiteit is zo'n veelomvattend woord. Een woord met overwinningen en verliezen. Een woord met beperkingen en talenten. Wat ik probeer is datgene naar voren te brengen wat glans begint te krijgen als God het aanraakt. Want dat wil ik heel graag; laten zien dat God dingen kan laten blinken.

En inderdaad, daar waar het denken over seks begint daar wordt het moeilijk. Maar het valt moeilijk te ontkennen dat anderen "seks" als struikelblok ervaren. En ik geloof niet dat liefde en intimiteit dusdanig van elkaar los te trekken zijn dat er twee afgebakende eenheden bestaan. Je kunt niet nadenken over het één zonder het ander. En als ik moet kiezen tussen net te doen alsof het niet bestaat, omdat het lastig te verteren is voor de ander. Of om er dan maar grondig bij stil te staan en woorden te zoeken die aansluiten bij wat ik ervaar, dan kies ik voor het laatste, wetende dat de de niet ervarende meerderheid waarschijnlijk afhaakt. Ik denk dat je dezelfde ervaring hebt als ik; seks heeft nooit God's liefdevolle aanraking in de weg gestaan. Nooit heeft het Hem de mond gesnoerd, Nooit heeft Hij met het mes op mijn keel gevraagd daar afstand van te doen. Integendeel; het was aanleiding om meer aan het hart te drukken. Meer te schuilen, meer te danken; maar hoe leg je dat nu uit? Hoe laat je nu zien waarom dat mogelijk is?

Ik snap je benadering: God's barmhartigheid is groot, en misschien wel nooit onder woorden te brengen. Maar ik denk toch dat als God toenadering zoekt tot homoseksuelen, dat dit te verklaren is vanuit de Bijbel. Niet dankzij de positieve bijdrage van homoseksuelen. Maar ondanks. En ik geloof dat je kunt omschrijven wat dat met homoseksuelen doet. Ik hoop zo dat mensen door die eerste laag heen kunnen om met verwondering te kijken naar die diepere laag. De beperking van dit forum is dat dit met woorden moet; terwijl het met daden veel effectiever te ervaren is.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 07:52

Seksualiteit is een van de prachtigste dingen die God ons geschonken heeft. Er zijn veel dwalende christenen geweest die seksualiteit als iets zondigs zijn gaan zien.
maar dat is niet waar integendeel, seksualiteit beeldt ons af hoe heerlijk de hemelse zaligheid wel moet zijn. Daar is geen seksualiteit meer, want een man kent zijn vrouw niet meer. Maar daar is een hemelse gemeenschap met Christus (en Zijn Bruid)
Efeze 5:31 en 32 schreef:Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

Zie je nu waarom er zo gestreden wordt door de Bijbel tegen onkuisheid en dergelijke? omdat dat het heilige beeld van het huwelijk beschadigd.

Dus dit keer ben ik het wel met je woorden eens, Meboy.
maar hoe leg je dat nu uit? Hoe laat je nu zien waarom dat mogelijk is?
door te wijzen op de verhouding van de christenen en hun goede Heer, en de uiteindelijke hemelse gemeenschap.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 08:57

Waar baseer je op dat seksualiteit afbeelden moet de hemelse zaligheid?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 09:30

dat weet ik zo gauw niet. Ik dacht dat ik er ooit wel iets over gelezen had, dus ik zal kijken of ik er iets over opzoek.

Denk jij dat het niet zo is dan?

Ben je het er mee eens dat het huwelijk een afbeelding is van Christus en Zijn Gemeente, zoals Paulus zegt? dan is het toch logisch dat het hemelse genieten van de gemeenschap (één vlees zijn) van Christus en de gezaligden, dat dit afgebeeld wordt in seksualiteit, het één vlees zijn van twee geliefden?
Denk bijvoorbeeld ook aan het hooglied.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 09:44

DesertRose schreef:Ben je het er mee eens dat het huwelijk een afbeelding is van Christus en Zijn Gemeente, zoals Paulus zegt? dan is het toch logisch dat het hemelse genieten van de gemeenschap (één vlees zijn) van Christus en de gezaligden, dat dit afgebeeld wordt in seksualiteit, het één vlees zijn van twee geliefden?
Denk bijvoorbeeld ook aan het hooglied.

Het gaat hier niet (alleen) om seks of het huwelijk. Het gaat om de liefde. Die God voor de wereld (had dat hij zijn enig geboren zoon etc) heeft..
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2009 09:57

Ik ben het met je eens dat het huwelijk een afspiegeling is van de bruid(kerk) en haar bruidegom (Christus). Maar ik kan me niet voorstellen dat het zou slaan op de seksualiteit.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 12:18

Als jij verkering hebt, en nog niet getrouwd bent, dan zie je uit naar het volledige samenzijn, geestelijk en lichamelijk, mede doormiddel van seksualiteit.
Als jij een gelovig christen bent, en nog niet in de hemel bent, dan zie je uit naar het volledige samenzijn in de hemelse stand, de gemeenschap met christus.

Nogmaals, het gehele liefdesleven van een mens, inclusief huwelijk en seksualiteit, zijn een afspiegeling van het huwelijk tussen de hemelse Bruid en Bruidegom

@HJ,
helemaal met je eens. het gaat niet alléén om seksualiteit. maar seksualiteit is in het huwelijk het hoogste genieten, en de geestelijke gemeenschap met christus is in het geloofsleven ook het hoogste genieten. Dus dat hoort óók bij de vergelijking die Paulus maakt.
staat er niet: Daarom zal een mens a. zijn vader en moeder verlaten, en b. zal zijn vrouw aanhangen; en c. zij twee zullen tot een vlees wezen.Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
Deze drie punten, a, b en c, niet een van beiden, maar alledrie, slaan op Christus en de Gemeente (met een hoofdletter).

Maar dat dit moeilijk te begrijpen is, dat zegt Paulus zelf ook: Deze verborgenheid is groot

Daarom worden hoererij (een ander dan je eigen geliefde) en afgoderij (een ander dan je eigen Geliefde) ook zo vaak vergeleken in de Bijbel.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 12:32

DesertRose schreef:helemaal met je eens. het gaat niet alléén om seksualiteit. maar seksualiteit is in het huwelijk het hoogste genieten, en de geestelijke gemeenschap met christus is in het geloofsleven ook het hoogste genieten. Dus dat hoort óók bij de vergelijking die Paulus maakt.
staat er niet: Daarom zal een mens a. zijn vader en moeder verlaten, en b. zal zijn vrouw aanhangen; en c. zij twee zullen tot een vlees wezen.Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
Deze drie punten, a, b en c, niet een van beiden, maar alledrie, slaan op Christus en de Gemeente (met een hoofdletter).

Maar dat dit moeilijk te begrijpen is, dat zegt Paulus zelf ook: Deze verborgenheid is groot

Daarom worden hoererij (een ander dan je eigen geliefde) en afgoderij (een ander dan je eigen Geliefde) ook zo vaak vergeleken in de Bijbel.

Of de seksualiteit het hoogste genieten is in een relatie of huwelijk betwijfel ik. M.i. zijn is het de liefde van de ene mens tot/voor de andere mens wat het hoogste genieten is. Seksualiteit is er maar een klein onderdeel van, dat er een hoogtepunt bij de seksualiteit komt kijken is een ander verhaal.

Ware liefde omvat alles.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 21 apr 2009 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 12:33

ook goed. daar gaat het me toch niet om.

Terug naar “Archief”