tante-tortel schreef:Zo lees jij het, interpreteer jij het. En blijkbaar mag jij dat doen en anderen niet. Die schop je gelijk in een HJ hoekje. Ik schrijf niemand af en heb ook niet gezegd wat jij nu meent te moeten lezen uit mijn schrijven.
Verder wordt mijn zoon niet afgeschreven, niet door ons en niet door zijn omgeving. Dat komt omdat we gewoon leven zoals we deden voor we wisten dat hij Homo was. Hij is gewoon onze zoon. En hij is een kind van God. Dat maakt hem bijzonder niet of hij al dan niet homo is.
Homo mag hij zijn van jullie...tot er woordje seksueel (lees: praktiserend )achter komt te staan, mag hij dan nog zo zijn? Niet dat je het er mee eens hoeft te zijn, maar kan je dan zijn keus wel accepteren en het aan verder aan God en jouw zoon overlaten, ondanks het feit dat het niet is wat jij denkt dat goed is of hoe jij de bijbel leest?
tante-tortel schreef:Dus omdat jij hem persoonlijk hebt gesproken mag jij zeggen wat je wilt? Je neemt je weer een oordeel aan die totaal niet op mij van toepassing is. Maar ja, je hebt mij ook gesproken en blijkbaar ken je me dus nog niet. Dus daar hecht ik dan maar niet zoveel waarde aan.
Als ik mij daadwerkelijk een oordeel aan zou meten in mijn schrijven, (lees: direct op zou schrijven wat er soms bij het lezen van teksten in dit topic hier in mijn hart opkomt) zou ik waarschijnlijk per direct een ban oplopen.
tante-tortel schreef:Dat zal niet gaan, want dan zou ik maar lijken op de golven der zee. Twijfelende. En nooit mijn broeders hoeder kunnen zijn. Want ik moet tenslotte alles voor mijzelf houden.
Voor mij is de Bijbel de absolute waarheid en dat zal ik ten alle tijden zo blijven zeggen.
Je zult van mij niet horen dat het mijn interpretatie is van de Bijbel.
Niet horen, wel zien schrijven. *rood
tante-tortel schreef:Ik heb het ondertussen al lang opgegeven, maar kan het toch even niet laten.
Het is inderdaad zo dat als er hier mensen zijn die met de Bijbel komen ze weggeveegd worden door diverse mensen als zijnde: jouw interpretatie, verouderd, het zijn alleen maar teksten die te maken zouden hebben met uitspattingen. enz. En dan vervolgens zelf zeggen de Bijbel als leidraad te nemen.
Daar kan ik niet bij.
Als er oprechte liefde is tussen twee personen van hetzelfde geslacht (wat ik niet uitsluit dat zou kunnen) dan is dat een probleem. Want nergens in de Bijbel kun je lezen van een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht.
We denken toch niet echt dat het pas in de laatste eeuwen aanwezig is dat er homo's zijn?
Die waren er toen ook. En geloof me, ook gewoon mensen die van elkaar hielden.
Maar waarvan het niet goed gevonden werd.
Tegennatuurlijk zegt de Bijbel daarover.
Misschien bedoel jij het anders dan wat jij (letterlijk) schrijft? De tekst zelf, spreekt (voor mij althans) voor zich. Je schrijft namelijk niet vanuit jou zelf, je schrijft vanuit de algemeenheid. Dat maakt nogal een verschil. (Voor anderen vermoedelijk ook, zeker als ik zie en lees hoe fel er soms op jouw teksten in dit forum gereageerd wordt.)
Voorbeeld. Als ik (zo houd ik het dus bij mijzelf) een tekst lees als zijnde: Ik "meen" (door het woordje meen te gebruiken wek ik niet de suggestie, iets te willen poneren als de absolute waarheid) dat er in bijbel staat dat het niet goed gevonden werd en tegennatuurlijk,[staat het het voor mij heel anders omschreven dan wanneer iemand (T.tortel in dit geval)
Maar waarvan dat het niet goed gevonden werd. Tegennatuurlijk zegt de bijbel daarover. Juist vanwege het hierboven staande schreef ik al eerder/vaker, als er maar één waarheid zou zijn, was er maar één kerk, die is er niet. Daarmee bedoel ik : (in de algemeenheid, dus niet op jou of één persoon gericht) 'Dat als mensen niet willen luisteren naar andere mensen omdat ze overtuigd zijn hun eigen gelijk, ze feitelijk aan de opdracht van Christus voorbij gaan, namelijk het samen mogen opkijken naar hem. Dit mogen wij juist doen met al onze verschillende meningen. Wij, (mensen) mogen namelijk alles aan God voorleggen wat in ons hart omgaat. God ziet "m.i" liever mensen die verschillen van mening, maar wel pogingen doen om als men op een punt elkaar niet kan vinden, elkaar proberen te vinden in wat ze wel bindt, namelijk de liefde voor God, het samen mogen opkijken naar Hem. Dit ziet Hij m.i. liever dan mensen die kerkmuren bouwen zo hoog als de toren van Babel, zich daar in verschansen en alles wat niet gelijk is aan hun of er zich aan wil confirmeren afdoen als zijnde per definitie het stempel onwaar of cru omschreven, van de duivel opt stempelen. Dat zijn mensen, die ik (nu ga ik ook even op glad ijs staan) zou wegschrijven onder de terminologie: "Farizeeënachtige praktijken"
Één en ander wil niet zeggen, dat je niet van mening mag verschillen, sterker nog er zijn genoeg voorbeelden in de bijbel te vinden dat mensen naar Jezus kwamen met hun vragen of meningsverschillen, waar ze niet uit kwamen. Zelfs de discipelen begrepen Jezus woorden niet altijd. Daarmee kom ik dan tot het "middelpunt" van Me-boy zijn tekst.
Me-boy schreef:En als God in het middelpunt staat dan gaan liefdelozen liefhebben. Dan gaan trouwelozen trouw betonen. En worden mensen zonder kennis wijs. Stel dat God zich bemoeit met homoseksuelen, en vervolgens proberen wij ze tegen te houden met de wet, de schepping, of het huwelijk, dan zeggen we eigenlijk: de gave die God aan hetero’s geeft (ondanks ons gebrek t.o.v. het gebod, het huwelijk en de schepping) die kan en mag Hij niet aan homo’s geven. Want die verdienen het (nog) niet.
Je/men hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar schrijf het aub niet weg als: "i
k zie jou niet als wolf in schaapskleren maar wat je zegt. Ik kan het niet anders omschrijven. Maar het lijkt te kloppen, en daardoor gevaarlijk. Het is allemaal heel mooi omschreven en uitgelegd"
Ik ging zelfs nog verder als Me-boy, er zijn veel meer punten over of in de bijbel waar men het vaak onderling niet eens is of kan worden. (Zonder die grond was er waarschijnlijk geen Refo-web forum) Zaak is voor mij, om te zoeken wat mij dan wel bind met die (christelijke) mensen. Het middelpunt namelijk: Samen op mogen kijken naar God, en de zaak aan Hem voorleggen. Het is dan nog geen garantie dat je er dan uit komt, maar het middelpunt staat wel op de goede plaats.
Dit is wat mij persoonlijk elke keer (straks ook) weer verbaasd als ik in de kerk zit. Daar zie ik ook mensen zitten die of waar ik in het dagelijks leven niet snel mee door één deur zou kunnen, sterker nog, sommige van die mensen zou ik zelf bewust links laten liggen. Het mooie is dat die mensen wel mij met mij om willen gaan en ik met hun, dit vanwege het feit dat de liefde voor God ons samenbrengt en bindt.
tante-tortel schreef:Dat is duidelijk weer een mening die je baseerd op jouw interpretatie van wat ik schrijf. En dat mag je van mij zo denken. Kan ik helemaal niks mee.
Hetzelfde geld voor je opmerking over voor mij moeten bidden. Sorry, maar dat vind ik van die belachelijke opmerkingen. Je hoefd niet voor mij te bidden. Daar heb ik niet om gevraagd en daar wordt je ook niet toe verplicht. Zeker niet als je denkt de weten hoe en wie ik ben terwijl dat ver bezeiden de waarheid is. Je zou maar zo verkeerd kunnen bidden.
Zoals die Farizeër: kijk eens naar haar zondig mens, en ik ben zo goed......
Ik spreek en schrijf vanuit mij zelf. Ik bid niet alleen voor jou, ook voor mij zelf, of de Heere mij verdraagzaam wil laten zijn en of wij er samen uit mogen komen, zonder dat wij elkaar een oordeel aanmeten. Het gaat hier nu (weer) niet om Tante Tortel, het gaat om God die in de harten van mensen kan kijken en daarin wil werken als mensen Hem daarom vragen. Daarbij eindig ik mijn gebed met de woorden: dat niet mijn wil geschiedde. maar Uw (Gods) wil geschiedde moge.
Sterker nog, als iemand (oprecht) het Onze Vader bidt, bidt diegene vanzelf voor andere mensen door het gebruik van de woorden: 'Vergeef onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
tante-tortel schreef:Verder: ik accepteer homo's gewoon zoals ze zijn. Dat kan niemand mij verwijten dat ik dat niet doe. Ik veroordeel ze niet om wat ze zijn.
Ik ben het niet eens met homohuwelijken en gemeenschap tussen homo's. Vind het woord gemeenschap al niet passen, maar dat even terzijde.
Maar hier komen regelmatig homo's over de vloer en die voelen zich hier gewoon thuis en geaccepteerd. Ik denk dat HJ en anderen die mij denken te kennen nog verbaasd zouden staan als ze mij werkelijk zouden kennen.
Rood: Dat mag, zoals je het nu omschrijft, staat het er al een stuk genuanceerder.
Rest mij niet anders, dan ook jou en jouw gezin een fijne zondag en Gods zegen toe te wensen.
Harm-jan
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.