Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor AikonGirl » 08 jul 2009 10:32

liefie schreef:En de buurman staat voor zulke instanties niet open.

Tja, als ze daar niet over openstaan.. Dan houdt het ook snel op idd.

Niet iedere diaconie doet trouwens zo moeilijk over geld geven.
Ken een gezin die geld kreeg, omdat ze anders niet op vakantie konden. 8-[
Ja, vakantie is blijkbaar geen luxe maar een must tegenwoordig.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jul 2009 10:34

Maar het wil niet zeggen dat ik ze niet help hoor :wink: Vrijdag middag rij ik met de buurvrouw naar Goes om de grote boodschappen
dat doe ik liever. Auto's uitlenen doen we ook niet die van mijn man is een lease auto mogen wij alleen in rijden en
ik ben heel zuinig op mijn auto en de buurvrouw kan ook voor geen meter rijden (vaak schade gereden en boetes :shock: )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2009 10:38

Daatje123 schreef:
Evelien schreef:Tsja, mijn man kreeg van de week een mail van een kennis (waar hij als freelancer voor werkt) die vroeg of hij even een aantal duizende euro's voor wil schieten. Het gaat niet goed met z'n eigen bedrijf. En nu vraagt hij bij mijn man om geld. En ga dan maar vertellen dat je dat niet ziet zitten.

Hoezo? Als jullie/jouw man het niet zit zitten om zoveel geld uit te lenen (als je het zelf al hebt) dan kan hij dat toch gewoon zeggen?

tsja... karakter van die man misschien?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 jul 2009 10:44

Evelien schreef:
Daatje123 schreef:
Evelien schreef:Tsja, mijn man kreeg van de week een mail van een kennis (waar hij als freelancer voor werkt) die vroeg of hij even een aantal duizende euro's voor wil schieten. Het gaat niet goed met z'n eigen bedrijf. En nu vraagt hij bij mijn man om geld. En ga dan maar vertellen dat je dat niet ziet zitten.

Hoezo? Als jullie/jouw man het niet zit zitten om zoveel geld uit te lenen (als je het zelf al hebt) dan kan hij dat toch gewoon zeggen?

tsja... karakter van die man misschien?

Ja dat kan maar wat dan nog het is JULLIE geld he en daar heeft die man niks mee te maken.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jul 2009 13:08

liefie schreef:Ja dat kan maar wat dan nog het is JULLIE geld he en daar heeft die man niks mee te maken.

Precies. Nooit van m'n leven dat ik duizenden euro's ging uitlenen! Straks gaat het bedrijf alsnog failliet en kan je naar je geld fluiten.
Afbeelding

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 08 jul 2009 13:18

das waar altijd op je hoede zijn

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jul 2009 13:28

Inderdaad. Ik wil anderen graag helpen, maar dan niet in de vorm van geld geven. De manier waarop Liefie dat doet staat mij meer aan (helpen boodschappen doen, etc).
Afbeelding

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 08 jul 2009 13:38

en dat waarderen ze vast zeer

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 08 jul 2009 18:46

Ik hoop het met je inderdaad...
Al is helaas mijn ervaring dat zulke vanuit het hart aangeboden hulp of zorg bijna als vanzelfsprekend en normaal wordt ervaren, en men soms nog bijna boos is als je zegt dat je een keertje niet kan (boodschappen doen bijv).

Maar...ook klaar staan voor de ander hoeft niet altijd uit te draaien op een weg geplaveid met dank en roem [-(
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 jul 2009 08:10

Ik vind het zo jammer dat ze in een programma als dubbeltje op zijn kant vaak de vreemde gevallen er uit pikken. Voor mijn werk heb ik dagelijks te maken met mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank, móeten leven van een uitkering en altijd en overal weer tussen wal en schip vallen. Gingen ze díe mensen maar eens helpen en tips geven. Want vaak zijn dat de mensen zonder dure hobby's etc. En vaak ook mensen die niet zoveel verstand hebben dat ze het zelf kunnen overzien.
Het is een beetje 'makkelijk' om mensen met een budget van 4000+ te laten bezuinigen!
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 jul 2009 08:50

Dat is echt niet elke week hoor! Er zijn ook gezinnen geweest die al van weinig leefden. Zonder dure hobby's. Dus dat is niet echt waar.
Voor mensen die naar de voedselbank gaan was er ooit 'effe geen cent te makken'. Daar kwamen ook tips in voor. En kon je ook goed zien hoe moeilijk dat is, om met zo weinig te leven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 09 jul 2009 09:58

geef geen geld meer aan de arme
eens 30 euro aan iemand die in de bijstand zit gegeven
had daar een jaar voor gespAArd van mijn wao

later bleek dat ze 2 weken in een luxe bungelo park in het hoogsesioen zijn geweest

geef ook nix meer aan goede doelen heb voor vele free lance voor ze gewerkt
en ja zuinig met giften zijn ze niet

geef alleen aan onze kerk en aan een org waar ik de pennigmeester van ben
ze doen goed werk en er word geen geld over de balk gegooit

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 jul 2009 10:08

Nounou, er zijn inderdaad organisaties die niet al te zuinig met giften omgaan, maar dat is lang niet overal zo!
Beetje jammer om daarmee direct alle organisaties afschrijft. Bovendien geeft de diaconie ook aan allerlei doelen, waar je misschien niet eens zicht op hebt.
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jul 2009 10:12

Jjack, dat is alles over één kam scheren.
En een goeie smoes om nooit meer aan iets te geven.

Volstrekt met Jo'tje eens in deze!

Mensen die duizenden euro's vragen moet je gewoon verwijzen naar de instanties en er niet jouw geld in steken. Ook niet als het allemaal hartstikke goed vastgelegd wordt, want geld dat er niet is kan niet terugbetaald worden. Zeker in deze onzekere economische tijd.
En als iemand geen officiële hulp wil dan houdt alles op.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 09 jul 2009 11:13

ik heb zelf een beetje moeite met de voedselbank. Prima dat het zo geregeld kan worden, maar ik blijf erbij, dat... zodra die mensen zelf een beetje de handen uit de mouwen gaan steken, ze zelf ook zo geld kunnen verdienen!

Zo kwam ik tegen: twee kindertjes in mijn klas. De ene knoopte de moeder de eindjes aan elkaar door snachts en overdag de goorste schoonmaakwerkjes te doen, van schoonmaken van de machines bij de friekie...(kippenslachtbedrijf) tot het schoonmaken van toiletten in uitgaansgelegenheden. Ze kocht de spulletjes veel op marktplaats en dat soort dingen, kindje kwam altijd met een lekker boterhammetje in het trommeltje op school! respect voor die moeder!
Kind 2 dr moeder at vand e voedselbank. het kindje had de lekkerste koekjes, van smoeltjes tot dora-koekjes, en moeder zat thuis lekker in de bijstand te zitten. Deze moeder mankeerde echt helemaal niks, en kon ook echt wel aan het werk! in deze situatie heb ik dus echt moeite met de voedselbank!
Ik oordeel niet snel over deze laatste, want ze gaf zelf aan dat ze echt geen zin meer in werken had.

Als de situatie anders is, dat er iemand arbeidsongeschikt is, en zo het eten krijgt, vind ik het een andere situatie, maar dan krijgen deze mensen toch een uitkering?? of zie ik het nu verkeerd?

Terug naar “Archief”